וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסיר מאלודה

28.4.2009 / 11:30

פלורן מאלודה הוא דוגמה מושלמת לצורה בה חוס הידינק לוקח שחקן מושמץ ומבולבל, מחזיר לו את חדוות היצירה ומוציא ממנו את מה שגדולי מבקריו בצ'לסי לא האמינו שיראו

אחת מהביקורות שהופנו כלפי פליפה סקולארי בעת שזה אימן את צ'לסי, הייתה שהוא עורך משחקי אימון פנימיים על מגרש בגודל מלא. את המגמה הזו שינה חוס הידינק כבר באימון השני שלו בלונדון ובאותו יום האירוע הבולט על כר הדשא היה שער "מבריק" על פי הגדרת כתב "אינדיפנדנט", שכבש פלורן מאלודה ב-1:2 של ההרכב הראשון על השני. במקרה או שלא, מאותו יום חווה הקשר הצרפתי בן ה-28 את התקופה הטובה ביותר שלו מאז הגיע לצ'לסי.

עד לפני כמה חודשיים וחצי, מאלודה היה אחד הסמלים של חוסר ההצלחה של צ'לסי העונה ובאנגליה הועלו שוב ושוב הערכות לפיהן הקבוצה תנסה למכור אותו כבר בחלון ההעברות של ינואר. אחרי ההפסד לארסנל בתחילת דצמבר האחרון, אף דיווח סם וואלאס מ"אינדיפנדנט" שחלק מהשחקנים הבכירים של המועדון האשימו את הקשר הצרפתי ביכולת הלא טובה של הקבוצה וטענו שעדיף להציב במקומו אפילו את המגן ווין ברידג'.

הקשר הצרפתי נרכש מליון בקיץ 2007 תמורת כ-13.5 מיליון ליש"ט, והגיע כשחקן השנה בצרפת, כשותף מלא לארבע אליפויות רצופות בהן זכה עם ליון ושנה אחרי מונדיאל מוצלח מבחינה אישית במדי נבחרת הטריקולור. כבר במשחק הראשון שלו עם הקבוצה, מפגש ידידות מול קלוב אמריקה המקסיקנית בארצות הברית, הוא כבש, בישל והוכיח מדוע מוריניו התעקש להחתימו. בהמשך הגיעו 52 דקות מצוינות שלו בגביע הקהילה נגד מנצ'סטר יונייטד והעתיד נראה מבטיח.

באותם חודשי הקיץ של 2007 הפגין מאלודה את המהירות, השליטה בכדור וחוש לכיבוש שערים שבזכותם הפך לשחקן כל כך מבוקש, אבל בסתיו הוורוד הפך אפור. הקשר השמלי התקשה לשמור על יציבות על המגרש, וכיכב מחוצה לו כשצוטט במגזין הצרפתי "פראנס פוטבול" כאומר שבכדורגל האנגלי "במהלך משחקים נראה כאילו נכבה לשחקנים המוח. הם משחקים רק על פי האינסטינקטים שלהם, כאילו זו הפעם הראשונה בה הם נתקלו בכדור".

מאלודה טען שדבריו סולפו וניסה לרכך את האוהדים, אבל מאותה נקודה נבל לאיטו, איבד את אמונם של האוהדים ולעתים את זה של המאמנים. הוא לא כבש מספיק, לא בישל מספיק וגם היווה קורבן לחוסר היציבות על הקווים של קבוצתו בשנה וחצי האחרונות. ואז הגיע הידינק.

זה אותו שחקן מליון?

הבישול של מאלודה לדידייה דרוגבה ב-1:3 הענק של צ'לסי ברבע גמר ליגת האלופות לפני כשלושה שבועות באנפילד, כדור רוחב חד ומדויק שהותיר לחלוץ מחוף השנהב לדחוק פנימה והלם בקבוצה המקומית, הוציא מהתקשורת האנגלית תזכורות לשיתוף הפעולה ביניהם בגנגאן הצרפתית. זה שבין היתר הביא את הקבוצה שהיום משחקת בליגה השנייה למקום השביעי בצרפת בעונת 2002/3, מרחק שש נקודות מהאלופה ליון.

אלא שהשער הזה היה הרבה יותר מעוד שער מכריע בליגת האלופות, הוא סימל את החודשיים הראשונים של חוס הידינק כמאמן צ'לסי, חודשיים בהם מוזכרים הן באנגליה והן בצרפת שמותיהם של דרוגבה ומאלודה כמי שחזרו לחיים. מבחינתו של החלוץ זה תמיד היה עניין של חשק ומצב רוח, אבל הקשר השמאלי כבר החל להדאיג את הצרפתים בשנה האחרונה.

על הכשרון שלו לא הוטל עוררין בשום שלב מאז נחת בלונדון, אבל בצ'לסי שאלו את עצמם יותר ויותר אנשים אם הוא באמת רוצה וכמה הוא שואף להשיג. כשמאלודה הראה את המהירות והזריזות, את הדריבל על הקו או את כדורי הרוחב החדים, כולם הבינו מדוע מוריניו התחרה על שירותיו עם אריות אירופה. אלא שהפוטנציאל מוצה לעתים רחוקות מדי ובמקום לזכות למחמאות, הקשר זכה להיות מואשם שוב ושוב בחוסר יציבות ואפילו בעצלנות.

קצת אחרי שפליפה סקולארי חתם בצ'לסי, בעת שהקבוצה הייתה במחנה האימון במזרח הרחוק, הוא בחר לשים את האצבע על נקודה אותה סימן כמכריעה: "פלורן מאלודה היה מבוזבז בשנה שעברה כי הוא לא שיחק באותה עמדה בה הוא שיחק בליון. אני צריך לתת לו יותר הזדמנויות ואני רוצה שהוא ישחק כמו שהוא שיחק בצרפת".

קצת יותר מחצי שנה עברה וסקולארי שפוטר כבר היה בשלב המסקנות: "מאלודה של צ'לסי הוא לא אותו מאלודה של ליון. הוא בסדר, אבל הוא לא עושה את אותם הדברים. הוא לא עושה יותר את השינוי במשחקים".

הבעיה לא היתה בעמדה?

הדברים של סקולארי הגיעו קצת אחרי שפוטר וממש לא מזמן, באמצע פברואר. באותם ימים כאמור הגיע חוס הידינק לקבוצה ומאלודה הוא סופסוף השחקן שבצ'לסי קיוו לראות. טוב מאוחר מלעולם לא, אבל איך זה קרה?

"קשה להסביר, אבל לפעמים אתה צריך להגיע לרמה מסוימת של בטחון, לרמה מסוימת של יכולת וזה לא קרה לפני כן", התייחס הקשר לימיו תחת המאמן החדש, "התוצאות בתחילת העונה לא היו בגלל המאמן, אלא בגללנו. השחקנים הם אותם שחקנים, אבל התוצאות השתנו. האימפקט של הידינק הוא בעיקר פסיכולוגי".

אבל אם מאלודה התקשה להסביר יותר, ב"סאנדיי טיימס" התנדבו לפרט ולהדגים: "הידינק הוא מאסטר בצד האנושי. כשאוסטרליה ואורוגוואי עמדו לפתוח את דו קרב הפנדלים ביניהן במשחק שקבע מי תעלה למונדיאל 2006, מול 83 אלף צופים לחוצים בסידני, הידינק לקח את מארק שווארצר הצידה כדי להדריך אותו. כשהוא דיבר איתו, המאמן הגניב כמה צחקוקים וסחט חיוך מהשוער. בפנדלים שווארצר נראה רגוע ואוסטרליה ניצחה".

מאלודה שיחק באותה עמדה - קשר בכנף שמאל - גם אצל ז'וזה מוריניו, אברהם גרנט ופליפה סקולארי בצ'לסי וגם בנבחרת צרפת, בה אכזב קשות ביורו האחרון, אבל בשום שלב לא זכה לחופש התקפי כמו זה שנותן לו מאמנו החדש והדברים של ג'ון טרי לאחרונה, לפיהם "הידינק הגיע, גיבש אותנו וגרם לשחקנים לשחק בצורה יותר חופשית", מאשרים זאת.

על יכולת האימון של סקולארי אין עוררין, אבל בקבוצה עם כוכבים מהטופ העולמי ועם לא מעט אגו, הוא פשוט לא הצליח להפוך לדמות מספיק כריזמטית. "בברזיל היה לי הרבה יותר קל כי ידעתי הכל על השחקנים. בצ'לסי לא היו לי יחסי משפחה איתם", התוודה בראיון ל"פראנס פוטבול", אחרי שפוטר מעבודתו בגשר. עם הידינק המצב השתנה.

"הוא דורש כבוד", פרשנו ב"טיימס" את התנהלותו של ההולנדי, "ג'ון טרי ואשלי קול למשל, רוצים ללכת אחריו למרות, ואולי בגלל, ששניהם חטפו ממנו בחדר ההלבשה על הבילוי שלהם שהסתיים במעצר של קול". מאלודה היה צריך ליישר קו וביחד עם החבר הטוב דרוגבה הוא מהווה היום את הסממן הבולט ביותר לעבודה המנטלית המוצלחת של הידינק.

למה זאת המחמאה הכי גדולה בקריירה של הידינק?

לפני כעשרה ימים השלים פלורן מאלודה משחק חמישי ברציפות של 90 דקות ובעצם שבר את השיא של עצמו מאז לבש לראשונה את המדים של הקבוצה הכחולה מלונדון. אחרי שבועות וחודשים של ספקולציות על עזיבה שלו, על כך שהקבוצה תמכור אותו כדי לצבור כסף לרכש, עמד לא מזמן מאלודה לראשונה על רגליו האחוריות והצהיר בפני כל שהוא רוצה להישאר.

"לחזור לשחק עם דידי הייתה אטרקציה מבחינתי. בגנגאן היה לנו אינסטינקט, הייתה לנו הבנה והתפקיד שלי היה לבשל לו שערים", סיפר לפני למעלה משנה וחצי. אבל נראה שרק כעת, כשהוא ממצא את הפוטנציאל שלו וסופסוף נראה כמו שחקן מחויב שגם נהנה, מאלודה לא מצטער על ההגעה שלו לסטמפורד ברידג'. "באופן אירוני", כתבו באחד מכלי התקשורת בצרפת ערב המשחק החשוב של ליון נגד פ.ס.ז' ביום שישי האחרון, "בזמן בו ליון כל כך צריכה קשר שמאלי, פלורן מאלודה חזר לעצמו. מאז ההגעה של חוס הידינק, הוא חזר לתלם".

הכל טוב ויפה בשבועות האחרונים, אבל העבר הקרוב של הקשר הצרפתי ממשיך לרדוף אותו. לא מעט אוהדים של צ'לסי מתקשים להאמין שמאלודה יצליח לשמור על יציבות ואחד מהם אף כתב לאחרונה ש"הידינק עשה את מה שאף מאמן לפניו לא הצליח לעשות, הוא הוציא ממאלודה חמישה משחקים טובים ברציפות. זו אחת מהמחמאות הכי גדולות שהוא יזכה להן בקריירת האימון שלו".

אז לפלורן מאלודה יש עוד הרבה מה להוכיח לכל מי שהטיל בו ספק ויש הרבה מאוד כאלו. עכשיו יש לו מאמן שנותן לו יותר חופש בהתקפה וגם גורם לו להיות מחויב, וחבר טוב, דידייה דרוגבה, שנמצא במצב רוח טוב ובכושר הבקעה נהדר. תצוגה בקמפ נואו הערב (21:45, ערוץ 5 ו-HD) תעזור לו לשקם את המוניטין ותסייע לו לגרום לראשי צ'לסי לשאול את עצמם אם הם רוצים למכור אותו או להשאירו. זה הזמן להראות לכל הספקנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully