וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיטואציה קשה לעיקול

דור בלך

22.6.2009 / 15:05

מה הסטטוס של בית"ר ירושלים? לידי מי תעבור הקבוצה? מיהם הנושים שאורבים לגאידמק ומהם כוונותיהם? התסריטים האפשריים מבהירים רק דבר אחד: זה רק נהיה יותר מסובך

מה כבר יכול לעשות קורנפיין?

לא פחות מארבעה גורמים שונים שהוגדרו כ"רציניים" נפגשו לאחרונה עם איציק קורנפיין בעקבות התעניינותם ברכישת בית"ר ירושלים. חלקם אף זכו להזמנות למשחקי הקבוצה, אפילו לחתונותיהם של שחקניה, אלא שכל הפגישות הללו היו לשווא: כבר מעל לתשעה חודשים שהקבוצה נמצאת בעיקול זמני, כשהבעלים ארקדי גאידמק כלל אינו יכול למכור אותה או להעביר את הבעלות עליה בחינם.

אולי מתוך תקווה שהדברים יבואו על סדרם וצו העיקול יסתיים, אולי מתוך חוסר ידיעה למצב, איציק קורנפיין המשיך להיפגש עם כל אותם מוכרי צעצועים מארה"ב או מתעשרים חדשים מברזיל. בכל מקרה, החלטת בית המשפט העליון אמש (ראשון) נתנה משנה תוקף לעיקול, שצפוי להפוך לקבוע, אלא אם גאידמק ימציא כ-90 מיליון שקל בתקופה הקרובה.

מהן האפשרויות של גאידמק?

בימים הקרובים צפוי להיקבע דיון בבית המשפט המחוזי בת"א, בו יינתן בוודאות פסק הדין שיחייב את גאידמק להעביר לתובעים כ-90 מיליון שקל, שכן גאידמק לא העביר כתב הגנה. בית המשפט צפוי לחייב את גאידמק להעביר לתובעים את הסכום בתוך מספר ימים מסוים, ככל הנראה 30 ימים, ולאחריהם יוכלו לממש את העיקול ולהחל למכור את נכסיו של גאידמק כדי לכסות את הפסדיהם.

בימים האלו, בהם המועדון עדיין יהיה תחת שליטתו של גאידמק, יוכל איציק קורנפיין, אם יאשר לו האוליגרך, לפנות לבית המשפט ולבקש להקפיא את הליכי הקבוצה כדי להבריאה, מה שיגן עליה מפני מימוש העיקול, אך יחייב מינוי מפרק שיחליף את הנהלת הקבוצה ויהיה אחראי על מכירת נכסיה כדי לכסות את חובותיה, והקבוצה תפתח את העונה עם מינוס 9 נקודות.

מה שגאידמק לא יוכל לעשות הוא להעביר את הקבוצה לבעלים אחרים, גם לא בחינם, שכן זכויות הניהול מעוקלות ואין הוא יכול לסחור בהן. גאידמק דאג מבעוד מועד להוציא את כל הונו מישראל, ולכן ההערכה היא כי לא יעביר לחברת קיטאל ולאיש העסקים ההונג-קונגי בלרם צ'ינארי את הסכום הדרוש, מה שיביא כאמור לתחילת מכירת נכסיו על ידיהם, אלא שגם פה צפויה בעיה.

מיהם הנושים של המועדון?

כל נכסיו של גאידמק מעוקלים במקביל גם לצ'ינארי וקיטאל, וגם לאיש העסקים יוסף טרוים שתבע את גאידמק על סך של 98 מיליון שקל. האחרון צפוי להתנגד למכירת הנכסים, שכן גאידמק חויב בהליך בוררות לפני כשנה להעביר לידיו 55 מיליון שקל, אך מאז לא העביר ולו שקל אחד, כך שגם טרוים מעוניין בנכסיו.

לפני שבוע פנה טרוים לבית המשפט המחוזי בתל אביב בטענה כי גאידמק העביר כספים מחשבון בנק בלוקסמבורג - אשר הוקפא על ידי משטרת ישראל בחשד להלבנת הון - לחשבון בנק רוסי בקפריסין, וביקש לקנוס את גאידמק במיליון שקל לכל יום שהכסף לא הוחזר לחשבון, או להורות על מאסרו בפועל.

צ'ינארי וקיטאל, מנגד, ירצו למכור את שלושת בתיו של גאידמק בהרצליה פיתוח, בירושלים ובקיסריה, את רכבי ההאמר והמרצדס, ואת מניותיו של גאידמק עוד בטרם יתפנו בכלל לבית"ר ירושלים. טרוים צפוי להתנגד בתוקף, מה שיוביל את הצמד לנכס הנותר - מחזיקת הגביע. עדיין לא ידוע האם טרוים יסכים לוותר על זכות העיקול על הקבוצה או שיתעקש גם בנושא זה.

במידה שיתעקש, ייקבע ככל הנראה הליך משפטי שיארך לכל הפחות מספר שבועות, במהלכם בית"ר תמשיך לשהות בערפל, אך אם תצליח לגייס מספיק כסף כדי להציג ביטחונות וערבויות לחוזים לעונה הבאה, תוכל בינתיים לפתוח את העונה כרגיל. הקבוצה תוכל לקבל תרומות מצד אנשי עסקים וספונסרים, אך לא להתחייב על העברת בעלות עתידית.

מה אפשר לעשות עם הקבוצה?

מעבר ליתרונות הברורים מבעלות על מועדון הכדורגל המפורסם בישראל, בכללם פרסום בשווי מיליוני שקלים וקידום עצמי ופוליטי, השווי העיקרי של בית"ר עבור נושי גאידמק הם הזכויות לשימוש במותג, בשם ובסמלי הקבוצה, וכמובן כרטיסי השחקן.

ההערכות בשוק מדברות על כך כי ניתן יהיה למכור את ברק יצחקי, אבירם ברוכיאן, עידן ורד, עמית בן שושן, כריסטיאן אלבארז, דריו פרננדז, אריק בנאדו, טוטו תמוז ותומר בן יוסף בסכום של כחמישה מיליון יורו, לאחר ניכוי 600 אלף היורו שיש להעביר לגנק עבור יצחקי - יותר מרבע מהסכום אותו חייב גאידמק לצ'ינארי וקיטאל וכמחצית ממה שחייב לטרוים.

במידה שטרוים יוותר לצ'ינארי וקיטאל, או לאחר פסיקה בעניין שתקבע למי מהם הזכות על עיקול הקבוצה, מי מהם שיזכה יהפוך לבעלים הלכה למעשה ויוכל לעשות בקבוצה ככל העולה על רוחו, כולל החלפת כל הצוות הניהולי, כשגם אם איציק קורנפיין יישאר - הוא יהיה כפוף לבעלים החדשים כפי שהוא כפוף לגאידמק כעת.

אלא שהרווח המיידי מהבעלות על בית"ר אינו כל כך פשוט, שכן מכירת השחקנים אינה מובטחת ומדובר בהליך ארוך. על פי חוקי פיפ"א השחקנים אינם מחויבים לוותר על חוזיהם או לעזוב את בית"ר, ומכירתם מותנית בהסכמתם לחוזה המוצע להם בקבוצה שתרצה לרכוש אותם. מה עוד שהבעלים החדשים יצטרך לעמוד גם בחוזים החתומים מול המועדון, מה שמוריד את הרווח בפועל, אם כי לא בסכומים גבוהים בהנחה שמרבית השחקנים הבכירים אכן יימכרו.

למה אפשר להישאר אופטימים?

למרות כל חוסר הוודאות, אוהדי בית"ר וקורנפיין יכולים לשאוב גם אופטימיות מהמצב, שכן גם כשהקבוצה הייתה בידיו של גאידמק הערפל סביבה היה סמיך, ורבים במועדון חששו מהקפריזות של האוליגרך ועדיין חוששים שלא יוותר עליה בקלות.

אף אחד מנושיו של גאידמק עדיין לא התבטא בנושא בית"ר, ולכן לא יהיה זה מופרך להניח כי איש מהם לא מעוניין במימוש הבעלות על בית"ר, אלא רק במימוש רווחי. במצב כזה, יכול כל אחד מאותם אנשי עסקים שהתעניין בקבוצה בשבועות האחרונים לפנות אל הנושה שיקבל את הזכויות לניהול המועדון ולהציע לו לקנות את הקבוצה.

בית"ר אינה נתפסת כגוף רווחי לאורך זמן, ולכן סביר כי הצעה של מיליוני יורו בודדים צפויה להספיק כדי לקנות את המועדון מטרוים או צ'ינארי וקיטאל. גומא אגייאר הבטיח רק לאחרונה לתרום 3 מיליון יורו למועדון, וכעת תינתן לו אפשרות להוכיח את רצינות כוונותיו ולרכוש את המועדון בסכום דומה.

המינוס העיקרי בעניין הוא כי הרוכש יקבל את הקבוצה עם כל התחייבויותיה לעתיד, שעומדות נכון לעכשיו על מעל ל-70 מיליון שקלים בשלוש השנים הבאות.

יהיה מה שיהיה מבין התסריטים האפשריים, נכון לעכשיו בית"ר תקועה ולא יכולה להימכר, וצריכה להמתין לסיום ההליכים המשפטיים כדי לצאת לדרך חדשה. בינתיים יכול איציק קורנפיין להתפנות מפגישות עם אנשי עסקים ולהתחיל בהכנות לעונה הבאה במצב הנוכחי, שכן נראה כי הערפל לא יתפזר בשבועות הקרובים, ואף לא אחד מהשחקנים נפגש עם הנהלת הקבוצה בנוגע לקיצוץ בשכרו, לקבוצה עדיין לא נקבע מחנה אימונים או תאריך סופי לפתיחת האימונים, ועדיין לא מונה מאמן וצוות מקצועי. שנאמר, המשך יבוא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully