וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוי קין הגיאורגי"

30.7.2009 / 10:15

סכינים? קללות? מכות? פול אשוורת', המאמן האנגלי לשעבר של זוראב מנטשאשווילי, מבטיח לאלי גוטמן שכל הצרות שהקשר הגיאורגי יעשה לו לא יפגעו בשורה התחתונה. קבלו את אוליאנוב של הפועל ת"א

שחקן נבחרת סקוטלנד לי מקולוך (ימין) מול זוראב מנטשאשווילי, נבחרת גאורגיה. Ian Stewart AP, AP
שחקן עתיר ניסיון וכוכב ענק בכדורגל הלטבי, קשר אחורי מודרני שמשלב אגרסיביות לצד טכניקה מצוינת ויכולת מסירה גבוהה. מצד שני, אדם עצבני, אימפולסיבי, חם מזג שנוטה להיגרר לפרובוקציות ולהסתבך בפרשיות בתוך המגרש ומחוצה לו. מנטשאשווילי/AP, Ian Stewart AP

אוגוסט 2008. ריח של סנסציה עמד באוויר כשזוראב מנטשאשווילי עלה להתקפה וכבש שער נהדר שהעלה את ונטספילס ליתרון 0:1 על בראן הנורבגית, והשווה את התוצאה בסיכום שני המשחקים. האוהדים הלטבים היו בטירוף והחלו לפנטז על עלייה לסיבוב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות ומפגש אטרקטיבי עם מארסיי. 10 דקות מאוחר יותר, האופוריה נעלמה. מנטשאשווילי ירד לגליץ' חריף וספג צהוב. הקשר השתולל מעצבים, סירב להירגע וירד מהמגרש עם אדום לאחר שצעק "פאק יו" לעבר השופט האוסטרי. ב-10 שחקנים, ונטספילס הודחה מהמפעל. האוהדים, העיתונאים ובעיקר המאמן, רומן גריגורצ'וק, סימנו אשם אחד. כך נפתחה שרשרת אירועים שהובילה את הקשר להפועל תל אביב.

הסיפור הזה ממחיש בצורה מושלמת את הקוטביות שבשחקן הרכש החדש של האדומים. על יכולתו המקצועית של הגיאורגי אין עוררין. מדובר בשחקן עתיר ניסיון וכוכב ענק בכדורגל הלטבי. קשר אחורי מודרני שמשלב אגרסיביות לצד טכניקה מצוינת ויכולת מסירה גבוהה. מצד שני, מדובר באדם עצבני, אימפולסיבי, חם מזג שנוטה להיגרר לפרובוקציות ולהסתבך בפרשיות בתוך ומחוץ למגרש. בגיל 29, אחרי 11 שנה בכדורגל הלטבי, מגיע מנטשאשווילי לישראל. מקצועית, אלי גוטמן מקבל את הטייפ קאסט האהוב עליו – קשר אחורי בונה, אוליאנוב סטייל. השאלה היא האם מאמן הפועל תל אביב מוכן להתמודדות עם אופיו הבעייתי של מנטשאשווילי?

היסטוריה של תקריות

מנטשאשווילי עזב את גיאורגיה בגיל 19 וחתם בסקונטו ריגה בהמלצתו של רבאז דזודזואשווילי, שאימן אז את נבחרת לטביה. אותו דזודזואשווילי היה גם זה שלקח את הקשר איתו לאלניה וולדיקווקז הרוסית ארבע שנים מאוחר יותר. הקבוצה הייתה שרויה בקשיים כלכליים והשחקנים לא קיבלו שכר תקופה ארוכה. מנטשאשווילי, יחד עם מספר חבריו, החליט לנקוט בצעד קיצוני והחרים את משחק החוץ מול צ'רנומורץ במחזור השמיני. שבועות מאוחר יותר התפטר דזודזואשווילי והקשר החליט גם הוא לעזוב חזרה לריגה, שם, החל לבנות את המוניטין הבעייתי.

באוגוסט 2004 הגיע לבית החולים בחור צעיר, שנדקר סמוך למועדון לילה בריגה. לשוטרים סיפר כי הסתבך בקטטה והעיד כי הדוקר הגיח ממכונית BMW יוקרתית. באותו יום, כך דווח בתקשורת הלטבית, הגיע מנטשאשווילי לבקר את הפצוע, שהבין מי היה נהג המכונית. "בטל את התלונה, או שיהיו בעיות", התבטא הקשר בפני הצעיר והוסיף: "בוא נהיה חברים ותקבל כרטיסים למשחקים". התלונה לא בוטלה, אך מנטשאשווילי הגיע להסדר טיעון ונקנס ב-1,000 דולר. עוד לפני כן, העיד לטובתו חבר הנהלה: "ניסו לסחוט אותו, מדובר בשחקן ממושמע והגון". בלטביה, אגב, טוענים כי גונטיס אינדריקסונס, נשיא סקונטו ריגה והאיש החזק בכדורגל הלטבי, עמד מאחורי העונש הקל.

באותה שנה הצליח מנטשאשווילי להסתבך גם עם מאמנו בסקונטו, אלכסנדר סטרקוב. הקשר התעלם מהוראה מפורשת של המאמן להגיע לבית המלון לילה לפני יציאה למשחק באירופה. מנטשאשווילי בחר להצטרף לחבריו בבוקר, וספג השעייה. שנתיים מאוחר יותר, שוב עזב הגיאורגי לרוסיה ושוב הסתבך. מנטשאשווילי חתם לשלוש שנים בשיניק ירוסלבל, אך בפועל שיחק בקבוצה מספר חודשים בלבד. כששיניק הובסה בביתה 6:1 מול רוסטוב, הקהל השתולל מזעם. בין השחקנים לאוהדים התפתחה קטטה בראשותו של החלוץ, אלכסנדר שירקו, כשגם מנטשאשווילי לוקח חלק פעיל. שיניק ירדה באותה עונה ליגה ומנטשאשווילי חזר ללטביה.

התחנה הבאה הייתה האלופה ונטספילס והתקריות לא איחרו להגיע. במהלך עונת 2008, רב הגיאורגי עם אלכסנדר קאונה במהלך משחק נגד סקונטו ואחז בחוזקה בצווארו. בחודש אפריל האחרון, הגיע הקש ששבר את גב הגמל. היה זה דרבי צמרת חם מול מטאלורג. מנטשאשווילי התעמת במהלך כל המשחק עם מקסים רפלסקי היריב. עם הירידה לחדרי ההלבשה לאחר השריקה, התנפל מנטשאשווילי על יריבו וניסה להכותו. סדרנים ושחקנים הפרידו, אבל הקשר לא נרגע: "אני אהרוג אותך עם הסכין שלי", זעק. מנטשאשווילי טען בתוקף כי רפלסקי התגרה בו. ההתאחדות החליטה לקנוס אותו ב-400 דולר בעוד בונטספילס מיהרו להודיע כי הם לא כועסים על השחקן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

רוי קין הגיאורגי

"הוא אדם אימפולסיבי ועצבני", ניסה מיכאיל קורולוב, חבר הנהלת ונטספילס, לתאר את אופיו של מנטשאשווילי בשיחה עם וואלה! ספורט. "זה האופי שלו, אבל התקריות הללו לא קרו בכל משחק. על המגרש הוא שחקן אגרסיבי וקל לגרור אותו לפרובוקציות, אבל בסך הכל הוא בחור נחמד מאוד". פול אשוורת', המאמן האנגלי שהדריך את הקשר בסקונטו, מוסיף: "הוא מלא תשוקה למשחק ולפעמים זה עובר את הגבול ועולה לו בכרטיסים. אני לא רואה את זה כתכונה שלילית ולא הייתי מגדיר אותו שחקן בעייתי".

אשוורת' מציע הסבר נוסף להיסטוריה המפוקפקת של מנטשאשווילי: "הוא ווינר שרוצה לנצח בכל משחק ובכל מחיר. לפעמים זה נראה מוגזם והתוצאה נראית לא טוב. מנטשאשווילי הוא רוי קין הגיאורגי, שחקן שמוכן לתת מעצמו הכל בשביל הניצחון. שחקנים כאלה לא מושלמים מבחינת ההתנהגות, אבל הם מכפרים על כך ביכולת שלהם על כר הדשא".

למרות הדברים הללו, לונטספילס פשוט נמאס מהתקריות של מנטשאשווילי. כבר לפני שלושה שבועות פורסם בלטביה כי המועדון מנהל מו"מ עם השחקן להתרת חוזהו "בגלל ההשפעה השלילית על הקבוצה, הדם החם והאופי האימפולסיבי". קורולוב לא הכחיש, אבל ציין: "בגלל ההרחקה, הוא לא יכול היה לפתוח את המשחקים באירופה. רכשנו קשר אחורי (ויטלי אסטפייב, הקפטן בן ה-38 של נבחרת לטביה) וכלכלית לא יכולנו להחזיק את שניהם. המאמן גריגורצ'וק בחר ללכת עם השחקן החדש".

בינתיים, ונטספילס עושה חיל במוקדמות הצ'מפיונס ומנטשאשווילי התגלגל עד מחנה האימונים של הפועל תל אביב באוסטריה. גוטמן התלהב מהביצועים על כר הדשא והשחקן קיבל חוזה לעונה אחת בשכר של כ-170 אלף דולר לעונה. בגלל ההיסטוריה ובגלל פציעה קלה ממנה סבל במהלך מחנה האימונים, האדומים הכניסו לעצמם פוליסת ביטוח – אופציה שמאפשרת להם לחתוך את הגיאורגי במהלך חלון ההעברות של חודש ינואר.

קשר הפועל תל אביב זוראב מנטשאשווילי עם דיילת קרקע. איתי חסיד
על המגרש הוא שחקן אגרסיבי וקל לגרור אותו לפרובוקציות, אבל בסך הכל הוא בחור נחמד מאוד". הצד המחויך של מנטשאשווילי/איתי חסיד

חביבו של טופמולר

אלא שהפועל כלל לא הביאה חתול בשק. לצד התקריות, מנטשאשווילי הוא שחקן מנוסה ומוכח שיכולתו המקצועית מהווה קונצנזוס בקרב אנשי מקצוע בלטביה. "הוא שחקן נהדר, שיכול להכריע משחק בפעולה אחת. אחד שיכול לשחק במספר עמדות, גם כמגן ימני, אגרסיבי מאוד ויחד עם זאת, טכני ומוסר מצוין. הוא שחקן איכותי עם יכולות לשחק בכל ליגה באירופה", קבוע אשוורת' בנחרצות. "הוא היה המנהיג על המגרש בסקונטו ובונטספילס. לצד האמוציות שבמשחק שלו, הוא פשוט שחקן מצוין", מוסיף העיתונאי הלטבי, נאוריס מצ'קביץ'.

למנטשאשווילי יש למעלה מ-200 הופעות בליגה הלטבית, בהן כבש 23 שערים. הוא זכה בשמונה אליפויות וברוב עונותיו המלאות היה מועמד לשחקן העונה ונכלל בנבחרת העונה. גם בנבחרת גיאורגיה מנטשאשווילי בלט. מגיל צעיר תפס את מקומו בהרכב ורשם 38 הופעות בינלאומיות (חמש בקמפיין הנוכחי), תחת תשעה מאמנים לאומיים שונים. הוא נחשב לחביבו של המאמן לשעבר קלאוס טופמולר. בדצמבר 2007 לקח הגרמני את מנטשאשווילי לקייזרסלאוטרן, בה שימש כיועץ מקצועי. השחקן סיכם את תנאיו, אך התפטרות פתאומית של טופמולר ופציעה טרפדו את המעבר.

עם הרזומה העשיר, מכל הבחינות, נוחת מנטשאשווילי לעמדת הקשר האחורי של הפועל תל אביב. העמדה הזו היא המרכזית והחשובה בשיטת המשחק של גוטמן. המאמן מחבב במיוחד קשרים אחוריים שיודעים להרוס ולבנות, כמו דימיטרי אוליאנוב, שהוביל את הפועל חיפה לאליפות ב-1999. בעונה שעברה, ניסה גוטמן לסירוגין את שי אבוטבול, דגלאס דה סילבה, אביחי ידין (שיפתח בגטבורג) ואפילו עשה הסבה לביברס נאתכו בעמדה הזו. הקיץ, המאמן לא הסכים להתפשר ולפחות בכל הקשור להיבט המקצועי, מנטשאשווילי עונה על התכונות אותן גוטמן מחפש.

יחד עם זאת, סימני השאלה סביב אופיו הבעייתי של מנטשאשווילי ילוו אותו בכל צעד באדום, במיוחד שהוא בא לליגה מאוד קשוחה בה שחקנים אוהבים לבעוט לשחקנים אחרים ברגליים ולבכות לשופט. העונה תהיה שנת מבחן גם עבור הגיאורגי, שיצטרך להוכיח, לראשונה בקריירה, שהוא יכול להצליח גם מחוץ לכוך המוכר של הכדורגל הלטבי. אם מנטשאשווילי יידע לשלוט באמוציות ואם הפועל תדע לטפל בו נכון, האדומים ירוויחו שדרוג וחיזוק משמעותי. אחרת, ניפגש בינואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully