וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורטו בגרסה החדשה

יניב בינו

7.4.2009 / 11:07

ליסנדרו לופז ולוצ'ו גונזאלס מסמנים את המהפיכה הארגנטינאית של אלופת פורטוגל, שתמיד זוהתה עם ברזילאים. מנצ'סטר יונייטד בכוננות

לפני כשבוע, ביום המשחק בין נבחרות אוקראינה ואנגליה, יצא צוות צילום של הטלוויזיה הפורטוגלית לרגל בקרב אוהדי מנצ'סטר יונייטד, לשמוע ולראות כיצד הם נערכים לקראת ההתמודדות נגד פורטו ברבע גמר ליגת האלופות. הצוות הלטיני נדהם לגלות שהאוהדים האנגלים לא הפיקו לקח מהפעם הקודמת, לפני חמש שנים, אז הדיחה פורטו את יונייטד בשמינית הגמר.

הבריטים היו זחוחים ונשמעו בטוחים בכך שקבוצתם תעבור את האלופה הפורטוגלית ללא בעיות רבות, כל זאת עוד כשהם פיכחים, לפני שהבירה עלתה לראש. גם כאשר הציגו אנשי התקשורת מפורטוגל את שמותיהם של שחקני פורטו הם נתקלו בחוסר ידיעה וזלזול משווע מצד האנגלים. "ליסנדרו מי?", שאלו אוהדי יונייטד בפליאה ותמיהה.

ייתכן שהזלזול של אוהדי מנצ'סטר בפורטו הגיע לאוזניהם של ליסנדרו לופז ולוצ'ו גונזאלס, שניים מהשחקנים הבכירים יותר של הקבוצה הכחולה-לבנה, וייתכן שלא, מה שבטוח זה שהצמד-חמד הארגנטינאי יגיע הערב (שלישי) חדור מוטיבציה לאולד טראפורד להרוס את חלום הקוודראפול הגרנדיוזי של אלופת אירופה ואנגליה, ועל הדרך להעמיד את האוהדים האנגלים על טעותם וללמדם את שמות שחקני הקבוצה הפורטוגלית בעל פה, כפי שעשה להם באלגנטיות ז'וזה מוריניו בעבר.

עוברים לקו הארגנטינאי

פורטוגל הינה אולי המדינה האירופית הכי חמת מזג שיש. היא אמנם שוכנת באירופה, בחצי האי האיברי ממערב לספרד, אבל הכי קרובה, לפחות מבחינת ההוויה, לאמריקה הלטינית. עובדה זו גורמת לעם הפורטוגלי להרגיש לא שייך, לכאן או לכאן. מחד, האירופיים מתייחסים אליהם בזלזול כי הם לא משתייכים לעמי אירופה הקלאסיים, מנגד, בדרום אמריקה נחשבת פורטוגל למעצמה קולוניאלית לשעבר וחלק מן היבשת הישנה.

הקשר ההדוק בין פורטוגל וברזיל נובע, כידוע, מכך שהאחרונה הייתה אחת ממושבותיה של האימפריה הפורטוגלית ששלטה שם בברזיל בין המאות ה-16 ל-18. הזיקה בין שתי המדינות עדיין חזקה, גם בכדורגל. ברבות השנים פקדו שחקנים ברזילאיים רבים את פורטוגל, כאשר גם היום מעטרים את הליגה לגיונרים רבים. יש כאלה הרואים בה תחנת מעבר בדרך לליגות גדולות יותר, אחרים מסתפקים בהצלחה בתוכה. מחסום השפה לא קיים כמו במדינות אירופיות אחרות (השפה הרשמית בפורטוגל הינה פורטוגזית), כשגם מבחינת הכדורגל, יכולים הברזילאים להביא לידי ביטוי את כישוריהם במגרש עקב סגנון משחק הדומה, בשונה מליגות אחרות, טקטיות יותר, טכניות פחות.

מי שהצליחה רבות בתחום היא פורטו שעשתה שימוש פורה ביותר ביבוא הברזילאי ונהנתה מסגולותיהם של שחקנים רבים כגון בראנקו, מריו ז'ארדל, לואיס פביאנו, דייגו, אנדרסון ועוד. אלא שבשנים האחרונות חלה תפנית, אפשר לומר היסטורית, בסגל הקבוצה, כשאת מקומותיהם של הברזילאים תפסו בהדרגה שחקנים ארגנטינאים. כמובן שבפורטו ניתן עדיין למצוא ברזילאים כמו השוער הלטון, הקשר פרננדו והחלוץ הולק, אבל אין ספק כי הצביון של הדרקונים הפך מניחוח ברזילאי לשארם ארגנטינאי. את הדרך לחילופי השלטון פרצו וסללו לואיס גוזנאלס, המכונה בפי כל וידוע כלוצ'ו, וליסנדרו לופז. צמד הארגנטינאים הצטרף לקבוצה לפני ארבע עונות בשנת 2005. חרף שמועות רבות ונשנות על מעבר אפשרי שלהם לקבוצות בכירות יותר באירופה, בעיקר ספרד, האריכו השניים את חוזיהם בפורטו והם ימשיכו להוליכה כנראה גם בעונות הבאות.

את רוב האחריות על שינוי התפיסה במועדון והמעבר מקו ברזילאי לארגנטינאי חולל מנג'ר העל של פורטו, אנטרו הנריקה, כאשר מי שגם נתן יד למהלך הוא המאמן חסואלדו פאריירה. הנריקה לקח הימור גדול כיוון שפורטו נחלה הצלחה גדולה באופן כללי עם הברזילאים וזכתה עימם באליפויות וגביעים רבים בפורטוגל. כנראה שחוסר ההצלחה באירופה לכל אורך שנות ה-90' הביא את הנריקה להבנה שהתמודדות עם הבכירות של היבשת תצריך יותר מ'ז'וגו בוניטו' שהברזילאים מביאים, תכונות כמו רוח קרב ומוטיבציה, שלארגנטינאים יש בשפע.

"לשחקנים הברזילאים כישורים טובים יותר והם יודעים לטפל טוב בכדור, אבל השחקנים הארגנטינאיים מביאים עימם רוח לחימה גדולה יותר", הסביר פיט דה ויסר, יועצו הראשי של הבעלים של צ'לסי, רומן אברמוביץ', את המעבר התוכני שעשתה האלופה הפורטוגלית.

"פרצנו את הדרך לארגנטינאיים אחרים"

לא בכדי קיבל לוצ'ו את הכינוי המחייב 'קומנדר' (מפקד). מעבר לכישורי המשחק המצוינים שלו והעובדה כי הוא עושה המשחק של הקבוצה, לוצ'ו הוא הרוח החיה (והרעה) של הדרקונים במגרש. הוא מכוון ומנהיג את חבריו ומתפקד כמאמן של ממש על הדשא והוא אף משמש כאחד הקפטנים של הקבוצה. הקשר בן ה-28, שריאל מדריד חפצה ביקרו תמורת כ-30 מיליון יורו, החל את דרכו בקבוצת הורקאן ממנה עבר לריבר פלייט, עד שהגיע לפורטו. מעבר לניהול המשחק, לוצ'ו יודע גם לכבוש, ולא מעט.

"יש לנו מזל שלוצ'ו בצד שלנו", החמיא לו, הולק, חלוצה הברזילאי של הקבוצה. "הוא שחקן בעל כוח ועוצמה רבה והוא מהיר מאוד בכדרור. הכישורים האלו שלו לא מהווים הפתעה עבורנו וגם עבור הפורטוגלים". לוצ'ו הוא מסוג הלוחמים העשויים ללא חת שיקיזו דמם על המגרש ויעשו הכול עבור הצלחת קבוצתם, ברם הוא גם יודע מתי צריך לעצור ולתת כבוד. לא מכבר יצאה פורטו במתקפה רבתי על השופטים במדינה, אלא שלוצ'ו, בשונה מהרוח המתלהמת שנשבה מהמועדון, סבר אחרת: "אנחנו, השחקנים, צריכים לתת יותר כבוד לשופטים. לעתים קבוצה אחת נהנית מהחלטות ואחרת סובלת, ואחר כך זה מתחלף. אנחנו יודעים שקל יותר להטיח אשמה בהם מאשר בנו, אולם אנו צריכים לתמוך בהם".

החצי השני של הצמד הארגנטינאי, ליסנדרו לופז, הגיע לקבוצה מראסינג קלוב. לופז בן ה-26 הוא חלוץ מטרה. העונה שעברה הייתה הכי טובה שלו בקבוצה, כאשר הוא זכה בתואר מלך השערים של הליגה עם 27 כיבושים ב-39 משחקים בכל המפעלים. בנוסף הוא נבחר אשתקד לשחקן העונה בפורטוגל. בראיון שהתפרסם עימו לא מכבר הוא הסביר ממה, בין היתר, נובעת היכולת הגבוהה שלו: "אני מרגיש כאן טוב. תמיד התייחסו אליי בצורה יפה מאוד, כך שיש לי המלצות חמות לאלו ששוקלים להגיע לכאן".

אולד רייקרינק, האחראי כיום על טיפוח מחלקות הנוער של אייאקס והאיש ששימש כעוזרו של המאמן ההולנדי קו אדריאנסה בעונת הדאבל (2005/6), ניתח את הצמד. "ליסנדרו לופז שורף שטחים רבים במגרש. הוא מלא יותר בעצמו, משחק בצורה אינדיבידואלית ומתרכז בהבקעת שערים. מצד שני קשה לו יותר להתמודד עם אכזבה, אם היא מגיעה. ללוצ'ו, לעומת זאת, אישיות יותר יציבה ומאוד חזקה. הוא משרה המון שקט וביטחון במגרש והוא שחקן מאוד קבוצתי. אין ספק שהוא המנהיג של הקבוצה".

מעבר לטיפול המסור שמנפקת הקבוצה, ההצלחה הגדולה של השניים היא שפתחה את הדלת בשביל בני ארצם שהצטרפו אל פורטו בשנים האחרונות. "אנחנו אלו שפרצנו את הדרך לארגנטינאיים אחרים", אמר לוצ'ו, ואכן הדלת של פורטו נפערה לרווחה בפני שטף של שחקנים מארץ הטנגו, כשכיום ניתן למנות בסגל שבעה כאלו (מול שלושה ברזילאים בלבד ושבעה פורטוגלים). בקיץ שעבר צורפו נלסון בניטז ותומאס קוסטה, מריאנו גונזלאס וארנסטו פריז'אס הגיעו ב-2007 ואילו אנדראס מדריד הצטרף העונה והושאל לבראגה. לוצ'ו את לופז לא הסתפקו רק בלפתוח את השער לאנשי מדינתם, מתוקף הוותק והבכירות שלהם הם גם נטלו על עצמם לעזור ולשמש כחונכים לאותם שחקנים שהגיעו למועדון. "היינו אחראים עליהם כשהם רק הגיעו ועזרנו להם מאוד להתאקלם ולהסתגל לקבוצה", ביאר לוצ'ו את האחריות שלקח הצמד לגבי החדשים. "בילינו איתם זמן רב עד שהם הכירו את העיר והמועדון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

להיות אופורטוניסטים

אחרי שפורטו עם ז'וזה מוריניו הדיחה אותה ב-2004 בדרך לזכייתה בליגת האלופות, ינסו השדים האדומים לגמור את הנקמה. הקבוצה של אלכס פרגוסון השלימה בינתיים חצי ממנה, כאשר הדיחה את המנג'ר הפורטוגלי וקבוצתו, אינטר, בשמינית הגמר. כעת היא תוכל לסיים אותה מול פורטו ברבע הגמר. אבל כדי לעשות כן תצטרך היונייטד לעבור בין היתר את הצמד של פורטו.

לוצ'ו את ליסנדרו חתומים על שמונה מ-11 השערים שהבקיעה עד כה הקבוצה הפורטוגלית במפעל (ליסנדרו עם שישה). פרגוסון, בניגוד לאוהדי היונייטד, כן יודע ממי הוא צריך להיזהר: "ליסנדרו לופז הוא חלוץ אמיתי, שיודע לסיים בצורה מצוינת מצבים. לאחר הפעם האחרונה שנפגשנו, אני מוטרד מאוד ממנו. אין ספק כי ההתמודדות נגד פורטו תהיה קשה".

המושג אופורטוניזם מוגדר כ"התנהגות המאופיינת בניצול הזדמנויות מרבי תוך ויתור או שינוי המטרה הראשונית לפי מה שנראה כנוח להשגה". מקורה של המילה בנמל פורטו מתקופת ספינות המפרשים, כאשר יורדי הים באותו עידן כונו אופורטוניסטים. כעת צריכה הקבוצה מעיר הנמל הצפונית להתחפש ליורדת ים אופורטוניסטית שתנסה לנצל חולשות רגעיות של היונייטד כדי לעקוף אותה שוב. אז קהל יונייטד ישנן שוב את השם הזה. ליסנדרו לופז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully