וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשב, אבל לא אישי

27.6.2009 / 10:30

הוא חוזר בוגר יותר, מנוסה יותר ומוכן יותר, אבל עדיין סוחב את תדמית "מאמן הלפ-טופ" וסובל מבעיות יחסי אנוש. מה הסיכויים של דן שמיר לשקם את הקריירה שלו בבני השרון?

כשאירחה הפועל ירושלים את עירוני אשקלון למפגש השלישי בין הקבוצות בעונת 2007/8, עננה כבדה של לחץ אפפה את אוויר האולם המחניק במלחה. רק שבוע קודם הפסידה הקבוצה לאותה אשקלון בפעם השנייה באותה עונה, ובירושלים ידעו כי הפסד נוסף ירחיק את המועדון מהפיינל פור. רק חודש לפני כן הקבוצה זכתה בגביע, ובכל זאת, ברגע אחד העונה הזאת עמדה להפוך לאכזבה גדולה, אפילו כישלון. הלחץ נתן את אותותיו. דקות לפני פתיחת המשחק החלו מספר אוהדים לקלל את המאמן דן שמיר, במחזה די מוכר בימים ההם במלחה, אבל אז, בצעד לא אופייני, שמיר איבד את קור הרוח, התפרץ לעבר האוהד, התעמת איתו, וחזר נסער לספסל בדרך להפסד קבוצתו. שלושה שבועות לאחר מכן הוא התפטר.

"כשבא בן אדם מטר ממך ומרשה לעצמו לקלל אותי ככה, אני יכול לענות לו", הסביר אז שמיר בהיגיון, אבל אחרי שהתעמת גם עם סמי בכר בסיום הפסד להפועל גלבוע/עפולה, שמיר נראה באותם ימים כאדם שהלחץ הכריע אותו, שהדיבורים מסביב השפיעו עליו - מאפיינים כל כך רחוקים מתדמיתו המגוהצת של שמיר.

אחרי אותה עזיבה החליט שמיר לקחת שנת חופש מביצת הכדורסל הישראלי. הוא הצטרף לצוות העוזרים של דיוויד בלאט בדינמו מוסקבה, אמור היה לחוות על בשרו כדורסל אירופי בשיאו, אך גם את העונה הזו סיים בטעם חמוץ. בשבוע שעבר חתם שמיר במדי בני השרון והכריז שהוא "הולך לנסות להחזיר את הקבוצה לצמרת הכדורסל הישראלי". רגע לפני שהוא מתחיל לעבוד, ניסינו לבדוק מה באמת שמיר צריך ללמוד מאותה חוויה בירושלים, האם יש לו סיכוי להצליח בבני השרון ומה תרמה לו אותה עונה ליד בלאט במוסקבה.

מקצוען אמיתי, אבל...

"העבודה של דן שמיר בדינמו הזכירה לי מאוד את מה שבלאט עשה בזמנו במכבי תל אביב לצדו של פיני גרשון", מעיד העיתונאי הרוסי ולדימיר לובנוב, המסקר את הכדורסל הרוסי לאתר הכדורסל "יורובאסקט", "ממה שאני ראיתי מדן, וניהלתי עמו לא מעט שיחות, הוא נהנה לעבוד קשה ולהכין את הקבוצה בצורה הטובה ביותר לקראת משחקים. הוא היה מאוד מוערך מצד ההנהלה של דינמו ושאר הצוות המקצועי, ואני בטוח שאם לא היו בעיות כספיות ובלאט היה נשאר המאמן, דן היה נשאר פה כי הוא מאוד נהנה מהחיים במוסקבה".

על דבר אחד אין לאף אחד בישראל או במוסקבה עוררין: דן שמיר הוא מקצוען. כבר מתחילת דרכו בצוות המקצועי של מכבי תל אביב נחשב שמיר לידען גדול, היה ידוע בשליטתו ברזי הענף ובכך שהכיר כל שחקן, ולמעשה היה דמות מאוד דומיננטית במכבי המצליחה של גרשון ובלאט, גם אם לא מוערכת מספיק. "אם בעונה שעברה היינו משחקים כמו בתכנון של דן, ולא היו מעורבים בכדורסל אלמנטים אחרים חוץ ממקצוענות נטו, לדעתי היינו זוכים באליפות", מעריך שחקן לשעבר בירושלים.

הטעויות הטקטיות

אז מה היו הטעויות של שמיר בירושלים? "כאחד שראה את המערכת של הפועל ירושלים מבחוץ בשנתיים של שמיר במועדון, אני יכול להגיד ללא ספק שהפועל ירושלים נבנתה בצורה לא טובה מבחינת יחסי הכוחות בתוך המועדון", מעיד מאמן בליגת העל, "בשנה הראשונה, כל עוד שמאיר טפירו היה שם עם מריו אוסטין וטרנס מוריס, זה עבד לא רע. ברגע שהגיע לקבוצה גם הוראס ג'נקינס זה יצר מערכת של שחקנים שמרגישים כוכבים. שמיר עוד הצליח לשמור על זה יפה וכמעט סיים עם דאבל, אבל גם הוא הבין שזה לא יכול להצליח לאורך זמן".

שמיר החליף קונספציה ובעונה לאחר מכן ירושלים הייתה קבוצה עם כוכב אחד, ג'יימי ארנולד. לידו של ארנולד היו שחקנים שיודעים לתת לשחקנים אחרים לבלוט כמו דרור חג'ג' וגיא פניני, אבל הוא איבד את שאר הזרים שלו, ושחקנים מוכשרים כמו נואל פליקס וטימי באוורס לא היו מורגשים. זה הספיק כדי לקחת גביע כי גם לקבוצה עם בעיות מסוימות יש משחקים שהם יודעים להתעלות על עצמם, אבל הבנייה עצמה הייתה לקויה וראו את זה באופן ברור בליגה".

לא רק מבחוץ המערכת של עונה שעברה נראתה לא בריאה. "הייתה הרגשה של היררכיה ברורה מדי בקבוצה", מספר שחקן בירושלים, "היה לנו כוכב אחד בשם ג'יימי ארנולד, שלא פחד מלקחת אחריות, אבל לידו דן לא הצליח לפתח מנהיגות מספיק ברורה משחקנים אחרים. אז דרור חג'ג' סיפק עונה מהסרטים, אז מה? עדיין כשהמשחק היה תקוע, ג'יימי היה זורק כדור עם הגב לשום מקום. אני רוצה להאמין שדן הבין שלבנות קבוצה על שחקן אחד מאוד מרכזי לא תוביל אותו לשום מקום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

יחסי אנוש בעייתיים

הסוגיה הבולטת ביותר שעומדת לרעתו של שמיר היא יחסיו עם שחקני הקבוצה, יחסים שצפו על פני השטח עוד לפני ששמיר סיים את תפקידו בירושלים. מתברר שגם בשנתו במוסקבה שמיר לא מצא לנכון להפוך את עורו ולהפוך ל"מאמן של שחקנים". "היה נראה שלדן יש יחסים בין אישיים מאוד רעים עם השחקנים", מעיד העיתונאי לובנוב, "הוא היה מגיע לאימונים כמו שאדם רגיל בא לעבודה, לא מעבר לזה. לא ראיתי אותו יושב ומדבר עם שחקנים או משהו כזה, זה פשוט לא הוא".

אז עד כמה זה באמת משפיע? "כשמסתכלים על הבדלים בין מאמן כמו דן, שהוא לא מתחבר לשחקנים, לאחד כמו אפי בירנבוים, שפתאום יכול לשחרר חצי אימון רק בדיחות, זה בולט לעין ואולי מפריע", מודה שחקן בירושלים, "כמובן שיש לזה יתרונות מסוימים, אך גם החסרונות ברורים. מאמן מסוגו של אפי יכול לשחרר מהשחקנים חיוך, אבל לפעמים השחקן הישראלי לא מצליח להבדיל ולא רציני במשחקים.

"דן לא יכול להרשות לעצמו להיות החבר של השחקנים, כי אז הוא ייתפס כלא רציני, כל עוד הוא לא הוכיח את עצמו בצורה ברורה בליגת העל. כשדן שומר על דיסטנס מסוים עם השחקנים, אז נותנים לו כבוד. אולי זה יוצר רתיעה מסוימת וגורם לאנשים לסלוד ממנו, אבל את הכבוד שלו הוא מרוויח. אני בטוח שהוא ימשיך בדרך שלו, ואולי עם השנים כשיצבור את הכבוד המקצועי אולי הוא ישנה משהו. כרגע אני גם לא חושב שיהיה לו נכון להפוך לדמות פחות רצינית".

הכימיה בצוות המקצועי

סוגיה נוספת שעולה בהקשרו של שמיר היא סוגיית עוזר המאמן. בתקופתו בירושלים עבד שמיר עם זיו ארז, שתפס את מקומו בחמשת המשחקים האחרונים של העונה. כשירושלים החלה לדעוך, ידעו לספר בקבוצה על הקשר הטוב של ארז לשחקנים. "אולי מעריכים פחות מדי את סוגיית בחירת עוזר המאמן", מעיד מאמן בליגת העל, "העובדה ששמיר בחר עוזר מאמן בירושלים ששונה באופי שלו מראה על ניסיון ליצור תרכובת נכונה. גם בירושלים, וגם עכשיו עם אורן אהרוני, הוא לוקח עוזרי מאמנים שבאופיים מתחברים מצוין לשחקנים. ברגע שהפועל ירושלים לא הצליחה, זיו ארז הפך לאהוב השחקנים ושמיר הפך למוקצה. בבני השרון יש לזה פוטנציאל לקרות שוב".

העובדה ששמיר חתם לשלוש שנים בבני השרון מעידה על כך שבקבוצה רוצים לתת לו את גב מקצועי, שקט תעשייתי והרבה ביטחון. המועדון הצעיר הוא אולי מקום שפיתח מאמנים כמו יעקב ג'ינו ורונן גינזבורג, אבל הוא גם מקום שלא קל מאוד להצליח בו. ידוע לכל כי מי שבסופו של דבר שולט במועדון הוא אלדד אקוניס, שבשנים האחרונות גם בנה את הסגל של הקבוצה. "פה יהיה המבחן האמיתי של שמיר", מוסיף מאמן בליגת העל, "בתפר של העבודה עם אקוניס יהיה מאוד לראות את ההתנהלות שלו. בקבוצה יש לא מעט זרים שאקוניס הביא, ובניגוד לירושלים, שם הצליח שמיר ליצור לעצמו בעונה אחת שם של מחליף זרים סדרתי, בבני השרון זה שונה. אקוניס מאוד מאמין בשחקנים שהוא מביא, וממעט להחליף את הזרים".

"הטעות הגדולה של דן שמיר הייתה שהוא לא התחיל את הקריירה במקום כמו בני השרון או גליל עליון למשל", אומר גורם בבני השרון, "במקומות שנותנים למאמן לעבוד. אין ספק שבהפועל ירושלים לא קל להצליח, ואפילו למאמן צעיר, אבל כשאין עליך לחץ גדול מהקהל ומקבלים אותך בזרועות פתוחות גם אחרי הפסדים - יותר קל לך. אבל גם פה בבני השרון הוא לא יימדד על דרך העבודה שלו אלא על התוצאות. אם נחזור בשנים הקרובות לצמרת של הכדורסל הישראלי, ונהיה שוב במעמד של פיינל פור, גמר גביע והצלחה באירופה, אז המקצוענות של דן שמיר הצליחה. אם נדשדש כמו בעונה האחרונה, אז ההשוואות לאפי בירנבוים יתחילו, וכל הבעיות שיש בדמות של דן שמיר יצוצו שוב על פני השטח".

  • עוד באותו נושא:
  • דן שמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully