וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשר איגור בא?

11.8.2008 / 9:25

גם בסופיה לקח לטומאסיץ' כמה חודשים להתאקלם, אבל כדי למנוע מבלם מכבי ת"א כישלון נוסף בישראל, הם ממליצים: שימו לידו בלם דומיננטי והכל יסתדר

איגור טומאסיץ', הבלם החדש של מכבי תל אביב, היה בגבו אל השער כאשר דוד רביבו מ-מ.ס אשדוד התנפל עליו, חטף לו את הכדור ורץ באין מפריע אל עבר שערו של יבריץ'. זה היה השער הראשון מתוך ארבעה, במשחק אימון חסר חשיבות בין הקבוצות.

עבור אוהדי מכבי זה הספיק בשביל לדרוש את ראשו של הקרואטי בעל הדרכון הבולגרי, שכבר הספיק לעשות קדנציה לא מוצלחת בארץ הקודש וקדנציה מדהימה לכל הדעות בלבסקי סופיה ונבחרת בולגריה. החשש של אוהדי מכבי תל אביב מובן. השילוב בין מאמן שלא רגיל עדיין לרמות הגבוהות ושחקן, שאמור להנהיג את הגנת הקבוצה, ולא הרשים במיוחד בתקופתו בהפועל פתח תקווה וירד ליגה בעונה לאחר מכן עם הפועל באר שבע, עלול להיות מסוכן. בטח בסיר לחץ כמו מכבי תל אביב, בטח בקבוצה שמתיימרת להיות המתחרה הרצינית היחידה לבית"ר ירושלים.

כנראה, שאת תעלומת טומאסיץ' נוכל לפתור רק ברבע השני של העונה. אז כבר נוכל לשפוט האם קיבלנו את השחקן שלא הרשים בליגה הישראלית, או שמא נחת בארץ השחקן שהעלה במו רגליו את לבסקי סופיה לרבע גמר גביע אופ"א. אם תקשיבו לאנשים שמכירים את הבלם, יש סיכוי גבוה מאוד לסוף טוב.

איפה ההיגיון?

ב-2006 הצליחה לבסקי לבסס את שמה באירופה ולהציג את הכדורגל הטוב בתולדותיה. על הישג השיא של אותה עונה חתום טומאסיץ' בכבודו ובעצמו. הבלם עלה להתקפת הבולגרים, התרומם היטב לכדור גובה ששייט לעברו ונגח את השני אל שערה של אודינזה האיטלקית.

ביחד עם משחק הגנה מצוין ומנהיגות שקרנה מכל עבר, נחשב טומאסיץ' לשחקן שהעלה במו רגליו את הקבוצה הצנועה יחסית של בולגריה אל רבע גמר גביע אופ"א המכובד. מאז הפך הקרואטי-בולגרי לאחד מהשחקנים האהובים בתולדות לבסקי. את ההוכחה אולי תמצאו בערך הוויקפדי של הקבוצה, שם תראו את שמו של טומאסיץ' מתנוסס ברשימת השחקנים הטובים ביותר תולדות המועדון.

"איגור שחקן מעולה ואנחנו הצענו לו חוזה לשלוש שנים בקבוצה, אבל הוא לא רצה להישאר", הסביר לוואלה! ספורט אמיל וולב, עוזר מאמן לבסקי סופיה, שהעביר את רוב הקריירה שלו בישראל. "הוא היה בלם אחורי במשך ארבע שנים אצלנו בלבסקי והוא היה הדמות הכי דומיננטית בהגנה. הגענו בזכותו לאופ"א ולליגת האלופות. אני בטוח שתוך חודשיים הוא יהיה מספר אחד במכבי תל אביב. אני יודע איך הוא מתאמן, הוא מקצוען אמיתי".

וולב לא מתרגש מהעליהום המוקדם והמוזר של אוהדי מכבי תל אביב על הבלם החדש שלהם. "אני ראיתי את השער במשחק האימון מול אשדוד ואני שואל אותך, איפה היה הבלם השני? איפה המגן? אם שחקן הולך חופשי עד השער, זה רק באשמת הבלם שאיבד כדור? כדורגל זה עבודה של צוות, זה לא טניס", מתרגז וולב. "אני לא מבין למה בישראל כולם נכנסו ללחץ. זה בסך הכול היה משחק אימון. כל שחקן זר צריך את הטיימינג שלו. להכיר את האנשים. להשתלב במועדון. רן בן שמעון יודע את העבודה שלו ואני בטוח שהטעות הכי גדולה של מכבי תל אביב תהיה אם הם ישחררו את איגור".

וולב מייצג את ההערכה אותה רוחשים בכל בולגריה לבלם. חריסטו סטויצ'קוב, מאמן הנבחרת הבולגרית, ראה אותו משחק פעם אחת והפך עולמות בכדי להביא אותו לנבחרת הלאומית. לבסקי סופיה התחננה שיישאר בקבוצה והסכימה לשדרג את חוזהו. גם צסק"א סופיה, הקבוצה הבכירה יותר בבולגריה, קפצה על ההזדמנות והגישה הצעה רשמית על השחקן, שהפך לחופשי בתום העונה האחרונה. אולם טומאסיץ' לא הסכים להישאר.

כשהבינו בלבסקי כי ההחלטה כבר נפלה, הוציאו הודעה לתקשורת ובה נאמר: "טומאסיץ' הוא שחקן המפתח שלנו, אבל אנחנו מבינים את הרצון שלו להשתדרג כלכלית, אנחנו מאחלים לו בהצלחה בכל אשר ילך". גם אוהדי הקבוצה ידעו להיפרד מהשחקן האהוב והרימו לכבדו שלטים במשחק האחרון שלו במדי הקבוצה.

איפה טופוזאקוב?

בדבריו של וולב שזורים שני רמזים חשובים לגבי המתכון להצלחה של טומאסיץ'. הראשון, הצורך שלו בבלם דומיננטי נוסף לידו, שלא לדבר על מגינים יציבים יותר מאלו שיש היום במכבי תל אביב. וגם, סבלנות לגבי תקופת ההתאקלמות, שהיא בלתי נמנעת לפי ההיסטוריה של הבלם. תבנו מסביבו מעטפת בריאה ותקבלו בלם נהדר, אבל זאת תהיה טעות לראות בו בלם שיסתיר את כל הפגמים סביבו. להיפך.

גם הקליטה הקודמת של איגור טומאסיץ' בישראל לא הייתה קלה. גם בהפועל פתח תקווה של אלי גוטמן נדמה היה כי השחקן לא מצליח להתחבר לכדורגל הישראלי וגם עכשיו במכבי תל אביב התופעה חוזרת על עצמה. אולם ככל הנראה מדובר בדפוס התנהגות קבוע של טומאסיץ' ולא בתופעה יוצאת דופן.

"בחודשיים הראשונים שלו בקבוצה, לא אהבנו אותו", נזכר בשיחה לוואלה! ספורט אפרם אסנוב, אוהד לבסקי סופיה. "הוא נראה קצת מעופף על המגרש, לא נראה מחובר", לאחר תקופה לא ארוכה במיוחד היחס של האוהדים כבר היה שונה לגמרי. "הוא התייצב, הבין מה מצפים ממנו על המגרש, והפך לשחקן שאם לא היה משחק, כולם היו מרגישים בחסרונו", מוסיף אסנוב.

במכבי תל אביב בונים את משחק ההגנה סביב איגור טומאסיץ', אולם יכול להיות כי כאן בדיוק מתחילה הבעיה. כשאבי יחיאל עדיין לא חזר לכושר משחק מלא ומשה מישאלוב מתפקד כבלם, עול כבד מדי נופל על הבלם החדש, שכאמור זקוק לבלמים יותר דומיננטיים לצידו, מעבר לבעיות התיאום בהגנה. תוסיפו לכך את הקושי המובהק של טומאסיץ' להתאקלם במקומות חדשים ותקבלו כמה חודשים בהם הקרואטי יצטרך להחזיק כמעט לבד את הגנת הצהובים, ואת זה לא בטוח שהוא יכול לעשות. "אין ספק שהמנהיג שלנו בהגנה היה אלין טופוזאקוב (שמשחק היום בהפועל תל אביב. נ.ת) ואיגור שיחק הכי טוב כשהוא ידע שיש את טופוזאקוב שיגבה אותו", מוסיף אסנוב.

איפה הטעות?

גם בהפועל פתח תקווה וגם בהפועל באר שבע ציפו מטומאסיץ' להיות הבלם הדומיננטי, כזה שיסחף אחריו את הקבוצה כולה – וטעו. "אני זוכר אותו כשחקן אתלטי מאוד שהיה קשה מאוד לעבור אותו. שחקן עם המון פוטנציאל", אומר לירון זרקו ששיחק עם טומאסיץ' בהגנת הפועל פתח תקווה. "כשהיה לו מה להגיד הוא אמר, אבל הוא ממש לא היה המנהיג שלנו בקבוצה".

"הוא היה מאוד חברותי ושמח. אוהב להיות בעניינים", מוסיף סתיו אלימלך, ששיתף איתו פעולה בהפועל באר שבע. "הוא יודע איך להתחבר לישראלים. אני חושב שהוא מגיע לקדנציה שנייה בישראל, אחרי שהוא כבר בשל יותר ממה שהוא היה אצלנו. הוא עבר תהליך של התבגרות. אני בטוח שזה ישפיע עליו לטובה כי הוא היה קצת צעיר ושובב כשהוא היה פה בפעם הראשונה. אני בטוח שהוא יעשה טוב למכבי תל אביב, אבל שלא יצפו ממנו פתאום לנהל את המשחק, להיות סוג של אבי נימני חדש".

סתיו, אתה יכול להרחיב על כך?

"התפקיד המדויק שלו זה בלם אחורי או קשר אחורי חמישים חמישים, למכבי תל אביב אסור לצפות ממנו שהוא פתאום יהיה שם איזה מנהיג בלתי מעורער, כי זה לא הוא. הציפיות האלה סתם יפריעו לו ויפגעו במי שהביא אותו לקבוצה. אם הם יתחילו ללכת רחוק מידי בציפיות שלהם יקרה לו מה שקרה לו בהפועל פתח תקווה וגם קצת בהפועל באר שבע. הוא צריך לשחק בתפקיד שלו והוא יעשה את זה בצורה הכי טובה. הוא לא צריך להפוך למנהיג מכבי תל אביב".

"רציתי מאוד להשאיר אותו אצלנו", מסכם אלי כהן, שאימן את טומאסיץ' בהפועל באר שבע. "הוא הרבה לשחק אצלי בקישור כי הייתה לי בעיה בחלק הזה באותה עונה, אבל אני מאוד החזקתי ממנו. בכל מקרה, הוא לא היה מוכן להישאר בשום פנים ואופן כי היו לו כל מיני בעיות עם ההנהלה. הוא היה כבר במצב רוח לא טוב ובתנאים האלה העדפתי לשחרר אותו מאשר להחזיק אותו בכוח. מבחינה מקצועית הוא שחקן מצוין ועובדה שהוא הצליח בבולגריה. לא היו מאזרחים שחקן לא טוב".

לא ברור עדיין איזה איגור טומאסיץ' קיבלה מכבי תל אביב. בכל מקרה, החודשיים הקרובים לא הולכים להיות פשוטים. אם יצליח טומאסיץ' להתגבר על קשיי ההתאקלמות, להחזיק כמעט לבד את ההגנה הצהובה ולהתמודד עם מערכת לחוצה וקהל לא סובלני, ככל הנראה נזכה לראות את הבלם המוערך של לבסקי סופיה. אם לא, זו תהיה עוד קדנציה לא מוצלחת בישראל. למישהו יש סבלנות לחכות?

איגור טומאסיץ', סימני דרך

1995-1997 דינמו זאגרב, 26 הופעות

1997-1999 רודה, 18 הופעות

1999-2000 מאסטריכט, 37 הופעות

2000-2002 רודה, 24 הופעות

2002-2003 גנק, 44 הופעות

2003-2004 הפועל פתח תקווה, 28 הופעות

2004-2005 הפועל באר שבע, 14 הופעות

2005-2008 לבסקי סופיה, 130 הופעות

2006-היום נבחרת בולגריה, 8 הופעות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully