וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יציל את המשחק המרכזי?

עוזי דן

21.8.2009 / 7:09

יממה לפני פתיחת העונה, לא ברור היכן ישודר המשחק המרכזי. בארגנטינה הממשלה התערבה, אבל ישראל היא לא ארגנטינה

מחר (שבת), בשעה טובה, תחל ליגת העל של הכדורגל הישראלי במתכונתה החדשה, שתכלול 16 קבוצות. מדובר בפלייאוף מוזר, עם הרבה פרצופים וקבוצות חדשים. יש כאלה שהתגעגעו, אחרים פחות - כך או כך, הליגה הבכירה של ענף הספורט הפופולרי ביותר בישראל תשוב לחיינו למשך תשעת החודשים הקרובים.

יממה לפני תחילת הליגה עדיין לא ידוע היכן ישודר המשחק המרכזי בכל מחזור - זה שאמור להיות ספינת הדגל של הליגה, למשוך אליו צופים רבים ולעורר עניין. אחת הסיבות לכך היא שהרייטינג של המשחק המרכזי ירד בשנים האחרונות.

ערוץ 10, שהשקיע בשידור המשחק המרכזי עד לפני כמה חודשים, לא צריך את כאב הראש הזה כיום וגם אין לו את הכסף הדרוש לכך; ערוץ 2 אינו מעוניין בשידור המשחק, כי כל תוכנית ריאליטי מטופשת מביאה למסך מספר כפול של צופים; וערוץ 1 לא יכול להרשות לעצמו להשקיע כל כך הרבה כסף ציבורי במשדר שרק אחד מכל שמונה אנשים במדינה טורח לראות. מספיק להיזכר בביקורת שהתעוררה כשהערוץ השקיע סכומים גבוהים בשידור המשחקים גורפי הרייטינג של מכבי תל אביב בכדורסל.

בשלב הראשון, כששלושת הערוצים הפתוחים לא ניגשו למכרז על רכישת זכויות השידור של המשחק המרכזי, טענו בהתאחדות לכדורגל שהכל חלק מהמשחק ומהמשא ומתן, בניסיון להוריד את המחיר המבוקש. המחיר אכן ירד, אבל להתאחדות התבררה האמת הכואבת: בשוק התקשורת הבעייתי של ימינו, לנוכח המשבר המתמשך בענף והמוצר הבעייתי שהיא מנסה למכור, אין קופצים על הכדורגל הישראלי; לא במחיר המבוקש.

הזכויות על המשחק המרכזי הוצעו ב-18 מיליון שקל, אבל גם ירידה ל-16 מיליון שקל לא עזרה, ואפילו ירידה ל-13 מיליון שקל לא תעזור. חשוב גם לזכור שהפקה של שידור ישיר היא עניין מסובך ועלותו גבוהה מאוד. בקיצור, מדובר בעניין יקר, לא רווחי במיוחד, שכרוך בכאב ראש גדול. הרבה יותר פשוט להפיק תוכנית ריאליטי או תוכנית אולפן אחרת.

משנים את הכללים

ההתאחדות לא יכולה להרשות לעצמה לוותר על מכירת זכויות השידור - לא רק שתפסיד הרבה כסף מהשידור עצמו, היא גם תקבל כ-5 מיליון שקל פחות מהטוטו-ווינר, בגלל הסכם בין הגופים. ולכן המשחק המרכזי יימכר בסופו של דבר - לערוץ הספורט, שייקח על עצמו את המשימה, אך לא בלי תמורה.

מועצת הכבלים והלוויין התכנסה השבוע כדי להעביר תיקון לרגולציה בהקשר זה. לפי הכללים הנהוגים כיום, מותר לשדר חסויות במשדרי ספורט ישראליים, אך לא במשחקי כדורגל גברים. הסיבה לכך נעוצה בתהילת העבר של ענף זה, אז היה ברור שכדורגל מקומי מעורר עניין רב, ולכן אין צורך בשידור חסויות לצורך מימונו. ואולם המציאות השתנתה.

"המועצה שוקלת להחיל את הכללים החלים בשאר ענפי הספורט הישראלי גם על הכדורגל או לפחות על המשחק המרכזי של ליגת העל", אמר ניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין. "המועצה מקווה שהקלה זו תעודד את חברות הכבלים והלוויין לרכוש את זכויות השידור של המשחק המרכזי בליגת העל בכדורגל, כדי שהציבור כולו יוכל ליהנות מהמשחקים".

אם כך, הפתרון פשוט: לשנות את הרגולציה בהתאם למצב. המשחק המרכזי אמור היה להיות משודר בערוץ פתוח (ערוץ הספורט אינו כזה, כי הוא מועבר רק בכבלים ובלוויין) ובלי חסויות - אבל אם אף ערוץ פתוח אינו רוצה לשדר אותו, יאפשרו ל-hot ,yes וערוץ הספורט לשדרו עם חסויות.

מצד אחד, זה לא פתרון כל כך מופרך; עדיף שהמשחק ישודר בכבלים ובלוויין, גם אם אז יוכלו לצפות בו פחות אנשים, מאשר שלא ישודר כלל. מצד שני, האישור הספציפי לשדר חסויות במהלך המשחק פותח פתח לשידור חסויות בשידורים נוספים של yes ו-hot - ומכאן הגלישה במדרון המתיר שידור פרסומות בכבלים ובלוויין מהירה ומסוכנת.

הפתרון הארגנטינאי

יש מדינות שבהן משבר השידורים חריף הרבה יותר מאשר בישראל. בארגנטינה למשל, הנחשבת מעצמת כדורגל גדולה, נדחתה פתיחת הליגה בשבוע בגלל הגירעונות אליהם נקלעו הקבוצות. חוזי השידורים של ההתאחדות ושל הקבוצות עם הגוף המשדר (גוף פרטי) לא הניבו מספיק כסף. הפתרון שמצאה ההתאחדות בארגנטינה, בגיבוי הממשלה, היה רדיקלי.

החוזה עם הגוף המשדר הופר בגסות, והממשלה הסכימה לשלם סכום גדול מכפי שנקבע בחוזה השידור הקודם כדי לשדר את המשחקים בערוצים הממלכתיים, כך שכל אזרח יוכל לצפות בהם. בכך, הצילה ממשלת ארגנטינה את הקבוצות ואת הליגה, שתתחיל ביום ראשון.

אבל בישראל לא אוהבים כדורגל כמו בארגנטינה, רמת הכדורגל אינה דומה לזו שבארגנטינה, ובכלל, סדר העדיפויות במזרח התיכון שונה מאוד מזה של מדינה דרום אמריקאית, המזוהה קודם כל עם בשר וכדורגל. גם אם שרת התרבות והספורט לימור לבנת היתה מציעה להוסיף תקציב מיוחד של מיליוני שקלים כדי לשדר את המשחק המרכזי בערוץ הראשון, זה פשוט לא היה עובר.

מה צפוי לכדורגל הישראלי בעתיד? לא ברור. מה שבטוח הוא, שלרוב צופי הטלוויזיה הוא לא יחסר במיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully