וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרט הזר

15.7.2009 / 11:50

למרות דרכו המיושנת, הצליח אלישע לוי להנחית כאן לא מעט זרים טובים. עכשיו, כשהעונה שלו תלויה בבחירת הזרים, הוא יצטרך להוכיח שהוא מסוגל להביא שחקני חיזוק מעולים ברמה של מכבי חיפה

קיץ 2006. שחקני בני סכנין לא התרשמו, בלשון המעטה, מהקשר הדרום אמריקאי המוזר שהצטרף לאימונים. בינם לבין עצמם שוחחו ותהו מתי הוא ישוחרר. ההערכה הייתה שתוך יומיים, גג שלושה, הוא יארוז את חפציו ויחזור לביתו. אלישע לוי חשב אחרת. "יש בו משהו", אמר המאמן לקפטן שלו, מאיר כהן. שבועיים העביר הקשר במבחנים בקבוצה שלא מכבר ירדה לליגה הלאומית, עד שהגיע משחק גביע הטוטו נגד הפועל חיפה. הנבחן נכנס כמחליף ל-25 דקות ונראה נהדר. לוי השתכנע וכך גם הספקנים שבשחקני סכנין. לנבחן, אגב, קוראים ג'ון קולמה.

הסיפור של קולמה ממצה בצורה מושלמת את הדרך של לוי להחתמת זרים. מדובר במאמן מהסוג הישן. לא אחד ששולט בשוק העולמי, לא אחד שמדקלם מתוך שינה את הסגלים של קבוצות מהליגה השלישית בבלגיה, ובטח לא אחד שיקבל כל מילה של סוכן או איש מקצוע, גדול ככל שיהיה. אלישע לוי צריך לראות בעיניים. לבדוק מקרוב. לבחון היטב. לקחת את הזמן לפני שהוא מצרף שחקן זר לקבוצה שלו. עד שהוא לא בטוח במאה אחוז, הוא לא נותן אור ירוק.

בדרך הזו, לוי הביא לישראל כמה מהזרים הטובים והמוצלחים שידעה ליגת העל. בדרך הזו, לוי רשם גם נפילות כואבות ביותר. השבוע, בדרך שלו, הביא לוי למכבי חיפה בלם וחלוץ זרים. שחקנים שאולי עליהם יקום וייפול המסע של הירוקים לעבר שלב הבתים של ליגת האלופות והמאבק להשגת התואר בפעם השניה ברציפות. זה בדיוק הזמן לתהות על הדרך בה פועל לוי בשיטתיות בכל הקבוצות בהן אימן. שיטת המבחנים – האם מדובר בדרך הטובה ביותר לפגיעה בזרים, או שמא זוהי דרך מיושנת שמתאימה לקבוצות קטנות?

פדאנט

קלאודיו קאהימי, דניאל סקנטיי, סרג'ן צולקוביץ', פטריק אובייה, בלגויה מילבסקי, יעוזה אבו בקרי, סמואל יבואה, דגלאס דה סילבה וג'ון קולמה נכללים ברשימת זרים המוצלחים שהביא לוי לישראל. כולם נבחרו על ידיו בקפידה. מבחנים ארוכים והחלטה שקולה לאחר צפייה באימונים ובמשחק. כך, למשל, בעונת 99/00 אימן לוי בעירוני ראשון לציון. איש העסקים, אייל רז, ששקל להשקיע בקבוצה הביא למועדון חלוץ ניגרי בשם דיוק אודי למבחנים. אודי, עם עבר בגראסהפורס, נראה מבטיח באימונים, אך כשל במשחק המבחן, החטיא בשלומיאליות מול שער ריק ונשלח הביתה.

"אלישע הוא המאמן החזק בישראל בהבאת זרים טובים", מפרגן שוער סכנין, מאיר כהן. "הוא סבלני ובודק היטב. לא ממהר להחתים ולא עוזב את השחקן עד שהוא בטוח שמדובר בזר טוב. הוא לא יחתים שחקן 'מתנדנד' שאולי לא יעזור. מבחינתו, לקחת שחקן לתקופת ניסיון, אבל הוא בחיים לא יתפשר על איכות". דה סילבה מוסיף דוגמה אישית: "הוא בחן אותי שבועיים, ראה אותי בכמה משחקים ואז אמר לי שהוא רוצה אותי. אין ספק שהוא מבין בכדורגל, יש לו עין טובה והוא מצליח בפגיעות שלו עם זרים".

אלא שהיסודיות של לוי והרצון להיות משוכנע בהחלטה הובילו אותו לטעות אחת שמלווה אותו עד היום, כשוויתר על אייגביני יעקובו בראשון לציון. לוי, כהרגלו, דרש זמן להחליט ומכבי חיפה, מחזיקת הכרטיס, דרשה תשובה מהירה. לוי לא זז מעקרונותיו וויתר. אבי פיטוסי, שחקן הקבוצה דאז, מסנגר: "כל בן אדם שהיה רואה אותו מתאמן היה לוקח את אותה החלטה. הוא לא היה מספיק טוב. אז, יעקובו היה ילד שהגיע מניגריה והיה בהלם. אי אפשר לשפוט את אלישע על ההחלטה שקיבל".

בחיפה זוכרים "פאשלה" נוספת. בקיץ שעבר בחן לוי במשך תקופה ארוכה את הקשר הדרום אפריקאי, איונג אנו. בטענה כי "הוא לא זקוק לקשר אחורי", החליט המאמן לוותר על השחקן, שחתם לבסוף באייאקס והפך לשחק הרכב באימפריה ההולנדית. "אלישע הוא פדאנט בנושא זרים", מסביר פרשן הכדורגל החיפאי, איציק אהרונוביץ'. "יש לו ניסיון בהבאת זרים לקבוצות קטנות וזה עוזר לו. היו לו נפילות. במקרה של אנו, הוא טעה כשהעדיף את קולמה על פני קשר אחורי אמיתי. אבל בסך הכל הבחירות שלו טובות".

פרופסור לכדורגל

הקבוצות הקטנות שאימן לוי עזרו לגיבוש הדרך הזהירה בבחירת זרים. כשאתה עובד בתקציב נמוך ומחפש זר שיחזיק את הקבוצה, אסור לך ליפול, מקצועית וכלכלית. נפילה לוקחת נתח מרכזי מהתקציב, עולה ביוקר ויכולה להיות בלתי הפיכה בחייה של קבוצה צנועה. כך הפך לוי לקפדן. "בזכות הזרים שאלישע הביא, בית שאן, עם התקציב הנמוך בליגה, הצליחה לשרוד במשך חמש שנים", מסביר כהן. אלא שכאן עולה השאלה המתבקשת: האם הדרך שמתאימה לקבוצות קטנות, ראויה גם למועדונים בסדר גודל של מכבי חיפה?

אהרונוביץ' הולך עם הגישה של לוי: "הדרך שלו נכונה. אין יותר טוב מלצרף שחקן לאימונים ולראות אם הוא מתאים חברתית ומקצועית. אפשר להתרשם משחקן בצורה אמיתית רק כשאתה רואה אותו בתוך ומחוץ למגרש וכשהוא קרוב אליך, בטח לא דרך קלטת או מילה של סוכן". פיטוסי מתנגד בנחרצות: "עוד לא נולד ה'פרופסור לכדורגל' שיראה שחקן באימונים, אפילו במשך שבועיים, ויגיד: 'זה שחקן'. אם לא עושים סקאוטינג לאורך זמן, הכל עניין של הימור ומי שיש לו יותר מזל מצליח. יש כל כך הרבה מרכיבים בהתאקלמות של שחקן שאי אפשר לראות בשבוע וגם לא בשלושה".

עם השנים, כשסטה לוי מהדרך שלו, התוצאות היו רעות. הנה דוגמא. בעונת 2003/4 בנתה מ.ס אשדוד גלאקטיקוס. חיים רביבו חזר מטורקיה, יוסי אבוקסיס ואסי דומב הגיעו מהפועל תל אביב וריח של אליפות נדף מהנמל. על הפרק היה קשר הונגרי בשם לאיוש טרייק. ללוי לא היה זמן לבחון אותו כמו שהוא אוהב, מכיוון שהשחקן ניהל מגעים מתקדמים עם מכבי נתניה. אשדוד ביצעה מחטף והחתימה את טרייק בלי מבחנים. ההונגרי התגלה לבסוף כשחקן בעייתי.

מעקרון היסוד שלו, לוי לא סטה גם בחיפה. במהלך ינואר, כשהוצעו לו אוסיי רנספורד ואנדרסון ווסט על ידי סוכן הבית של הירוקים, פיני זהבי, המאמן לא ויתר בשום אופן על המבחנים, למרות בקשות מאנשי חיפה. רנספורד, פצצת כישרון, המתין חודש לקבלת האוקיי. ווסט, למרות רזומה לא מרשים בניגריה, הוחתם לאחר שבועיים. "גם אם ימליץ לו איש מקצוע גדול, לוי מאמין רק בעצמו. ייקח לו זמן להחליט, אבל אי אפשר להשפיע עליו בשום דבר", סבור אהרונוביץ'.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

אולד סקול

ווסט ורנספורד לא התגלו כהצלחה גדולה בחצי העונה בחיפה, וזה אולי יכול להסביר שינוי קל בדפוס הפעולה של לוי. המאמן החתים השבוע בחיפה שני זרים חדשים: הבלם הפורטוגלי ז'ורז'ה טשיירה והחלוץ הגיאורגי ולדימיר דבאלישווילי. השניים אמנם עברו תקופת מבחנים, אך קצרה יותר מהנהוג אצל לוי. החתמתם נעשתה גם מסיבות כלכליות וגם באילוצי זמן לפני המשחק הראשון במוקדמות ליגת האלופות מול גלנטורן. מדובר בשני שחקנים צעירים בני 23. טשיירה הוא בעל רזומה דל ביותר ואילו דבאלישווילי הוא מכונת שערים בהתפתחות, עד כה בליגות זניחות.

סוכני שחקנים שעבדו בעבר מול המאמן ודיברו עם וואלה! ספורט, טענו השבוע שבדיקת רזומה ושליטה בנתונים ובשוק השחקנים הם לא דברים שמאפיינים את לוי ולא נמנים עם תכונותיו החזקות. בניגוד למאמנים כמו אלי גוטמן או רוני לוי, אלישע לוי לא מכיר על בוריין את הליגות בקרואטיה או בולגריה, לדוגמה. את הבדיקה היבשה הוא משאיר לעוזרו, גיאורגי דרסיליה. לוי, כאמור, מעדיף להיות "אולד סקול" ולהסתמך על מראה עיניים ובדיקה ישירה ומעמיקה באימונים ובמשחקים.

לאור הדברים האלה, אפשר להסביר החלטה נוספת שקיבל המאמן השבוע – העדפתו של ירו בלו, שמתאמן בחיפה מספר שבועות, על פני ת'מבינקוסי פאנטני. לוי אהב את מה שראה מבלו, שחקן שכזכור נרכש על ידי הירוקים בגיל 17 ועבר התחשלות ארוכה בקרית שמונה. בחיפה מרגישים שזה הזמן המתאים לתת לבלו את הבמה ולקדם אותו. בימים של קיצוץ, השיקול הכלכלי שיחק גם כן תפקיד, שכן בלו זול בהרבה מפאנטני.

ההחלטה לוותר על הדרום אפריקאי יכולה להיתפס כמוזרה, במיוחד כאשר אנחנו מצויים שנה מפתיחת המונדיאל. פאנטני בכושר יכול להיות שווה ליעקב שחר הרבה מאוד כסף בקיץ הבא. הדברים נכונים גם לגבי שחרורו של רנספורד. בכלל, נראה שלוי עומד בפני פרשת דרכים. חיפה תחל את העונה כפייבוריטית לזכייה באליפות. שינוי שיטת הגרלת מוקדמות הצ'מפיונס מעמיד את חיפה בעמדה נוחה, יחסית, להעפיל לשלב הבתים. ההחלטות שקיבל לוי השבוע עוד ייבחנו בזכוכית מגדלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully