וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיני, שמעון, זו לא בושה ללמוד

מגלים טאלנטים באירופה, נותנים לצעירים ביטחון להוביל ולמאמן לעבוד לטווח ארוך. פרטיזן מוכיחה למכבי שאפשר להדיח את מלאגה גם בלי כסף

בתוך הבלגרד ארינה הציעה אתמול פרטיזן לאוהדיה חולצה אחת למכירה. "One team, one dream", נכתב בצידה הקדמי; מאחור, באותיות גדולות, נוספה הכתובת "We did it again".

אלפים מבין 22,567 האוהדים שמילאו עד אפס מקום את האולם לקראת הקרב הגדול מול פנאתינייקוס אתונה רכשו את החולצה הזו, שמתמצתת את הרעיון הכללי של המועדון הזה: בראש ובראשונה, מדובר בקבוצה. במשפחה. זהו הנשק הסודי של פרטיזן, קבוצה המתוקצבת בשלושה מיליון יורו לעונה, ובעזרתו הצליחה להעפיל זו העונה שנייה ברציפות לשלב רבע גמר היורוליג. כפי שנכתב על גב החולצה שהוצעה למכירה, השחורים-לבנים עשו זאת שוב.

"הקשיים של נהריה זה בדיחה לעומת מה שקורה בפרטיזן"

פרטיזן היא אולי קבוצת היורוליג היחידה שמתפקדת ללא חשבון בנק פעיל. בחמש השנים האחרונות סוחב המועדון חובות של מיליונים לבנק מקומי, זכר להלוואה שלקח. את העונה הזו פתחה פרטיזן עם מינוס של 2.5 מיליון יורו. בדצמבר האחרון מאסו בכירי הבנק בקבוצה, שנחשבה מעשית לחדלת פירעון. הם סגרו את החשבון שלה, ובסרביה מתקשים להבין עד עכשיו איך מחזיקה ההנהלה את ראש המועדון מעל למים.

מתוך שמונה משכורות שהייתה אמורה להעביר לשחקניה, שילמה עד כה פרטיזן שלוש בלבד. ולא שמדובר בסכומים יוצאי דופן; שחקנה היקר ביותר הוא סטפן לסמה, אחד משני הזרים היחידים, שמשתכר על פי הערכות כ-150,000 יורו בעונה. ההתנהלות הפיננסית הזו מזכירה לאנשים מסוימים בבלגרד התנהלות של חנות ירקות בדרום העיר. או כפי שמנסח זאת ירון ארבל, כתב אתר היורוליג בישראל ומומחה כדורסל אירופאי: "הקשיים של נהריה זה בדיחה לעומת מה שקורה בפרטיזן".

אולם בניגוד לכל תחזית ולכל היגיון אפשרי, הקבוצה הסרבית הצטרפה גם העונה למועדון האקסקלוסיבי של שמונה הגדולות. היא הצליחה היכן שמכבי תל אביב כשלה, לרבות ניצחון חוץ עצום במלאגה בשבוע שעבר, 74:78 לאחר הארכה, שהבטיח לה מעשית את הכרטיס לשלב הבא. כששבה לעיר ביום שישי האחרון, המתינו מאות מאוהדיה בשדה התעופה. ערוצי טלוויזיה העבירו את המאורע בשידור ישיר. בתחילת השבוע יצאה ההיסטריה סביב המועדון מכל פרופורציה; בהנהלה זיהו אפשרות לעשות מכה, והעבירו את המשחק מול פנאתינייקוס, שלמעשה היווה קרב על המקום הראשון בבית 7 של היורוליג, מהפיוניר האגדי לאולם הענק בעיר.

"בהתחלה היה חשש שלא יצליחו למכור יותר מ-15,000 כרטיסים", מספר העיתונאי הסרבי פז'ה סאריץ', "אבל מהר מאוד הוא התפוגג". פרטיזן פתחה את מכירת הכרטיסים ביום שני, ולמרות הקור העז, נחשול של אלפים התגבש ליד הקופות באולם. 11,000 כרטיסים אזלו בתוך חמש שעות. פרטיזן אף הודיעה כי בעקבות הביקוש, שריינה 3,000 כרטיסים לאוהדים מעיירות רחוקות יותר. הסלבריטאים המקומיים גם הם לא יכולים היו להחמיץ את המאורע. וכך הפך המשחק מול פאו אמש להרבה מעבר למשחק כדורסל. הוא היה לאירוע תרבותי מן המעלה הראשונה.

"המאמן לוקח מי שמשחק לא עבור הסטטיסטיקה האישית"

פרטיזן היא קבוצה ייחודית בנוף היורוליג. מעבר לכך שהיא אינה מחזיקה במקום משוריין במפעל ונאלצת להרוויח אותו בכל עונה מחדש, דרך הליגה הסרבית, ישנו עניין הגיל. "שחקנים בני 22-23 כבר נחשבים כאן לזקנים", מתלוצץ סאריץ'. השחקן הוותיק בסגל הוא פטאר בוזיץ', בן 30. והוא רק שחקן משלים. הקשיש הבא ברשימה הוא לאסמה, יליד גבון. הוא בן 26. פרטיזן מחזיקה בסגל הכולל ארבעה שחקנים ילידי שנות ה-90'. מי שבכלל העלה אותה לרבע הגמר הוא יאן וסלי, ילד צ'כי בן 18, ששיחק בעונה שעברה בסלובניה.

מדובר באחד הצעירים המוכשרים באירופה בגילו, ודווקא פרטיזן הצליחה לשים עליו יד. בשניות הסיום למשחק מול מלאגה הוא קלט שני אופנסיב ריבאונד וניצח עבור הסרבים את המשחק. אתמול, עם למעלה מעשרים אלף זוגות עיניים על הגב, הוא שיחק שלושים דקות, קלע תשע נקודות והוריד ארבעה ריבאונדים, כדי לעזור לפרטיזן לנצח 56:63. ואפילו לא מדובר בשחקן הצעיר ביותר בסגל; נמניה ווסוביץ' יהיה בקרוב בן 17.

מה שמדהים באמת לגבי פרטיזן הוא שלמרות שחלק נכבד משחקניה עוד למדו בבית הספר היסודי בזמן שמכבי זכתה בגביע הסופרוליג בתחילת המילניום, מדובר בקבוצה של ווינרים. עשרה מבין 15 משחקיה עד כה במפעל הסתיימו בשש נקודות הפרש ומטה, לכאן או לכאן. פרטיזן ניצחה בשישה מהם, לרבות ניצחון 63:66 במחזור האחרון של העונה הרגילה במוסקבה, שבזכותו הגיעה עד הלום.

אבל אם פרטיזן היא בית ספר לכדורסל, השחקן הראשי בהצגה הוא המורה והמחנך. דושקו וויושביץ', שחגג בתחילת השבוע יום הולדת 50, מאמן את פרטיזן זו העונה השביעית ברציפות. כמיטב המסורת, גם הוא גדל במועדון ואת המושכות קיבל לראשונה במהלך עונת 1985/6, עוד בטרם מלאו לו 27. זו הקדנציה השנייה שלו במועדון. בסך הכל אימן את הקבוצה 12 עונות. בתחילת שנות ה-90' עשה את הבלתי ייאמן ועבר ליריבה השנואה, הכוכב האדום, אבל עזב אחרי מספר חודשים.

מדובר בדמות כה אהודה בקרב האוהדים, עד שהם מחלו לו גם על הפשע הזה, שנחשב בבלגרד לחמור ביותר שניתן להעלות על הדעת. מובן שלפופולאריות העצומה עזרו, כמובן, שבע האליפויות הרצופות בהן זכה לאחרונה עם פרטיזן, שני גביעים ושתי אליפויות הליגה האדריאטית. ב-89' אף זכה עם פרטיזן בגביע קוראץ'. בעונה שעברה סיים עם טריפל – דאבל בסרביה, לצד אליפות הליגה האדריאטית.

"וויושביץ' הוא לא רק מאמן כדורסל, אלא עבור שחקני פרטיזן מדובר גם במורה לחיים", מסביר העיתונאי סאריץ'. "לפרטיזן יש כישרונות, אבל זה לא שיש אצלה את כל השחקנים הסרבים הכי מוכשרים. הוא בוחר לקבוצה שלו קודם כל שחקנים עם אופי, והכישרון נמצא רק במקום השני. הוא לוקח אנשים שמוכנים לשחק לא עבור הסטטיסטיקה האישית שלהם, אלא עבור הקבוצה. הוא אוטוריטה אדירה בקבוצה, ובעיר יש לו מעמד של כוכב רוק". לאות הוקרה, באפריל האחרון אף החליטו ראשי גן החיות הגדול בעיר לקרוא לאחד הרחובות הפנימיים על שמו. "זה עדיף מאשר להיות כלוא באחד הכלובים", אמר וויושביץ'.

"האירוע הוכיח שבבלגרד יש הרבה דברים מעבר למלחמות"

פרטיזן היא אירופה הקלאסית. משחקת את הכדורסל הישן, של פעם. עבור קבוצה המצויה במצב תמידי של הישרדות, ציפורניים ארוכות הן כלי נשק משמעותי הרבה יותר מאחוזי קליעה לשלוש. בראש ובראשונה, פרטיזן משחקת הגנה רצחנית; היא קולעת ב-50% בלבד מ-2 ו-36% מחוץ לקשת, אולם אין לה מתחרים בכל הקשור לריבאונד (35 בממוצע). הקלע המוביל שלה הוא נוביצה ווליצ'קוביץ', עם 11.3 נקודות. נתון מדהים נוסף הוא שפרטיזן חוטפת בממוצע רק חמישה כדורים לערב, פחות מכל קבוצה אחרת במפעל. למרות זאת, האישית הרצחנית שלה חונקת את היריבות ועוצרת אותן על 68.8 נקודות בממוצע. ווליצ'קוביץ' עצמו אמר לפני מספר שבועות, בראיון לאתר היורוליג, כי "היתרון הגדול ביותר שלנו הוא הקבוצתיות. אני בסך הכל חלק מדבר שהוא גדול יותר ממני, או מכל שחקן אחר".

אותה הגנה שהוציאה העונה את אטורה מסינה מכליו ("זה כאילו שאתה רוצה להיכנס לחדר, לשבור את השולחן ורק אז לחשוב על מה שקרה", אמר לאחר שהפסיד לסרבים במוסקבה), אמללה אמש גם את ז'ליקו אובראדוביץ' הגדול. המאמן בן העיר אומנם התקבל לפני המשחק בתשואות, יחד עם דושאן קצ'מן וניקולה פקוביץ', שבעונה אשתקד עוד שיחקו יחד בפרטיזן וזרקו את הירוקים מהיורוליג בשלב הנוכחי; אך כשהטיפ-אוף עלה לאוויר, מחיאות הכפיים החמות פינו את מקומן לשריקות בוז לוהטות. פאו נתקעה על 29 נקודות במחצית הראשונה ועל 27 נקודות בלבד בשנייה, ולא הייתה רחוקה מלאבד את הפער בן 18 הנקודות שעליו ביקשה לשמור מהמשחק הקודם בין השתיים באתונה.

ברבע האחרון טיפסה פרטיזן ליתרון דו ספרתי, אבל דימיטריס דיאמנטידיס, עם משחק עצום נוסף (21 נקודות, חמישה ריבאונדים, ארבע חטיפות), מנע בגופו השפלה גדולה. זה הסתיים בפלוס שבע למקומיים, שנצמדו לפאו בפסגה (מאזן 1:4), אך ככל הנראה יסיימו רק במקום השני – אלא אם בשבוע הבא פנאתינייקוס מועדת בבית מול מלאגה, ופרטיזן מנצחת בחוץ את רומא. על הכרטיס לפיינל פור בברלין תתמודד, ככל הנראה, עם צסק"א. "משימה בלתי אפשרית", מכנים את המפגש העתידי הזה בעיר. ולמרות כל זאת, בסיום הערב יצאו כולם מרוצים; פאו מכך ששמרה על המקום הראשון, פרטיזן מעצם ההישג הספורטיבי.

"האירוע הזה הוכיח לכולם שבבלגרד יש הרבה דברים מעבר למלחמות", סיכם פז'ה סאריץ' עוד ערב סוער. "אתה יודע, הרבה אנשים מחזיקים בדעות מסוימות על בלגרד וסרביה, שמתבססות על מה שהם רואים ב-CNN. בטלוויזיה משדרים רק את הדברים הרעים. אתה מישראל, אז אתה בטח מבין על מה אני מדבר. אבל המשחק מול פנאתינייקוס הראה שיש הרבה דברים טובים בסרביה, ושבסופו של דבר אנחנו לא בחורים כל כך רעים. מעבר להכל, אני חושב שזה הניצחון האמיתי שלנו".

ohadgreenwald@walla.co.il

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully