וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מראדונה, עצור לביקורת פתע

יניב בינו

1.11.2008 / 11:00

בארגנטינה הרוב הצביע נגד, בברזיל נזכרו בדונגה ויצאו נגד המינוי ואפילו פלה פירגן אבל לא ממש התלהב. מראדונה יוצא מלב הקונצנזוס

מינויו של דייגו ארמנדו מראדונה ביום שלישי למאמן נבחרת ארגנטינה היכה גלים ברחבי העולם. אי אפשר לומר שזו הייתה הפתעה גמורה, כי שמו של מספר 10 האגדי היה מונח שם כל העת, אבל לא רבים האמינו כי אחת הנבחרות הכי בכירות בתבל, עם השחקנים הכי מוכשרים ויקרים, תושם בידיו של אחד מאנשי הכדורגל הכי שנויים במחלוקת. בורסת השמות כללה לא מעט מועמדים, כאשר הרוח שנשבה מכיוונם של שחקני הנבחרת הייתה כי הם רוצים מאמן צעיר. מישהו שיהיה יותר קרוב בגיל, ובעיקר בראש ובמנטליות לחבורה המוליכה הצעירה (20 פלוס). אחרי עזיבתו של אלפיו באסילה, השחקנים לא הזילו יותר מדי דמעות והביעו את תמיכתם באיש עמו חלק מהם זכו במדליית הזהב באולימפיאדת בייג'ינג, מאמן הנבחרת הצעירה סרחיו באטיסטה.

אלא שלחוליו גרונדונה, נשיא התאחדות הכדורגל של ארגנטינה, היו תוכניות משלו. האיש המוחצן רצה להדהים ולזעזע את עולם הספורט ודי הצליח. מינויו של שחקן עבר גדול זה אירוע מרגש ויוצא דופן. במקרה של מראדונה חסר הניסיון באימון, זה דבר מעורר מחלוקת. כדי להגן על עצמו וגם על מראדונה, גרונדונה רקח תבשיל לא כל כך ברור כשתפר לקרלוס בילארדו, מאמן העבר שהוביל את הנבחרת לזכייה ב-1986, תפקיד כמנהל המקצועי של נבחרות הכדורגל של ארגנטינה. כך, האמין, הוא יהרוג שתי ציפורים במכה אחת. מאחורי הקלעים יעמוד האיש עם הניסיון שהביא את ארגנטינה לשני גמרים וזכייה אחת, ובחזית האדם שינצח על התזמורת וילהיב את השחקנים והאוהדים.

בשיווקו את המינוי אמר גרונדונה: "זה לא קל לשים שני אנשים עם רזומה כל כך רחב ובעלי שם ביחד, אבל זה יכול בהחלט לעזור לנבחרת להגיע למצוינות". נשיא ההתאחדות הוסיף כי מראדונה היה הפייבוריט שלו מלכתחילה, וכי הוא לא נמנע מלהציע את המשרה לקרלוס ביאנצ'י עקב סכסוך אישי בין השניים, למרות שבסקרים שנערכו טרם המינוי הוביל ביאנצ'י על פני כל המתחרים. "מראדונה", הוסיף גרונדונה, "הוא האיש שאמור להשלים את הגרוש ללירה, כי כל הזמן אנחנו קרובים, אבל מפספסים".

גרונדונה חשב אולי שמרבית האנשים בעם יקבלו את המינוי באהדה, כשרק חלק קטן ישאל למה ויביע ספקות נוכח המינוי של מאמן, שעם כל הכבוד לגדולתו כשחקן, עמד על הקווים ב-23 משחקים בסך הכל במדי שתי קבוצות לא גדולות וניצח רק בשלושה מהם. סביר להניח שהוא לא האמין כי דווקא הקונצנזוס יתרכז סביב חוסר שביעות הרצון מהמהלך. בעיתון הארגנטינאי 'קלרין' התפרסם סקר, בסיומו 73.8 אחוזים מתוך כ-50 אלף גולשים שהצביעו הביעו חוסר סיפוק מהמינוי. בסקר נוסף שהתפרסם בארגנטינה, נשאלה השאלה האם המינוי של מראדונה הוא טוב בגלל הכריזמה והמנהיגות או רע בגלל חוסר הניסיון וחוסר המשמעת. רק 20.3 אחוזים סברו שהמינוי הוא טוב. הסגידה וההערצה הנאמנה למראדונה אמנם רחבה מאוד בקרב האזרחים, ברם מסתבר שאצל רובם זה מגיע עד רמה מסוימת. אימון נבחרת למשל.

לכולם יש מה להגיד

מינויו של מראדונה התקבל ברגשות מעורבים לא רק אצל הקהל הרחב, אלא גם בקרב אנשי התקשורת. במאמר מערכת ב-ESPN דפורטס (השלוחה הלטינית של אתר הספורט המוביל בעולם) הועלתה התמיהה האם מראדונה הוא באמת האיש המתאים לתפקיד. "אם מראדונה מונה רק על מנת לדרבן את השחקנים ולתת להם את הדחיפה המנטלית, יש אור בקצה המנהרה, אבל אם לבסס את התשובה על פי הרקע המקצועי שלו, הוא לא מתאים", קבעו שם בנחרצות, והוסיפו: "מראדונה היה שחקן גדול, אבל כמאמן הוא מותיר הרבה ספקות, זאת מבלי לדבר על נושאים אחרים, שאנו מקווים שהוא התגבר עליהם". גם המינוי של בילארדו לא התקבל בתמימות דעים: "תפקידו של בילארדו הוא לשמש כמטריה למראדונה. גרונדונה חתום על אחת ההחלטות השנויות במחלקות בתולדות הכדורגל הארגנטינאי", לבסוף נקבע: "זה ברור כי אם מראדונה יעשה ככל העולה על רוחו וייקח את ההחלטות בלי להיוועץ באיש, הכישלון קרוב הרבה יותר מהצלחה".

לכל אחד היה כמובן מה לומר על המינוי. יש מי שאיחל למראדונה בהצלחה, בעיקר שחקני נבחרת ואנשים המקורבים אליו, יש כאלו שהביעו פליאה. השחקן הכי קרוב למראדונה מבחינת אופן ההערצה והאהבה, פלה, שיכולותיהם של השניים הושוו אינספור פעמים, ניסה להיות ממלכתי. הכוכב הברזילאי הגדול הזכיר אמנם את המימרה המוכרת כי שחקן גדול לא הופך להיות מאמן מצליח, אבל הביע תקווה כי מראדונה יוכל להתעלות מעל הבעיות האישיות שפקדו אותו בשנים האחרונות. "יש גם כאלה שהיו שחקנים לא הכי טובים, אבל דווקא כמאמנים הם מוצלחים מאוד, כמו וונדרלי לושמברגו. הכל יכול להיות. צריך לחכות ולראות מה יהיה עם מראדונה", אמר פלה.

זה לא מפתיע שמי שפחות חשש להיות ממלכתי ולומר את דבריו באופן נחרץ יותר הוא העיתון הברזילאי הנפוץ 'או גלובו', ששיחרר הרבה קיטור כנגד המינוי. ייתכן שזה חוסר האהדה לכוכב הגדול שגזל מהם לא פעם את גביע העולם, אולי זה הניסיון המר שיש לברזילאים עם כוכב משלהם בנבחרת, המאמן דונגה. בעיתון טרחו לציין כי לא רק רוב הפרשנים והעיתונאים הביעו ספקות נוכח המינוי, אלא גם אחוזים נרחבים בקרב הציבור הארגנטינאי תוהים האם יכול מספר 10 להיכנס לנעליו הגדולות של אלפיו באסילה. כמובן שבעיתון גם לא שכחו והזכירו את רקורד האימון הלא מרשים, בלשון המעטה, של מראדונה.

קשר משפחתי

מראדונה, שחוגג בימים אילו יום הולדת 48 (נולד ב-30 באוקטובר), היה נרגש מאוד מהמינוי. השחקן, שהניף את הגביע האחרון של ארגנטינה, מודע לגודל הציפיות מהאלביסלסטה, יחד עם זאת נשמע מאמין: "יש לנו חומר שחקנים שיכול להעלות חיוך על פניהם של תושבי המדינה". עוד לפני שהוא קופץ לדרום אפריקה, דרכה של ארגנטינה למונדיאל לא נגמרה, חרף העובדה כי אלפיו באסילה עשה כבר חלק בלתי מבוטל מהעבודה.

מעניין לראות כיצד דייגו יתמודד עם הלחץ כשהוא על הקווים ולא מלהטט במגרש, מעניין לראות איך ידע להסתדר עם כוכבה הגדול ביותר של הנבחרת, לאונל מסי. האם ייתן לו יד חופשית או שמא יגביל אותו בתנעותו. מסקרנת העובדה כי סרחיו 'קון' אגוארו, עוד אחד משחקניה המובילים של הנבחרת, הוא בן זוגה של בתו של מראדונה, ג'יאנינה, ובקרוב יוולד לזוג ילד, נכד למראדונה. לכל אחד יש את מחשבותיו ומשאלות לבו לגבי מינויו של מראדונה, המאמר ב-ESPN מסכם זאת בצורה הטובה ביותר: "איך ייגמר הסיפור? אנחנו סקפטיים, אבל מה שמדבר בסופו של דבר אלו הן התוצאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully