וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה כסף, מעט זהות

25.12.2008 / 14:53

את הבעיות של מנצ'סטר סיטי לא צריך לחפש על הדשא, אלא ביציע. שם תמצאו אוהדים שלא מזהים את הקבוצה שלהם, זו שבזה למסחור של יונייטד וראתה את עצמה כקבוצה האמיתית של מנצ'סטר

ארבעה ימים בסוף מאי 1999 הפכו לפרק היסטורי בתולדות הכדורגל של העיר מנצ'סטר. ב-26 באותו חודש פיגרה מנצ'סטר יונייטד 1:0 במשך דקות ארוכות מול באיירן מינכן בקמפ נואו, אבל שערים של טדי שרינגהאם ואולה גונאר סולשיאר הפכו את התוצאה והעניקו לה זכייה בליגת האלופות.

ארבעה ימים חלפו ומנצ'סטר סיטי שחזרה את המעשה כמעט במדויק. התכולים ספגו פעמיים מג'ילינגהאם בדקות 81 ו-86, אבל שערים של קווין הורלוק ופול דיקוב לפני הסיום כפו הארכה ובסיום ניצחה סיטי 1:3 בפנדלים. מה חבל מבחינתה שהשמחה המתפרצת של שחקניה ואוהדיה היו בסך הכל על עלייה מהליגה השלישית לשנייה אחרי מאבק מול הקבוצה האלמונית מדרום אנגליה. שני סיפורים כל כך דומים ועם זאת כל כך שונים, שמייצגים היטב את המציאות של שתי קבוצות מאותה עיר.

קצת יותר מתשע שנים מאז אותו שבוע מרתק בשלהי מאי 1999, רכשה חברת השקעות השייכת למשפחת המלוכה של אבו דאבי את מנצ'סטר סיטי ואיימה להפוך סדרי עולם, כך שבמקום שבמנצ'סטר תהיה קבוצה מצליחנית וקבוצה שמחפשת פירורים, במקום שאוהדי האחת יצאו לרחובות אחרי זכייה בליגת האלופות ואוהדי האחרת אחרי עלייה לליגת המשנה, בעיר יהיו שתי אימפריות.

מאז אותם מהלכי בזק, שכללו את רכישת המועדון ואת הנחתתו של רוביניו כמעט בין לילה, הפך הצד התכול של העיר השלישית בגודלה באנגליה למבולבל לחלוטין. זה מתבטא בתוצאות הלא יציבות, שכללו ניצחונות גדולים על ארסנל ופורטסמות אל מול הפסדים בלתי פוסקים ומאבקי תחתית, אבל זה מתחיל ברוח שעוטפת את המועדון הגדול הזה, שכרגע נראה שעדיין לא החליט מה הוא רוצה מעצמו בעולם החדש אליו הוא נקלע.

כבר לא הקבוצה האמיתית

אותה זכייה של מנצ'סטר יונייטד בגמר ליגת האלופות ב-1999 בישרה סופית על פתיחתו של עידן חדש בצד האדום של מנצ'סטר בפרט ובכדורגל העולמי בכלל. את המודרניזציה, שהחלה לחלחל לתוך הספורט הפופולארי בעולם בתחילת שנות ה-90 ובעיקר באיטליה, החלו קברניטי אלופת אירופה לתרגם לכסף גדול. השחקנים הפכו לכוכבים, החולצות נמכרו בהמוניהן בכל העולם ואולד טראפורד החל להיות מוצף בתיירים מיפן, ישראל ושאר אזרחי תבל, שבאו לטעום קמצוץ מאבק הכוכבים.

בזמן שהיריבה העירונית משתלטת על הליגה האנגלית בשנות ה-90 וממשיכה עם ההצלחה לתוך שנות ה-2000, החלו האוהדים התכולים לפתח הומור פולקלוריסטי, מריר וציני, על חשבון היריבה השנואה והמצליחנית, שלטענתם מכרה את נשמתה תמורת שטן המסחור. בדיחות בסגנון "איך מבלבלים אוהד של מנ'צסטר יונייטד? מראים לו מפה של העיר", החלו להיות מפותחות ונאמני סיטי ניכסו לקבוצתם את התואר "הקבוצה האמיתית של העיר".

לכן, אחרי הגעתם של אנשי אבו דאבי החלה לעלות שאלות סביב אופייה של מנצ'סטר סיטי, מהותית לא פחות מזו הנוגעת ליכולת המקצועית של השחקנים על הדשא. "הרוכשים מאבו דאבי הגיעו והרוח השתנתה בין לילה", כתב אוהד יונייטד, סטיוארט ברנאן, בבלוג ב'מנצ'סטר איבנינג ניוז'. "האוהדים של סיטי, שהגדירו את עצמם בגאווה ככאלו שמסתפקים במועט, שלא הפסיקו להגדיר את יונייטד כמועדון אובססיבי לכסף שקנה את ההצלחה שלו, פתאום השתנו", פירט. "פתאום הם דיברו על לקנות את לאו מסי, את קאקה ואת פרננדו טורס. זה היה עצוב".

בהמשך סיפר ברנאן: "אוהד אחד אמר לי 'אני יודע שזה לא בסדר, אבל אני הולך אחרי הקבוצה 30 שנה ולא ראיתי אותה זוכה בשום דבר משמעותי. אם צריך לקנות תארים לא אכפת לי. אני רק רוצה לראות אותנו זוכים במשהו לפני שאני אמות".

הבדיחה על חשבוננו

למרות הסיפורים המשעשעים של ברנאן מ-'מנצ'סטר איבנינג ניוז', לא צריך עדויות של אוהד מנצ'סטר יונייטד כדי להבין את משבר הזהות בפניו עומדים אוהדי מנצ'סטר סיטי. בדיוק כמו הקבוצה שלהם, אוהדים רבים מתקשים בחודשים האחרונים לעבור מעמדה של אנדרדוג לעמדה של פייבוריט, במיוחד אחרי שבמשך שנים הם פיתחו פולקלור מקיף של בדיחות על היריבה מורעלת הכסף ועל אוהדיה הגלורי האנטרס.

מצד אחד, הם רוצים לזכות בתארים ואת זה יביא להם רק הכסף, אבל מצד שני מתקשים לעכל את המחשבה על שייאלצו לוותר על ההווי שליווה אותם במשך שנים. עכשיו, הם יודעים, הבדיחות שהם כל כך הצטיינו בלהמציא, יומצאו על חשבונם. כעת הם עשויים להפוך לכל מה שהם שונאים במנצ'סטר יונייטד וכשההצלחות יגיעו, יצטרפו אליהן אלפי תיירים שיהוו רק חלק קטן מהמסחור.

"דיכאון ופסימיזם התחלפו בטעימה של שחצנות", כתב ריק טרנר באחד מאתרי האוהדים, ובטור המליצי שלו הודה שהוא מעט מבולבל מהסדר העולמי החדש והציע שבמקום לקנות שחקנים, הרוכשים מאבו דאבי ישתלטו על הבנקים האמריקאים דרכם עובר הכסף של יונייטד, יעלו את הריבית ויגרמו ליריבה העירונית לגסוס באיטיות עד למותה החגיגי.

זהות לפני אליפות

ההצעה האחרונה של טרנר, על אף שהוצעה בצחוק כמובן, מצביעה על המקרה הקלאסי של אוהד של הקבוצה הפחות מצליחה בעיר, שכשם שהוא רוצה בהצלחת קבוצתו, הוא משווע לכישלונה של היריבה. אלא שמעל טורים הומוריסטיים, בדיחות שנונות ודרך חיים שלמה, מרחפת לה עכשיו עננת הכסף של אנשי המפרץ, שמבחינה פוטנציאלית עשויה להפוך את סיטי לכל מה שאוהדיה בזו לו עד היום.

את הבלבול של האוהדים מייצגת עד עכשיו גם הקבוצה שלהם, שלמרות הכל עדיין לא שינתה סדרי עולם ובטח לא נראית יותר טוב מבשנים עברו. בינואר אולי יגיעו לקבוצה שחקנים מיליונרים חדשים, אבל את הבום הגדול יכוונו שם לקיץ. אלא שרגע לפני שפנקס הצ'קים הדשן נשלף, מנצ'סטר סיטי תצטרך לגבש לעצמה זהות.

לכן, לפני שמדברים על היכולת של מארק יוז לזכות באליפות, לפני שמדברים על הכוכבים הגדולים – ירצו או לא ירצו להגיע לאיסטלנדס, לפני שמדברים על החשיבות של בניית קבוצה על חשבון קנייה פרועה של שמות, מנצ'סטר סיטי חייבת להחליט מי היא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully