וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאפינה, או ספין?

23.5.2009 / 9:19

עבור רבים היא המדורגת 1 הכי פחות מוערכת אי פעם, אבל דני בורשבסקי מאמין שדינרה סאפינה היא הדבר הטוב ביותר שקרה השנה לסבב

בפברואר 2008 היא הגיעה לישראל עם נבחרת הפדרציה שלה. אף אחד לא התייחס אליה במסיבת העיתונאים, וכשהשאלות הופנו שוב ושוב לכוכבת הגדולה, אפשר היה להתרשם ממנה שנעלבה. האבסורד הוא שגם אם העיתונאים הישראלים היו יודעים לחזות ששנה וחודשים לאחר מכן, דינרה סאפינה תכבוש את צמרת הדירוג העולמי לנשים - הם עדיין היו מתמקדים במריה שראפובה.

ככה זה בספורט עתיר רייטינג כמו טניס הנשים, את חייבת להביא איתך איזשהו גימיק - להיות דוגמנית, להיות אפרו-אמריקאית בספורט לבן תרתי משמע, או פשוט להיות מעל כולן. להיות אחותו של מראט סאפין זה לא גימיק, אלא מחוייבות לזכות באחד מארבעת הטורנירים הגדולים בעולם. כך מצאה עצמה דינרה סאפינה במשבצת הלא מחמיאה של המדורגת ראשונה בעולם הכי פחות מוערכת. עד כמה זה נכון? לא יותר מדי.

התרגלו לטניסאית ממעמד הביניים

ב-20 לאפריל השנה, שבוע לפני יום הולדתה ה-23, סאפינה הלכה בדרכו של אחיה הגדול וטיפסה למקום הראשון בדירוג העולמי - מה שהפך את הילדים למשפחת הטניס סאפין לאחים היחידים בהיסטוריה, שכל אחד מהם עמד בראש הדירוג (ליחידים).

בניגוד למראט, שדורג ראשון בעולם קצת אחרי זכייתו באליפות ארצות הברית הפתוחה בשנת 2000, דינרה עשתה את זה ללא תואר גרנד סלאם - מין טרנד אופנתי בסבב הנשים, כשהקודמת לה הייתה ילנה ינקוביץ' הסרבית והחלוצות היו קים קלייסטרס ואמילי מורזמו. היות והחלק הגדול יותר של צופי הטניס בטורנירי הגרנד סלאם לא ממש עוקב אחרי שאר התחרויות בעונה, ולאור העובדה שהמקום הראשון בדירוג העולמי היה פרוץ עוד מהקיץ האחרון - לא מעט אנשים מתקשים לפרגן לדינרה סאפינה. אין ספק שהיא טניסאית מבריקה, אלא שרבים לא מקבלים את העובדה שהיא מקדימה את סרינה וויליאמס בדירוג העולמי, כולל האמריקאית עצמה שהצהירה לאחרונה: "אני מספר אחת האמיתית".

במציאות שבה האחיות וויליאמס לא ממש סופרות את כל הטורנירים בסבב, מריה שראפובה מושבתת ליותר משנה, ז'סטין הנין וקים קלייסטרס פרשו עוד לפני שמיצו את כל הפוטנציאל והדהירה של איבנוביץ' וינקוביץ' נעצרה - סאפינה הפכה לסוג של "עוברת אורח" בצמרת הדירוג העולמי. כדי להצדיק את מקומה היא חייבת לזכות בטורניר הרולאן גארוס, שהרי חימר הוא המשטח המועדף עליה.

כנראה שרוסיה היא המדינה היחידה שבה יודעים לפרגן ל"דינרקה", כפי שמכנים אותה שדרי הטלוויזיה המקומיים. ולא רק בגלל שהיא עלתה ל-12 גמרים ב-20 הטורנירים האחרונים בהם השתתפה, ומחזיקה במאזן של 1-14 בעונת החימר הנוכחית. מעריצים שם את סאפינה בגלל הבנייה הנכונה וההתקדמות ההדרגתית לאורך השנים, מה שנראה מוזר לעומת האחיות וויליאמס שהפכו בשנה אחת לטניסאיות צמרת, כמו גם מריה שראפובה. מעריצים אותה בגלל רוח הלחימה שמאפיינת את מוצאה הטטארי, והפכה אותה לגדולת המתקאמבקות שמשחקות כיום בסבב. מעריצים אותה בגלל שהיא הטניסאית האחרונה שניצחה את הגדולה מכולן ז'סטין הנין במשחקה האחרון, ובגלל שהיא רשמה שלושה ניצחונות אדירים מול מריה שראפובה, שלא משתגעת עליה בלשון המעטה.

סאפינה, שהחלה להתקדם בדירוג המקצועני במקביל לשחר פאר ובקצב דומה, נעצרה לשנה אחת ב-2006/07 ונחשבה לעוד כשרון מפוספס. אולי העובדה שהיא תוייגה כטניסאית מ"מעמד הביניים" בסבב גורמת לאנשים לזלזל בה. מי שעקב אחריה החל מ-2008, ראה טניסאית שהשילה שבעה קילוגרמים ממשקל גופה, שמשחקת על כל נקודה כאילו חייה תלויים בה, שהגיעה לשני גמרי גרנד סלאם וחצי גמר נוסף, שהפכה לראשונה בהיסטוריה שניצחה שלוש מדורגות 1 בעולם באותה שנה, שמתפארת בעוצמות של חבטות מהגבוהות בסבב, ומתהדרת בראיית משחק מופלאה. העיתונאים שעקבו אחריה, בארץ למשל, גילו בחורה חמודה, צנועה ומופנמת, שתשמח להתראיין בכל עת ולא תסתתר מאחורי חומת שומרי ראש ועסקנים.

"מגיע לי להיות ראשונה"

ומה היה לדינרה סאפינה לומר על כל הסיפור הזה? "אני מניחה שאנשים מקנאים כי אני ראשונה בעולם וכל כך צעירה. אני ממש לא מבינה את זה. כדי להפוך למספר 1 בעולם לא צריך לנצח רק בטורנירי גרנד סלאם, צריך לבלוט במשך כל השנה. זכיתי בארבעה טורנירים בשנה שעברה, ניצחתי כמעט את כל הטניסאיות מהטופ 10 כך שאני חושבת שמגיע לי להיות שם". ילנה ינקוביץ' גיבתה אותה ואמרה: "היא ראשונה בעולם וזה כל מה שחשוב, מה שאחרים אומרים ממש לא משנה. כל אחד יכול להגיד מה שהוא רוצה, אבל לא כל אחד יכול להיות מספר 1 בעולם".

בתגובה לדבריה של סרינה וויליאמס החודש אמרה סאפינה: "יש לה זכות לומר את זה מכיוון שהיא זכתה בעשרה תארי גרנד סלאם יותר ממני". אגב, 48 שעות לאחר הצהרתה של וויליאמס היא הפסידה לפטי שנידר בסיבוב הראשון של טורניר רומא, עוד טורניר שבו זכתה סאפינה.

את ההתקדמות המטאורית שלה, סאפינה בעיקר זוקפת לזכותו של מאמנה הקרואטי זליקו קראיאן, שהחל לעבוד איתה ב-2007: "הוא הביא אותי מהמקום ה-17 לראשון בעולם, אני מאושרת שמצאתי את האדם המתאים, הוא פתח לי את העיניים ואמר לי שיש לי חבטות מדהימות ואני לא מנצלת אותן עד הסוף. לפני כן נאבקתי בטופ 100 במשך המון זמן, וכשהייתי בטופ 20 ידעתי שחבוי בי הנשק לכבוש את פסגת הדירוג. כבר היה לי את זה בידיים, אבל חוויתי לחץ ענק של להפוך למספר 1 בעולם ממשחק למשחק. עכשיו סוף סוף נרגעתי ועשיתי את זה, צריך המון סבלנות. עכשיו כולן רוצות לנצח אותי".

הקאמבקים הגדולים של סאפינה

2006 - שמינית גמר הרולאן גארוס. סאפינה כבר הייתה בפיגור של 5:1 במערכה השלישית והמכרעת נגד מריה שראפובה, וניצחה בסופו של דבר 5:7, 7:5, 5:7 אחרי רצף של שישה משחקונים מוצלחים ובסך הכל שעתיים וחצי של משחק.

2007 - חצי גמר טורניר גולד קואסט באוסטרליה. שחר פאר הובילה על ספינה 4:6, 1:5, אבל הרוסיה ניצחה בסופו של דבר 6:4, 6:7, 1:6, והמשיכה בניצחון על מרטינה הינגיס בגמר בדרך לתואר.

2008 - שוב שמינית גמר הרולאן גארוס ושוב היריבה היא מריה שראפובה, שהחזיקה בנקודת משחק במצב של 3:5 לטובתה במערכה השניה. ספינה ניצחה בסופו של דבר 7:6, 6:7, 2:6 אחרי יותר משלוש שעות.

2008 - רבע גמר הרולאן גארוס ושוב דרבי רוסי, הפעם נגד אלנה דמנטייבה, שהובילה 4:6, 2:5. סאפינה, שלא מוותרת על שום נקודה, ניצחה ב-11 מתוך 12 המשחקונים הבאים בדרך למהפך מדהים וניצחון 6:4, 6:7, 0:6. באותו טורניר הגיעה לגמר, שם נעצרה על ידי אנה איבנוביץ'.

2008 - שמינית גמר טורניר לוס אנג'לס. ספינה התמודדה מול אלה קודריאבצבה הרוסיה, שהשיגה נקודת משחק במצב של 6:7, 6:0, 4:5 לטובתה. סאפינה ניצחה בסופו של דבר בשובר שוויון, והפכה לאחת משלוש טניסאיות שהצילו נקודת משחק בדרך לתואר באותה עונה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully