וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתרסקים במורדות הכרמל

22.3.2009 / 13:02

”הבעיה היא מנטלית”, אומר קוז'יקרו, אך הפאניקה בהנהלה, השחקנים האדישים והרכש הכושל מצביעים על משבר עמוק יותר במכבי חיפה

הטלפונים לא הפסיקו לטרטר במשרדי איגוד הכדורסל בשבוע שעבר. אנשי מכבי חיפה חייגו ללא הרף, כדי לברר את מעמדו של שחקן עירוני קרית אתא ארון ניקסון. יום קודם לכן הורחק ניקסון בהפסד קבוצתו בזיסמן לעירוני רמת גן, אחרי שקיבל עבירה טכנית שניה, ובחיפה מיהרו לבדוק האם יוכל לשחק נגדם ביום ראשון הקרוב. ניקסון המורחק לא יוכל לשחק, ובחיפה נשמו לרווחה. לא, לא מדובר בטעות. מכבי חיפה, זו שבנתה סגל נוצץ, התגאתה בהגנה הטובה בליגה, הייתה במרחק נגיעה מגביע המדינה והצהירה בתחילת העונה על הגעה לפיינל פור, נכנסת לכוננות ולחץ לפני משחק ליגה מול האחרונה בטבלה, ועוד במשחק בית. הפאניקה בחיפה היא רק סימפטום אחד מבין כמה למשבר שעובר המועדון הירוק.

"אני חושב שזה מכלול של דברים", מנסה לנתח את המצב קפטן הקבוצה עידו קוז'יקרו, אך מהר מאוד מסתייג, "אתם מדברים עלינו כאילו שאנחנו קבוצה במוות קליני. לפני שלושה שבועות היינו בגמר גביע המדינה, ונתנו הצגה בחצי גמר בלי דורון פרקינס. כולנו חכמים וכולנו נבונים וכולנו יודעים את התורה, לא שכחנו לשחק כדורסל. הבעיה עכשיו היא יותר מנטלית, הביקורת מוצדקת אבל צריך להיכנס לפרופורציות".

אז אולי באמת התקשורת מגזימה? לא אם תשאלו את אחד ממאמני ליגת העל, "המצב בחיפה היום הוא מצב שהיה יכול להימנע, אילולא החלטות שנויות במחלוקת של הצוות המקצועי ביחד עם ההנהלה", מפרט אותו מאמן, "עובדה שבחיפה לא ראו אותה כמו שצריך, הייתה החיבור שיצר רונלד רוס כשבי ג'יי מקי לא שיחק. רוס תפקד על תקן סותם חורים, שבמערכת כמו מכבי חיפה זה דבר חשוב מאוד. ההחלטה לשחרר את רוס אמנם נבעה מהפציעה של דורון פרקינס, אבל היא הייתה מוטעית. בקבוצה החתימו שני שחקנים שפשוט לא יכולים לעשות מבחינה הגנתית את העבודה שרוס עשה, והתקפית, בינתיים, הם לא מספקים את מה שחשבו שהם יתנו".

"רוט הוא השחקן שחסר כדי להיות מועמדים לגמר הפיינל פור"

כשרוס עזב את חיפה, ארגנו לו אנשי הקבוצה מסיבת פרידה ברוממה. מספר שחקנים בחיפה מספרים כי המעמד עצמו היה מאוד מרגש, מאחר שרוס היה חלק חשוב בעלייה עד גמר הגביע. "אני חושב שזו נקודה חשובה, אבל אני לא חושב שזה הדבר היחידי", מתייחס מאמן חיפה אבי אשכנזי לעזיבתו של רוס, ולהגעתם של שיין גאדסון ומאליק דיקסון, "אם אנחנו שמים את זה כדבר היחידי, זה מוריד אחריות מכולם וממש לא נותן לגיטימציה לאחרים להראות רע". וכמו שאמר אשכנזי, שחקני חיפה אכן נראים רע. בשני ההפסדים האחרונים לא הצליח אף שחקן של הקבוצה לקלוע פעמיים בספרות כפולות, ויחס האיבודים/אסיסטים שלילי ועומד על 1.32 איבודים על כל אסיסט.

סוכן שחקנים בכיר הופתע מהמהלך של העברת דיקסון למכבי חיפה. "אבי אשכנזי אמר אחרי הניצחון של הקבוצה על הפועל חולון שהוא היה צריך מחליף לדורון פרקינס, ולכן החתים את דיקסון ואת גאדסון בקבוצה. אם הוא מופתע מהעובדה שהשניים לא מספקים את הסחורה אז הוא לא עשה שיעורי בית. מאליק דיקסון היה בהפועל חולון שחקן משלים, שהיה דקות רבות על הפרקט במשחקים החשובים, ובמשחקים השוליים ראה בעיקר ספסל. כשהוא הוביל קבוצה, במכבי ראשון לציון, הוא כמעט ירד ליגה. שיין גאדסון הוא יותר נער שעשועים מאשר כדורסלן. הייתה לו עונה בליגת הפיתוח בה הספיק להחליף ארבע קבוצות, איך בדיוק המספרים הללו משכו את אנשי חיפה?". חיפה מתגאה בצוות מקצועי ותיק, משופשף ורחב, אך דומה שמישהו כשל בהכנת שיעורי הבית.

בקיץ, כשנבנתה מכבי חיפה, הרצונות התנגשו המציאות, וכבר אז השתבשו חלק מהתכניות. שני השמות הראשונים שעלו לאוויר העולם היו עידו קוז'יקרו ושרון ששון, שעתידו בהפועל ירושלים המעורערת כלכלית היה לא ברור. ששון לא הגיע ולאחר החתמת קוז'יקרו, הצטרפו לקבוצה עמית בן דוד וגור פורת, כשהדובדבן היה אמור להיות החתמתו של מורן רוט. בחיפה לחצו, גיששו ובדקו, אך רוט העדיף את הפועל ירושלים ובמקומו הגיע לקבוצה הירוקה משה מזרחי. "מורן רוט הוא בדיוק השחקן שחסר להם כדי להיות באמת מועמדים לגמר פיינל פור. שחקן שכבר עשה את העבודה בשנה שעברה, עם כישרון לא מבוטל, שמתבטא בהצלחה בהפועל ירושלים", מודה מאמן בליגת העל. במכבי חיפה אמרו השבוע כי הבאתו של רוט הייתה מבטלת את החתמת דורון פרקינס, אך בקבוצה שכבר הספיקו להחתים שלושה שחקנים על כל עמדה, כך שהכל עוד היה אפשרי.

"בסופו של דבר כשמסתכלים על הסגל הישראלי של מכבי חיפה, מגלים חבורה של שחקנים שלא הצליחו בשנים האחרונות, מלבד קוז'יקרו. משה מזרחי דשדש בליגת העל לפני שהלך לצרפת וירד שם ליגה, ואילו עמית בן דוד וגור פורת ירדו עם עפולה/גלבוע ללאומית", מוסיף אותו מאמן, "איך אפשר לצפות מהשחקנים האלה למשוך קבוצה לצמרת?". קוז'יקרו ממש לא מסכים עם הקביעה, "אני לא חושב שזה נכון. כל האבחנה הזאת שגויה מהבסיס".

"יש ימים שלא כל השחקנים יתנו הכל"

בחיפה נוצרה סיטואציה בה יש עומס של שחקנים על עמדות, דבר שיוצר אי נעימות אצל השחקנים. "הייתי מגדיר את זה כתסכול שמוביל לאדישות", קובע שחקן בקבוצה, "לאף אחד לא נעים לדבר על זה, אבל יש ימים שלא כל השחקנים יתנו הכל, בגלל שהם איבדו את המקום בסגל. אם תסתכל על חדר ההלבשה בסוף המשחקים מול הפועל ירושלים ועירוני נהריה תראה פרצופים מאוכזבים, אבל לא תראה שם פרצופים של קבוצה שאיבדה בזה הרגע משחק חשוב. הסיטואציה גורמת לקבוצה לא לעבוד בצורה טובה, יש פה יותר מדי שחקנים לא מרוצים".

אבי אשכנזי עצמו לא אוהב לשמוע על הבעיות החברתיות של הקבוצה. "זה לא מקובל עליי", קובע המאמן, "כמו שכבר אמרתי, כל בעיה שיש לנו לא נותנת לגיטימציה לשחקנים להראות רע. אני מודע לכל הקשיים שיש בקבוצה ולכל הבעיות, אנחנו צריכים לפתור את הבעיות ולא רק להגיד מה הן".

בתוך כל המרקם העדין הזה נמצא הבעלים ג'ף רוזן, שכבר במשך סיבוב שלם לא הגיע למשחק של הקבוצה ונשאר בארצות הברית. בחיפה היו לא מעט אנשים שהופתעו שהבעלים, שהשקיע כל כך הרבה ממרצו והונו, לא הגיע למעמד חצי גמר וגמר הגביע, אך מלבד ההצהרות האחרונות לגבי חוסר סיפוק מהיכולת של הקבוצה, נשמע קולו של הבעלים רק בשיחות עם ההנהלה והצוות המקצועי. "לפעמים, כשבעלים נמצא על הפרקט, ואתה יודע שמי שמשלם לך מסתכל עליך, זה גורם ללחץ חיובי", מסביר שחקן בחיפה, "אנחנו מכבדים את האנשים של ג'ף בישראל, ואת כל הצוות הרחב שעוטף את המועדון. לדעתי אם ג'ף היה במשחקים האחרונים, הרמת מחויבות הייתה גבוהה הרבה יותר".

"אני לא חושב שיש קשר לבעלים. הבעלים מעורב, כפי שהבעלים צריכים להיות מעורבים", מגיב אשכנזי לטענות, "אם אני הייתי משקיע כסף הייתי מעורב באותה מידה. הבעלים עושים לילות כימים כדי שהקבוצה תהיה טובה. כששואלים אותי על מחויבות זה מצחיק, רק לפני שלושה שבועות היינו במקום השלישי ובגמר גביע המדינה, ואז לא שאלו מדוע הבעלים לא הפרקט. זה לא המשבר היחידי הראשון בכדורסל הישראלי וזה לא רציני. השחקנים זה אותם שחקנים, הבעלים הם אותם בעלים והמאמנים הם אותם מאמנים, רק שעכשיו יש משבר. יש סיבות אחרות, ואנחנו נעבור את המשבר כמו שלא מעט קבוצות אחרות עוברות משברים".

חוזרים ליסודות

בניגוד לאשכנזי, הקפטן קוז'יקרו מסתכל על הקבוצה ורואה את מה שהתקשורת רואה: קבוצה שלא מורמת מהליגה. קבוצה עם פוטנציאל, שלא מצליחה לממש חלק ניכר ממנו. "אני חושב שחוץ ממכבי תל אביב, שפייבוריטית בכל משחק, כל קבוצה, כולל קרית אתא, מסוגלת לנצח בכל משחק. הדיבורים על אליפות היו רק דיבורים של התקשורת, לא שמעת אף שחקן או מאמן בחיפה אומר שנהיה חולון הבאים או שניקח אליפות. רק רצינו להחזיר את הקהל של חיפה ולעשות עונה טובה, וכשנתקדם, נראה לאן פנינו מועדות. אנחנו לא יותר טובים מהפועל ירושלים אבל גם לא פחות טובים. זה מאוד הזכיר לאנשי התקשורת את הפועל חולון, קבוצה חדשה עם קהל גדול, עולה ליגה ועם ציפיות גבוהות להיות בצמרת ולא תאבק על ההשארות. אני מאוד מכבד את חולון על ההישג שלהם, אבל אנחנו זה לא הם".

בשבועיים האחרונים חגגו בחיפה את חתונתו של גור פורת, והולדת בנו של עידו קוז'יקרו. כדי להחדיר מחויבות ורוח צוות בקבוצה, נפגשו כמה מהשחקנים לארוחת צהרים משותפת והעבירו מסר: הקבוצה חייבת לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה. "אנחנו אחרי שני משחקים נוראיים, אבל אחרי שננצח שני ניצחונות רצופים נדבר בנסיבות אחרות לגמרי", בטוח קוז'יקרו, "מהניסיון שלי למדתי שבמשברים הכי גדולים שקבוצה עוברת, חוזרים ליסודות. מה שהוביל אותנו למקום השלישי זה האופי החזק של הקבוצה ומשחק הגנה מאוד אינטנסיבי. ארז מרקוביץ' אמר לי שיש לנו הגנה איטלקית, וההגנה האיטלקית הזאת לא הגיעה לשני המשחקים האחרונים. יש לנו הרבה על מה לעבוד ואני חושב שזה ישתפר. זה אומר לחבר כמה ניצחונות רצופים ולהגיע לפיינל פור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully