וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוהרים בלי בלמים

10.1.2009 / 12:16

קרופניק לא מתאים, חרזי מעבר לשיא, מסיללה לא יציב והקשרים אוהבים לתקוף. מכבי חיפה אולי בדרך לתואר, אבל אין לה הגנה של אלופה

במהלך העונה קרא המאמן אלישע לוי לפיטר מסיללה לשיחה דחופה. "אני רוצה שתתרכז יותר במשימות הגנתיות", הבהיר המאמן למגן הדרום אפריקאי. העילה לשיחה, מספרים בחיפה, נבעה מהחשש שהמאמץ שמסיללה משקיע בהתקפה פוגע בו מאוד במשחק ההגנה. חוסר האיזון הזה מקל לא מעט על קשרים וחלוצים יריבים להתל בו, מה שגורר חוסר איזון במשחק ההגנה של מכבי חיפה.

אלא שחידת מסיללה היא רק חלק משאלה קצת יותר גדולה שעלתה לאחרונה בנוגע ליכולת ההגנתית של מכבי חיפה, שלא בדיוק עומדת בסטנדרטים של אלופה. גם דקל קינן, שחקן ההגנה היחידי ששומר על רמת משחק אחידה כשהוא בריא, יודע ש"קבוצה במקום הראשון חייבת הגנה חזקה". קשה מאוד לזכות באליפות בלי הגנה טובה ויציבה, והירוקים למדו זאת על בשרם. רשמית, אף אחד במכבי חיפה לא מודה שיש בעיה, אבל במקביל הקבוצה שואפת להתחזק בבלם זר. גם שם כנראה מפחדים שהחריקות הקטנות שצצו לעתים עד כה בליגה עלולות להתגלות כתקלה של ממש ברגעי האמת.

קרופניק לא רגוע

החריקות הגיעו בעיקר במשחקים בהם העומס על ההגנה של חיפה היה קצת יותר מאתגר ממה שהיא רגילה בליגה. גם בית"ר ירושלים, שלא כבשה בקרית אליעזר, הגיעה ליותר מדי מצבים מול קבוצה שמתיימרת להיות אלופה. אלישע לוי, שדוחה את הטענות לבעיה רצינית באזור ההגנה, לא מתכחש לזה. "אם מסתכלים על הנתונים הסטטיסטיים, אז לא ספגנו הרבה", אומר אלישע לוי. "בוא ננתח את זה לגופו של עניין. ספגנו מול נתניה בבית שלושה שערים, ומול מכבי והפועל תל אביב שניים. זה מה שמקלקל את המאזן. זאת בעיה נקודתית ולא בעיה לאורך זמן. לפעמים המשחק מתפתח במצב כזה שאתה תוקף המון. ממוצע הספיגה שלנו הוא לא גבוה, אלא מהטובים בליגה. זה לא נכון שמשחק ההגנה לא טוב. אם מוציאים את שלושת המשחקים האלה, המאזן שלנו מושלם".

ובכל זאת, מכבי חיפה עדיין מחפשת להתחזק בבלם, ויש לא מעט אנשים שמזהים בעיה אמיתית ולא אקראית במשחק ההגנה. "למה להביא בלם?!", שואל פרשן הכדורגל החיפאי ושחקן העבר איציק אהרונוביץ'. "אולי כי קרופניק שחקן נחמד, אבל פשוט לא מתאים למכבי חיפה. התפקיד של בלם בקבוצה כזאת הוא משהו מאוד גדול, בומבסטי. הוא צריך להוציא את הקבוצה קדימה ואחורה. הוא בא מאחור וצריך לחפות על מגנים. קרופניק יכול להיות שחקן ספסל, אבל בטח לא בהרכב. בוודאי לא במכבי חיפה".

קרופניק שומע את הטענות כלפיו וזה לא בדיוק עוזר לו להתרומם. בחיפה מספרים על בלם בלי הרבה מצב רוח לאחרונה, בטח שכשהוא רואה בלם נבחן איתו באימון. בסכנין חולמים שמכבי חיפה תשחרר את קרופניק, אבל המוליכה רוצה להוסיף בלם ולא לגרוע. דקל קינן נזעק לעזרת חברו וטוען ש"זה לא מדויק. קרופניק עושה עונה טובה מאוד עד עכשיו", אבל אהרונביץ' חושב שצריך ליהוק אחר בהגנה: "אני חושב שצריך לשחק עם קינן וחרזי כבלמים, גפני ומשומר כמגנים. ואם חרזי מגן ימני, אז מימון ראוי מקרופניק. הוא עולה עליו, אולי יותר איטי אבל יעיל יותר. בנוסף, אם מימון היה שחקן הרכב מתחילת העונה, הוא היה כובש שלושה שערים לפחות".

חרזי מבזבז כוח

הרעיון להעביר את חרזי לעמדת הבלם אינו מקרי. אולי בעמדה בה פחות עולים ויורדים הבעיות הפיזיות של חרזי יבואו פחות לידי ביטוי ומשחק ההגנה של חיפה ירוויח בלם שיודע לטפל טוב בכדור ולהוציא אותו קדימה. בתחילת העונה הוצע למאמן אלישע לוי להחתים את המגן הימני פטר סינגלר, היום בויסלה קראקוב, שחקן עם הופעות בנבחרת סלובקיה, שיוכל לשדרג את עמדת המגן הימני. אלישע סירב בטענה שחרזי ומשומר הם שחקנים ראויים בליגת העל ויש להתחזק רק בחלק ההתקפי. לא בטוח שהיום הוא שלם עם ההחלטה הזאת.

חרזי הוא דוגמה ומופת לכל שחקן כדורגל בישראל, הוא עדיין מספק לא מעט רגעים טובים, אבל מתקשה לא פעם לסיים משחק. אגב, לא בטוח שזה קשור, אבל הצירוף "אלון חרזי" ו"מתיחה" מניב 1,390 תוצאות בגוגל. חרזי בשילוב המונח "קרע" מניב קצת פחות תוצאות.

אלישע לוי יודע "שאם הוא משחק הוא מביא את הניסיון שלו", בירם כיאל מספר ש"הוא אבא שלנו", אבל לא תמיד זה מספיק. לא סתם אמר בציניות אחד מאנשי מכבי חיפה שבקצב הזה ההתאחדות תאפשר להם לבצע ארבעה חילופים ("כי חרזי הוא חילוף בטוח, אז למה שיישארו לנו רק שניים?!"). אולי בגלל זה שחקנים בחיפה כמעט תמיד נותנים את אותה תשובה בנוגע לעמדת המגן הימני: "משומר, בוקולי או אפילו אפק צריכים לשחק שם, חרזי צריך לזוז שמאלה, לשחק בלם".

לפני מספר שבועות פרסמנו שבחיפה סבורים שחרזי יצהיר על פרישה בתום העונה, אבל לא לפני שהוא יניף את הצלחת. חרזי הגיב לטענות לפיהן קשה לו להחזיק 90 דקות על כר הדשא: "בגילי המופלג למדתי להכיר את הגוף שלי, כל סימפטום שלי. למדתי לצאת החוצה לא כשנפצעים, אלא עוד לפני, ברגע שאני מזהה שעשוי להיגרם לי נזק. אני מבקש חילוף בשביל להיות כשיר למשחק הבא. בכל פעם שאני יוצא החוצה, אנשים חושבים שהנה, גמרתי את הקריירה. אני שמח שהם טועים".

מחכים שמסיללה יפרוץ

זה הזמן לחזור למסיללה, שנוטה לעתים לחוסר איזון בין האיכות ההתקפית להגנתית וחוסר איזון בין משחק אחד למשנהו. רק לפני שלושה חודשים חיפה החליטה לשדרג את שכרו מבלי לעשות הרבה רעש, אבל זה עדיין לא שדרג את היכולת שלו ולא ראינו ממנו מספיק משחקים שמזכירים מגן של נבחרת דרום אפריקה. חלק מהשחקנים בטוח ש"הראש שלו כבר בחו"ל", אחרים מדברים על בדידות הרחק מהמשפחה, מעטים סבורים שזה עניין של חופש. "הוא מרגיש קצת חנוק העונה", אומר אחד השחקנים. "אין לו חופש לעשות מה שהוא רוצה. הוא צריך להיות תלוי יותר במה שקורה מקו האמצע לרחבה שלנו".

"אף אחד לא מוגבל אצלנו", מגיב אלישע לוי על הדברים. "כשהכדור נמצא אצל היריב מסיללה עסוק במשימות הגנתיות, כשהכדור אצלנו הוא תוקף. כולם עושים הגנה כשצריך, כולם עושים התקפה כשצריך". אלא שיש שחקנים במכבי חיפה שטוענים שהקרדיט שמסיללה מקבל הוא מוגזם ואולי תחרות על ההרכב תאתגר אותו להתייצב. "יכול להיות שמערבבים כאן קצת פוליטיקה", מסביר שחקן בקבוצה. "מסיללה זה שחקן שמכניס 'קאש'. חייבים לשתף אותו. בדקות שגפני קיבל הוא היה לא פחות טוב, אבל קבוצת כדורגל לא תמיד מנוהלת לפי שיקולים טהורים. יש כאן תחום אפור. הכסף הוא השולט".

אהרונוביץ' מסכים: "הקרדיט שמסיללה מקבל בלתי נתפס", הוא אומר. "גם לי נראה שיש שם פוליטיקה מההנהלה. הוא פוטנציאל להימכר בהרבה כסף. יש מונדיאל באפריקה ואם הוא יצליח שם המחיר יקפוץ לשמיים. הוא שחקן צעיר ויש לו עוד הרבה מה לשפר. אחת הבעיות המרכזיות שלו, היא שהוא מתקיף בצורה לא נכונה. הוא שחקן שלוקח את הכדור ומנסה לצאת כשהכדור ברגליו. זאת טעות בסיסית למגן, יש לו יכולות לעלות, אבל כשהוא מרוכז בהגנה הדופק שלו מגיע ל-180 והוא מגיע קר ועייף מהמהלך ההתקפי. זה גורם לו להרחיק כדורים לכתובת לא נכונה. הוא מגן שעושה עבודה גדולה אבל מביא כסף קטן. אדורם קייסי זה מגן בשבילי. מעט עבודה, כסף גדול".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

סופגים במומנטום

אחת הבעיות היותר מזוהות עם חיפה היא ה"אטיות במשחק ההגנה", כמו שמכנים זאת מספר שחקנים שגם ממהרים לתקן: "שחקני ההגנה שלנו, להוציא את מסיללה, הם די איטיים, אבל מחפים על זה בחוכמת משחק. חרזי הוא כזה".

"ההגנה שלנו היא טובה", מנסה לנתח בירם כיאל. "אנחנו לא סופגים הרבה, אבל לפני כששואלים שאלה כזאת ראוי לציין שההגנה לא מתחילה מהמגן והבלם, אלא מההוראות המפורשות של אלישע שמשחק ההגנה מתחיל מלמעלה. שכל שחקן יעשה הגנה בשטח שלו, ילחץ כמה שיותר. שיטת המשחק שלנו מתחילה בלחץ קרוב לשער היריב. אף אחד כאן לא משאיר את העבודה השחורה לרביעייה האחורית. אם קשר מזייף ויש חור, אנחנו עוזרים לו. התאמנתי אצל רוני לוי, דרור קשטן וגיא לוי וכל מאמן רוצה משהו אחר. אלישע רוצה שנלחץ רחוק מהשער שלנו".

"אני לא חושב שאנחנו קבוצה הגנתית", ממשיך הקשר. "אנחנו מבקיעים הרבה גולים. במשחק כדורגל לפעמים יש טעויות. יש בזה משהו שאנחנו סופגים בבית יותר, אולי בגלל שאנחנו תוקפים. אתה רוצה לתת שואו לקהל, אבל לפעמים זה לא מצליח. אתה רוצה לגמור כמה שיותר מהר אבל מקבל גול בצד השני. הבעיה שלנו העונה זה שאנחנו סופגים דווקא שאנחנו במומנטום, וזה לא הכי טוב. צריך לעבוד על זה יותר. ברגע שאתה לוחץ וקרוב להבקיע, אסור בכלל לקבל גול בצד שני. זה עניין של מעברים. משחק הגנה טוב מתחיל מפנטאני, קטן וארבייטמן".

כיאל עצמו הוא עוד נקודת מפתח בנושא המורכב הזה שנקרא "משחק ההגנה של חיפה". בתחילת העונה אלישע לוי לקח אותו לשיחה. "אני רוצה לדעת באיזה עמדה אתה רוצה לשחק", שאל המאמן. כיאל לא היסס. "אני רוצה לשחק בעמדה של 50/50. רוצה להגן, אבל גם שתיתן לי חופש בהתקפה. אני רוצה לעלות". המשפט הזה נקשר בשמו של השחקן בעיקר לאחר ההפסד הביתי למכבי נתניה. חלק מהאשמה על משחק ההגנה הנרפה נפל על כיאל שלא הפסיק לחפש את השער. "לשמחתי הקדמת אותי, ציינת את המשחק הזה בעצמך", הוא עונה לביקורת שהוטחה בו. "אם זה המשחק היחיד שבו לא הייתי טוב העונה, אז המצב שלי בסדר. בניגוד למה שכתבו, אני יכול להגן ולתקוף בו זמנית".

לתקוף, לתקוף, אבל בינתיים הקבוצה סופגת. כיאל חושב שהוויתור על הגנה לא כרוך בוויתור על חלק מסוים מן העזרה הקבוצתית. "המשחק שלנו הוא מתוכנן, אבל יש דברים שאי אפשר לתכנן מראש. התקפה למשל. בהגנה הכל מתוכנן, התקפה זה לא כמו כדורגל. אתה מניע את הכדור ולא יודע איפה זה ייגמר. כל אחד מביא כישרון ודמיון משלו. כשדיברתי עם אלישע בתחילת העונה אמרתי לו שאפשר גם וגם. היום אני עושה הגנה אבל יש לי גם שלושה שערים וחמישה בישולים. בנבחרת בישלתי שניים".

אהרונוביץ' מוצא בעיה אחרת, והיא דווקא קשורה לקשר שנמצא לידו. "אני לא אוהב שחקנים שרק מתגוננים", הוא אומר. "אין לי טענות לרמת ההשקעה של קולמה. הוא נותן 150 אחוז כל משחק. ראש גדול ופתוח, רוצה לעשות 1001 דברים מבחינה הגנתית. קשר אחורי?! זה לא מדויק. חיפה צריכה קשר אחורי שהוא טכני, אחד שיודע לארגן את המשחק. כשהוא מחלץ את הכדור הוא מוסר אותו ליריב".

תחלופה מוגזמת

בעיה נוספת היא התחלופה הגבוהה בחוליית ההגנה. "ההגנה שלנו מתחלפת הרבה פעמים העונה, אבל כולם נותנים את הכל", רמז אמיר אדרי בסיום המשחק מול בית"ר ירושלים. אחד משחקני ההגנה השלים אותו: "אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה, אם בכלל, ההגנה הזאת שיחקה שלושה או ארבעה משחקים ברציפות, בלי שינויים. חלק מהעניין של קבוצה הוא להכיר אחד את השני. הבעיה היא שלא תמיד הייתה לנו הזדמנות".

"קבוצה במקום הראשון חייבת הגנה חזקה", מבהיר קינן. "אני יודע במאה אחוז שאלישע עושה את כל המהלכים האלה לטובת הקבוצה". קינן כנראה יודע על מה הוא מדבר. לוי אמר בשיחות סגורות שהחתמה של בלם זר עשויה לא רק לשדרג את משחק ההגנה, אלא גם את קינן. בחיפה מאמינים שכך הוא ייצא מוקדם יותר לאירופה.

"אני לא אוהב לחלק את הקבוצה למשחק הגנה והתקפה", אמר קינן השבוע. "קבוצה טובה היא קבוצה שיודעת שהרבה שחקנים שלה עושים הגנה והרבה מהם עושים התקפה. חיפה קבוצה כזאת. בגולים אין אשמים, לא רק המגנים והבלמים נושאים באחריות. ספגנו עשרה שערים בבית ובחוץ שלושה שערים, מהם שניים בפנדלים. אין לי תשובה חד משמעית לכך, אבל ברור שבבית אנחנו תוקפים עם מספר שחקנים גדול יותר. זה לא מקרי". קינן לא מתעלם מהתחלופה הרבה בהגנה, אבל לדעתו הדבר לא הקנה לקבוצה חיסרון כלשהו. "כשהייתי פצוע שי מימון שיחק ועשה עבודה טובה מאוד. אדרי הצטיין במקום דוידוביץ' ומשומר במקום חרזי. הייתה תחלופה, אבל שמרנו על רמה טובה. החוכמה היא שהמחליפים יידעו להפגין יכולת גבוהה".

"ההגנה שלנו לא משהו השנה", מסכם שחקן במכבי חיפה וממהר, כהרגלם של אחרים לתקן. "זה לא קרופניק ולא מסיללה. זה משחק ההגנה. פעם זה בירם שעולה למעלה, פעם זה רפאלוב שמאבד כדור באמצע ופעם זה שחקן אחר. אומרים שבסוף זוכרים מי הביא את הצלחת, וזה העיקר. אז תגיד לי אתה: עם ליגה כזאת, מי בכלל צריך בלם?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully