וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זרים למקצוע

27.2.2009 / 16:43

עד כה הוחלפו בליגת העל בכדורסל 23 זרים – תופעה שלא ממש מלמדת על עודף במזומנים, אלא על היעדר חשיבה ומקצוענות

שבועיים לפני היציאה לפגרת החורף בליגת העל החלו השמועות סביב עתידו של ארון ניקסון בהפועל גליל עליון/גלבוע, בעיקר מצד השחקן שלא הרגיש נוח עם מעמדו בקבוצה. הקבוצה, שעד אז הייתה המרעננת הרשמית של הליגה עם חמישה ניצחונות לעומת הפסד בודד למכבי תל אביב בנוקיה, לא אהבה את הרעיון שבחדר ההלבשה יסתובב שחקן לא מרוצה, ועם היציאה לפגרה נענתה לבקשתו של ניקסון ושיחררה אותו מהסגל, ועל חשבונו הוחתם הפורוורד דיון דוואל. שבוע לאחר החזרה מהפגרה וגם אלוסיוס אנגוניה ביקש להשתחרר, ובקבוצה לא עמדו בדרכו, ובמקומו הגיע בראד בקמן. מהקבוצה המרעננת ביותר בליגת העל הפכה גליל/גלבוע ברגע אחד לקבוצה בצניחה עם שני ניצחונות מתוך ששת המשחקים מאז החזרה מהפגרה, וירידה אל המקום השישי בליגה, מרחק שתי נקודות בלבד מהפלייאוף התחתון.

מלבד האלמנט הכספי הבולט, נראה כי העונה יותר מתמיד מתחלקת ליגת העל לצמרת ותחתית לפי בחירת הזרים, הסבלנות איתם ותדירות ההחלפות. בצמרת הליגה ניצבת מכבי תל אביב ובתחתית קרית אתא כשתי יוצאות מן הכלל. הצהובים החליפו זרים כמו גרביים ובקרית אתא הוחלף זר אחד בלבד, אך הם יוצאים מן הכלל כאמור. במקום השני ניצבת הפועל ירושלים ששחררה שחקן אחד בלבד - ראשון קלארק, שלא קיבל דקות משחק. לצידה ניצבת מכבי חיפה, ששחררה גם כן שחקן אחד בלבד, רונלד רוס. בקבוצות עם התקציבים הבינוניים המצב חמור אף יותר. מכבי ראשון לציון החליפה ארבעה זרים וממוקמת עשירית, ואילו עירוני נהריה החליפה שלושה זרים וממוקמת שמינית. בצד החיובי נמצאות גבעת שמואל (החלפה אחת) והפועל חולון ללא החלפות, שממוקמות במקומות החמישי והשישי בהתאמה.

עד כה הוחלפו בליגת העל 23 זרים, כשרונלד רוס וטרנס רוברטס הספיקו להיות משוחררים משתי קבוצות. האמין קווינטנס עזב את בני השרון בהשאלה לעירוני קרית אתא, ארון ניקסון גם כן הגיע לקרית אתא מגליל/גלבוע ואילו ג'ייסון וויליאמס עבר ממכבי תל אביב לעירוני נהריה. המספר הגבוה יחסית מצביע על חוסר סבלנות וגם על חוסר מקצוענות וחוסר הצלחה בבניית הקבוצות. "המאמן הישראלי עוד רחוק מלהיות ברמה הגבוהה של המאמנים באירופה, למרות שהם אוהבים לחשוב שהם הכי טובים", אומר בגילוי לב בכיר בשוק השחקנים בארץ. "מעטים המאמנים שבאמת יודעים איזה שחקנים הם הולכים לקבל לפני שהשחקן נוחת בארץ. לראות שחקן בקלטת או בדי וי די ולבנות עליו לעונה שלמה זה לא מקצועי. אני לא רואה הרבה מאמנים שמגיעים למחנות הקיץ או מחנות בוסמנים".

במקומות התחתונים

שתי קבוצות סבלו עד כה יותר מכל מהחלפות הזרים - עירוני נהריה ומכבי ראשון לציון. נהריה של יעקב ג'ינו שיחררה ערב פתיחת העונה את אשאנטה ג'ונסון, אחד הזרים המובילים בשורותיה בעונה שעברה, והחתימה במקומו את גרג ברונר. ההחלפה של ג'ונסון הייתה מספיק תמוהה, לאחר שזה הוחתם חודש קודם לכן בזכות היכולת מהעונה שעברה. גם ברונר לא שרד יותר מדי וארבעה משחקים לאחר פתיחת העונה ביקש לעזוב עקב מחלת אמו, ובמקומו הגיע פיליפ ריצ'י. עוד שחקן שביקש לעזוב היה טוני וושהאם, הפעם בגלל המלחמה, נהריה לא עמדה בדרכו וממכבי תל אביב הגיע ג'ייסון וויליאמס. התחלופה הזאת הובילה לכך שרק לקראת חצי גמר הגביע הצליח המאמן יעקב ג'ינו להעמיד סגל שלם לאימוני כל השבוע. התוצאה – מקום שמיני ואכזבה גדולה.

בראשון לציון החליטו לשבור את שיאי כל הזמנים וביצעו טעות אחר טעות. הראשון להגיע ולהיות משוחרר היה לואיס גרהאם, שלטענת הקבוצה היה נמוך ב-6 ס"מ מהגובה בפרופיל שלו. אחרי שבוע של אימונים הוא שוחרר ובמקומו הגיע דניס קאר. גרהאם, אגב, התאקלם בליגה הפורטוגלית והוא במקום השלישי בטבלת מלך הסלים. יום לפני פתיחת הליגה החליטה ראשון שקאר גם כן לא מתאים לליגה הראשונה ושלחה אותו לעפולה ובמקומו הגיע ג'יימס לאנג. גם לאנג לא זכה לקרדיט מורחב בעקבות היכולת שלו, עזב ובינתיים מי שממלא את התפקיד הוא דימארקו ג'ונסון, הפגיעה הראשונה אחרי שלושה פספוסים. על הדרך גם קן טוט שפתח את העונה שוחרר ובמקומו הגיע לארי אובאנון. התוצאה – שני מאמנים מפוטרים ומקום עשירי בליגה.

בגרוש וחצי

"אני לא חושב שאפשר לבסס תיאוריה על סמך מה שקורה העונה", אמר רובי בלינקו בתגובה לנתונים. בלינקו, אגב, החליף בעונה שעברה ברמת גן את אטיבה ליונס ודניס וארני לפני פתיחת העונה והצליח לשרוד במשך כל העונה עם סגל זרים אחיד, עד שרוב בראון הסתכסך איתו ושוחרר. למרות זאת, רמת גן רשמה עונה חלומית והייתה מרחק נגיעה מהגעה היסטורית לפיינל פור. "רמת השרון של מיקי ברקוביץ' עשתה מחנות של זרים עד שהוא הצליח להביא זר מתאים והם גם הצליחו עם זה", ממשיך בלינקו בשלו, "אין ספק שאם אתה מצליח בתחילת השנה עם הזרים שהבאת ועליהם אתה מוסיף בהמשך הדרך, הסיכוי שתצליח הוא גבוה יותר".

העונה בלינקו הספיק לשחרר את ג'ונתן ג'ונס שבוע לפני שהתפוטר אחרי חמישה הפסדים רצופים מפתיחת העונה. "זרים לא מוחלפים אם הקבוצה טובה", מסביר בלינקו, "מלבד המקרה של גליל העונה, אף אחד לא החליף אם הקבוצה הצליחה, וגם שם לדעתי מצטערים על זה. ראשון, רמת גן ומכבי תל אביב לא החליפו זרים כי הקבוצות הצליחו. מי שלא מחליף הם אלה שפגעו עם הזרים. אתה לוקח סיכון מסוים עם הזרים ברמות האלה. אי אפשר להגיד שהחילופים שעשו ברמת גן לא הצליחו. אני עזבתי את הקבוצה עם מאזן 5-0 והיום הם עם 5 ניצחונות".

אחד המאמנים הותיקים בענף, שיושב זה תקופה ארוכה ללא משרה מפנה אצבע מאשימה כלפי ההנהלות. "אתה מביא שחקן חיזוק ב-4 גרוש וחצי, ומצפים ממנו שיהיה הבן האובד של מייקל ג'ורדן", יורה אותו מאמן. "הנהלות של קבוצות צריכות להבין שבלי סבלנות במציאת הזרים וסבלנות עם הזרים בזמן שהם מתאקלמים, אין סיכוי להצלחה. אף מאמן לא אוהב להגיע לסיטואציה שהוא מקבל הוראה שהוא צריך להחליף זר, או שהוא מבין את זה לבד. המשמעות של החלפת זר בשביל מאמן היא קריטית, הוא יודע שאם גם הזר שהוא יביא לא יהיה מספיק טוב, הוא יהיה הבא בתור לשלם את המחיר".

ברגע האחרון

"פעם זרים מהליגה ההולנדית היו הולכים רק לליגה השנייה אצלנו בארץ", מנסה להסביר בלינקו את ירידת ערך ליגת העל בפני הזרים. "היום נוצר מצב שזרים מהליגה הראשונה שלנו רוצים ללכת לליגה ההולנדית. רק העונה ג'רום ביזלי ששיחק אצלי ברמת גן הגיע לדן בוש", אל ביזלי הצטרף אוריאן גרין, אקס ירושלים, שחתם במדי אמסטרדם.

אז הסיבה לחילופי הזרים המרובים נעוצה בשינויים באירופה? "יש לזה חלק גדול מאוד", מסביר בכיר בשוק השחקנים בישראל, "תסתכלו היום על קבוצה בינונית בישראל ועל הזרים שהיא מביאה. זר בכיר בקבוצת תחתית בישראל מרוויח מקסימום 130 או 140 אלף דולר. היום אם מסתכלים על הליגות במרכז אירופה, מזרח אירופה או ביוון, יש זרים בקבוצות תחתית שמרוויחים פי 2 ויותר. אין סיבה אמיתית לזר לנחות בישראל כשהוא יודע שבקבוצה בסדר גודל זהה במדינה אחרת הוא יקבל יותר שכר. לכן נוחתים פה שחקנים פחות טובים, או שחקנים מאוד כישרוניים שהראש שלהם לא מחובר לגוף".

ההעברות בליגת העל יסתיימו חמישה מחזורים לסיום הליגה, בעוד שלושה שבועות, והקבוצות יעשו מקצה שיפורים אחרון על מנת לחזק את הסגל. בעונה שעברה נחתו בשבועות האחרונים של ההעברות ג'וואד וויליאמס בגליל עליון, רוד גריזארד בבני השרון ועומאר סניד במכבי ראשון לציון, זרים שעשו שינוי משמעותי בקבוצתם, וגם אוריאן גרין שאפילו לא הצליח לסיים את העונה בהפועל ירושלים.

מה צופנת לנו התקופה האחרונה של ההעברות בליגת העל? "הסיכוי היחיד של קבוצה לתפוס שחקן טוב הוא אם השחקן ייזרק מקבוצה אחרת באירופה אחרי תום מועד ההעברות באירופה, אחרת הסיכוי הוא אפסי. יש היום שחקנים בשוק שיכולים לעשות שינוי מסוים בקבוצות, אבל פה בישראל שוב חושבים שהם יצליחו למצוא מציאות, והם לא יעשו זאת", מסכם בכיר בשוק השחקנים. ואילו מאמן לשעבר בליגת העל ממליץ, "תסתכלו טוב על סגל השחקנים שלכם לפני שאתם משחררים שחקן. אם לא הצלחתם עד עכשיו למצוא שחקן טוב יותר ממה שיש לכם ביד, הסיכוי שתתפסו אחד כזה ביום האחרון הוא אפסי. עדיף שתתאמצו בלהוציא יותר מהחומר הקיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully