וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופסייד סטורי: הבעיות והמריבות הפנימיות באיגוד השופטים

נדמה כי בעיית השופטים לא מתחילה במקצוענות שלהם, אלא במריבות הפנימיות ובמחנאות. בלי הרמוניה במערכת, אי אפשר להתקדם לשום מקום

לאחר כל החלטת שיפוט מוטעית שמכריעה גורל של משחק, נאחזים באיגוד השופטים בעלה התאנה על כך שגם השופטים בספרד ובאיטליה טועים בכל שבוע, משעים לעתים את חוליית השיפוט ששגתה למספר שבועות וממשיכים הלאה בסדר היום. אלא שהטעויות הללו הן הבעיות הכי קטנות של איגוד השופטים המפולג, המורכב ממחנאות ורווי ביריבויות ותככים אישיים שמשפיעים על השופטים, על שיבוצם, ועל רמתם.

רק בשבת האחרונה פסק משה בוחבוט על כדור עונשין מ-11 מטרים לזכות הפועל פ"ת בתוספת הזמן, על אף שהעבירה נעשתה מחוץ לרחבה. גם הקוון הקרוב לאירוע, ערן לייכט, לא שם לב שהעבירה נעשתה מחוץ לרחבת העונשין, אלא שגם אם היה שם לב לא ברור האם היה מודיע לבוחבוט, שכן השניים, כך מספרים גורמים באיגוד, לא מדברים או לא אוהבים לדבר אחד עם השני כבר קרוב לשנה.

הכל החל מכיוון שלטענת מקורבים לבוחבוט היה זה לייכט ש"הלשין" על מאיר לוי, שמעון דביר ועליו על כך שקיבלו החזרי נסיעות שלא כחוק, במסגרת הקרב בינו לבין דביר על תג הקוון הבין לאומי. בין אם אכן היה זה הוא שדיווח על המקרה ובין אם לאו, בין השלושה לקוון קיים סוג של נתק ארוך, והשיבוץ הבעייתי יצר מצב ששני אנשים שלא מדברים יותר מדי אחד עם השני נאלצים לעבוד יחד.

אלו הם רק כמה מהסיפורים שרצים אצל גורמים באיגוד, מה שמלמד אולי על בסיס הבעיה: לפני שדורשים מקצוענות משופטים ומחפשים פחות טעויות, חסרה הרמוניה במערכת. תחת זאת, יהיו שיראו בכל זה מערכת שרק רבה בינה לבין עצמה, וכך נוצרת אווירה ששום דבר טוב לא יכול לצמוח בה.

דוח המבקר

גורמים באיגוד מספרים כי השיבוץ הזה של לייכט ובוחבוט, מוזר ככל שיהיה, הוא חלק מהניסיונות של איגוד השופטים ליצור גיבוש בין שופטים מאיזורים שונים, לאור המחנאות שנוצרה ביניהם. השופטים ממחוז מסוים ביקשו לשבץ עימם קוונים מאותו מחוז, ומבקרי השופטים המגיעים מאותם איזורים, לטענת גורמים באיגוד, היו נדיבים יותר בציונים לשופטים ממחוזם כדי לעזור בקידומם. היריבות הזו בין המחוזות השונים, מספרים, הביאה לכך ששופטים ומבקרים מנסים לפגוע בשופטים ממחוזות שונים.

אחת הטענות הקשות ביותר הגיעה לפי עדויות של שופטים בליגות הגבוהות. אותם שופטים סיפרו כי מבקרים מסוימים נוהגים להתקשר למבקרים אחרים במהלך משחק ולהצביע על טעויות של שופטים מסוימים, "כנראה בכדי להפיל אותם". אחד השופטים הבכירים הסביר: "נניח ויש איזה מבקר שרואה את אסף קינן בטלוויזיה, אבל הוא מקורב לשופט אחר וקינן, בעזרת שיפוט ברמה גבוהה, מפריע לו להתקדם. אותו מבקר יושב בבית ויודע שמבקר מסוים הולך לראות את אסף, הוא רואה את המשחק בטלוויזיה ומצלצל לדווח לו על טעויות. למה הוא עושה את זה בזמן המשחק? ההסבר פשוט, האיגוד הוציא הנחיה שעד שעה לאחר המשחק צריך להעביר את הדוח. הם מתקשרים ומפעילים לחצים על המבקרים האחרים".

אלא שלפי גרסת אותם גורמים, לא רק המבקרים בעניין, גם המשבצים לא טומנים ידם בצלחת. "ישנם גם מספר משבצים באיגוד שמנסים להשפיע על ציונים שמקבלים שופטים. לא פעם נתקלתי במקרה שבו ניסו להשפיע", ממשיך שופט אחר מהליגות הנמוכות. "פעם אחת משבץ התערב וקבע למבקר איזה ציון לתת לשופט שהיה אחד ממקורביו. זאת בושה".

אם לא די בכך, ישנן עדויות כי בשנה שעברה, עת שמשה אשכנזי, אחד מבכירי מחוז הדרום לשעבר, היה יו"ר הועדה המקצועית של איגוד השופטים, התקשרו שני שופטים בכירים במחוז לשופטי האיזור כדי לאסוף כספים ולהזמין את אשכנזי לארוחות.

הרמת דגל

עקב האכילס של האיגוד בניסיונות הגיבוש, טוענים מקורבים, הוא ניצול לא נכון של כספים. מצד אחד הם מוציאים את השופטים לכנסים, לחופשות משותפות ומשקיעים בימי כיף בספא ובהטבות ביגוד, אך היכן שזה באמת משנה- במשחקים, שופטים ממחוזות שונים לא יכולים להתגבש בעקבות הנחיה חדשה שכל השופטים מחויבים להגיע ברכב אחד על מנת לחסוך בעלויות, מה שמחייב למעשה את השופטים להיות מאותו איזור מגורים.

אך גם מחוץ לקליקות האיזוריות, ישנן עדויות ליריבויות גדולות באיגוד, כשחלק מהקוונים ממורמרים מהיחס לו הם זוכים מהשופטים הראשיים. עפ"י גורמים באיגוד, שופט יכול לפסול קוון מלשפוט יחד איתו על סמך רצונו בלבד, והדבר מקבל משנה תוקף כאשר קוון טועה והשופט הראשי ממהר להטיל את האחריות עליו.

"ההנחיות הן שאנחנו יחידה אחת, אנחנו אמורים להציל אחד את השני ולא להכשיל", מספר קוון בליגת העל. "אף קוון לא מכשיל שופט בכוונה, זה הרי מפיל גם אותו. כשאנחנו מצילים את השופט ומעירים לו על דברים שהוא לא ראה, אנחנו לא מקבלים בונוס. אז למה ההפך כן? ומנגד, יש שופטים שממשיכים שנים עם אותם קוונים, גם אחרי השעיות, רק בגלל שהם מקורבים אליהם", ממשיך אותו קוון. "למרות שהם נכשלו, לא מפרידים ביניהם".

לפי השיחות שקיימנו, העדפת המקורבים וקידומם הוא עוד אחד מהנושאים הבוערים באיגוד. "שמישהו ינסה להסביר לי כיצד ייתכן שבתוך קצת יותר משנה מנשה משיח, שהיה שופט ליגה ג', עלה שלוש ליגות?", תוהה אחד השופטים. השופטים אמנם לא טוענים כי בליגת העל ישנם שופטים שלא ראויים, אבל מדגישים כי "אמנם בליגה הבכירה אין קשרים בלי כישורים, אבל בלאומית לדוגמא יש כאלו שזה פשוט בושה וחרפה שהם שופטים".

חוסר השוויון והעדפת המקורבים, כפי שמתארים זאת אנשים, מגיע לידי ביטוי גם בענישה לא אחידה של שופטים על טעויות דומות. בכנס השיפוט השבועי שנערך ביום חמישי לפני כשבועיים תהה שי שטרית בקול רם "איך זה יתכן ששני שופטים שעשו את אותה הטעות והכריעו את גורל המשחק, הראשון מושעה לשלושה שבועות והשני משובץ כבר באותו השבוע לליגה הלאומית?". יו"ר הועדה המקצועית עמית קליין ענה לו כי השיקולים נובעים גם מהתחשבות במספר השיבוצים בשבועות האחרונים, אך חלק מהשופטים לא השתכנעו.

זכויות בסיס

בתחילת העונה תבע השופט אביב סמוכה, אשר מתפקד בימי חול כעורך דין, את ההתאחדות על כך ש"ההתאחדות מאלצת את התובע ועובדיה האחרים, בכוחנות וסחטנות לחתום על הסכם עבודה הכולל תנאים שמשמעותם ויתור על מעמדם וזכויותיהם כעובדים במשך שנים ארוכות", לשון התביעה. "ההתאחדות הציבה בפני התובע תנאי להמשך עבודתו לפיו עליו לחתום על הסכם בנוסח שהעבירה לו לחתימה. הואיל והתובע לא חתם על ההסכם, לא קיבל את הציוד הדרוש להשתתפותו כשופט במשחק אליו שובץ.

"מנוסחו של ההסכם ניתן ללמוד על כוונותיה של ההתאחדות להתחמק באופן מכוון מתשלום זכויותיו הבסיסיות של התובע כעובד, הן בתקופת עבודתו עד עתה והן מעתה ואילך. התובע טוען כי נוסח ההסכם אינו כדין ולפיכך גם האולטימטום שהציבה ההתאחדות אינו כדין".

סמוכה טען גם כי ההתאחדות לא שילמה לשופטים קרן פנסיה, דמי הבראה, דמי חופשה, שכר מינימום, לא נתנה לשופטים הודעה על פרטי העסקה ואיחרה באופן די שיטתי בתשלום שכרם. במסגרת התביעה דרש סמוכה גם את זכות השופטים לקבל הפקדות להסדר פנסיוני לפי צו ההרחבה בדבר פנסיה חובה בכלל המשק. לאחר התביעה הודיעו לו באיגוד כי הוא מפוטר, ורק לאחר שפנה לבית הדין לעבודה הוחזר לעבודה.

לאחרונה החליטו מספר שופטים וקוונים ותיקים על הקמת ועד, ביניהם סמוכה, מה שלא מצא חן בעייני פרנסי האיגוד וההתאחדות שטירפדו את הנושא. לפני מספר שבועות הם אף רצו לשלוח מכתב אל יו"ר האיגוד, בן ציון סלמן ולמנהל הוועדה המקצועית עמית קליין בו התכוונו לפרט את רעיונותיהם ולדרוש הסדרת זכויות עובד, אך המכתב מעולם לא הגיע ליעדו.

גורמים באיגוד השופטים יודעים לציין כי השופטים המעורבים החלו לקבל פחות ופחות משחקים מאז, והקוונים באורח פלא כמעט ולא משובצים. כך לפחות הם מרגישים. עפ"י עדויות מסוימות, גורמים הקשורים באיגוד פנו אל השופטים שמזדהים עם רעיון הועד ותומכים בו, והציעו להם לוותר על הרעיון תמורת הטבות הכוללות שיבוץ למשחקים יוקרתיים יותר, יציאה לכנסים בחו"ל ואפילו קבלת תג שיפוט בין לאומי בכדורגל חופים.

אם יש דבר שמאחד את כל שופטי שלוש הליגות הבכירות היא ההחלטה על ביטול שכר המינימום גלובלי לו הם זכו עבור משחק, וקביעת תעריף למשחק עפ"י הליגה בה הוא משוחק. כך יוצא שעל שיפוט משחק בליגות הנערים מרוויחים השופטים בין 150 ל-450 שקלים ברוטו. כשמהסכום יורד להם ביטוח לאומי, ביטוח בריאות, פנסיה ומס הכנסה, כשרוב השופטים עובדים בעבודה נוספת ולכן לאחר תיאום המס נשארים עם פחות ממחצית מהסכום ההתחלתי.

ההחלטה על דחיית מחזור בליגות הנערים הצילה את איגוד השופטים ממבוכה גדולה, שכן לטענת גורמים מסוימים שופטים רבים לא הסכימו לשפוט במשחקים תמורת הסכומים המדוברים, ובאיגוד אף הועלה רעיון של החזרת שופטים מפרישה עד למציאת פתרון. האם יהיה פתרון טוב גם לנעשה בליגת העל? תגידו אתם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

תגובת איגוד השופטים:

"אין שום תככים באיגוד, אין שום יריבות ושום פילוג", הגיב מנכ"ל איגוד השופטים יריב טפר. "מהרגע שאני נכנסתי לתפקיד אני לא מרגיש שום פילוג ולכן אין שום ניסיונות לגבש את השופטים
"באשר ללייכט ובוחבוט אני לא מכיר את הדברים האלה, כולנו מתרכזים במקצועיות ובאיך לבצע את התפקיד בצורה הטובה ביותר.

"אני לא מכיר תופעה של קידום מקורבים ובסופו של דבר הדירוג משקף את המציאות והשופטים הטובים ביותר נמצאים בדרגים הגבוהים. גם אם זה קיים, זה כנראה בשוליים.

"השנה יש התנהלות מקצועית ומקצוענית באיגוד השופטים. אנחנו נעשה את הסיכומים בסוף העונה ולא נתייחס עכשיו לדברים ברמת הרכילות. אני לא יודע מה היה בשנים קודמות לפני שהגעתי, אבל מאז שהגעתי הכל מתנהל במקצועיות.

"שופט לא יכול לפסול קוון אוטומטית, אלא רק בייעוץ עם המשבץ. אם יש שיבוץ נקודתי שיש בעיה ברמה של רוח הצוות אז אפשר לפנות למשבץ והוא יכול לשנות.

"אנחנו לא מכירים ניסיונות להקמת ועד. אולי יש אנשים עם בעיות מקצועיות והם מנסים להביא את זה לידי ביטוי ע"י ועד שלא קיים.

"ביטלנו לשופטי הליגות הבכירות את האפשרות לקבל 450 שקל על כל משחק בליגה נמוכה והם מקבלים כעת שכר עפ"י תעריף הליגה בה שופטים. אף אחד מהשופטים לא נפגע ולא הורדנו להם בשכר. היה לנו דו"ח שיבוצים לשבוע הזה, ומי ששפט בשבועות קודמים היה אמור לשפוט גם השבוע. אין שום מחשבה להחזיר שופטים מפרישה, להפך, מגיעים אלינו עוד ועוד שופטים צעירים ואנחנו כרגע בתהליך סינון משמעותי של המועמדים לקורסים בכל האזורים. לא תהיה לנו בעיה של שופטים ואנחנו אפילו צריכים לסנן את כמות האנשים שרוצים לבוא. לא נצטרך להחזיר אף אחד מפרישה.

"מקצועית יכול להיות שיש קובץ טעויות, אבל הטענות פה אינן רציניות והן ברמת הרכילות. כל מי שבעניין שיתרכז בשיפוט ויסיים את העונה, מי שלא מרוצה מהתנאים שילך למקום אחר. מי שלא מתאים אנחנו לא מחזיקים אותו בכוח. יכול להיות שיש מישהו שהוא ממורמר, וזה לגיטימי כי מדובר בספורט, מי שלא למעלה ומי שלא מצליח יכול להיות שמפנה את הזרקורים ממקצועיות לדברים כאלה, אבל אם יש דברים כאלה הם בשוליים ולא משפיעים על התוצאה הסופית".

על ערן לייכט חל איסור להתראיין על פי תקנון איגוד השופטים, כמו גם על משה בוחבוט ושופטים אחרים המוזכרים כאן.

משה אשכנזי הגיב לסיפור הארוחות: "הכל שטויות במיץ עגבניות, הייתי מציע לאנשים באיגוד השופטים להתחיל להתעסק באיך להיות מקצועיים במקום בזבל".

גיל לבנוני, דובר ההתאחדות לכדורגל, טען כי אין לו מה להגיב בהקשר לטענות שעלו בסיפור סמוכה, וכי הנושא נידון בבית משפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully