וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה הצרפתית

הליגה הצרפתית חוזרת לפעילות בסופ"ש עם מטרה אחת: למנוע מליון אליפות שמינית ברציפות. מארסיי, בורדו ואפילו פ.ס.ז' התגייסו למשימה

"החלה עונת הציד", אמר השבוע חוזה אניגו, המנהל הספורטיבי של מארסיי, וביטא היטב את התחושות בכדורגל הצרפתי. רגע לפני פתיחת העונה של ליג 1, כשריח האכזבה מהיורו, והאכזבה הגדולה יותר מהישארותו של המאמן הכושל ריימונד דומנק עדיין באוויר, בצרפת מתכוננים לעוד מהפכה. הדחת האלופה הנצחית ליון, שקטפה שבעה תארי אליפות ברציפות.

במקביל לפתיחת המשחקים האולימפיים בבייג'ינג, חובבי הכדורגל יוכלו ליהנות גם מחזרתה של הראשונה מבין הליגות האירופאיות הבכירות. הליגה הצרפתית, זו שמשמשת חממה לאינספור כישרונות צעירים, חסרה בשנים האחרונות את אחד המוטיבים המרכזיים במשחק הכדורגל: מתח ועניין. העונה הנוכחית מאיימת לשבור את הסטטיסטיקה וההגמוניה של ליון. נראה שצרפת שבעה מהשליטה של ליון, חובבי הכדורגל צמאים לעניין. צמאים לשינוי. צמאים לרוח חדשה.

סימני שבירה ראשונים נראו כבר בעונה שעברה. ליון גמגמה וסיימה את העונה בהפרש של ארבע נקודות בלבד על פני סגניתה, בורדו. היכולת כבר לא הייתה אותה יכולת, השליטה והדומיננטיות נפגעה ופתאום, השד לא נראה כל כך נורא. לקראת פתיחת עונת 2008/9 התיאבון של היריבות נפתח. במארסיי, בורדו ואפילו פאריס סן ז'רמן לא מפחדים להצהיר, "אנחנו רוצים תארים".

מאמן חדש, מטרות ישנות

ליון אמנם זכתה בדאבל, אבל הנשיא ז'אן מישל אולה לא היה מוכן להתעלם מניצני התמוטטות האימפריה. המאמן אלן פראן, דמות מאוד לא אהובה בסטאד דה ז'רלאן, נשלח הביתה. במקומו מונה קלוד פואל, שעשה עונה נפלאה עם ליל. בליל מאוד לא רצו לוותר על פואל, אבל המאמן נאבק, השתחרר מחוזהו וחתם לארבע שנים בליון. כנדוניה, הוא הביא איתו גם את הכוכב, ג'ין מאקון הקמרוני, אותו גם שכנע לוותר על האולימפיאדה.

על מנת לזכות באליפות שמינית ברציפות, בליון ביצעו מיני מהפכה בסגל. הקשר האחורי הברזילאי, אדרסון, הגיע מניס, החלוץ פרדריק פיקיון ממונאקו והבלם הגנאי, ג'ון מנסה, מראן. פואל צירף לקבוצה את השוער הצעיר והמוכשר, הוגו לוריס, גם הוא מניס, והבוסני המוכשר, מירלם פיאניץ', שעלה חמישה מיליון יורו והיגע ממץ. מנגד, איבדה ליון כמה משחקניה הבולטים אשתקד: חאתם בן ארפה נמכר למארסיי, השוער גרגורי קופה לאתלטיקו מדריד, והמגן סבסטיאן סקילאצ'י לסביליה.

שאלת השאלות בליון עוסקת בברזילאי ז'וניניו. שחקני הרכש שהביא פואל מעמידים בסימן שאלה את דקות המשחק של הקפטן הברזילאי, אומן הבעיטות החופשיות. מעמדו של ז'וניניו, 33, בקבוצה התערער אך בליון לא מוכנים לשמוע על שחרורו, בשלב זה. ניצחון ראשון לאלופה הגיע מכיוונו של קארים בנזמה, שלמרות ההצעות מברצלונה וריאל מדריד, נשאר לעונה נוספת במועדון. גם סידני גובו, שהיה מבוקש בפורטסמות, נשאר בקבוצה.

כאמור, בפני פואל יעמדו העונה שני אתגרים: הראשון, לזכות באליפות שמינית ברציפות, ולמנוע את המהפכה. והשני, להחזיר למועדון את כוח ההרתעה שנעלם בעונה שעברה. הנשיא אולה ישמח עוד יותר גם להצלחה אמיתית בליגת האלופות. ליון היא עדיין הפייבוריטית הברורה, אבל עליה להיזהר מהיריבות האמביציוזיות שחולמות לגזול ממנה את התואר. גם פואל יודע: "זו תהיה עונה צמודה יותר מבעונות האחרונות. היריבות שלנו התחזקו בצורה משמעותית".

מארסיי ובורדו רעבות לתואר

שתיים שרואות בעצמן מועמדות טבעיות הן בורדו ומארסיי. בורדו עשתה צעד קטן ראשון, כשלקחה מליון תואר בכורה לעונה, עם ניצחון בפנדלים בסופרקאפ הצרפתי. הקבוצה של לורן בלאן לא עשתה שינויים גדולים בקיץ. המגן הארגנטינאי דייגו פלאסנטה הגיע לחזק את ההגנה, והקשר המוכשר יוהאן גורקוף הושאל ממילאן. גורקוף ובורדו נראו פשוט מצוין במשחקי ההכנה, והשילוב עם קשר הנבחרת הצעירה, יוהאן גופראן, שחקן הרכש מקאן, נראה מבטיח. הצמד כבר זכה לכינוי "יו-יו", והוא זה שאמור להוביל את בורדו העונה.

לבלאן יש בהתקפה את פרננדו קבנאגי הארגנטינאי הנפלא, שיחד עם מרואן צ'מאח המרוקני ודוד בליון, משלימים חוד מרשים. "ליון היא עדיין הפייבוריטית לזכייה באליפות", אמר לורן בלאן. "אני מקווה שהשנה יהיה מאבק אמיתי של שלוש, ארבע או חמש קבוצות, שייתנו פייט לליון", הביע המאמן תקווה.

הקבוצה המרשימה של עונת המלפפונים בצרפת היא מארסיי. בדרום צרפת רעבים לתואר, רעבים מאוד. אחרי 15 שנה ללא תואר, אמר המאמן הבלגי אריק גרטס: "אני רוצה לזכות באליפות". במועדון, שאמנם איבד את הכוכב סמיר נאסרי לארסנל, הכניסו את היד עמוק לכיס, והוציאו 9.5 מיליון ליש"ט כדי להביא את חאתם בן ארפה מליון. הקשר הפנטסטי, עוד אחד מנפגעי דומנק, שראה את היורו מהבית, מפיח תקוות גדולות בוולודרום. יחד איתו, הגיע גם בקארי קונה, שכבש בעונה שעברה 14 שערים בניס. קונה, 27, העדיף את מארסיי על הפרמיירליג לאחר המלצה של דידייה דרוגבה, אקס מארסיי. בחוזהו של קונה הוכנס סעיף, מענק של 1.5 מיליון דולר על עלייה לליגת האלופות, להמחיש את המטרות של מארסיי.

העונה שעברה נפתחה בצורה איומה. בואו של גרטס העלה את מארסיי מהמקום ה-16 למקום השלישי בסיום העונה. כדי להתקדם העונה, גרטס ידע שעליו לשפר את ההגנה שהייתה אחת הגרועות בליגה בעונה שעברה. לשם כך צורפו שני בלמים: הילטון הברזילאי ואל אמין ארבטי המרוקני. במארסיי סירבו לשחרר את החלוץ דג'יבריל סיסה ויחד עם מאמדו ניאנג, מאתיו ולבואנה וטאייה טאייבו, בוולודרום לא מפחדים לחלום. "יש לנו שחקנים עם איכות, ומחליפים לא פחות טובים. קיבלתי בדיוק את השחקנים שרציתי", אמר גרטס.

הגלאקטיקוס של פ.ס.ז'

רוחות חדשות נושבות גם בפאריס סן ז'רמן. הקבוצה שחוותה עונה זוועתית וכמעט וירדה לליגת המשנה, החליטה בקיץ על שינוי פאזה. את השינוי, כך מקווים בבירה הצרפתית, יביא הניסיון של שחקני הרכש החדשים: קלוד מקאללה ולודוביק ג'יולי. וטראן נוסף, ליליאן תוראם שכבר חתם, נאלץ לפרוש מכדורגל בעקבות בעיות בליבו.

"ההחתמה של ג'יולי החזירה את החיוך לסן ז'רמן, ההחתמה של מקאללה החזירה גם את האמביציות", נכתב במאמר ב"פראנס פוטבול". סימן השאלה הגדול במועדון עומד סביב החיכוכים הבלתי פוסקים בין הנשיא, שארל וילנב, למאמן פול לה גואן. לאחר שתי ההחתמות, הציגו השניים חזית מאוחדת ומחויכת אל מול המצלמות, אך בימים האחרונים שוב פרץ סכסוך ביניהם. בעוד לה גואן רוצה לראות את החלוץ ג'ימי בריאן מראן מצטרף, וילנב עומד להחתים דווקא את מתיאה קז'מן מפנרבחצ'ה.

מבחינה מקצועית, הסגל של סן ז'רמן נראה השנה מבטיח מתמיד. הקשר סטפן ססניון הגיע מלה מאן, והחלוץ גווילום הורו, שהפציץ בעונה שעברה 28 שערים בלה האבר הצטרף גם הוא. אם ג'יולי ומקאללה יצליחו להנהיג, ובעיקר להרגיע את החבורה המוכשרת של לה גואן, בפארק דה פרינס יכולים לפנטז ברצינות על רוחות חדשות. אליפות היא אף פעם לא מילה גסה במועדון כמו פ.ס.ז', אבל לה גואן יסתפק גם בעונה טובה בצמרת. "המטרה העיקרית היא להוסיף ביטחון עצמי לסגל, בשביל זה הבאנו 'אחים גדולים' כמו מקאללה וג'יולי. המטרה השניה היא לסיים באחד מ-10 המקומות הראשונים", סיכם וילנב. "צריך ליצור כימיה בתוך ומחוץ למגרש וזה יעזור לנו לעשות דברים יפים העונה", אמר מקאללה.

מחפשות עונה שקטה

הפרשנים בצרפת צופים עונה טובה גם לסנט אטיין, הקבוצה שחזרה למפעלים האירופיים לראשונה מזה 27 שנים. סנט אטיין הצליחה להשאיר בסגל את הכוכב העולה, בפטימיבי גומיס, וחיזקה את עצמה עם סילביין מונסורו, המגן השמאלי שהגיע ממונאקו, וקשר נבחרת יפן, דאי מאצוי. את הקבוצה ימשיך להוביל הקשר מגינאה, פסקאל פיינדונו.

נאנסי, הפתעת העונה שעברה, שסיימה במקום הרביעי, נחלשה מאוד, ולא צפויה לשחזר את ההישג. גם ליל, שסיימה שביעית, ואיבדה את המאמן פואל ומאקון הקמרוני, לא נראית כמסוגלת לשוב ולהתמודד בצמרת. העולה החדשה, נאנט, צירפה את החלוץ הקרואטי איבן קלאסניץ', שיוצר ציפיות גדולות לעונה טובה במרכז הטבלה.

מונאקו, עד לא מזמן קבוצת פאר וחברה קבועה בליגת האלופות, נמצאת בקשיים כלכליים ומקצועיים. במועדון מתקשים להשיג כסף, ולשם כך צורף החלוץ האמריקאי, פרדי אדו, עוג ילד פלא בדימוס, שנועד למשוך משקיעים מארצות הברית למועדון. במונאקו, שנראתה רע מאוד במשחקי ההכנה, ישחק העונה ז'אן זאק גוסו גוסו, אקס אשדוד.

עוד קבוצה שעברה קיץ קשה היא לה מאן. הקבוצה איבדה את מרבית כוכביה ובראשם רומריק (סביליה), טוליו דה מלו (פאלרמו), וחסן יבדה (בנפיקה) וכן את המאמן רודי גרסיה, שהצטרף לליל. גם טולוז, עוד קבוצה שעשתה עונה יפה, תיאלץ להסתדר ללא הסקורר המוביל שלה יוהאן אלמנדר, שנמכר לבולטון והקשר אקילה אמנה, שעבר לריאל בטיס. שתי העולות החדשות הנוספות, לה האבר וגרנובל, נראות על הנייר כמועמדות ברורות לירידה חזרה לליגת המשנה.

המחזור הראשון

ראן - מארסיי (שבת, 22:00)

לה מאן - לוריין (שבת, 22:00)

אוקזר - נאנט (שבת, 22:00)

מונאקו - פאריס סן ז'רמן (שבת, 22:00)

ולנסיין - סנט אטיין (שבת, 22:00)

בורדו - קאן (שבת, 22:00)

נאנסי - ליל (שבת, 22:00)

לה האבר - ניס (שבת, 22:00)

סושו - גרנובל (שבת, 22:00)

ליון - טולוז (ראשון, 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully