וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידות שוערים חדות

9.10.2008 / 18:06

איטליה הצעירה סובלת, כמו היריבה מישראל, ממשבר חמור בשער. הצעירים לא מרשימים, המאמנים לא נותנים קרדיט ומעדיפים זרים, לבופון לא מסתמן יורש ולקזיראגי יש בעיה קשה בשער

בשבוע שעבר קיבל אנדראה קונסילי הזדמנות לפתוח בשער קבוצתו, אטאלנטה, במשחק הגביע האיטלקי מול לאציו. לשוער הנבחרת הצעירה של איטליה היה דווקא משחק טוב. הוא אמנם נכנע לכדור חופשי אדיר של כריסיטיאן לדסמה וננטש על ידי ההגנה שלו במהלך שהוביל לשער קל של גוראן פאנדב, אבל למרות ההפסד 2:0 רשם מספר הצלות נאות, ונתן הופעה טובה במשחק בו שיחקה קבוצתו בהרכב מחליפים.

"הוכחתי שיש על מי לסמוך", אמר קונסילי בגאווה לעיתון מקומי בברגמו בסיום המשחק. כלי התקשורת בעיר הצפונית החמיאו לשוער הצעיר, אבל על לואיג'י דל נרו, מאמן אטאלנטה, מחמאות בעיתונים ומשחק גביע לא עושות רושם. שלושה ימים מאוחר יותר חזר קונסילי למקום שהוא מכיר מצוין, הספסל. השוער הראשון, פרדיננדו קופולה, שוער בינוני למדי, פתח בין הקורות במשחק הליגה מול סמפדוריה. בדיוק כמו שקרה בכל ששת מחזורי הסרייה A.

הנבחרת הצעירה של ישראל תפגוש ביום שבת את אחת הנבחרות האיטלקיות המוכשרות של השנים האחרונות. נבחרת שצופים לשחקניה עתיד ורוד, שבשורותיה משחקים סופרסטארים בדמותם של ג'ובינקו ובאלוטלי, שרבים משחקניה אמורים להיכלל בסגל הבוגרת במונדיאל הקרוב. נבחרת שיש לה שחקנים מדהימם בכל עמדה במגרש, חוץ מעמדה אחת: בין הקורות.

הבעיה הזו אינה נחלתו הפרטית של פיירלואיג'י קזיראגי. מדובר בתופעה שחוזרת על עצמה בנבחרות הצעירות ומכונה בארץ המגף: "משבר השוערים של איטליה". תמונת המצב בליגה של אלופת העולם היא שבנבחרת לא מוצאים מחלף ראוי לג'יאנלואג'י בופון, השוערים האיטלקים מאבדים את מקומם בליגה לטובת הזרים, ואילו הצעירים המוכשרים, כמו קונסילי, מתייבשים על הספסל או יורדים לליגה השנייה. המשבר הזה, הוא בהחלט נקודת האור של מוטי איוניר לקראת המשחק של הנבחרת הצעירה בשבת מול האזורי.

שוער העתיד או ברירת מחדל?

הבעיה הגדולה של קונסילי היא חוסר הניסיון, והמחסור בדקות משחק. גם בנבחרת. השוער בן ה-21 הוא תוצר מחלקת הנוער של אטאלנטה. בשנתיים האחרונות הוא בילה בעונות השאלה מוצלחות בסמבנדטסה מהליגה השלישית ורימיני מהסרייה B. היכולת הטובה ברימיני, הקנתה לו את אפודת השוער הראשון בקמפיין הנוכחי, לאחר שבאליפות אירופה הקודמת, ב-2007, היה קונסילי רק שוער שלישי. למרות זאת, קזיראגי החליט לשים את המפתחות בבייג'ינג בידיים של אמיליאנו ויויאנו מברשיה. קונסילי שוב נדחק לספסל, ורשם 10 דקות בלבד כמחליף במהלך האולימפיאדה.

באיטליה משוכנעים כי מדובר בשוער כישרוני, אך קיים ויכוח האם מדובר בשוער העתיד. פאביו ליקארי, הכותב פרשנויות גם לעיתון "הארץ", חושב שלא: "אם הוא היה טוב, הוא היה משחק באטאלנטה. אני לא רוצה להגיד שהוא החוליה החלשה בנבחרת, אבל העובדה היא שיש לנו שחקנים טובים בכל עמדה אחרת. קונסילי הוא שוער נורמלי, שעושה עבודה סבירה עד עכשיו, אבל קשה להגיד שהוא שוער העתיד".

"הוא ילד עם סיכויים גבוהים להצליח והיענות גבוהה. אני בטוח שהוא בשל לסרייה A ולנבחרת הצעירה, למרות חוסר הניסיון שלו", ניתח מאמנו ברימיני, וולטר מוראטורי. באטאלנטה דווקא בונים על קונסילי, אבל לא לטווח הקרוב. לפני כשלושה שבועות הוא חתם על חוזה חדש שישאיר אותו במועדון בחמש השנים הקרובות. אטאלנטה סירבה למכור מחצית מכרטיסו או להשאילו למספר קבוצות בליגה השנייה שחפצו בשירותיו. למרות האמון, קונסילי ממשיך לחמם את הספסל בברגמו הקרה, ומגיע למשחק מול ישראל עם אפס דקות ליגה מאחוריו.

מבט חטוף על הסגל של קזיראגי מלמד על מצבו העגום. מאמן האזוריני הזמין לסגל את אנדראה סקולין, השוער השלישי של פיורנטינה, ואת סלבאטורה סיריגו, שוערה של אנקונה. לשניהם פחות ניסיון בינלאומי מקונסילי. בהיעדרו של ויויאנו, שכבר סיים את הגיל המותר להשתתפות בקמפיין, קזיראגי נתקע, בלית ברירה ושלא באשמתו, עם שוער שהוא לא ממש סומך על שירותיו. האמת, פשוט אין לו אופציות אחרות. פלא שהוא סומך על ההתקפה שתגמור לו את המשחק?

תוצרת מקומית? לא תודה

הבעיה בשער האזוריני היא לא נקודתית, אלא תופעה שמלווה את הכדורגל האיטלקי בעשור האחרון. "יש לנו בעיה גדולה בעמדת השוער. אין מחליף ראוי לבופון", מסביר ליקארי. "איטליה נמצאת במשבר שוערים. יש לנו רק את בופון, וחוץ ממנו אף אחד אחר", מסכים שוער העבר קלאודיו גארלה, ששיחק בסמפדוריה, לאציו וגם בנאפולי עם דייגו מראדונה.

הסתכלות על מצבת שוערי הסרייה A בעונה הנוכחית מלמדת את עומק המשבר. לשבע קבוצות, בהן רומא, פיורנטינה, אינטר, לאציו ואודינזה, יש שוער זר שפותח. שלוש קבוצות נוספות מחזיקות שוער זר שנותן תחרות אמיתית על ההרכב. כלומר, כמעט מחצית משוערי הליגה הם זרים. ליקארי: "קבוצות מעדיפות להביא זרים מכל העולם, ולא נשאר מקום לשוערים הצעירים". במיוחד נכונים הדברים לגבי הקבוצות הגדולות שמתמודדות במפעלים האירופיים.

"אני לא חושב שתפקיד השוער הפך ללא פופולארי בקרב הדור הצעיר", ניסה השוער האגדי דינו זוף להסביר את תופעת ריבוי השוערים הזרים למגזין הרשמי של אופ"א. "הצעירים חייבים להבין שכדי להשתפר הם צריכים לשחק באופן קבוע, ולכן עליהם לעבור לקבוצות קטנות". הבעיה היא שכל עוד הקבוצות הגדולות ממשיכות להסתמך על זרים, נחסמת דרך ההתקדמות של השוערים האיטלקים, שנשארים בקבוצות הקטנות זמן ארוך.

אם קונסילי יסתכל על תהליך ההתקדמות האיטי של קודמיו בשער האזוריני, הוא יקבל תמונה לא נעימה. פדריקו אליארדי ירד לליגה השנייה, איבן פליצולי מנסה את מזלו בליגה הרוסית, ג'אנלוקה קורצ'י ראה בשנים האחרונות בעיקר את הספסל של רומא לפני שעבר בקיץ לסיינה, ומרקו אמליה עבר בקיץ לפאלרמו לאחר שירד ליגה עם ליבורנו. אמליה וקורצ'י אגב, הם שוערי הסגל המורחב של איטליה, למרות הרזומה הלא מרשים בשנים האחרונות, מה שמעיד על המצב החמור. השניים, יחד עם מורגן דה סאנקטיס, שוער בן 31 שמשחק בגלאטאסריי, ואשתקד היה השוער המחליף של סביליה, הם האלטרנטיבות לבופון, שפצוע וייעדר מספר שבועות. איך ההרגשה באזורי לעלות למשחק בלי בופון? אתם יכולים רק לדמיין.

ג'יג'י מאשים

מה גרם לאימפריית כדורגל מפוארת כמו איטליה, זו שסיפקה שוערים גדולים שהתחרו אחד בשני לאורך השנים, להגיע למצב בו היא מסתמכת על יכולתו ומתפללת לבריאותו של שוער אחד ולא מצליחה להצמיח אלטרנטיבה? טענה נפוצה מטילה את האשמה דווקא על בופון עצמו. ג'יג'י רשם בכורה בנבחרת הבוגרת בגיל 19 במוקדמות מונדיאל 98 במקום ג'אנלוקה פאליוקה הפצוע. מאז, למעט יורו 2000 אותו החמיץ בגלל פציעה, בופון הוא טאבו בעמדת השוער הראשון בנבחרת.

אין עוררין על יכולתו של שוער יובנטוס, מי שנחשב לאחד השוערים הטובים בעולם, וברור כי הבחירה בו הייתה מוצדקת. יחד עם זאת, היעדר התחרות פגעה בשוערים המתחרים, שלא מקבלים צ'אנס במדים הלאומיים. השליטה והדומיננטיות של בופון, מזכירה לאיטלקים את ימי זוף בשנות השבעים והשמונים. זוף שיחק במונדיאל 82' בגיל 40 וללא יורש נראה לעין. רק לאחר פרישתו "נולד" דור חדש של שוערים באיטליה, שקיבל את ההזדמנות.

"בגיל 17 שברתי את כל המחסומים", העיד בופון על עצמו. "לפני כן כולם האמינו ששוער הופך לטוב רק כשהוא מגע לגיל 25 וצובר קצת ניסיון. אני הוכחתי שאני מסוגל לשחק ברמות הגבוהות ביותר כבר שהייתי צעיר מאוד". ואז בופון הגיע לסייג המרכזי: "לא כל אחד בוגר מספיק בגיל 17. צריכה להיות סבלנות, אחרת הסיכון הוא לשרוף שחקן צעיר".

הסייג של בופון מחזיר אותנו לבעיה המרכזית, ממנה סובל גם קונסילי: חוסר האמון בשוערים צעירים, לעומת האמון המוחלט בשוערים וותיקים. שלא נאמר זקנים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הגידו כן לזקן

בעונה שעברה חיפשה לאציו בנרות שוער בכיר למשחקי הליגה והצ'מפיונס ליג. אחרי ניסיון שחיפשו בכל העולם, ונכשלו עם שוער אורוגוואי צעיר בשם נסטור מוסלרה, הלכו באולימפיקו על מניה בטוחה. "הילד" , מרקו באלוטה, בן 44 בסך הכל. "הוא הרוויח את הזכות שלו לשחק", אמר אז המאמן, דליו רוסי, ששם את מבטחו בזקן שוערי הסרייה A.

באלוטה לא לבד. הגיל הממוצע של שוערי הליגה באיטליה מבוגר מאוד ועולה על 33. לצורך הדוגמא: פרנצ'סקו אנטוניולי, השוער הראשון של בולוניה כבר בן 39. שני השוערים המחליפים של אינטר: טולדו ואורלנדוני בני 37 ו-36 בהתאמה. אנטוניו קימנטי משמש כגיבוי לבופון ביובה בגיל 38, ואלבטו פונטנה מפאלרמו נושק ל-42. והרשימה עוד ארוכה. גם השוערים הבכירים של איטליה בעשור הקודם: פאליוקה, פרוצי ומרקג'אני שיחקו עד קרוב לגיל 40. באיטליה כמו באיטליה, מסורת זה דבר שקשה לשבור.

השוערים האיטלקים, אלה שגדלו על המורשת של זוף מסרבים לפרוש, ותוצאה ישירה לכך היא הפגיעה האוטומטית בשוערים הצעירים, להם לו נותר מקום אפילו בסגל המורחב. היטיב לבטא זאת שוער מילאן, כרסטיאנו אביאטי: "לקבוצות באיטליה אין אומץ ללכת ולשמור על שוער מקומי צעיר. זו עובדה שאין לנו שוערים צעירים וטובים כמו פעם".

מבט לעתיד. ב"גאזטה דלו ספורט" ניסו לאחרונה לנחש את הרכב האזורי במונדיאל 2014. "קונסילי יעמוד בשער", העריכו בעיתון. פרשנים אחרים בכדורגל האיטלקי לעומת זאת, בונים על צעירים אחרים. נראה שלא יהיה זה הימור גדול לומר שבגיל 36, יהיה זה דווקא האיש הגדול מיובנטוס בין הקורות. קוניסילי? בינתיים יש לו את יובל אבידור על הראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully