וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספרי מוות

7.2.2009 / 8:48

אם אפשר היה להסתמך רק על המספרים, הרי שהפועל ירושלים עומדת לחטוף תבוסה ממכבי תל אביב של פיני גרשון, שמעולם לא הפסיד לאדומים ביד אליהו. רק אל תשכחו את מורן רוט

לא מעט אנשים, חלקם אפילו מהפועל ירושלים, מדברים על המשחק ביום ראשון מול מכבי תל אביב כמו עוד משחק. גם ככה יש לנו פצועים, גם ככה זה לא המשחק שיקבע מי תהיה אלופה, אבל זה לא לגמרי מדויק. המשחק ביום ראשון הוא כמעט קריטי לירושלים, שצריכה להוכיח לעצמה שהיא יכולה לנצח את מכבי תל אביב במגרש בו לוקחים אליפות. שצריכה להוכיח לעצמה שיש מה למכור גם מול מכבי של פיני גרשון – שילוב די קטלני עבורה בשנים בהן גרשון אימן בהיכל. ירושלים מגיעה למשחק בו היא צריכה להשאיר לעצמה את האמונה ולמנוע מהחבורה של גרשון תצוגת תכלית שתחסל את שאריות מצב הרוח לתחרותיות. בסיבוב הראשון המשחק מול מכבי סימן את ירושלים כהפתעה הנעימה של הליגה, מה יסמן המשחק בסיבוב השני? סקרנים מתמיד, פנינו למספרים כדי לקבל רמז.

ירושלים ביד אליהו

שש פעמים בלבד ניצחה הפועל ירושלים את מכבי תל אביב ביד אליהו. הפעם הראשונה וההיסטורית הייתה בעונת 89/90 בחצי גמר הפלייאוף. במצב של 0:2 לצהובים הגיעה ירושלים ליד אליהו וניצחה 65:78, מה שלא מנע מהצהובים לזכות באליפות. מלבד הניצחון הזה, ירושלים גברה פעם נוספת בפלייאוף על מכבי תל אביב בעונת 97/8 בתוצאה 70:72, מסל ניצחון של אייץ' וולדמן - עוד ניצחון שלא עזר לה להדיח את מכבי.

בגמר הגביע המאזן של ירושלים מרשים יותר: שלושה ניצחונות ביד אליהו. הפעם הראשונה הייתה בעונת 95/6, 65:67, בזכות 21 נקודות של בילי תומפסון ו-20 של נוריס קולמן. עונה לאחר מכן היה זה עדי גורדון בתצוגת יחיד של 32 נקודות שסחף אחריו אלפי ירושלמים בניצחון 82:89. הפעם השלישית הייתה בגמר הגביע של העונה שעברה, אז ניצחה ירושלים 89:93, בזכות הופעה מצוינת של ג'יימי ארנולד שקלע 29 ורבע אחרון נדיר בו הפכו האדומים פיגור של 22 נקודות לניצחון.

בליגה הסדירה לירושלים יש רק ניצחון אחד ביד אליהו. "ה-23 לא יוצא לי מהראש" – מי זוכר את המשפט הזה? המשפט התייחס למשחק בו הביסה ירושלים את מכבי תל אביב 66:89 בחורף 1990, בזכות תצוגת שיא של ארז חזן עם 28 נקודות ודורון שפע עם 15. אותו משחק גרם לאנשים בירושלים להאמין שניתן לזכות באליפות באותה עונה, עובדה שהתבדתה לאחר הניצחון הכפול של מכבי במלחה בהמשך הדרך.

ההפסדים של פיני ביד אליהו

המיתוס שמכבי תל אביב לא מפסידה ביד אליהו הופרך מזמן. רק בעונה שעברה הוכו שחקניו של שמעון מזרחי לא פחות מחמש פעמים בהיכל. פעמיים מול בני השרון בליגה, פעם נוספת מול גליל עליון בליגה, הפסד להפועל ירושלים בגמר גביע המדינה והפסד נוסף להפועל חולון בגמר הפיינל פור. הנתון השלילי מהעונה שעברה מדהים לעומת אחוזי ההצלחה של פיני גרשון ביד אליהו מול קבוצות ישראליות – בששת עונותיו כמאמן מכבי תל אביב הפסיד שלוש פעמים בלבד מול קבוצות ישראליות בהיכל, ואף פעם לא לקבוצה שאיימה על האליפות או במשחק קובע.

ההפסד הראשון של גרשון היה רק לאחר עונה וחצי כמאמן הצהובים. בחצי גמר הפלייאוף של עונת 1999/2000, ביתרון 0:2 על גליל עליון, ומקום כמעט מובטח בגמר הפלייאוף, בו גברו על מכבי רעננה. דווקא במשחק השלישי, כשנדמה היה שגליל תפנה את הדרך, הציגה החבורה של ארז אדלשטיין משחק לחימה וניצחה 62:72. בגליל בלטו איוון קראסיץ' עם 20, למונט ג'ונס עם 18 ויואב ספר עם 14.

עונה לאחר מכן, הגיעה מכבי אל המחזור השביעי לקראת טיול קליל מול אליצור קרית אתא ביד אליהו. הקבוצה של שי מינסטר רשמה את אחת ההפתעות הגדולות עד היום בכדורסל הישראלי, כשניצחה 83:85 עם 27 נקודות של אנדריי זלינבבא, 24 של אריק קמפבל ועוד 12 של מייקל קולמן. הקבוצה של מינסטר כמעט והפתיעה את הצהובים גם בשני המפגשים שנערכו בהמשך אותה עונה בנשר, אך הצהובים יצאו עם ניצחונות דחוקים.

ההפסד האחרון של גרשון הגיע במחזור השישי של עונת 2004/5, בקדנציה השנייה שלו במכבי. אחרי יתרון 20 נקודות באמצע הרבע השלישי לזכות הצהובים, סחפו יואב בר ומאליק דיקסון את מכבי ראשון לציון למהפך נדיר ולניצחון 97:105 ביד אליהו, ניצחון שנחתם עם שלשה מהחצי של ליאור ליפשיץ. דיקסון כיכב אז בהצגת יחיד של 34 נקודות, אך ארווין דאדלי ויואב בר במשחק חייו הוסיפו 18 כל אחד.

הווינריות של מורן רוט

אם יש שחקן שגיא גודס ירצה לצידו במשחק גורלי, זה מורן רוט. אמנם בהיסטוריה של הכדורסל הישראלי תמצאו לא מעט שחקנים עם יותר ניצחונות על הצהובים מאשר רוט, אך ספק אם קיים שחקן שגרף 6 ניצחונות ב-3 וחצי עונות על הצהובים, כולל אחד במשחק אליפות ביד אליהו. הניצחון הראשון של רוט על הצהובים הושג בסיבוב השני של עונת 2005/6, אז ניצחה מכבי ראשון לציון את הצהובים של פיני גרשון 78:85 בגן נחום, כשרוט עולה מהספסל ותורם 12 נקודות ו-5 אסיסטים. בהמשך אותה עונה פגשה ראשל"צ שוב את הצהובים בגן נחום וניצחה 70:81, כשהפעם רוט מסתפק ב-9 נקודות עם מאה אחוז מחוץ לקשת.

אחרי עונה ללא ניצחונות על הצהובים, בה נדד מגליל עליון לעירוני רמת גן, הגיע רוט לאולם הפחים. בסיבוב הראשון, במשחק ללא קהל, קרעה חולון את מכבי 71:83 ורוט התכבד ב-12 נקודות וניהול משחק מצוין. שני סיבובים לאחר מכן חולון ניצחה את מכבי בפחים בפעם השנייה, 99:101, עם 7 נקודות של רוט. בגמר הבלתי נשכח של הפיינל פור בו ניצחה חולון 72:73 נקלע רוט ליום בינוני וסיים עם 8 נקודות.

הניצחון האחרון של השחקן שגדל באשדוד אך עבר בגיל נוער לצהובים, הגיע בתחילת העונה הנוכחית. ירושלים ריסקה 77:91 את מכבי של אפי בירנבוים ורוט קלע 9 נקודות וחילק 5 אסיסטים, אך מעל הכל שיתק במשך מחצית שלמה את קרלוס ארויו בזכות משחק הגנה מרשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

ההיעלמות של ליאור אליהו

שלוש עונות חלפו מאז הגיע ליאור אליהו למכבי תל אביב, ומאז הגעתו רק קבוצה אחת לא סבלה מנחת זרועו - הפועל ירושלים. בימיו כשחקן גליל עליון רשם אליהו 14.5 נקודות ו-5 ריבאונדים למשחק במפגשים מול האדומים מירושלים, כולל משחק בעונת 2004/5 בו צלף 19 נקודות והוסיף 7 כדורים חוזרים. מהרגע שדרך ביד אליהו, ולמרות האמון השונה שזכה מהמאמנים השונים, לא הצליח אליהו להוכיח את עצמו בסופר קלאסיקו של הכדורסל הישראלי.

המפגש הראשון היה במחזור הראשון של עונת 2006/7 תחת נבן סאפחיה, אז קלע אליהו 8 נקודות והוסיף 3 ריבאונדים בלבד, בהופעת הבכורה שלו במדי הצהובים. סיבוב לאחר מכן הוא הסתפק ב-7 נקודות ו-4 ריבאונדים במלחה ובסיבוב השלישי כבר ראה את רוב המשחק מהספסל עם 4 נקודות ו-3 ריבאונדים. בגמר הפיינל פור, בו ניצחה מכבי בקושי, סיפק אליהו 0 נקודות וריבאונד אחד בודד ב-3 דקות משחק.

את העונה שעברה פתח תחת עודד קטש, ואת המחזור השלישי, בו פגש את ירושלים, יעדיף לשכוח עם עוד משחק בינוני של 6 נקודות ו-3 ריבאונדים. בגמר גביע המדינה המשיך אליהו במגמה השלילית כשרשם 4 נקודות וללא ריבאונדים בכלל. את המשחק השני בליגה מול הירושלמים, עם צביקה שרף על הקווים, דווקא אליהו ינסה לאמץ לחיקו שכן רשם 10 נקודות ו-9 ריבאונדים, בערב השיא שלו במפגשים מול האדומים. במשחק הבא, בו ניצחו הצהובים 111:113, כלל לא שותף השחקן, כחלק מהסכסוך שלו עם צביקה שרף.

הרבע בו מנצחים את מכבי

תיאוריות שונות הועלו במהלך השנים האחרונות על השיטה שבה קבוצה צריכה לשחק מול מכבי תל אביב על מנת לנצח אותה. על פי ניתוח ההפסדים האחרונים של מכבי ביורוליג ובליגה, הרבע בו תצטרך ירושלים לפעול הוא הרבע השלישי. כשמכבי מגיעה לרבע אחרון צמוד, אפשר לנצח אותה, אבל לרוב זה קורה אחרי שהיא מפסידה את הרבע השלישי ובאה במומנטום שלילי אל הדקות האחרונות של המשחק.

בהנחה שאין לירושלים את הכלים שיש למלאגה או ברצלונה, ואת היכולת לשלוט במשחק לכל אורכו, אם יש דקות בהן גיא גודס צריך להרפות אלו הדקות של תחילת הרבע השני, ואז לתת למכבי לפתוח פער שלא יעלה על 10 נקודות, ולסגור את המחצית על ההפרש הזה. אם יוכל להגיע לרבע האחרון בהפרש שעומד על פחות מ-10 נקודות, יש באפשרותו להפתיע את הצהובים ביד אליהו. והרי זה מה שצריך לעשות כדי לזכות באליפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully