וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז איך הוא גמר בקפריסין?

אביו טוען שירושלים הפריעה לו, שמיר טוען שהוא טעה בגדול, וג'ינו סבור שהוא עוד יחזור. נראה כי העונה הזאת עשתה נזק גדול לגיא פניני

רק באפריל השנה דווח בכלי התקשורת בישראל כי אסטודיאנטס הספרדית מעוניינת בגיא פניני, שחקן נבחרת ישראל והפועל ירושלים. על מנת להביא את פניני לספרד הייתה מוכנה אסטודיאנטס לשלם לשחקן שכר עונתי המוערך ב-300 אלף דולר לעונה, סכום מכובד לכל הדעות. "הוא בהחלט שם שעלה במהלך סוף העונה שעברה", מודה השבוע אנטוניו פוצקו, סגן נשיא הקבוצה, "ראינו קלטות שלו מאליפות אירופה בספרד ומשחקים של ירושלים ביול"ב קאפ. ללא ספק זה היה נראה שחקן שיכול להתאים לנו".

רק שמונה חודשים חלפו מאז, והשבוע חתם אותו פניני במדי קראבנוס הקפריסאית, הממוקמת במקום השני בליגה בקפריסין ומשחקת ביורוצ'אלנג'. "העונה הזאת הייתה אמורה להיות עונת הפריצה של גיא", מודה אחד מחבריו, "אחרי שנתיים מצוינות בהפועל ירושלים, הוא היה צריך להיות היום בקבוצת יורוליג או לפחות בליגה טובה באירופה, אבל הוא משחק בליגה שרחוקה מאוד מהרמות הגבוהות". איך זה קרה? איפה התוכניות של פניני קיבלו מפנה כל כך חד? האם יש סיכוי לעשות סיבוב של 180 מעלות בחזרה לקראת עונה הבאה?

האכזבה בז'לז'ניק

"כשהוצע לנו גיא פניני, לא חשבנו פעמיים. זה שחקן שהצליח מאוד ביול"ב קאפ, וגם באליפות אירופה", מודה גורם בכיר בז'לז'ניק הסרבית, התחנה הראשונה של פניני העונה באירופה, תחנה אותה עזב (לפני שבוע וחצי) אחרי פחות מחודשיים. הציפיות היו גבוהות מצד שני הצדדים. פניני קיווה לקבל הרבה דקות משחק, ולעלות שלב בקריירה בקבוצה ששלחה לא מזמן את זוראן ארצג לאולימפיאקוס בחוזה עתק. אבל אז התחלפו המאמנים, והאיש הנוכחי על הקווים, מילובאן סטפנדיץ', החליט לתת הזדמנויות רק לשחקנים סרבים. מבלי לשים לב, פניני מצא את עצמו בקפריסין.

"אנחנו יודעים להעריך את גיא יותר ממה שמעריכים אותו בחו"ל", מסביר יעקב ג'ינו, מאמן עירוני נהריה, "הוא עדיין צעיר, ואין לו את הרזומה כדי שהקבוצות הגדולות בחו"ל ישימו עליו את הכסף הגדול, על אף שלחלקן הוא מאוד מתאים ובהחלט שווה את הכסף".

"קודם כל אני חושב שהליגה הקפריסאית לא רעה בכלל, בעיקר הקבוצות הגדולות", אמר בתגובה אביו של פניני, משה, "הסיפור מול הפועל ירושלים גרם לנו להגיע מאוחר לשוק ההעברות, וכל הקבוצות כבר היו סגורות. גם לז'לז'ניק הוא הגיע אחרי תחילת העונה, ולא היו כבר אז הרבה אפשרויות".

התסבוכת עם ירושלים

עיקר התסבוכת בסיפורו של פניני הגיע לקראת ה-20 ביולי, התאריך בו היה אמור השחקן להודיע להפועל ירושלים על יציאה לאירופה (על פי גרסת המשפחה) או להגיע עם חוזה חתום (על פי גרסת הירושלמים). ב-21 ביולי הודיעה מכבי תל אביב כי פניני חתום אצלה לשלוש עונות החל מעונת 2009/10. הפועל ירושלים גררה את השחקן ואת מכבי תל אביב לבית הדין של איגוד הכדורסל, שבאמצע אוקטובר ביטל את החוזה של השחקן במכבי תל אביב, ואיפשר לפניני לשחק אך ורק בחו"ל, כפי שרצה מלכתחילה. "זה לא עניין של טעות", טוען משה פניני, "אתה רוצה שנצפה דברים בדיעבד. לא צפינו שהפועל ירושלים יחסמו אותנו. כשחתמנו עם מכבי, לא חשבנו שזה מה שיהיה. רצינו לצאת לאירופה, ואחרי זה לחזור למכבי תל אביב. זה דבר לגיטימי, זה דבר בסיסי שקשור לחירות של כל אדם. לא חשבנו שיחסמו אותנו".

הבעיה הייתה שגם בשלב הזה הדברים המשיכו להסתבך, והעיכוב וחוסר ההחלטיות סירבלו את ההמשך החלק של הקריירה של השחקן. "יכולנו לחתום גם באמסטרדם וגם ברוסטוב, אבל חיפשנו משהו שיותר מתאים לגיא", ממשיך פניני האב, "אחרי זה הדברים הסתבכו, ולא יכולנו להתקשר עם אף קבוצה".

"היו כל מיני עניינים כספיים, זה לא יצא אל הפועל, מאוד רצינו את גיא באמסטרדם", מאשר מאמן הקבוצה ההולנדית, אריק שיבק, "גיא עשה את החושבים שלו כשמכבי הציעו לו את ההצעה. אני מניח שהיו שיקולים כלכליים ולא רק מקצועיים. אם היה לו רע בירושלים, זה רק גיא צריך לענות. בדיעבד, זו הייתה טעות, כי הוא מפסיד שנה שבה הוא יכול היה להתקדם מבחינה מקצועית. הוא יכול היה לעשות את הצעד בעונה הבאה, ואז החוזה שלו היה נגמר בצורה חוקית, והוא יכול היה ללכת לאן שהוא רוצה. אני משוכנע שאם גיא היה יודע שזה ייגמר ככה, לא בטוח שהוא ומשפחתו היו עושים מה שהם עשו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הטעות עם מלחה

גם דן שמיר, המאמן שתחתיו פרץ פניני בשנתיים האחרונות, משוכנע שהשחקן עשה טעות. "הוא נקלע לסיטואציה שהוא יצטרך ללמוד ממנה ולקחת עליה אחריות. אין ספק, הוא עשה טעות, הוא לא היה צריך להיכנס לסיטואציה שהוא נקלע אליה השנה", אמר שמיר בשיחה מרוסיה, "אני אומר את זה כי אני אוהב אותו. הוא היה צריך לסיים את החוזה שלו בירושלים, ירושלים זה מקום מאוד מכובד, היו לו שם שנתיים טובות מאוד. זה מקום גדול, עם כל המשתמע מזה. הוא היה צריך לסיים את החוזה, ומשם ללכת לאן שהוא רוצה".

"אם אני שחקן ואני צריך להחליט בין ירושלים לרוסטוב, אז זה הפועל ירושלים", ממשיך שמיר לגבי ההצעות של פניני בקיץ, "אם היו לו הצעות מקבוצות שהיה שווה לעזוב את ירושלים, קבוצה בספרד או קבוצת יורוליג - בשביל זה הייתה אפשרות יציאה עד יולי בסכום מאוד סביר. אם לא הייתה הצעה כזאת, ולא הייתה, הוא היה צריך לכבד את החוזה שלו בירושלים. כל ההתנהלות שלו הייתה טעות. אני אומר את זה בפה מלא: אנשים אוהבים לחבוט בהפועל ירושלים, אבל בנושא הזה הם לא עשו שום דבר לא בסדר".

גם שיבק מסכים שהאופציה הטובה בשביל פניני היא ירושלים, "ירושלים זה בית, זה מקום טוב ועוד בישראל", אומר שיבק, אך מנסה להסביר את הצד של פניני, "אני לא מכיר אף אחד שלא רוצה לצאת לאירופה. זה דבר מאתגר, אווירה חדשה, אנשים אחרים, זה משהו אחר. אני יכול להבין את זה".

המאבקים המיותרים

מלבד שמיר, מי שקשור מאוד בקריירה של פניני הוא יעקב ג'ינו. ג'ינו אימן את פניני במשך שנתיים בבני השרון, ואף היה המאמן שהביא אותו לנבחרת העתודה בשנת 2002. "הוא לא ידע שהוא ימחוק עונה שלמה", מסנגר ג'ינו על פניני, "אף אחד לא ידע לאן זה יתגלגל. אני מניח כשהוא עשה מה שהוא עשה, הוא הניח שהוא ישחק בחו"ל. הוא הגיע לקבוצה שהיא ממש לא זניחה. אנחנו נוטים לזלזל בכל מה שזז. כמו שקבוצה הולנדית באה ונתנה להפועל ירושלים בראש, והתקשורת זילזלה בכדורסל ההולנדי, אז עכשיו מזלזלים בכדורסל הקפריסאי. אין מה לזלזל בכדורסל הזה, ובטח לא בכדורסל הסרבי".

משפחת פניני ידעה לספר על כך שגיא רצה לשנות אווירה בתום שנתיים מצוינות בהפועל ירושלים, והוא אף עבד על פי החוזה שלו, שמתיר לו לעשות כך בתנאים מסוימים. "לגיא יש אופי מיוחד, הוא הולך דרך קירות לפעמים, לחיוב ולשלילה, וכרגע זה לחיוב", מסביר ג'ינו.

מנגד, פניני האב לא חושב שהמהלך של גיא היה קשור ללכת דרך קירות, "אנחנו עובדים לפי חוזים שיש מולנו, ויש לנו את הזכות המלאה לקבוע את דעתנו. אף אחד לא יכול לקבוע לנו ולכבול את רגלנו ולא לתת לנו לעבור. העולם חופשי, מישהו כאן איבד פרופורציות".

האם הנזק הפיך?

אין ספק שפניני עשה טעות כלשהי במהלך ההכנה לעונה הזאת, והמהלך שלו יכול לפגוע בו בטווח הארוך. אך כמו שמסביר חבר של השחקן, אולי לא היה לו הרבה ברירות: "תראה לי עוד שחקן כשמכבי תל אביב תציע לו חוזה לעונה הבאה הוא לא ייקח. אם גיא היה אומר למכבי לחכות לעונה הבאה, אולי ההצעה לא הייתה נשארת על השולחן". דן שמיר שומע את הטענות ומתרעם. "מבחינת שחקן כדורסל, אסור לאף שחקן לוותר על עונה משום סיבה. לא הולכים לקבוצה לא טובה בשביל יותר כסף, זה לא משתלם. בטח לא בשביל שחקן בגיל של גיא. אני בטוח שזה לא עמד מול עיניו לוותר על עונה. המחשבה של לוותר על עונה כדי ללכת למכבי, לא טובה בשביל אף שחקן, לאף שחקן זה לא השתלם כדי להכניס אותו לסיטואציות גרועות. כל מי שבעסק הזה יודע שהדבר הכי טוב זה לעשות את המירב בכל רגע נתון ולעשות כדורסל טוב. רק ככה מתקדמים ומגיעים למקומות הנכונים. בכדורסל אתה נשפט על פי המשחק האחרון שלך, וכל עוד אתה עושה את העבודה שלך תמיד יחזיקו ממך".

בשבוע הבא יחל פניני את הקדנציה שלו בליגה הקפריסאית, ובקיץ יגיע לנבחרת ישראל, בה הפך בשנים האחרונות לבורג חשוב ואף לשחקן חמישייה, ולאחר מכן יגיע למכבי תל אביב. עד כמה העונה תפגע בו, עדיין קשה לדעת. "הנזק שנעשה לגיא כבר נעשה. הוא לא יכל לבחור את הסיטואציה הטובה ביותר בשבילו. לאן שהוא הלך זה כבר לא נעשה מתוך בחירה. הוא צריך להפיק את המירב מהשנה הזאת, ללמוד מזה ולחזור להיות שחקן גדול כמו שהוא יודע", אומר שמיר, ואביו של פניני מסכם, "דברים היפותטיים, קשה לצפות את הדברים האלה. אנחנו נעשה את הכל כדי שגיא יגיע מוכן, גם לנבחרת וגם למכבי תל אביב".

  • עוד באותו נושא:
  • גיא פניני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully