וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אווירת סוף מסלול?

20.2.2009 / 10:40

העזיבה העתידית של מסינה, הקליטה הקשה של השחקנים החדשים ועכשיו גם ההדחה מהגביע, גורמים לתהיה האם צסק"א הגדולה מתחילה ליפול

דקות לאחר התבוסה שהנחילה מונטפסקי סיינה לצסק"א מוסקבה ביום חמישי האחרון (56:74) נשאל המאמן המפסיד, אטורה מסינה, באשר לתחושותיו. "הם היו טובים מאיתנו בכל אספקט – טכנית, מנטאלית ופיזית", השיב האיטלקי בכנות אופיינית, "וזה הדבר העצוב ביותר שקרה הערב. אנחנו חוזרים עכשיו הביתה בתחושה שאנחנו לא טובים מספיק כדי לנצח את היריב, וזו הפעם הראשונה שאני מרגיש כך מאז שהגעתי למועדון".

הניצחון העצום של סימונה פיאניג'אני וחניכיו דחק את צסק"א למקום השני בבית ח' של היורוליג. למזלה של אלופת אירופה, סיינה כבר מעדה במשחק החוץ מול ציבונה זאגרב, כך שכעת מחזיקות שתי הקבוצות במאזן זהה (1:2). השתיים ייפגשו גם בשבוע הבא במוסקבה, וניצחון בכל הפרש יחזיר את צסק"א למקום הראשון. כדי להבטיח אותו גם בסיום השלב, צסק"א תצטרך לנצח בבית את פנרבחצ'ה-אולקר הטורקית ובנוסף לנצח במחזור הסיום את ציבונה בקרואטיה. שלושה ניצחונות וצסק"א שוב מסיימת במקום הראשון, מה שיקנה לה את יתרון הביתיות במשחקי הפלייאוף. הפסד אחד, וסיינה תהיה שם כדי לארוב לה. מי מביניהן שתסיים במקום השני, תוצלב ככל הנראה בשלב הבא לסדרה של הטוב מחמישה מול פנאתינייקוס, שנמצאת בכושר נהדר. השתיים יעשו הכל כדי להימנע מכך.

הבלגאן עבר מהמשפחה לפרקט

זוהי עונתו האחרונה של מסינה במוסקבה. לאורך העונה שעברה דווח בכלי תקשורת ברוסיה ובספרד על מגעים מתקדמים שניהל מסינה עם ברצלונה, לקראת מעבר שאמור היה להתרחש בקיץ האחרון. אלא שגם את המשא ומתן הזה הצליחו אנשי ברצלונה, בשלומיאליות רבה, לפספס. צסק"א הפעילה מכבש לחצים ובמהלך הפיינל פור במדריד, שעות לפני משחק הגמר מול מכבי תל אביב, החתימה את המאמן המעוטר על חוזה לעונה נוספת. "אני נשאר בקבוצה שהראתה את הרצון הגדול ביותר להחתים אותי", הכריז אז.

השנה החולפת הייתה אחת האמוציונאליות בחייו של המאמן. אחיו הגדול, שנאבק במחלת הסרטן, נכנע לה בסופו של דבר. לאורך כל העונה שעברה נע מסינה על הקו שבין רוסיה לאיטליה, ותמך באחיו ובמשפחתו. אל המשחק השני בסדרת רבע גמר פלייאוף היורוליג, מול אולימפיאקוס, הגיע דקות ספורות לפני פתיחתו, וכמובן שלא היה עם חניכיו ביומיים שקדמו לו. צסק"א הפסידה במוסקבה את המשחק הראשון בסדרה וכבר ראתה את סופה של העונה האירופאית שלה. ניהול טקטי מבריק של מסינה במשחק שנערך לעיני 12,000 צופים באולם השלום והאחווה שלח את הסדרה הזו למשחק שלישי ומכריע במוסקבה. שם, לאולימפיאקוס כבר לא היה סיכוי.

העונה התייצבה הספינה המשפחתית של מסינה, אולם הדרמות האמיתיות עברו אל הפרקט. לקראת סוף השנה האזרחית חוותה צסק"א טלטלה עזה, רעידת אדמה של ממש, כאשר נפרדה מהסנטר אלכסיי סברשנקו. נסיבות עזיבתו היו אלה שהכניסו את הסיסמוגרפים באזור מוסקבה לפעולה: במהלך טורניר ידידות שנערך בעיר קבל סברשנקו על דקות המשחק המועטות להן זוכה. "אני מרגיש שקשה לי להביא את היכולות שלי לידי ביטוי במצב הנוכחי", אמר.

סברשנקו ידוע בתור אדם שמעניק דרור לפיו ואינו עושה שימוש בפילטרים מכל סוג שהוא. גם בקיץ האחרון פתח חזית עם מאמן הנבחרת, דיוויד בלאט, כשהשמיע טענות דומות לכיוונו. אך אם בלאט ידע להבליג ולהגיע לעמק השווה עם השחקן, שבטורניר האולימפי בבייג'ינג גם היה לאחד מכלי הנשק המשמעותיים ביותר של הנבחרת, הרי שמסינה קורץ מחומרים אחר. "אם לא נוח לו, הוא תמיד יכול לקום וללכת. אנחנו לא מחזיקים אצלנו שחקנים לא מרוצים", השיב מסינה יממה לאחר מכן. סברשנקו הבין את המסר, ארז את מיטלטליו ונטש לטובת דינמו סנט פטרסבורג. בתום העונה הוא אמור לשוב לקבוצה. בכפוף לעזיבתו של מסינה, כמובן.

הנעליים שהתפנו היו גדולות מדי

ההפסד לסיינה היה ההפסד השלישי של צסק"א בששת משחקי היורוליג האחרונים. קדמו לו הפסדים לפרטיזן בלגרד ולריאל מדריד, בבית, בשלב המוקדם. במונחים של צסק"א, מדובר במספר חסר תקדים. פרשני כדורסל במוסקבה טוענים כי המשבר הנוכחי הוא תולדה של השינויים שביצעה צסק"א בסגל השחקנים הקיץ; שינויים שלא הצליחו להביא לשדרוג מקצועי. תיאו פפאלוקאס עזב את מוסקבה לאחר חמש שנים ושני גביעים אירופאים וחזר הביתה, לאולימפיאקוס; דיוויד אנדרסן, שחקן מפתח נוסף, ערק לערימת המזומנים שהניחה בפניו ברצלונה. אם לא מסינה, בארסה לפחות יכולה הייתה להתהדר ברכש אחד משמעותי שגנבה מתחת לאפו של הנשיא סרגיי קושצ'נקו.

את מקומו של פפאלוקאס תפס זוראן פלאניניץ', רכזה לשעבר של טאו ויטוריה; במקומו של אנדרסן הוחתם ארזם לורבק הצעיר, שחקנה של וירטוס רומא. טרנס מוריס הגיע ממכבי תל אביב כדי לחזק את הקו הקדמי. סשה קון, צעיר רוסי בוגר אוניברסיטת קנזס, צורף גם הוא.

השחקנים החדשים, מסביר אלכסיי בזייזיצ'ני מהיומון "ספורט אקספרס", לא מצליחים להיכנס לנעליהם של העוזבים, ובראשם פפאלוקאס ואנדרסן. "פלאניניץ' לא טוב מספיק ולורבק לא יציב. העזיבה של פפאלוקאס הביאה לכך שלצסק"א אין כבר פליימייקר ברמה הגבוהה ביותר. במקביל, הנטישה של סברשנקו יוצרת עבור צסק"א בעיות בהגנה. אין לה שחקן נוסף בגודל הזה, שיוכל להתמודד עם שחקנים גדולים אחרים. בשורה התחתונה, כל זה מוביל לכך שהסגל של צסק"א פשוט לא עמוק מספיק כפי שהיה בעונות הקודמות. עבורי, זה עניין של איכות שחקנים".

גורם מקצועי בליגה הרוסית מציע סיבות אחרות למשבר. "מסינה הוא מאמן ענק, אבל אדם קשה מאוד", טוען אותו גורם. "הוא אדם מאוד ביקורתי ותובעני, פרפקציוניסט ממש, ולא קל לשחקני כדורסל להתמודד עם דרישות כמו שיש לו. בכל פוזשן רואים שמסינה יודע מה הוא רוצה מהשחקנים שלו, והוא לא מאפשר להם לטעות. מי שטועה, מיד שומע על זה. גם כשנראה מהצד שצסק"א משחקת באופן מושלם, מסינה תמיד ימצא משהו ויעיר. הוא יכול להגיד לאיזה שחקן 'החסימה שלך בהתקפה לא הייתה טובה', ולשחקן אחר 'אני לא רוצה לראות יותר כזאת מסירה'. הוא כל הזמן מתקן. ברור שלשחקנים יותר קל לשחק עם מאמן שנותן למשחק לזרום, אבל זה מסינה וזה הסגנון שלו".

בעיה נוספת מציב בפני צסק"א החוק הרוסי. על פי החוקים הקיימים בליגה הרוסית, הגבלות קשות חלות לא רק על מספר השחקנים הזרים שמשחקים על הפרקט, אלא גם על מספר הזרים שניתן לרשום בסגל. קבוצה יכולה להחזיק בסגל הכולל שישה זרים, ובכל משחק לרשום בטופס חמישה בלבד. צסק"א, המחזיקה בשבעה שחקנים לא-מקומיים (מוריס, פלאניניץ', לורבק, לנגדון, סמודיש, שישקאוסקאס, זיסיס), נאלצת להקפיא בכל פעם זר אחר. לקבוצה מותר לשנות את שם השחקן שמוקפא ארבע פעמים בלבד בשנה, ועל כל שינוי שכזה היא נקנסת בידי מנהלת הליגה בעשרות אלפי אירו.

"בכל פעם שחקן אחר יוצא מהרוטציה, וצריך להסתפק בכמה דקות ביורוליג. קשה לשמור על יציבות בצורה הזאת", מוסיף אותו גורם. הקנסות שספגה בגין שינוי השחקן המוקפא עלו לקבוצת הצבא האדום לבדן כרבע מיליון אירו עד כה העונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הלך הגביע, הגיעה ההתרסקות?

עוד לפני חצי גמר הגביע מול קאזאן ביום שישי, ברוסיה היו משוכנעים כי צסק"א תתגבר גם הפעם. "בכל פעם צסק"א נקלעת למשבר באמצע העונה, ותמיד יודעת לצאת ממנו", אומר בזייזיצ'ני. "בעונה שעברה היא הפסידה לחימקי בטורניר הגביע וכבר חשבנו שההתרסקות קרובה, אבל צסק"א שוב זכתה ביורוליג, ובקלות יחסית. גם היום אנחנו משוכנעים שהיריבות האמיתיות של צסק"א הן פנאתינייקוס וברצלונה, ובהחלט לא סיינה. צסק"א קבוצה טובה ממנה ותוכיח את זה בשבוע הבא". את החלק הראשון ב"עסקה", ההדחה מהגביע, צסק"א כבר מילאה עם ההפסד 71:60 לקאזאן בחצי הגמר ביום שישי.

צסק"א, מציין בזייזיצ'ני, מוליכה בבטחה את טבלת הליגה הרוסית הקשה במאזן 0:17, כאשר בין היתר ניצחה בבית ובחוץ את דינמו מוסקבה, ניצחה את חימקי וגרפה ניצחון חוץ חשוב בקאזאן. "ההפסדים הקודמים ביורוליג, מול פרטיזן וריאל, היו לא משמעותיים", משוכנע הגורם בליגה הרוסית. "צסק"א כבר הבטיחה אז את המקום הראשון בבית ויכולה הייתה להרשות לעצמה להפסיד פה ושם. ההפסד בסיינה באמת היה לא נעים, אבל העובדה שסיינה כבר הפסידה בזאגרב הופכת את החיים של צסק"א לקלים הרבה יותר".

מכל מקום, וכאמור, ברוסיה משוכנעים כי זוהי עונתו האחרונה של מסינה בקבוצה. שמו של האיטלקי הוזכר כמה פעמים בהקשר של טורונטו ראפטורס; סגן נשיא הקבוצה, מאוריציו ג'רארדיני, הוא ידידו הטוב עוד מימיהם המשותפים בבנטון טרוויזו. האחרון עושה נפשות למען המהלך זו תקופה ארוכה, ובקיץ הקרוב ייתכן כי יבשילו התנאים למעבר ההיסטורי של מאמן אירופאי אל הליגה הטובה בעולם.

בצסק"א מתכוננים לכך ולאפשרות שיחד עם מסינה יעזבו שני השחקנים המזוהים עימו ביותר, טרייג'אן לנגדון ומתיאז' סמודיש. גם חוזהו של רמונאס שישקאוסקאס הליטאי מסתיים בעוד מספר חודשים. אם אכן כך יקרה, תהיה זו מהפכה של ממש במועדון היציב ביותר באירופה; כל כך יציב, שגם בימים הקשים שעוברים על המשק הרוסי מצליח להחזיק את הראש מעל למים וכמעט ולא מאחר בתשלום המשכורות לעשרות עובדיו.

מחליפו של מסינה? על כך עוד לא מדברים העונה, אך בעונה שעברה נערך פולמוס גדול בעניין בתקשורת הרוסית. ז'ליקו אובראדוביץ' הוזכר כמועמד, כמו גם דיוויד בלאט, סווטיסלאב פשיץ' ועוד רבים אחרים. אולם בנושא הזה נראה כי עוד חזון למועד. קודם רוצה צסק"א להבטיח את האליפות ולהעפיל לפיינל פור נוסף, שיהיה השביעי ברציפות עבורה.

"היא מסוגלת לעשות את זה", משוכנע הגורם המקצועי בליגה הרוסית. "יש לה עדיין שלושה שחקנים שהם הטובים ביותר באירופה בעמדות שלהם – סמודיש, לנגדון ושישקאוסקאס – צוות משלים נפלא, ואת אחד המאמנים הטובים שעבדו באירופה". בזייזיצ'ני, איש ה"ספורט אקספרס", אף מגדיל ואומר בפשטות כי יופתע בהחלט אם לא כך יקרה.

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully