וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיע הזמן לעשות חשבון, דבון

19.2.2009 / 14:35

יכולת קבלת ההחלטות של דבון ג'פרסון לא רק מעסיקה את מאמנו במכבי חיפה, אלא משמשת לקח לכל כדורסלן בארה"ב שלא הגיע ל-NBA בגלל שטות

כריס רוקס, עיתונאי כדורסל אמריקאי, זוכר היטב כיצד קבלת החלטות שלומיאלית מנעה מדבון ג'פרסון להיות שחקן NBA לכל דבר ועניין. רוקס, כהרגלו, ניסה לעקוב אחר מעללי ג'פרסון בישראל, לבדוק האם הכשרון הלא מלוטש התחיל סופסוף להתבגר. "ראיתי כמה משחקים שלו העונה באינטרנט, אבל הוא לא שיפר אלמנטים בסיסיים במשחק שלו שהוא היה חייב לתקן", אומר רוקס. "הדבר הראשון שהוא היה צריך לשפר זה הקליעה מחוץ לקשת, כי ב-NBA הוא אמור לשחק בעמדה מספר 3. שם, כדי לקבל דקות, הוא צריך קליעה טובה. דבון עדיין מהסס לזרוק מרחוק, וגם כשהוא עושה את זה הוא לא קולע באחוזים גבוהים. ראיתי משחק שלו בו הוא איבד 3 כדורים ב-3 דקות, ולא התייאש. הוא לא שיפר את קבלת ההחלטות שלו, דבר שהוא היה עושה אם הוא נשאר ב-USC".

"שני צעירים נוספים שהגיעו לישראל השנה הם דרון וושינגטון ובראיין רנדל", ממשיך רוקס. "העובדה ששניהם מגיעים אחרי 4 שנים במכללות ניכרת במשחק שלהם. לשני השחקנים האלה אין את הכשרון של דבון, אבל הם עובדים הרבה יותר ממנו ורואים את האופי השונה שלהם. בתחילת העונה היה אפשר לחשוב שוושינגטון רק יקפוץ גבוה, אבל הוא שיפר כמה אלמנטים חשובים במשחק שלו. גם רנדל פתח את העונה לא הכי טוב, אבל תפס את עצמו מהר, פיתח משחק עם הגב ועם הפנים אל הסל והקליעה שלו מבחוץ השתפרה. היום יש לשניים האלה סיכוי הרבה יותר טוב להצליח בליגת הקיץ מאשר לדבון, וזה דבר שלא נתפס ביחס לכישרון שיש לילד".

אם עדיין לא הבנתם, רוקס הוא חלק משורה ארוכה של אנשים שציפו לראות הערב את הפורוורד של מכבי חיפה מקבל דקות במשחק בין לוס אנג'לס לייקרס לגולדן סטייט ווריורס ומחליף מדי פעם את לאמאר אודום או אדם מוריסון. אלא שבמקום לחזור מפגרת האולסטאר, ג'פרסון נערך לגמר הגביע בישראל מול הפועל חולון. רוב הפרשנים האמריקאים לא מבינים איך הילד שבחודש אפריל 2008 נחשב לאחד השחקנים שיבחרו באופן ודאי בסיבוב הראשון בדראפט, ויקבל חוזה שעולה על מיליון דולר בעונה, מככב בימים הללו בליגה הישראלית בשביל חוזה שנמוך מ-100 אלף דולר. האם מדובר בתקלה זמנית וג'פרסון יחזור בקרוב לככב במולדתו, או שמא יכולת קבלת ההחלטות תמשיך לפגוע בו. הן בגמר הערב והן בקריירה.

הטעות: מחנה קדם דראפט בטרם עת

ג'פרסון נולד בלינווד, קליפורניה, ונחשב לאחד הפוטנציאלים הגדולים בתיכונים, וזאת למרות שעבר בין חמישה תיכונים שונים לפני שהגיע לתיכון לינווד אותו סיים בשנת 2005. ג'פרסון בחר במכללת UNLV, אך לצערו לא עבר את המבחנים המקדימים למכללה והחל לחפש מכינה לקראת העונה הבאה. "אני עוד לא מוכן ל-NBA", אמר ג'פרסון ל"דראפט אקספרס" בספטמבר 2005. "אני עוד צריך לעבוד על הקליעה שלי, להוסיף מסת שרירים, לעבוד חזק, כדי לבוא בשנה הבאה למכללות ברמה טובה יותר. אין לי ספק שאם אקבל את הצ'אנס, אוכיח שאני מתאים לרמות הגבוהות".

ג'פרסון נתן עונה מצוינת במכינה בתיכון פטרסון, ונחשב לשחקן ה-15 בטיבו בתיכונים באותה עונה, אך נכשל בשנית להתקבל למכללות. הפעם למכללת USC, צעד שיזכר לג'פרסון בכל שלב בקריירה המקצוענית שלו. ג'פרסון הלך לשנה נוספת בפטרסון, ובחצי השנה האחרונה כמעט ולא שיחק כדורסל על מנת ללמוד כדי להתקבל לקולג', אליו נכנס רק לקראת עונת 2007/8. השנה הראשונה של השחקן המוכשר במכללות הייתה מצוינת, והוא סיים אותה עם 12.2 נקודות ו-6.5 ריבאונדים לצידו של או ג'יי מאיו. למרות זאת, השניים הודחו על ידי קנזס סטייט ומייקל ביזלי כבר בסיבוב הראשון של טורניר המכללות הארצי.

כאן נכנס לתמונה סוכן השחקנים ארן טלם, שהפעיל לחץ על ג'פרסון לצאת לדראפט. ג'פרסון ידע כי אם יחתום על חוזה עם טלם, ייפרד לשלום מקריירת המכללות שלו לפי חוקי ה-NCAA. אבל הצעיר בן ה-21 חש שזה הזמן המתאים בשבילו והודיע כי הוא שוכר את שירותיו של טלם ויוצא לדראפט. המניה של ג'פרסון, כמו של חברו לקבוצה או ג'יי מאיו, וחבריו לקונפרנס ג'ריד ביילס וקווין לאב, שגם הגיעו בסופו של דבר ל-NBA, הרקיעה לשחקים. הכל נראה מושלם, חץ מהעובדה שג'פרסון פשוט הגיע לא בכושר למחנה קדם הדראפט באורלנדו בסוף חודש מאי.

"במשך כל המחנה באורלנדו דובר על כמה דבון ג'פרסון נראה לא בכושר", כך כתב בסיכומו ג'ונתן גבעוני, לאתר "דראפט אקספרס". "אם התוצאות של מבחני הכושר לא הספיקו, אז בדיקת הגוף הראתה שג'פרסון הגיע עם 12 אחוזי שומן, הרבה מעל הממוצע. זה נראה כאילו שחקן שהיה אחד האתלטים הטובים ביותר ב-NCAA, עשה הכל במחנה כדי להטביע את מניית הדראפט שלו. הוא נכשל במבחני הרמת המשקולות, הריצה והזריזות ואם כל זה לא הספיק, התברר שהוא גם נמוך ב-4 ס"מ ממה שנכתב בפרופיל שלו (2.00 במקום 2.04, א.ש). הוא לא הראה שום רוח נחישות ומלחמה בשביל שחקן שרוצה להתקבל לדראפט. נוסיף לזה את העובדה שהוא שחקן שאף פעם לא ירשים מישהו עם רמת האינטליגנציה שלו. הכל מסתכם לכך שג'פרסון לא ייכנס לדראפט".

הסימפטום: נעלב מכל הערה

הבעיות של ג'פרסון נחשפו עוד הרבה קודם, כאשר דוח סקאוט ראשון שנעשה עליו לקראת דראפט 2008 עוד בחודש ינואר קבע כי השחקן צריך להשתפר כדי להכנס ל-NBA. לטענת אותו דוח השחקן חייב לשפר את אינטיליגנציית המשחק שלו, את הקליעה ואת השליטה הנוראית שיש לו בכדור. רק לראייה, במשחק חצי גמר גביע המדינה השבוע איבד ג'פרסון 7 כדורים, מתוכם 4 איבודים שנבעו מכדרור מיותר. משחק ההגנה של ג'פרסון עוד ראוי לציון, כך לפי אותו דוח, אך השחקן צריך ללמוד עדיין איך להוציא עבירת תוקף ומתי לקפוץ לחסימה, כי שחקנים אינטיליגנטים משתמשים בעובדה שג'פרסון ממריא מוקדם.

ג'פרסון ישב עם סוכניו לאחר הכישלון בדראפט ובליגת הקיץ במדי לוס אנג'לס לייקרס, והחליט שאת הצ'אנס שלו הוא יקבל רק בעונה הבאה ב-NBA. יועציו של ג'פרסון סברו שהדרך הכי טובה עבורו להתבגר אינה בליגת הפיתוח אלא באירופה, ולאחר מחשבה רבה הפור נפל על חיפה – קבוצה עם אוריינטציה אמריקאית, אוריינטציה שתתאים לילד מקליפורניה. הסיפתח בישראל היה מרשים ביותר, עם משחקי אימון שהוכיחו שהוא יודע לקפוץ לשמיים ועד כה ב-14 משחקים בליגת העל רק פעמיים לא קלע מעל 10 נקודות, נתון מרשים לשחקן שעולה מהספסל ורק פעם אחת העונה שיחק יותר מ-30 דקות למשחק.

אלא שגם בחיפה, שמו לב די במהירות לעניין חוסר הליטוש המנטלי והאופי הלא יציב. "דבון הוא ממש לא בחור בעייתי. הבעיה איתו היא שהוא יכול להיעלב מהערה שנותנים לו תוך כדי אימון ולהיעלם לכל האימון", אומר שחקן ירוק. "במהלך אחד האימונים אחרי ההפסד למכבי תל אביב ראיתי את דבון מעקם פרצוף בגלל הערה שאחד מהשחקנים אמר לו. מהרגע הזה דבון לא היה אותו שחקן. שמים לב לזה גם במשחק. אם פתאום לא מסרו לו כדור שהוא חשב שהוא צריך לקבל, הוא יאבד את עצמו ואת המומנטום שהוא היה בו. זה משהו שהוא יצטרך לשפר אם הוא ירצה להגיע לרמות הגבוהות. כי כשרון יש לו".

הלקח: זהירות מסוכנים

בקיץ ייצא ג'פרסון בחזרה לליגת הקיץ, על מנת לנסות שוב להגשים את חלומו, אך סביר להניח שלא יצליח גם אם יגיע לשם עם גביע המדינה. "כדי שקבוצת NBA תיקח את דבון למחנה הסופי שלה צריכים להתרחש שני דברים עיקריים", מנתח רוקס, "הדבר הראשון: שיהיה ג'נרל מנג'ר שיאמין בפוטנציאל שיש לדבון, והדבר השני והיותר חשוב: שדבון יהיה מוכן לאפשרות שהוא יחתך קרוב לפתיחת העונה. יכול מאוד להיות שבשביל דבון הדבר הטוב ביותר הוא להישאר עונה נוספת באירופה, ולאו דווקא ברמות הגבוהות ביותר, שם הוא יכול לשבת על הספסל. הוא צריך קבוצה שתגרום למנהלי קבוצות מה-NBA לבוא לראות אותו משחק בה. קבוצה כמו מכבי חיפה, בה הוא יכול לבנות את המשחק שלו, היא מקום מצוין".

לא בטוח שמאמנו של ג'פרסון בתיכונים, ריק אייזקס, יצפה בו הערב בגמר הגביע מול חולון, אבל עבורו מדובר במשל שצריך לחלחל לכל שחקן כדורסל. "זה סיפור שילדים צריכים ללמוד ממנו לקח", אומר אייזקס. "מי שגרם לדבון לצאת לדראפט הרס לו את הקריירה. אם הוא היה נשאר עוד שנה במכללה, הוא היה מגיע לטופ 10 של הדראפט, ואפילו לחמישייה הראשונה. אסור לסוכנים האלה להיכנס לקמפוסים ולפתות ילדים כמו דבון. הם הרסו קריירה של שחקן טוב מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully