וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב סותם חורים או סופסוף סותם לכולם את הפה?

למרות הצטיינותו הקיץ ומהפכת הצעירים במכבי חיפה, למכבי ת"א עדיין לא ברור האם אפשר ללכת עד הסוף עם שרן ייני כקשר אחורי

שרן ייני שחקן מכבי תל אביב. יותם רונן
אז מה אתה שרן?/יותם רונן

כשרן בן שמעון הגיע לאמן את קבוצת הנוער של מכבי תל אביב ב-2003, הוא קיבל את הקבוצה אחרי תבוסה 8:0 למכבי חיפה במחזור השביעי. בכירים במועדון ניגשו למאמן ונתנו לו את רשימת השחקנים. "יש לך בסגל 24 שחקני כדורגל ואיתם גם את הילד הזה, שרן ייני. הוא מתאמן כאן ולא מפריע, תשאיר אותו בסגל, הוא ילד טוב", נאמר למאמן. ייני, עבור אותם דוברים, בכלל לא היה בכיוון של להתפתח לשחקן בוגרים. עונה קודם לכן הוא אפילו לא שיחק בהרכב, ותוך שנה הפך למצטיין במחלקת הנוער. משחקן שרן בן שמעון התבקש להשאיר כטובה, הוא הפך לקפטן קבוצת הנוער וכעבור עונה וחצי מהתבוסה ההיא 8:0, לבורג מרכזי בזכייה באליפות.

היום, בבוגרים, ייני ומכבי ניצבים בפני דילמה דומה. גם היום, למרות שהוא אחד ממצטייני פתיחת העונה של הצהובים, לבכירי המועדון עדיין לא ברור אם זה הקשר האחורי שצריך ללכת איתו לעונה הקרובה. כך היה גם בעונות הקודמות. ייני הבליח, אבל תמיד השתמשו בו בתור סותם חורים בלא מעט עמדות בהגנה, כשהתדמית של הילד הנחמד מדי והקשר האחורי השקט מדי, עדיין יושבת להם טוב טוב בראש. בימים אלה שוברים בקבוצה את הראש בשאלה שהם גלגלו אז לרן בן שמעון: האם מכבי תל אביב צריכה להאמין יותר בייני ולתת לו את המפתחות של הקישור האחורי, או להמר על זר בעל שם ושוב להשתמש בילד כסותם חורים לכל מיני עמדות בסגל.

חידה לא פתורה

ייני (22) הוא חידה עבור לא מעט אנשים במכבי. מצד אחד, אייל ברקוביץ' סימן אותו בתור הדבר הבא כבר בעונת הגאלקטיקוס, אבל עד היום עדיין לא הרבה השתכנעו בכך. זו השנה החמישית של יייני בבוגרים, והוא עדיין סותם חורים. כולם זוכרים אותו מהמשחק המפורסם מול סנטה קולומה, אחרי שעלה בהרכב נוכח הבעיות הרבות בסגל, וגם בגומלין ייני קיבל את ההזדמנות.

ייני הוא חידה כי השקט שלו מסגיר אופי מאוד מיוחד. למרות מופנמותו, הוא התגבר על המון מכשולים ושרד אינספור מהפכים במכבי. באחת העונות במדי קבוצת נוער הוא נפצע בצורה קשה אחרי שבאחד ממשחקי הדרבי מול הפועל מסאיי דגו נכנס בו וייני קרע את הרצועה הצולבת - פציעה שהשביתה אותו ליותר משנה. כמו לפני כל מסע רכש שמכבי ערכה מדי קיץ, כולם הספידו את הקשר הפצוע ובמכבי היתה תמימות דעים שהוא את הסיפור שלו עם כדורגל גמר. ייני התאושש גם מזה.

"אני קיבלתי את שרן לבוגרים אחרי שהוא לא שיחק כמעט שנה בגלל פציעה", נזכר אלי כהן. "בהתחלה הוא היה שחקן רך מאוד, שנפצע הרבה ולכן הוא גם החסיר משחקים. הגוף שלו היה מתפרק תחת עומס. הוא היה ילד עדין ושברירי, רך מאוד ולא מסוגל לתת פייט. בהתחלה הוא היה חוזר ושוב נפצע, לכן הוא דשדש בהרכב בעיקר בגלל הבעיות הפיזיות. בעונה שאחרי כן היו לי איתו הרבה שיחות והסברתי לו שהוא חייב להתחזק בכדי להיות שחקן טוב ולהיות מסוגל לעמוד בעומס של משחקים רצופים. אפשר היה לראות באימונים שהוא לוקח את הדברים ברצינות ולאט לאט נכנס לגליצ'ים ולא מחשבן לכל הוותיקים שהיו בקבוצה. הוא היה מפרק בלי לדפוק חשבון כי רק ככה הוא יכול היה להתחזק ולתפוס את המקום שלו.

"מדובר בשחקן אינטליגנטי מאוד", ממשיך כהן. "אין לי ספק שאם יתנו לו לשחק ברציפות הוא יכול להיות הקשר האחורי הבא של מכבי ואולי גם של הנבחרת. קח לעומתו לדוגמה את בירם כיאל שמשחק באותו תפקיד. אפשר לראות איך הוא עולה הרבה למעלה, אבל מזניח את החלק ההגנתי וזה יוצר בורות. כיאל זה קשר קדמי שהפכו אותו לאחורי וקשה לו עדין לקבל את זה, אז הוא משחק הרפתקני ומפקיר הרבה את ההגנה. שרן יודע תמיד לחזור למקום כי אינטליגנציית המשחק שלו היא גבוהה והוא מבין את המשחק ואת כל הנושא הטקטי בצורה מצוינת. שרן מאוד אחראי וממושמע וזה לזכותו.

"שרן משחק בתפקיד של קשר אחורי שזה תפקיד שתמיד יש עליו לחץ במגרש. לשרן יש את מהירות המחשבה לקבל כדור, לא להתרגש מלחץ ולשחרר אותו מהר קדימה בנגיעה תוך שנייה. הייתי רוצה לראות אותו משתפר בכל הקשור לבעיטה מרחוק והזנת החלוצים בכדורי עומק, כי בכדורגל של היום התפקיד של הקשר האחורי הוא לא רק בהריסת המשחק של היריב אלא גם עזרה בבניית משחק ההתקפה. שחקן כמו יוסי אבוקסיס, למשל, שהיה מאוד איטי, היתה לו אינטליגנציית משחק מדהימה שביטלה את שאר החסרונות. או אחד כמו ז'אוטאוטס במכבי חיפה, שלא ירד כמעט לגליצ'ים כי הוא ידע איפה לעמוד ומתי לחטוף כדור ליריב".

סותם חורים קבוע

לא סתם אלי כהן הזכיר את בירם כיאל. גם מכבי חיפה חשבה עד לפני כמה שנים בשמות גדולים, לא האמינה עד הסוף בצעירים שלה, עד שבאו כיאל, ואחר כך גולסה וגדיר והראו שמה שעבד בבני יהודה יכול וצריך לעבוד בקבוצות גדולות. מכבי תל אביב לא חשבה ככה עד לפני שנה ובקיץ האחרון, נוכח הבעיות הכלכליות, הגיע התפנית. רק שלא בטוח עדיין שזה מבטיח משהו לייני.

"אם שרן היה יכול לאכול כל יום בצהריים קצת מסמרים, זה היה הופך אותו ליותר גרזן גם בהתנהלות האישית וגם במגרש, וזה היה לא רע", אומר גורם בצוות המקצועי. "הוא צריך ללמוד להיות יותר רע, במובן החיובי של המילה. אתה לא יכול להשוות את הגישה של שרן ייני למשחק לעומת עבאס סואן או חאלד חאליילה, למשל, או לעומת ואליד באדיר או יוסי אבוקסיס ששיחקו בתפקיד הזה פעם. שחקנים בעמדה הזאת צריכים להיות רעים, הם לא יכולים להיות נחמדים ואם אפשר גם קצת מלוכלכים, וזה גם בסדר. עובדים איתו הרבה על זה ומסבירים לו, והוא מבין ויודע בדיוק מה רוצים ממנו. הוא חכם ואפשר ללמד אותו בקלות. הוא עדין לא מהיר מספיק בקבלת ההחלטה. גם משחק העומק שלו טעון שיפור והוא צריך לשחק יותר קדימה ופחות לרוחב. בכל מקרה, אנחנו מחכים לראות איך ישתלב עכשיו אנדריי קומאץ' בהרכב ואם קומאץ' ושרן יעבדו טוב, אז לא יהיו שינויים במשבצות האלה".

אלי כהן לא סבור שייני צריך לחשוש מתחרות: "אין שום בעיה עם זה שמביאים זרים שישחקו לידו, כי זה לא צריך להפריע לו. ככל שהוא ישחק עם שחקנים טובים יותר, זה רק יעזור לו. אחת הבעיות שלנו בכדורגל היא שלשחקנים צעירים שעולים מהנוער לוקח זמן להתחשל ולהתרגל לשחק בבוגרים, ומעטים הם אלו שיודעים לעשות את הסוויץ' באופן מיידי. הרבה פעמים מעבירים שחקן בהשאלה לקבוצה אחרת עד שהוא מתחשל וכך השחקנים לא נותנים תפוקה מיידית. שרן עבר כבר את תהליך החישול של שחקנים צעירים ועכשיו הוא צריך לעשות את הפריצה שלו ממש עד הצמרת. הוא כבר יודע להיות רע ויודע לפרק כשצריך, ואם יתנו לו לשחק העונה 30 מחזורים תראה שהוא יגיע רחוק. הוא יכול לפתור למכבי את הבעיה בתפקיד הזה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

קשר אחורי מודרני

השאלה היא האם אבי נמני חושב כך או ששוב, למרות פתיחה הנהדרת, ייני ישוב לעמדות בהן יהיו למאמן חוסרים. בעונה שעברה, לאחר עוד הבלחה של ייני בדמות שער ניצחון על בני יהודה במחזור הראשון, הבטיח המנכ"ל עוזי שעיה לקשר‬ כי אם יכבוש שער ניצחון נוסף תגשים הקבוצה את חלום ילדותו - להתעופף באוויר עם כדור פורח. במשחק הראשון בו עמד אבי נמני על הקווים במחזור השמיני, כבש ייני את שער הניצחון מול הפועל פתח תקוה וקיבל את שהובטח לו.

העונה נראה האם ייני יקבל את מה שלא מעט חושבים שמגיע לו – הזדמנות אמיתית כגורם משמעותי ובורג מרכזי בעמדה מרכזית – הקשר האחורי של מכבי. אחד ממאמניו לשעבר, סבור שלא משנה מה מכבי תעשה בנידון, ייני ינצח. "גם אם יביאו 10 או 20 שחקנים, הוא צריך לתפוס את המקום שלו", אומר אותו מאמן.

"מה שכן, שרן צריך לשחק רק כקשר אחורי. שרן צריך להיות במרכז מהסיבה שהתכונה הכי בולטת אצלו זה ההתמצאות במרחב. בטח לא הפיזיות או הכוחניות. בתור מגן או בתור בלם התכונה הזו של התמצאות במרחב לא באה לידי ביטוי. למה אומרים שהוא קשר מודרני? לא כי מודרני זה מילה שנשמעת טוב, אלא כי בשנים האחרונות התרגלנו לקשרים אחוריים שבאים למגרש ויודעים רק לפוצץ, והוא מחלץ לא פחות כדורים מאותם קשרים על ידי חוכמה ועמידה נכונה. אחרי חילוץ כדור יש את הפעולה הבאה שהיא החשובה לקשר האחורי - הפס הנכון למקום הנכון, וזו תכונה גדולה של שרן. הוא יודע למלא את המושג "קשר אחורי מודרני" בתוכן ולא להפוך אותו לריק מתוכן. לכן, לא משנה מה יעשו במכבי, שרן בסוף ימצא את מקומו".

שחקן מכבי תל אביב שרן ייני. יותם רונן
העונה נראה האם הוא יקבל את מה שלא מעט חושבים שמגיע לו. ייני/יותם רונן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully