וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצד האחר של לוזון

28.12.2008 / 17:30

אף אחד לא חשב שגיא לוזון יסיים את 2008 כמאמן בני יהודה, בטח לא כשהקבוצה סגרה את הטבלה במחזור החמישי. היום הוא כבר חושב על גביע אופ"א, באחד הקאמבקים המרשימים של השנה

אסיפת פתיחת העונה של גיא לוזון נראתה באותם ימים תמוהה בערך כמו המינוי שלו למאמן בני יהודה. "בשבילי מקום 8 יהיה אותו דבר כמו לרדת ליגה. אם יש כאן מישהו עם כוונות להסתפק במקום באמצע הטבלה, הוא יכול לקום ולעזוב עכשיו. אני מכוון הכי גבוה שאפשר", אמר המאמן שכמעט והיה חתום בעונה שעברה על שתי ירידות ליגה, עם הפועל תל אביב ומכבי פתח תקווה. אף אחד מחברי הנהלת הקבוצה גם לא דרש ממנו זאת בשיחות הפנימיות. כולם רק קיוו שהניסוי יעבור בהצלחה והקבוצה לא תאבד את מה שהיא השיגה במסע ההישארות בסיום העונה שעברה.

גם בוואלה! ספורט לא נתנו לשידוך הזה סיכוי, ודירגו את לוזון בצמרת הגבוהה של המאמנים שלא יסיימו את העונה. האיש שאיבד שכל כך הרבה נכסים ב-2008 היה אמור להיות ב-2009 מחוץ לבני יהודה, ואולי גם מחוץ למעגל המאמנים בליגת העל. מי האמין אז שהיום, אחרי שהקבוצה השיגה ארבעה ניצחונות בחמשת המשחקים האחרונים והיא מדורגת במקום השביעי עם 18 נקודות, נאום פתיחת העונה לוזון עשוי להתממש הלכה למעשה. אולי רק לוזון עצמו.

ממשיך את העונה שעברה

עבור לא מעט אנשים בשכונה שלא קוראים להם משה דמאיו, השם גיא לוזון עורר אנטגוניזם עם מינויו. גם בצוות המקצועי וגם בקרב השחקנים הייתה רתיעה מכל מה שמשפחת לוזון מייצגת, ואנשים פחדו שהגעתו תביא את אותה רוח גם לבני יהודה. המנכ"ל דמאיו היה זה שצידד בהבאתו של לוזון לקבוצה, אחרי שמאמנים כמו ראובן עטר ורוני לוי שהיו פנויים בשוק לא ששו להגיע למועדון. הבעלים חזי מגן לא אהב את הרעיון בהתחלה, אבל אחרי ההסברים של דמאיו ושיחת היכרות עם המאמן, הוא התרצה.

לוזון של אותם ימים נראה הכי לא קשור לבני יהודה של אחרי מסע ההישארות, בני יהודה שמצאה מחדש את דרכה. אלא שעבור דמאיו, מדובר היה בהמשכו הטבעי של התהליך שהחל עם יעקב אסייג וחזי שירזי. "התחלנו מהלך בשנה שעברה, הצלחנו להישאר בליגה וגם לשתף שחקני בית צעירים, שיהוו עבורנו בסיס לשנים ארוכות", אמר דמאיו בתחילת הקיץ. "כשאנחנו מסתכלים על הקריירה של גיא, אנחנו רואים כמה צעירים הוא קידם, שילב והביא לרמות הגבוהות ביותר, כשאימן במכבי פתח תקווה. אי אפשר להביא מאמן שכל האוהדים ירצו, אבל בדקנו וחשבנו שהתפיסה של גיא מתאימה מאוד למצב החיובי בו נמצאת בני יהודה עם סגל השחקנים הקיים שלה. אני מאמין שגם לצעירים שלנו גיא לוזון יכול לעשות את קפיצת המדרגה".

"גיא הוא אחד שנותן את כל כולו להצלחת המועדון, הוא פטריוט מאוד למקום עבודתו וזה כיף", אומר חזי מגן. "גיא מצהיר כל הזמן בפנינו וגם בפני השחקנים שהוא מכוון כל הזמן למקומות 1-6, והוא לא מוכן לשמוע על מיקום נמוך מזה. אני מסכים עם הגישה הזו. הלוואי שנצליח לשחזר את ההגעה לאירופה גם עם גיא לוזון, אבל כמו שגיא אומר: את זה צריך לעשות במגרש ולא בדיבורים".

יורד אל העם

יותר מכל עכבה אחרת, עמד הצל של יעקב אסייג וחזי שירזי מעל לוזון. אלא שמאמן שבני יהודה החדש סירב להגיע לקבוצה עד שהשניים יגידו לו אישית שהם לא רוצים להיות מאמנים. היום לוזון לא מהסס להתייעץ איתם לפני כל החלטה, משינוי טקטי במגרש, עבור בחילופים וכלה בהכנה לאימון. בכל הוא מתייעץ איתם, ובכך ממחיש גם את הגישה הנכונה איתה הגיע לשכונה. ממאמן נפוח שהגיע להפועל תל אביב כאילו הוא יודע הכל, לוזון ירד אל העם ונראה יותר כמו קרוב משפחה של גד סולמי.

"כששמעתי שגיא לוזון מגיע לאמן בקבוצה, חשבתי שיבוא מישהו עם הרבה פוזה ודאווין אחרי כל הסיפורים שנקשרו אליו בעונה שעברה", אמר השבוע גורם בקבוצה."היו לו כל מיני תקריות בהפועל עם יוסי אבוקסיס ועם ראובן עובד וגם פרשת הקזינו, אז מטבע הדברים זה לא נשמע טוב. בפועל גילינו אדם שרחוק מאוד מכל הסיפורים האלה. או במילים אחרות: אחלה גבר".

דוגמה קטנה לכל זה ניתן היה למצוא במחנה האימונים של הקבוצה בהולנד. בזמן שראשי הקבוצה יצאו להסתובב בעיר האג, ללוזון היה חשוב להתקרב לשחקניו. המאמן הטרי נשאר עם חניכיו במלון, ונטל חלק בטורנירי פלייסטיישן סוערים מול שחקניו. לוזון למד שחקן שחקן, לא דרך אסיפה, אימון או ריצה על הדשא.

אחד השחקנים הבכירים במועדון הודה כי "בתחילה היו חששות מהגעתו של גיא בעיקר בגלל גילו. צריך לזכור שגיא מאמן יחסית צעיר, כמעט בגילם של כמה מהשחקנים בקבוצה, והיה לנו חשש שיהיה לו קשה בעניין הפעלת סמכות מולם. בסופו של דבר התבדו כל החששות והשחקנים למדו לקבל את המאמן הצעיר שיודע לצחוק איתם בזמן אסיפות, אבל גם נותן בראש אם צריך. הוא אחד המאמנים הכי מקצועיים שעבדתי איתם".

לא מוכר את השחקנים

המפתח לחיבור בין לוזון לשחקנים נולד דרך העובדה שהמאמן הראה שוב ושוב שהוא חושב אך ורק על הצלחת הקבוצה, ולא על ההצלחה האישית שלו. דמאיו ביקש ממנו בתחילת העונה להמשיך את מגמת ההצערה ושילוב שחקני הבית, ולוזון נתן לאותם שחקנים שהשאירו את הקבוצה בליגה - עוז ראלי, לירוי צעירי, תמיר כחלון, אלירן עטר - את אותה הזדמנות שקיבלו משירזי ואסייג. "עם הזמן השחקנים כאן הבינו שזה אדם שבשבילו הם ירצו לצאת למלחמה", מספר אחד השחקנים. "מספיק לראות איך השחקנים תמיד רצים אליו אחרי גולים בשביל להבין שאנחנו מוכנים להתאבד בשבילו על המגרש".

הדוגמה הטובה ביותר לכך היא שילובו של הבלם הצעיר דין מורי על חשבונו של הבלם הקולומביאני איבן גארידו, שלוזון הביא. יומיים לפני משחק פתיחת העונה בליגת העל מול מכבי תל אביב התבשר לוזון שהשחרור הבינלאומי של גארידו לא הגיע בזמן למשרדי המועדון והוא לא יוכל ליטול חלק במשחק מול הצהובים. מנהל מחלקת הנוער שמעון קורק זימן את לוזון אליו למשרד ואמר לו: "יש לך בסגל את דין מורי, שחקן שעלה מהנוער - רעב, גדל כאן במחלקה, תן לו צ'אנס". לוזון לא חשב על הזר שהוא הביא, לא היה יותר מדי גאוותן ואימץ את עצתו של קורק.

מאז אי אפשר להוציא את מורי מההרכב. כמו כן, לוזון שדרג את הביטחון של אלירן עטר ובמקום להביא חלוץ זר במקום משה ביטון הפצוע, מהלך שהרבה מאמנים ישראלים היו דורשים מההנהלה, נתן לילד את המפתחות. עטר גמל לו עם ארבעה שערים וקצת יותר בהתבגרות מנטלית.

"יש מאמנים שאומרים לשחקנים בשיחות של תחילת עונה 'אצלי מי שטוב ישחק', וזה נכון עד שמגיע הרגע להתמודד עם שחקנים ותיקים שהם טאבו במועדון", אומר מקורב למאמן. "אצל גיא כל הדבר הזה פשוט לא קיים. מי שמוכיח את עצמו, זוכה לקרדיט, ולא משנה אם זה שחקן נערים א' בן 16 או הקפטן שמשחק כבר שמונה שנים בבוגרים. גם כשהקבוצה הפסידה הוא דאג להרים לשחקנים את הראש ולתת אמון בהרכב שהוא רץ איתו. אנשים זוכרים היטב את מצב הרוח ששרר בעונה שעברה באימונים שאחרי הפסדים, ואיך השחקנים והצוות הסתובבו עם הראש באדמה. גיא שינה את זה. הוא לא הסכים שההפסדים יפגעו באווירה באימונים והצליח להחזיק את הקבוצה כגוש מאוחד גם בתקופה הקשה. בכלל, מאוד קשה שלא להידבק באופטימיות שלו".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

קופץ עם האוהדים

מי שלא חששו לבטא את מורת רוחם ממינויו של לוזון היו האוהדים, שלא קנו את הסיפורים של המאמן בתחילת העונה על כך שהקבוצה משחקת טוב, למרות שהיא במקום האחרון עם ארבעה הפסדים ותיקו כבר במחזור החמישי. אלא שלהבדיל מהעונה שעברה, בה בני יהודה לא ידעה לעצור את ההתרסקות, לוזון סירב להיכנע. רגע המפנה הגיע ב-2:2 בנתניה, מול סגנית המוליכה. למרות ההפסד 2:0 להפועל תל אביב, לוזון המשיך לשדר לשחקניו שהוא רוצה לנצח בנתניה וכמעט הצליח לעשות זאת, אחרי שנתניה השוותה בשניות הסיום. מאז בני יהודה צברה כבר 13 נקודות, וכנראה הבטיחה את מקומה בליגת העל כבר עכשיו.

פתאום נפל האסימון לאוהדי בני יהודה, והם מצאו מישהו שמאוד מתאים לרוח של בני יהודה, לרוח של קבוצה קטנה שלא חוששת מאף יריב. לוזון הבין את רוח המועדון לא רק במשחק ההתקפי וקנה את ליבם של הגרעין הקשה לא דרך חנופה. כשהאוהדים קיללו את מהראן ראדי בהפסד למכבי חיפה ודרשו להחליף את הקשר, לוזון לא היסס והחליף דווקא את הרוויה קובצ'ביץ', אחד משחקני המפתח של לוזון מתחילת העונה.

"אחד הדברים שאנחנו הכי אוהבים אצלו זה שהוא לא פוחד מאף יריבה ודואג להעביר את המסר הזה גם לשחקנים וגם בראיונות שהוא נותן", אומר אבי בידרמן, אחד מראשי "אריות יהודה", ארגון האוהדים של הקבוצה. "מבחינתו אין יריבה שאי אפשר לנצח, אין דבר כזה קבוצה שגדולה על בני יהודה, ורואים שגם במשחקים עצמם הוא עולה בהרכב התקפי ותמיד רוצה לנצח. ראית מה קרה מול מכבי תל אביב? יכולנו לנצח בתוצאה גבוהה יותר וגם בהפסד מול מכבי חיפה היינו שווים לפחות תיקו. זאת גם הסיבה שהקהל מחא כפיים לשחקנים למרות ההפסד.

"כשאתה רואה איך הוא כמעט מנער את השחקנים המחליפים שנכנסים, נותן להם צ'פחה קטנה ומטריף אותם - זה מראה לך כמה הוא אוהב את הקבוצה ומת לנצח", טוען בידרמן. "השיא היה בשבוע שעבר בקרית שמונה. אחרי הניצחון הוא בא אלינו לגדר וצרח בשמחה כמו אחרון האוהדים. זה כיף גדול לראות ככה את המאמן שלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully