וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסך הברזל

דור בלך

11.5.2009 / 13:56

גם העונה הצמודה לא עצרה את נדידת הצופים מהמשחק המרכזי לריאליטי. בכירי הטלוויזיה מסבירים איך הכדורגל הישראלי הגיע לשפל חסר תקדים של רייטינג

כמעט 40 שנה עברו מאז המערכון "לה מרמור מאת פרלש", ונראה כי הוא איבד סופית כל הקשר אקטואלי. אורי זוהר חזר בתשובה, אריק אינשטיין אוהב להיות בבית, אין יותר קריינית רצף ותשלום האגרה נהיה החלק הקטן ביותר בהוצאה על השידורים. אבל מעל לכל, הוא איבד את מה שהשאיר אותו רלוונטי מעל לשלושה עשורים – ההתקבצות סביב מדורת השבט הגדולה – שידור המשחק המרכזי.

הרייטינג של המשחק המרכזי הידרדר העונה לרגעי שפל מביכים, עם 7.4% (מכבי חיפה נגד בני יהודה בסיבוב הראשון) רייטינג בשפל. בשיאו הגיע ל-16.7%(המפגש הראשון של בית"ר עם מכבי חיפה העונה), אך הממוצע עומד על כ-12%ו כ-340 אלף צופים בלבד, כשהממוצע בתחילת העשור עמד על כ-15%.

בקרוב: המכרז

בערוץ 10 רואים בכל שבוע את נתוני המדרוג ולא מאמינים שעל זה הוציאו כ-28 מיליון שקלים לעונה. לאחר משא ומתן ואי העברת אחד התשלומים, הצליחו בערוץ 10 לחסוך כמה מיליוני שקלים, אך עם סיום החוזה התלת שנתי שלהם בסוף העונה הנוכחית, מרבית הסיכויים הם שהערוץ כלל לא ייגש שוב למכרז, שיפתח בעוד מספר ימים. "הנסיבות יצטרכו להשתנות בצורה מאוד מאוד דרמטית בכדי שניגש למכרז הבא", אומר מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי.

בעקבות החלטת הרגולטור, את המשחק המרכזי בליגת העל חובה להעביר בערוץ פתוח לציבור, כשפרט לערוץ 10, רק ערוץ 2, ערוץ הספורט, ערוץ 9 והערוץ הראשון עונים על ההגדרה. בקשת, אשר אמונה על השידורים בימי ראשון ושני בערוץ 2, לא מעוניינים כלל ברכישת זכויות השידור כשבאמתחתם מפלצות רייטינג כמו "כוכב נולד" ו-"האח הגדול". גם בערוץ הספורט לא בטוח שמעוניינים בכניסה למכרז, וייגשו ככל הנראה רק למכרז בו ניצחו לפני שלוש שנים ותוקפו נגמר בסיום העונה - על זכויות האינטרנט, הרדיו והסלולר, וכן שידורי גביע הטוטו, גביע המדינה והליגה הלאומית, עליהם שילם ערוץ הספורט כ-19.5 מיליון שקלים, וההערכה היא כי ישלמו עבור הזכויות כ-15 מיליון בלבד.

ערוץ 9 אשר פונה אל קהל עולי חברי העמים, לא ניגש באופן מסורתי, ולערוץ הראשון יש קשיי נזילות שימנעו ממנו לגשת למכרז בטווח המחירים הנוכחי. מנהל החדשות של הערוץ הראשון וראש מחלקת הספורט שלו בעבר, אורי לוי, בכלל לא בטוח כי ירצו את הזכויות. "אי אפשר להניח אוטומטית שניגש למכרז, זה עניין של תקציב ושל סדרי העדיפויות של רשות השידור, וכולנו רואים שיש ירידה בעניין בכדורגל הישראלי. זה תלוי בכל כך הרבה גורמים. יש רפורמות ברשות השידור ואין כסף להוציא, אבל אני לא רואה תחרות היסטרית והקפצת המחירים. בגלל הרגולטור, המחירים ירדו עד שמישהו בסוף ייגש למכרז וישדר. מישהו בסוף יקנה בזול, וזו הבעיה של ההתאחדות".

הבעיה: כסף

ולא רק ההתאחדות, אלא כל קבוצות הליגה צפויות לאבד הכנסה בעקבות ירידת ההכנסות מזכויות השידור. פרט להכנסות על הזכות לשידור המשחק המרכזי, והזכויות על הגביע, גביע הטוטו, הלאומית וזכויות האינטרנט הרדיו והסלולר, שכאמור צפויות להתקצץ בכ-30% עפ"י הערכת בכירים בתקשורת הספורט, עושה רושם שגם החוזה עם צ'רלטון על שידור יתר משחקי הליגה על סף סיום מוקדם מהצפוי. על אף שנקודת היציאה הראשונה מהחוזה היא בסוף העונה הבאה, בצ'רלטון לא מרוצים מההסכם עם ההתאחדות – לה הם משלמים כ-26 מיליון שקלים בעונה, והחליטו שלא להעביר תשלומים על סך 12 מיליון שקלים על אוקטובר ובינואר האחרונים בטענה כי ההתאחדות הפרה את תנאי החוזה.

ההתאחדות, מנגד, טוענת גם היא כי צ'רלטון הפרה את תנאי החוזה בכך שנמנעה משידורי משחקים שהתחייבה לשדר, והשתיים החלו בהליך בוררות בחודש שעבר. על אף כי בהתאחדות מאמינים כי יגיעו להסדר, אם כי בסכום מופחת, ואף החלו בהכנות לעונה הבאה כולל החלטה ראשונית לפצל את הליגה לשלושה ימים על מנת לאפשר יותר שידורים מבין שמונת משחקי המחזור, בצ'רלטון לא ממהרים לשדר אופטימיות, למרות שגם מודים בחשיבות הכדורגל הישראלי עבורם.

"כבר העונה היו משחקים לא אטרקטיביים שהפסדנו עליהם, ובעונה הבאה זה רק ילך ויחמיר", מספר גורם בצ'רלטון. "בעונה הבאה הדילול בקבוצות טובות יהיה גדול הרבה יותר. אני לא יודע אם משתלם לנו לשדר את הפועל עכו-הפועל רעננה. ניידת שידור לא יודעת שזה משחק חרא, והעלות רק שלה בכל מקרה היא 10,000 דולר. גם היום אנחנו משדרים הרבה משחקים לא מעניינים, אבל לפחות זה עם קבוצה אחת גדולה יחסית. לשלוח ניידת למשחק של שתי קבוצות קטנות זה הפסד כספי בטוח".

החשודה: ההתאחדות

החשודה המיידית בירידת האטרקטיביות של ליגת העל היא היכולת, כשגם בערוץ 10 מאשימים אותה. "לא לזה ציפינו כשהשקענו כל כך הרבה כסף", מספר גורם בכיר בערוץ. אלא שרק אתמול תקף סמנכ"ל ההתאחדות רותם קמר את ערוץ 10 על כך שהדברים על הרמה הירודה הם חלק מהמלחמה הפסיכולוגית להפחתת עלות זכויות השידור במכרז הבא. "בחודשים האחרונים ראינו קמפיין תקשורתי של גופי השידור שנועד לפגוע במוצר שנקרא ליגת העל", אמר קמר לגלובס. "המטרה של אותם גופים היא להוריד את מחיר הזכויות במכרז הקרוב. ברור לנו שכל אותם גופים שמטילים רפש במוצר הזה, מעוניינים לשדר אותו גם בעונה הבאה".

בערוץ 10 לא נשארו חייבים ותקפו חזרה את ההתאחדות. "רמת הכדורגל בליגת העל הידרדרה לשפל חסר תקדים, שאותה אנו רואים הן ביציעים הקרחים והן ברייטינג הנמוך", הוציא דובר הערוץ הודעה בתגובה. "הרמה זוכה לסיקור שלילי מכל אמצעי התקשורת, כולל העיתונות הכתובה ואתרי האינטרנט - גופים שאינם מתחרים על זכויות השידור. הסכומים המטורפים ששולמו בעבר עבור הזכויות, לא ישולמו יותר. טוב תעשה ההתאחדות לכדורגל והעומד בראשה, אם ידאגו להחזיר את האטרקטיביות של ליגת העל, כדי שאז יזכו לתחרות של גופי השידור על הזכויות".

"הבעיה, מעבר לרמה, היא ההתנהגות של ההתאחדות לכדורגל", ממשיך אותו בכיר בערוץ בקו של ההודעה הרשמית. "הם לא מתייחסים לבעלי הזכויות כאל לקוחות, אלא כאל מישהו שעשו לו טובה. אנחנו מרגישים שקניית הזכויות לא הייתה חתול בשק, אלא חתול בפח".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

המתחרה: ברצלונה

אלא שבקרב צמרת גופי השידור, פרט לערוץ 10, קיימת תמימות דעים כי לא הרמה היא זו שהביאה לירידה התלולה בעניין. "לרמה אין השפעה ישירה על הרייטינג, כי העניין מגיע מדברים אחרים – מהסקרנות, מהדרמה, מהאהדה לקבוצה. לא מהרמה של המשחק", מסביר אורי לוי. "יש הצפה בשידורי כדורגל מכל העולם בלי סוף, הרעב לשידורים לא קיים. פעם כל שידור היה אטרקציה בלתי רגילה, היום אין משחק בעולם כמעט שאתה לא יכול לראות. ואתה נשאר עם הכדורגל שלנו שבסופו של דבר פונה רק לאוהדי הקבוצות הספציפיות שמשדרות".

"צ'רלטון כבר הפכו לערוץ ברודקאסט שקיים כמעט בכל בית, וגם את ארבעת הערוצים של ספורט 5", מספר גורם בכיר מאוד בעולם הטלוויזיה, "כשאדם רואה כבר את הקבוצה שלו משחקת בשבת, פחות דחוף לו לראות עוד משחק ליגה ביום שני. השפע גורם לבררנות והתשוקה לראות משחק ישראלי יורדת".

"התחרות על אוהד הכדורגל היום פשוט פי אלף יותר קשה ממה שהיא הייתה לפני כמה שנים, ואין חדשות טובות בעתיד", בטוח לוי. "צריך ליגה עם תחרות אדירה בין מכבי ת"א, הפועל ת"א ובית"ר ירושלים בשביל שיהיה עניין שיביא רייטינג כמו פעם. אנשים יכולים לחיות בלי הפועל ת"א - סכנין כשיש להם את ברצלונה-ריאל מדריד יום קודם. רוב האוכלוסייה, פרט לאוהדי הקבוצות, יכולים לוותר על המשחקים בקלות ורק משחק בין לאומי שכולם מתעניינים בו וכולם אוהדי הנבחרת יכול להביא רייטינג כמו פעם".

התקווה: המפרסמים

שידור חצי גמר ליגת האלופות בין צ'לסי לברצלונה ברביעי שעבר בערוץ 2 רשם נתוני צפייה מרשימים בכל קנה מידה – 25.3% ממשקי הבית בישראל צפו בו, המשדר בעל הרייטינג הגבוה ביותר באותו יום, ושני באותו שבוע רק לספיישל ארץ נהדרת ליום העצמאות שעקף אותו והגיע לרייטינג של 26.9%.

"זה מלמד על מגמה כללית בציבור שלא קשורה רק לכדורגל אלא לספורט בכלל", מסביר אחד מבכירי ענף שידורי הספורט, "וזה זילות הספורט הישראלי. אפשר לראות גם את הצניחה במספרים של מכבי ת"א כדורסל, שהיא מותג חזק אפילו יותר מליגת העל. הרי כל מי שראה את המשחק הוא אוהד ספורט, אם אתה לא אוהב כדורגל ויודע מי זה מסי זה לא משנה כמה יפמפמו את המשחק – אתה לא תצפה בו. אותם 15% שנעלמים במשחק של מכבי חיפה ביום שני, זה כי הספורט הישראלי סובל מתדמית ירודה".

באותה שעה ששודר המשחק בערוץ 2, בערוץ 10 שידרו פרק של "הישרדות", שרשם את נתוני השיא של הסדרה העונה – רייטינג של 20.1%. לכאורה נתון מפתיע, אך בתעשיית הטלוויזיה מסבירים כי זה נובע ממחסור בתחרות לציבור שלא מתעניין בספורט. עם זאת, נתוני הצפייה בסדרה דומים גם בימים בהם אין שידורי ספורט מנגד, ואנשי המסך הקטן מספרים על כך שהריאליטי בא על חשבון הספורט, ואותם אחוזים שצמחו בצ'לסי-בארסה הם אלה שחוזרים לריאליטי בזמן שיתר האוכלוסייה מתפזרת על מספר משדרים שונים.

"אפשר להגיד שקשת יצרה תרבות צפייה חדשה שהורגת את תרבות צפיית הספורט", מסביר גורם בענף. "מי שמתרגל בימי שני לראות האח הגדול או כוכב נולד, ימשיך לא לראות כדורגל בשני". "האלטרנטיבות למשחק המרכזי מאוד פופולאריות", מסכים אורי לוי ומוסיף כי "אלה גם תוכניות משפחתיות שכל בני הבית צופים בהן יחדיו, כך שהאב והבן מתפשרים ומסכימים לראות את זה, והכדורגל נדחק הצידה".

אז מה בכל זאת יכול להציל את שידורי הכדורגל? מה שנותן את התקווה הגדולה באמת – הם המפרסמים ומאבקם בתרבות הצפייה החדשה. "חלק מהמפרסמים כבר הבין, אבל הרוב עוד לא -כשכולם רואים טלוויזיה ביס מקס או ב-VOD, ומורידים סדרות וסרטים למחשב – המקום היחיד שבו עדיין רואים את הפרסומות זה במשדרי הספורט, שם יש חשיבות מכרעת לצפייה בזמן אמת שבה אי אפשר להתחמק מהפירסום", ממשיך אותו גורם. "כשכל המפרסמים יבינו זאת – מחיר הפרסומות במשחק המרכזי יהיה הגבוה ביותר בטלוויזיה, מה שיביא גם לעלייה במחיר זכויות השידור". האם זה יעלה את כמות הצופים שוב? לא בטוח, אבל לפחות לא נצטרך לשבור את הטלוויזיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully