וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסיי, ילד שלי מוצלח?

2.1.2009 / 19:00

על הנייר, אוסיי רנספורד נראה כמו אייגביני יעקובו הבא. אלא שהמשבר הנפשי, הגיל הצעיר בו הוא יוצא מגאנה והמחסור ביסודות וניסיון בקבוצות גדולות עלולים דווקא להפוך אותו לישמעאל אדו החדש

"אני נוסע לאנגליה והולך לשחק במנצ'סטר יונייטד. העסקה סגורה ב-90 אחוז", הדהים אוסיי רנספורד את התקשורת הגנאית. הזמן הוא חודש אוקטובר 2007, והימים היו ימי באזז תקשורתי חסר תקדים על ילד שעוד לא מלאו לו 17. הופעה מבריקה במונדיאל לנבחרות עד גיל 17 עזרה לגאנה להגיע למקום הרביעי ולהפוך את רנספורד לשחקן הכי מדובר ביבשת. דיווחים בכל רחבי היבשת קישרו אותו לצ'לסי, טוטנהאם וקבוצות פאר נוספות. כתבות פרופיל מחמיאות הופיעו בכל מגזין. רנספורד, שיכור מהכוכבות העולה, שיחק את המשחק. שנה לאחר מכן, בשקט מופתי ובלי הרבה כותרות, הוא חתם במכבי חיפה.

ב-5 בדצמבר חגג החלוץ את יום הולדתו ה-18, וכעת הוא רשאי, על פי חוקי פיפ"א, לשחק בקבוצה בוגרת במדינה זרה. אלא שלמרות גילו הצעיר, רנספורד נושא על כתפיו הצנומות הבטחה גדולה. בין הספין של אולד טראפורד לחתימה בקרית אליעזר, הוא הספיק להיבחן במנצ'סטר סיטי, לסגור ב-לגיה וארשה (ולעזוב אחרי שבועיים) ולזכות בשבוע שעבר בתואר השחקן הצעיר המבטיח בגאנה. המגזין הבריטי "וורלד סוקר" בחר בו ב-2007 במקום ה-32 מבין 50 בני העשרה המלהיבים בעולם. בעיני רנספורד, חיפה היא מקפצה למה שכבר היה אמור לקרות לו. תחנת ביניים שתעזור לו להגשים את הציפיות האדירות ממנו, ותעזור לו לצאת מהמשבר אליו נקלע ב-2008.

כבר שנים שיעקב שחר, האיש הכי שפוי בכדורגל הישראלי, מנסה לשחזר את ההצלחה המסחררת שלו ולהחתים את אייגביני יעקובו הבא. על פניו, רנספורד נראה כמועמד המושלם לתפקיד. אלא שלמרות ולצד כל ההבטחות, מדובר עדיין בילד רגיש בן 18 שיוצא להרפתקה הראשונה בחייו, כשמאחוריו ים של ציפיות מצד כל הסובבים אותו, לא להפוך לעוד כישרון מבוזבז, כפי שקרה להרבה שחקנים אחרים בגילו.

הבאזז והבאזר

רנספורד נולד באקרה, בירת גאנה, והצטרף לאקדמיית הכדורגל של קסבן שהוקמה ב-2002. כבר בתור נער צעיר, רספורד בלט ויחד איתו עלתה הקבוצה הבוגרת לליגה הראשונה. הפריצה הגדולה לתודעה הבינלאומית הגיעה במונדיאל לנבחרות עד גיל 17, שהתקיים בקוריאה בקיץ 2007. גאנה הציגה נבחרת סופר מוכשרת והלהיבה את כולם. היא חלפה בשמינית הגמר על פני ברזיל, התגברה על פרו ברבע הגמר ונכנעה רק לספרד של בוז'אן קרקיץ', אחרי הארכה. רנספורד כבש שישה שערים וסיים כסגן מלך השערים בטורניר. המגזין הבריטי "וורלד סוקר" בחר בו במקום ה-32 מבין 50 הנערים המבטיחים ביבשת. מתחתיו ברשימה הופיעו מיקה ריצ'רדס, מסוט אוזיל, אבר באנגה ותיאו וולקוט. הבאזז צבר תאוצה.

"יש לו אינסטינקט הבקעה טבעי ומהירות מדהימה. הוא יכול להיות הכוכב הבא בגאנה", נכתב עליו. ההצעות החלו לזרום. באנגליה דווח על מנצ'סטר יונייטד, טוטנהאם, צ'לסי, בלקבורן ואברטון. בגאנה דובר על מגה הצעה בסך 2.9 מיליון יורו מצסק"א מוסקבה והצעות נוספות מנורבגיה. אלא שהרצינית מכולן הייתה מנצ'סטר סיטי. בחודש נובמבר 2007 הגיע השחקן למבחנים. "סוון גוראן אריקסון התלהב ממנו ורצה להחתים אותו באופן מיידי", סיפר השבוע לוואלה! ספורט פרדריק אצ'ימפונג, חבר הנהלת קסבן, שמייצג את רנספורד. "הבעיה הייתה החוקים הקשיחים להשגת רישיון העבודה באנגליה".

אצ'ימפונג אישר שמי שעמד מאחורי הצעת הסיטי ומנהל את העניינים מאחורי הקלעים הוא סוכן העל, פיני זהבי, המקורב לשחר ומכבי חיפה. מכיוון שהשחקן לא עמד בקריטריון להשגת רישיון עבודה באנגליה, השניים רקחו אופציה חלופית – השאלה לחצי עונה ללגיה וארשה הפולנית. "המעבר לפולין יכין אותו למעבר לסיטי בקיץ", סיפר אז אצ'ימפונג לתקשורת בגאנה. "טכנית, סיטי היא זו שאמורה להשאיל אותו, אבל הסכמנו לבצע את ההעברה בשבילם. אחרי התקופה בפולין, לא תהיה לו בעיה להשיג רישיון עבודה באנגליה".

בפולין, זוכרים את עידן רנספורד כפארסה אחת גדולה. בהנהלת לגיה יצאו מגדרם והשוו את רנספורד לרוביניו. רק המאמן, יאן אורבן, נשאר סקפטי: "אני לא מאמין שהוא יגיע לפה. יש בעיות עם הויזה, ויהיו בעיות עם רישיון העבודה", אמר. אורבן צדק. רנספורד נעלם לפולנים, שחיפשו אותו במשך שבועות. לגיה נתקלה בהעברה כמעט בכל בעיה ביורוקרטית אפשרית, ובינתיים התעניינה אצל פיפ"א האם שחקן זר מתחת לגיל 18 יכול לשחק בשורותיה. בסופו של דבר נתקבלה במשרדי המועדון תשובה שלילית, והפולנים ירדו מהשחקן, שחזר לקסבן.

שכרון כוח

במהלך המונדיאל, נאבק רנספורד על מלכות השערים עם חלוץ נבחרת ניגריה, מסוליי כריסנטוס. "בכל פעם שהוא כובש, אני צריך לעבוד קשה יותר כדי לגבור עליו", התבטא רנספורד בראיון לאתר הרשמי של פיפ"א. "כאשר אני מחמיץ הזדמנות, אני לא נרדם בלילה. אני עובר על זה שוב ושוב בראשי, משחזר את המהלך עד שאני מחליט מה הייתי צריך לעשות על המגרש באותו רגע. כשאני משוכנע שלמדתי את הלקח, אני נרגע, אבל גם אז אני לא ישן כמו שצריך". בהמשך הוסיף: "למדתי למקם את עצמי ביחס לשחקני ההגנה השער. כשאני מקבל את הכדור אני יודע בדיוק מה אני עומד לעשות, וזה נותן לי יתרון. אני מקווה שיהיה לי את משחק הראש של פטריק קלייברט, המהירות והשליטה בכדור של סמואל אטו והסיומת של תיירי הנרי. יש כמה קלטות וידאו שלהם ומהן אני לומד".

בכלל, נראה שרנספורד לא הצליח להתמודד עם ההצלחה הרגעית. בגאנה ובחיפה מדברים על ילד שקט עם אופי נוח. מראיונות איתו מצטייר אדם שחצן, שההצלחה עלתה לו לראש עוד לפני משחק אחד באירופה. בעוד בוארשה חיפשו את השחקן בנרות, עיתונאים פולנים דווקא יצרו איתו קשר ושמעו ממנו: "מנצ'סטר יונייטד, צ'לסי וטוטנהאם רצו אותי, אבל שמעתי שלגיה היא מועדון עם שאיפות. זה מקום טוב בשבילי להתחיל בו את הקריירה האירופית, מה גם שבאנגליה סביר להניח שאשב על הספסל, ובפולין אשחק בהרכב". רנספורד הוסיף הבטחה: "גאנה תהיה הנבחרת האפריקאית הראשונה לזכות במונדיאל וזה יקרה ב-2010".

שכרון הכוח של רנספורד הוא גם זה שפגע בו בהמשך. העובדה שהוא נאלץ לחזור לשחק בקסבן, למרות ההתעניינות המסיבית, פגעה בו מאוד. העיתונאי הגנאי, קוג'ו אמפונסה, עורך האתר "גאנה-סוקרנט", מסביר: "רנספורד ראה את חבריו לנבחרת ישמעאל יארטיי (בנפיקה), סדיק אדאמס (אתלטיקו מדריד ב') ודניאל אופארה (ריאל מדריד ב') מוצאים קבוצות באירופה. הוא היה מתוסכל מאוד ונכנס לדיכאון. הוא תמיד חלם על אירופה ואמר לי: 'שם אהיה השחקן שאני מסוגל להיות'".

הדברים של אמפונסה מעלים את השאלה כיצד הגיע רנספורד בסופו של דבר לליגת העל הישראלית. אמפונסה מאשים את סוכניו של השחקן: "הם לא השקיעו בשבילו. הוא אחד השחקנים המבריקים שיש בגאנה ועם סוכן טוב, הוא היה יכול למצוא קבוצה בכל ליגה באירופה". אצ'ימפונג דוחה את הטענות: "קבוצות בכירות באנגליה רצו אותו, אבל אי אפשר להשיג לו רישיון עבודה בלי משחקים בנבחרת הבוגרת. בחיפה הוא יהיה שחקן גדול ומשם יוכל להתקדם. גם לנבחרת הבוגרת של גאנה".

בין כל האירועים שעברו על רנספורד בשנה האחרונה, מחירו ירד משמעותית. לגיה וארשה הייתה אמורה לשאול אותו תמורת 100 אלף יורו עם אופציה לרכישה ב-2.5 מיליון יורו. ההערכה היא שחיפה קיבלה את השחקן בסכומים נמוכים בצורה משמעותית. בחיפה סירבו לחשוף את סכום העסקה, דבר שכיח כאשר מדובר בהעברות בהן מעורב זהבי. גם בגאנה הסכום לא פורסם.

ישמעאל אדו כמשל

רנספורד הוא לא הראשון שמגיע לישראל עם רזומה מוכח בנבחרות הצעירות. ישמעאל אדו היה מלך השערים במונדיאל הנוער ב-1999. השנתיים שלו במכבי נתניה ומכבי תל אביב היו בינוניות. מאז הוא נעלם ולאחרונה חתם בקבוצה בהודו. מאמן בני סכנין, אייל לחמן, מכיר את התופעה: "יש רשימה שלמה של שחקנים אפריקאיים שהיו טובים בנבחרות הצעירות ולא הצליחו למצוא את מקומם באירופה". לחמן, שאימן אשתקד את הארטס אוף אוק הגנאית, נזכר ברנספורד: "ראיתי אותו פעם אחת במשחק נגדנו. הוא שיחק נגד אופיי (בלם הפועל פ"ת העונה – ע.מ) וכמעט לא נגע הכדור. ניצחנו בקלות במשחק שהיה בשליטה מלאה שלנו".

"צריך לזכור ששחקנים אפריקאיים שלא עברו כור היתוך בכדורגל האירופי מתקשים מאוד לפרוץ בישראל, אלא אם הם זוכים לאורך רוח כמו יעקובו", קובע לחמן. ההשוואה ליעקובו במקרה זה היא בלתי נמנעת. בחיפה, כמובן, בונים על כך שהמודל יחזור, והשחקן יתפתח ויימכר לאירופה. אלא שחובה לזכור שמדובר שאחרי כל ההרים והגבעות, מדובר בסך הכל בילד בן 18, שיוצא בפעם הראשונה לאירופה, ויעקובו, לפני שזרח במכבי חיפה, קיבל שנתיים של התאקלמות בהפועל כפר סבא. "אפריקאים הם טיפוסים שבירים, שאוהבים להיות מוקפים במשפחה וחברים. ההתאקלמות היא שלב מכריע, כי למרות הכישרון, צריך להתחבר גם למנטאליות", אמר בזמנו מאמנה לשעבר של נבחרת גאנה, קלוד לרואה, לתקשורת בפולין.

אצ'ימפונג מאשר: "ייקח לו זמן להתאקלם בישראל ולא צריך לצפות ממנו לדברים גדולים כבר בעונה הראשונה. הוא סקורר ענק, שצריך את השטחים שלו ונהנה לשחק בעיקר כחלוץ שני. בגאנה הוא לא שיחק בקבוצות גדולות וזו התנסות ראשונה עבורו. כרגע, הוא רוצה ליהנות מכדורגל. אין לי ספק שהוא יכול להצליח בישראל, ולעבור לאירופה כמו יעקובו". אמפונסה מסכם: "המעבר לישראל הוא הדבר הנכון מבחינתו כדי לצאת מהמצב הנפשי ולהחזיר את הביטחון".

בינתיים בחיפה יצטרכו לחכות לבכורה של השחקן. רנספורד זומן לסגל נבחרת גאנה הצעירה, שתפתח ב-18 בינואר את השתתפותה באליפות אפריקה ברואנדה. אם גאנה תגיע לשלבים המכריעים, רנספורד יחזור לישראל רק בתחילת חודש פברואר. טורניר טוב, מול עיניהם הבוחנות של סקאוטים מכל רחבי העולם, עשוי להקפיץ את מחירו עוד בטרם רשם דקת ליגה אחת בליגת העל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully