וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלם קרב

טברטקו קאלה סיפר לחבריו כי השער שספג מול קרקוב נבע מפלאשבקים פסיכולוגיים של טראומות ישנות שלו בליגת האלופות. השבוע שוער בית"ר בחר להסתגר ולהתבודד. אובארוב לא חושב שזה מה שיעזור לו בפולין

שוק

"הלם קרב", ככה ניתחו השבוע אנשים הקרובים לטברטקו קאלה את הטעות ששוער בית"ר עשה בדקה ה-27 מול ויסלה קרקוב. קאלה, מספרים, הגיע למשחק עמוס פלאשבקים מהפאשלות המוזרות שלו בזירה האירופית, פאשלות שלא תואמות את היכולת שלו בליגה. המטען הפסיכולוגי של קאלה לא רק כולל את הטעות בקופנהאגן בעונה שעברה (ואולי גם את ההדחה שבאה בעקבותיה – אם אתה חושבים שזה מה שהפיל את בית"ר), אלא גם שני הפסדים במוקדמות ליגת האלופות במדי היידוק ספליט, פעם אחת לדברצן ההונגרית (2004) ופעם אחת לשלבורן האירית (2003), לא מעט בגלל טעויות שלו.

עם התמונות האלה בראש עלה קאלה למשחק מול קרקוב. "מה שעבר על קאלה במחצית הראשונה בטדי זאת תופעה שאפשר להשוות אותה ל'הלם קרב'", מסביר אחד מהאנשים הקרובים לשוער בית"ר. "אחרי השער שהוא ספג בעונה שעברה מול קופנהאגן במפעל כל כך חשוב, הביטחון שלו בזירה האירופאית ירד. זה נכון שהוא נתן עונה גדולה בליגה וספג מעט שערים ואפילו חתום על הניצחון בגמר הגביע, אבל ברגע שהוא חזר שוב לזירה האירופאית, הזיכרונות מהעבר עלו מחדש, הפחדים נחשפו וכתוצאה מכך גם באה הטעות הנוראית שנבעה משיקול דעת לא נכון".

עם התמונות האלה יעלה הערב (רביעי) קאלה למשחק אולי הכי חשוב בקריירה שלו ושל בית"ר, משחק שיכתיב איך תיראה עונה שלמה. משחק שמונח בעיקר על כתפיו, משחק שאם ישמור בו על רשת נקייה הוא יוכל גם לנקות קצת את המצפון שלו ולהתגבר על ההלם הישן. קאלה, כמי שסוחב טראומה, לקח מאוד קשה את השער שספג מול קרקוב, ובזמן שחבריו יצאו לחגוג את הניצחון, הוא המשיך להלקות את עצמו.

שורה אובארוב, מאמן השוערים של מכבי תל אביב והאבא הרוחני של קאלה בישראל, לא חושב שזאת גישה בריאה, גם אם מאוד אכפת לך: "אפשר לשבת כל השבוע עם קרח על הראש ולבכות על מה שקרה במשחק הראשון, אבל זו תהיה טעות גדולה. אסור לו לחשוב אפילו לשנייה על המשחק הראשון, זה שייך להיסטוריה, היה ונגמר. הוא צריך לחשוב רק באופן חיובי על המשחק הקרוב. לשים את מה שהיה מאחוריו ולהתרכז כל כולו במשחק הזה".

לבד

קאלה, אם כן, בחר להתכנס בתוך עצמו מאז המשחק הראשון מול קרקוב, גם בגלל הדיכאון בו היה שרוי, וגם מתוך כוונה להתרכז במשימה החשובה שלו במשחק הגומלין. ביום שני האחרון הוא הגיע לנתב"ג יחד עם חבריו בתקווה להמריא לפולין לקראת משחק הגומלין מול ויסלה קרקוב. המטוס שהיה אמור להמריא כבר בשעה 8 בבוקר, הגיע לישראל רק בשעה 10, מה שגרם לשחקנים להמתין ולהעביר את הזמן עד לטיסה (טיסה שיצאה רק ביום למחרת). חלק מהשחקנים המשיכו את הקניות שלהם בדיוטי פרי וחלק העדיף לשבת ולדבר. קאלה בחר להתנתק, להתבודד.

השוער הקרואטי צלל לתוך המחשב האישי שלי והמחשבות הפרטיות שלו, וחזר לתוך העולם בו הוא נמצא בשבוע האחרון. טלפונים רבים קיבל השוער מחבריו לקבוצה בימים שלאחר המשחק, דברים בסגנון של "תפסיק להאשים את עצמך אם אף אחד לא מאשים אותך", אבל זה לא שיפר את מצב רוחו. קאלה, בדרך כלל טיפוס חייכן, עשה חשבון נפש והכין את עצמו מבחינה מנטלית למפגש מול ויסלה קרקוב. שבוע שלם העדיף קאלה להישאר בביתו ולא לבלות. הרבה שיחות עידוד עם חברים, תמיכה מהאישה הצמודה וחיזוקים ממאמן השוערים משה בן דוד הקלו, אבל לא פתרו את המשבר הפסיכולוגי.

קאלה, להגנתו, יודע כי הוא סובל לא מעט מחוסר התיאום בין בנאדו לבן יוסף, חוסר תיאום שבלט עוד במשחקי האימון. חוסר תיאום שגם הפריע לו במשחק הראשון מול קופנהאגן, כאשר התקשורת הלוקה בחסר בינו לבין שמעון גרשון זעקה לשמים. אבל קאלה יודע שזה כבר לא יעזור לו, והוא מאשים רק את עצמו כמו כל אדם בעל טראומה. "הכל תלוי מאוד בהכנה האישית שלו לקראת המשחק", אומר אובארוב. "המצב שבו הוא נמצא השבוע, דבר ראשון והכי חשוב שהוא יבין שאף אחד לא יוכל לעזור לו חוץ ממנו עצמו. ההכנה האישית שלו למשחק מאוד חשובה. הוא שוער מצוין, לא סתם בית"ר לקחה אותו, הוא מתאמן והוא מקצוען ב-100 אחוז, אף אחד לא יוכל לעזור לו בתוך שבוע בין המשחק הראשון למשחק השני חוץ ממנו".

חשש

אליבא ד'אובארוב, לקאלה יש חיסרון אחד שאולי מעיק עליו במשחקי נוקאאוט, משחקים שאי אפשר לכפר עליהם לאורך עונה שלמה כמו בליגה – קבלת ההחלטות. "בכל הפרמטרים המקצועיים אין לו בכלל חסרונות", אומר מאמן השוערים של מכבי תל אביב. "הדבר היחיד זה קבלת ההחלטות שלו תוך כדי משחק. ברור שמהצד קל לתת ביקורת ושעל הדשא התנאים הם אחרים, אבל אלו טעויות שאסור לעשות. הוא בכלל לא היה צריך לצאת לכדור במשחק מול קרקוב, היה שם בלם ואין שום צורך לצאת בצורה כזו. דווקא במשחקים גדולים כאלה, האחריות ששוער צריך לגלות היא פי 2 או אפילו פי 10 מכל משחק אחר".

קאלה מקבל את כל הגיבוי האפשרי בינתיים. מאמנו, יצחק שום, למוד סבל משוערים במהלך הקריירה – זכורה במיוחד העונה שלו במכבי חיפה עם דודו אוואט, אותו האשים מאמן בית"ר באובדן האליפות – לא שלף החוצה את הטראומה שלו ונתן השבוע גב לשוער המתבודד. למרות האמירות של הפרשן/מקורב שלמה שרף נגד קאלה, למרות שהוא אינו עובד עם קאלה ברוב האימונים, הוא מקרין אמון בשוער ואחרי שהיחסים בין השניים לא נראו טוב בתחילת העונה, הכל הפעם כשורה. בינתיים.

"הדבר שהכי חשוב לשוער זה שהמאמן ייתן לו גיבוי", אומר גורם בקבוצה, "למעשה, קאלה הוא איש המפתח במשחק בקרקוב. אומנם הוא לא אחראי לשערים, אבל במשחק שבו אסור לך לספוג, הוא הופך באופן טבעי לאיש הכי חשוב. משחק טוב של קאלה יכול לסגור לנו את הסיפור בלי קשר לשחקני ההתקפה ולכן יש עליו הרבה אחריות. הוא שחקן מבוגר עם ניסיון ואנחנו מקווים שהוא ייתן משחק גדול וכולם ישכחו את הטעות מהמשחק הראשון".

אבל למרות כל התמיכה כלפי חוץ, קאלה יודע מה כולם חושבים בתת מודע. ערב המשחק הראשון מול קרקוב השיחה המרכזית בבית"ר טענה בעיקר "שאסור לקאלה לעשות טעות כמו שהוא עשה בשנה שעברה מול קופנהאגן", כהגדרת אחד מחבריו לקבוצה. "גם קאלה שמע על כל הדיבורים האלה. בסוף בגלל כל הדיבורים זה קרה לו, אולי בגלל הלחץ והפחד". קאלה יודע שזה נושא השיחה בחדרי חדרים כעת – לא מתוך בוז כלפיו, אלא מתוך חשש פסיכולוגי. הערב נדע האם קאלה ובית"ר התגברו על החשש הפסיכולוגי הזה או רק העמיקו אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully