וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא היה פנאן

16.6.2009 / 13:15

גור שלף לא דמיין לעצמו שעונתו הראשונה במכבי ת”א תהיה כל כך קשה, ומספר בגילוי לב על הכניסה הבלתי אפשרית לנעליים של מוני, על הטעויות עם ארויו, על השקרים של התקשורת ועל בניית הקבוצה החדשה. עכשיו זה הזמן להבטיח: "העונה הבאה תהיה הרבה יותר טובה"

קשה להוציא את גור שלף משלוותו. זה עניין של אופי; גם בימיו ככדורסלן, להוציא מקרים נדירים, שלף תמיד דאג לשמור על קור רוח. אלמלא התכונה הזו, ספק רב אם יכול היה לצלוח את העונה החולפת כמנהל מכבי תל אביב ולהישאר בחיים כדי לספר עליה. דבר לא הצליח לחדור אותו; מאמנים ושחקנים באו והלכו, בילו ושתו, רבו ונדקרו, ולמרות הסערה שאיימה לנתץ את הספינה לרסיסים המשיך שלף לנווט ברוגע.

רק התקשורת הישראלית כמעט והטריפה אותו. "לא הייתי אומר שההרגשה הייתה מביכה, אבל התעסקנו בדברים שלא היינו אמורים להתעסק איתם", משיב שלף כאשר נשאל האם גם בעיניהם של אנשי הצוות הבכירים נתפסה העונה החולפת כקטסטרופלית, כפי שנראה כלפי חוץ. "היא כן הייתה הזויה, בגלל שהאירועים מחוץ למגרש האפילו על האירועים שקרו על הפרקט. אבל לתקשורת היה נוח לעשות מזה ביג דיל.

"גם בשנים הכי גדולות של מכבי, שנים של אליפויות וגביעים וגביעי אירופה, היו אירועים כאלו", ממשיך שלף, "אבל אז הייתה יכולת על המגרש, ומה שקרה מסביב לא עניין אף אחד. העונה כל אחד מהעיתונאים ניסה להוציא את הסקופ, כל אחד שראה שחקן ברחוב אחרי השעה אחת בלילה מיד רץ לדווח על זה. תראה, לא כל האתרים ולא כל העיתונאים הם האנשים הכי חכמים שיש. העיתונאים נכנסים לחדר ההלבשה ומנסים להוציא כל מיני ידיעות מרעישות. הרגשתי שסתם מנסים לפגוע בנו ולשים לנו רגליים.

"כתבו עלינו הרבה שטויות לאורך השנה", הוא טוען. "גם עם פיני גרשון, למרות הפרסומים, לא היו שום בעיות. למרות משקעי העבר בינינו, היחסים היו טובים. כשפורסם שאנחנו נמצאים בריב הופתעתי מאוד, כי זה משהו שלא הייתי מודע לו. פניתי אל פיני ושאלתי אותו מה זה, והוא אמר לי שגם הוא לא יודע ושהוא לא התלונן על שום דבר. כנראה שזה היה עוד ניסיון לפגוע במערכת".

הצעה שאי אפשר לסרב לה

הסיפור של המנהל שלף מתחיל, למעשה, בקיץ שעבר. הנהלת מכבי פנתה אליו בתחילה והציעה לו להצטרף למחלקת הסקאוטינג ההולכת ונרקמת. שלף כבר הביע הסכמה עקרונית, ואז חל טוויסט מפתיע בעלילה: מוני פנאן הודיע על נטישה. עוד באותו יום, שעות ספורות לאחר מסיבת העיתונאים שערך פנאן, הודיעה הקבוצה על מינויו של קפטן הקבוצה לשעבר.

"הופתעתי מהפנייה", מודה היום שלף, "אבל לפעמים אתה מקבל הצעות שקשה לסרב להן. אני בטוח שאם הייתי משיב בשלילה, הייתי מצטער אחר כך. אני הרי לא אחד שמוותר, אני לא מפחד לקפוץ ראש לבריכה, בטח אם היא מספיק עמוקה. הרי הייתי במכבי שבע שנים. זו מערכת שאני מכיר מצוין".

שלף הצטרף למכבי בסיטואציה בעייתית; הוא החליף מנהל שהפך למיתולוגיה, ושעזב את המועדון בטריקת דלת. הוא עשה זאת ללא חפיפה מסודרת, כאשר לאנשים סביבו לא היה זמן לעכל את השינוי הגדול. "ברור שנקודת הפתיחה הייתה קשה", מספר שלף. "ידעתי לנעליים של מי אני נכנס. למזלי הייתי שחקן תחת מוני, היו לי יחסים מעולים איתו וקיבלתי ממנו את ברכת הדרך. לדעתי, גם מוני היה מבסוט שזה אני ולא מישהו אחר, כי היו עוד מועמדים לתפקיד שמוני לא היה שלם איתם. אני מודע לזה שעדיין אוהבים אותו ולא שוכחים אותו, אבל ראיתי את זה מזווית קצת אחרת – הבנתי שהנקודה היא שאנשים מאוכזבים שמוני כבר לא שם, אבל זה לא שהם מאוכזבים מכך שאני הגעתי. לא משנה מי היה מחליף אותו, התגובות היו זהות".

נשמה לבד זה לא מספיק

וזו הייתה העונה הקשה ביותר לקחת את התפקיד שנחשב לאחד התובעניים בספורט הישראלי. לכן, לא פלא ששלף מדבר עליו במונחים של הישרדות. "ציפיתי שיהיה קשה בתפקיד, אבל עם כל האירועים שעברו עלינו השנה, הסיפור הפך להרבה יותר קשה. אבל אני חושב ששרדתי את זה בסדר. קיבלתי הרבה פידבקים חיוביים. בהתחלה היה קצת מוזר, בטח לשחקנים כמו טל ודרק, שעוד שיחקתי לצידם, אבל זה הסתדר".

- כשהגעת, אמרו שאין יותר נשמה במכבי. האם בספורט המודרני קבוצה צריכה בכלל נשמה, או אולי מה שיותר חשוב היא שיטת ניהול שמתאימה למאה ה-21?

"למוני הייתה טקטיקה מסוימת לנהל את הקבוצה, והיא הייתה דרך טובה. אני חושב שכדי להצליח, קבוצת כדורסל צריכה כישרון, עבודה, טקטיקה וגם נשמה. אבל עם נשמה בלבד אי-אפשר להגיע לשום מקום".

במהלך העונה החולפת נדרשת שלף להתמודד עם שלל אירועים ביזאריים, אך אף אחד מהם לא התעלה על סיפור דקירתו של דיאור פישר במהלך בילוי לילי. "זה היה לא נעים", הוא נזכר. "ברור שהייתי מופתע. קודם כל הייתי מופתע מכל האירוע. ואז הייתי מופתע ממי שהיה מעורב באירוע. אין מה לעשות, באותם רגעים אני לא אומר לעצמי 'וואי, איך זה קרה לי', אלא משתדל לעשות את העבודה שלי. זה היה אירוע מאוד קשה. הופתענו מהעוצמה שלו. למזלי, גם שנה לפני כן התרחש אירוע דומה, ככה שאי אפשר היה להגיד כל מיני דברים. בסוף אותו יום הייתי מפורק לחלוטין".

- אגב, לאורך העונה שמעתם על ההתכתשויות בין חברי ההנהלה. איך זה השפיע על הקבוצה?

"זה לא השפיע. את השחקנים זה לא מעניין. הם באו לכאן בשביל לשחק. זה לא מעכב להם את המשכורות, אז אין להם בעיה. ברור שהיינו מעדיפים שהכל ילך חלק, אבל בחיים זה לא תמיד ככה. אנחנו מקווים שהכל ייפתר. אני רק מקווה שמכבי לא תיפגע מכך לטווח הרחוק יותר".

"רוצים שחקנים עם אופי נוח"

לקחים מהעונה החולפת, מבקש שלף להבהיר, הופקו גם הופקו. "חשוב לנו להביא שחקנים שהיכולת המנטאלית שלהם טובה, ובקיץ שעבר לא הצלחנו בזה. אנחנו משתדלים ללמוד מטעויות. מבחינה מקצועית אנחנו כמובן רוצים להביא שחקנים מתאימים, ומבחינה אישית אנחנו מחפשים שחקנים שיהיה נעים לשחק לצידם ושיהיה כיף להיות איתם מחוץ לפרקט".

ואם אותם שחקנים ירקדו על המגרש, משוכנע שלף, לעיתונאים לא יהיה אכפת אם ירקדו אחר כך גם במועדונים. "היו לנו במכבי שנים של אליפויות וגביעים וגביעי אירופה, וקרו הרבה דברים חמורים מחוץ למגרש, חמורים מאוד אפילו, ואף אחד לא ידע עליהם. זה פשוט לא עניין, כי היכולת על המגרש הייתה טובה. וגם אז התקשורת לא הייתה כל כך חטטנית ולא הייתה כל כך בתוך העניינים.

"הייתי שחקן, ואני יכול לומר לך שלא בכל יום הלכתי לישון בעשר וחצי", ממשיך שלף ואומר, "אבל ידעתי לדאוג שכל מה שאני עושה ייעשה בשקט, או בתקופה שבה זה לא יפריע. כנראה שאני, בניגוד לאחרים, חשבתי. כל השחקנים הכי גדולים של מכבי חזרו הביתה בארבע וחצי לפנות בוקר. לא רק שאראס (יאסיקביצ'יוס, שהיה ידוע בהרגלי הבילוי שלו, א.ג.), גם השחקנים שנראו הכי תמימים. גם הם הלכו לבלות, גם הם הלכו לקזינו אחרי הפסדים. ההבדל הוא שהאופי שלהם היה נוח".

- אנדרו ווישנייבסקי וצ'אק איידסון סגורים, אלן אנדרסון כמעט. מה אתם מחפשים בעמדות הפנים?

"אנחנו מחפשים שחקנים שיתאימו לחזון המקצועי שלנו. אבל קודם אנחנו רוצים לראות מה מתפתח עם עומרי כספי וליאור אליהו. לפי זה נבנה סגל ישראלי, ולפי זה נתאים את הזרים. פישר יישאר. קודם אנחנו צריכים להתאים את מי שבא למי שנשאר".

- שוק השחקנים הנוכחי הוא לא השוק של הקיץ האחרון. אחרי המשבר הכלכלי, שהוציא מהמשחק הרבה קבוצות מרוסיה, אתם יכולים להתמודד על שחקנים טובים יותר. כבר לא תצטרכו לחפש שחקנים בליגה הסינית.

"בהחלט מרגישים שינוי מסוים. אין מה לעשות נגד היווניות והספרדיות, זה כמו ריאל מדריד בכדורגל. לך תתעסק איתם. ברוסיה באמת הכל התפרק, ושחקנים קיבלו אולי חצי מהכספים שהובטחו להם. היום שחקנים כבר עושים חשבון, ושווה להם להגיע לקבוצה כמו מכבי, שאולי משלמת פחות, אבל תמיד משלמת בזמן".

"הגיע לנו לקחת אליפות"

- היו לא מעט בעיות העונה עם קרלוס ארויו, גם לך באופן אישי. איזה אדם פגשת – לא נעים ואגוצנטרי, או דווקא משהו אחר?

"קודם כל פגשתי בנאדם עם דם מאוד חם. מבחינה אישית הוא אחד הגדולים שהיו פה, ולדעתי אפשר להזכיר אותו באותה נשימה עם אנתוני פארקר. אבל מבחינה קבוצתית הוא לא התאים. הסגנון שלו לא התאים, לא לאירופה ובטח שלא למכבי. אבל אני חושב שעם המקצוענות שלו אי-אפשר היה להתווכח. הוא בא בכל יום לעבודה, בכל הכוח, ותמיד רצה לנצח. ואלו דברים שלא ראיתי אצל כל השחקנים שלנו. אישית הוא היה בסך הכל בסדר.

"זה לא נכון להפיל הכל עליו", מוסיף שלף. "היו טעויות, הגיעו שחקנים שהגיעו לא בעמדות הנכונות. יכול להיות שהיה חסר סנטר אמיתי לידו. אני חושב שגם בשבילו היה מדובר בחוויה. בדרך אולי היו לנו מחלוקות והיו קצת בעיות לקבוצה, אבל לקרלוס הייתה שנה די טובה. לפעמים לא כל חיבור בין אנשים נועד לחתונה".

- האם היה נכון להחתים שחקן על חוזה כל כך גדול, כשבעצם מדובר במשכורת שגבוהה כמעט פי עשרה ממשכורת של שחקנים אחרים? זה לא יוצר קנאה בחדר ההלבשה?

"ברור שבמקרה של קרלוס היה עניין של מעמד ושל הרבה אגו. אבל גם לפניו היו במכבי שחקנים שהרוויחו הרבה כסף, ולא היו בעיות. אני לא רוצה להיכנס לכיס של אף אחד, אבל זה תלוי באופי של הבנאדם. קרלוס הוא כנראה לא ניקולה וויצ'יץ' הרגוע. סגנון שונה".

- עומרי כספי יגיע ל-NBA?

"בשבילו אני מקווה שכן, ובשביל מכבי אני מקווה שלא. עומרי מאוד חשוב לקבוצה. הוא שחקן מעולה וילד נהדר. הוא יכול לעזור לנו בארץ ובאירופה. הוא עבר עונה מצוינת, אבל זה גם תלוי במי שמשחק לצידו. אם היו לידו פארקר, שאראס ו-וויצ'יץ', מן הסתם היה לו הרבה יותר קשה להתבלט. הוא שחקן עם נתונים נהדרים, שיגיע לרמות הגבוהות".

- אליהו עושה צעד נבון בכך שעוזב לספרד?

"רק אתמול הוא התקשר אלי ואמר לי שהוא עדיין לא סגור שם. בוא נדבר על זה כשזה יקרה".

- טל בורשטיין הוא אחד החברים הכי טובים שלך. עברה עליו עונה קשה מאוד, והוא כנראה יעזוב את המועדון.

"הייתה לטל שנה באמת קשה, אבל יש לו אופי נהדר. בסופו של דבר, הצוות המקצועי, שגם אני כלול בתוכו, הבין שאם אנחנו יוצאים למלחמה, טל הוא אחד האנשים שאנחנו לוקחים איתנו. אין אחד שלא רוצה להשאיר אותו במערכת ונעשה את כל המאמצים כדי שהוא יישאר".

- בפיינל פור האחרון היית מתוח כפי שלא ראיתי אותך מעולם.

"יותר קשה להיות מנהל מאשר שחקן מהבחינה שהדברים לא נמצאים בידיים שלך. וכמובן, היה חשש. העניין הזה של עונה שמוכרעת על משחק אחד הוא לא נורמלי. בטוח שהגיע לנו לקחת אליפות ובסדרה היינו לוקחים בוודאות. לשמחתי, זה נגמר בטעם מתוק מאוד. נעשה צדק. כל הקבוצות שניסו לקחת לנו את האליפות בדרך לא דרך, נפלו באמצע. בשנה הבאה אני משוכנע שזה כבר יראה לגמרי אחרת".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully