וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה ששרף לא מספר לכם

12.7.2008 / 10:50

ארבייטמן, בירוק, דנין ובעצם כל מי שיצא מטוברוק לא הפך בסופו של דבר לכוכב. לחלקם ליקויים מנטליים, לחלקם ליקויים מקצועיים, אבל לבלוף יש כתובת אחת

בשלהי עונת 2002/3 נתן מאמן בית"ר ירושלים דאז, חנן אזולאי, הזדמנות לחלוץ צעיר ואלמוני, שלומי ארבייטמן שמו. בהופעת הבכורה שלו בליגת העל, כבש הילד שער בהפסד 2:1 באשדוד. במשחק הבא, הוא כבש שער נוסף בהפסד הדרמטי 4:3 למכבי חיפה. בית"ר הייתה אז קבוצת תחתית בעונה רעה, אבל ביציע המזרחי נדלקו. כוכב חדש נולד בטדי.

הפריצה של ארבייטמן סימנה יותר מכל טרנד מבטיח בכדורגל הישראלי: יוצאי טוברוק. שי בירוק, אלירן דנין, זאב חיימוביץ', אבי כנפו, שי מימון ואחרים. כולם צעירים, מוכשרים ונהנים מתמיכתו של הפרשן הלאומי, שלמה שרף, המשמש כמנהל מקצועי במועדון. ה"טוברוקאים" שטפו את הליגה, כל קבוצה רצתה להתהדר בשחקן מפס היצור של המועדון הנתנייתי. הם סימנו, כביכול, דרך נכונה לעבוד עם שחקנים צעירים, בניגוד למקומות אחרים.

חמש שנים אחרי, אי אפשר להצביע על סיומו של הטרנד. בליגת העל ישחקו בעונה הבאה שחקנים רבים יוצאי טוברוק. יחד עם זאת, אף אחד מהם לא הפך במרוצת השנים לכוכב בקנה מידה ישראלי. למרות עונות טובות אינדיבידואלית, יוצאי טוברוק הם שחקנים שלא מזוהים עם אף קבוצה (מלבד טוברוק) ואין להם בית מוגדר (מלבד טוברוק). כולם עברו קבוצות רבות במהלך השנים האחרונות וכיכבו בכותרות של עונת המלפפונים, אבל שחקן אחד גדול, שחקן אחד שלם, לא יצא משם. ליקויים מנטאליים, ליקויים משמעתיים, ליקויים מקצועיים – לכל אחד הסבר אחר, אבל הכתובת היא אחת: חלטורה ושמה טוברוק.

"הוציאו נעליים על שמו של ארבייטמן"

קצת רקע. בית"ר טוברוק, לשעבר נס טוברוק, הוא מועדון שממוקם בשכונה בדרום נתניה. הפרויקט הוקם בתחילת שנות ה-90 על ידי הבעלים, אריק איזיקוביץ', ושחקן העבר עודד מכנס, שלא נמצא כיום במועדון. המוטו של טוברוק הוא ייצור שחקנים צעירים ושיווקם לקבוצות בארץ ובחו"ל. תמונותיהם של השחקנים שהוזכרו מעטרות את מודעות הפרסום בתקשורת המקומית בנתניה. מערך הסקאוטינג של המועדון, מושך אליו שחקנים צעירים מכל רחבי הארץ שנוהים אחר החלום שמוכרים להם.

בגילאי הנוער, כאמור, הבעיות לא בולטות במיוחד. "השחקנים שבחרתי מטוברוק לנבחרות הם שחקנים טובים שמצאו חן בעיניי", מוסיף זאב זלצר, מי שהיה במשך שנים מאמן העל של נבחרות הנוער. "הם בעלי יכולת טכנית טובה ועבדו איתם על יסודות הכדורגל". "השחקנים האלה הם סופרסטארים בטוברוק". מסביר קשר הנבחרת הצעירה, אלמוג כהן, שבגיל צעיר הגיע מהפועל באר שבע לטוברוק, לפני שעבר למכבי נתניה. "ארבייטמן הוא כוכב. הוציאו נעליים על שמו וחייבו אותנו לנעול אותן. תמיד היינו צוחקים שהכסף שנכנס מכל ההעברות של ארבייטמן, מממן את כל הפעילות של טוברוק".

אלא שהתייחסות לשחקנים ככוכבי על כבר בגיל צעיר יצרה את הבעיה הראשונה עבור יוצאי טוברוק. "כשהם במועדון הם מקבלים פריבילגיות אדירות, טיפים, כספים, ארוחות. מותר להם הכל", מספר מקורב לטוברוק, ומוסיף: "מה זה טוברוק? זו סך הכל שכונה בנתניה. ברגע שהם מגיעים למכבי חיפה או בית"ר ירושלים, הם לא מבינים לאן הם נפלו. בגילאים האלה, ילד שלא משחק כמה משחקים פשוט נגמר ושוכחים אותו. ואז מתחילות גם בעיות משמעת".

"השחקנים שיצאו מטוברוק היו אמורים לעבור שלב שלב ולא לקפוץ מדרגה", ציין בני לם, ששימש כ-12 שנה בתפקיד המנהל המקצועי של טוברוק, ונחשב לאחד ממקימי המועדון כשגידל שחקנים רבים, לפני שעבר למכבי נתניה לפני שנתיים. "שחקן שעולה מהנוער של מכבי חיפה, למשל, יקבל יותר דקות משחקן שהגיע מטוברוק, ובינתיים ילד שישב שנתיים על ספסל, גמר את הסיפור. אם תעביר אותו קודם לקבוצות הקטנות, כמו פתח תקוה, בני יהודה או כפר סבא, הוא ייקלט. הנפילה באה בגלל קפיצת המדרגה. הם היו אמורים להתחיל במועדונים הבינוניים והקטנים, כי שחקן שעולה מהר, גם נופל מהר".

זלצר מוסיף: "הבעיה היא ששחקן צריך בית. מעברים תכופים לא עוזרים לשחקנים, זה מביא כסף למועדון, אבל לא מוסיף. דנין, חיימוביץ' וארבייטמן היו צריכים להתביית ולהישאר תקופה ארוכה במקום וזה היה עוזר להם ליכולת. השחקנים האלה עשו דרך יפה בכל הנבחרות, אבל מועדון עושה חשבון ונותן עדיפות לשחקן ששייך לו לצמיתות, וכאן בדיוק הם נפגעים".

זלצר מעלה בעיה נוספת, העובדה שלטוברוק אין קבוצה בוגרת. "הערך המוסף של מועדון עם קבוצה בוגרת, הוא ששחקנים מוכשרים יכולים להשתלב בה בגיל צעיר יותר. השחקנים מטוברוק בדרך כלל מסיימים את הקדנציה שם, ואז מגיעים לליגת העל שנה או שנתיים מאוחר יותר".

"הדרך הזו מזכירה דיקטטורה"

המעברים התכופים הבעייתיים יוצרים סיטואציה בה בוגרי טוברוק לא מצליחים להיות מזוהים עם קבוצה אחת, למעט טוברוק. ארבייטמן, שהפך למלך בטדי, הועבר להפועל פתח תקוה, מכבי חיפה והפועל תל אביב. חיימוביץ', שהתחיל בהפועל תל אביב, מצא עצמו בפתח תקוה ובני יהודה. גם דנין זגזג בין בית"ר ירושלים, כפר סבא ומכבי חיפה. התוצאה היא ששנים לאחר סיום גיל הנוער, הסטטוס של כולם היה ונשאר, שחקנים של טוברוק.

הבעייתיות נוצרת משיטת העבודה של טוברוק, בראשות איזיקוביץ'. שחקנים צעירים מוחתמים על חוזים ארוכי טווח. איזיקוביץ' מייצג אותם, או כמו שהוא מכונה בתקשורת "הפטרון". לטענת גורמים המקורבים למועדון, הקשר בין איזיקוביץ' לשחקנים נמשך גם אחרי שכרטיסם נרכש על ידי הקבוצות. אמנם רוב השחקנים מיוצגים על ידי סוכן חיצוני, אך הקשר לטוברוק ולאיזיקוביץ' לא מתנתק.

לאורך השנים, המו"מ בין בוגרי טוברוק לקבוצות השונות היו מורכבים ומוזרים. מספר דוגמאות: כשגילי לנדאו, מאמן הפועל תל אביב לשעבר, ביקש לבחון את חיימוביץ', שהיה שייך למועדון, בטוברוק סירבו. חיימוביץ' נשלח לחופשה באילת ביום המבחנים, ובסופו של דבר חתם בפתח תקווה. בחוזהו של ארבייטמן עם מכבי חיפה הוכנס סעיף לא מקובל, שמאפשר לשחקן לנהל מו"מ על שכרו בכל שנה. גם לדנין, שחתם בעונה שעברה בחיפה לשלוש שנים, הייתה אופציה להחליט בעצמו האם הוא מאריך את ההתקשרות. אופציה שנתונה, בדרך כלל, דווקא לקבוצות.

גורמים רבים המקורבים לטוברוק, שביקשו לדבר שלא לייחוס, סיפרו על מערכת היחסים: "איזיקוביץ' הוא הסוכן שלהם, הוא מתווה להם את הדרך, ורוצה שיפעלו לפיה. הקריירה של ארבייטמן, למשל, נפגעה בגלל שאיזיקוביץ' הוציא אותו מבית"ר משיקולים של כסף נטו. כך גם לגבי בירוק, שהעזיבו אותו מאייאקס. במשך השנים, שחקנים עברו למקומות שהם לא רצו להיות בהם, רק בגלל החלטות של איזיקוביץ'".

"הם לא זזים בלי אישור של איזיקוביץ'", ציין אחד הגורמים. "גם העברות שהוא לא מנהל בעצמו, הוא מנווט מבחוץ כי הוא שולט על השחקנים שלו. בגלל שהוא גידל אותם, יש לו עמדת כוח עליהם והוא גורם להם לעשות מה שהוא רוצה. אני לא אומר שהוא מחפש לפגוע בהם, להיפך. הוא דואג להם, אבל שומר על האינטרסים שלו. הוא מעדיף ששחקנים ישחקו איפה שהוא רוצה, במקומות שיש לו הסכמי שיתוף פעולה. הדרך הזו מזכירה דיקטטורה".

"אני שמח שיצאתי ממנו ואני לא שייך לו יותר", מעיד אלמוג כהן על עצמו. "לכן אני לא חושש לנפילה בקריירה. הוא (איזיקוביץ' – ע.מ) חושב קודם כל כסף, אבל זה לא בהכרח לא טוב. הוא רוצה להרוויח על שחקנים שגדלו אצלו, וזו זכותו והעבודה שלו. לגביי, אני שמח שאני בחוץ".

"כוכבי טוברוק לא יגיעו בגיל 40 לפת לחם"

איזיקוביץ' מסר בתגובה לדברים: "כשאני לוקח ילדים בגיל ארבע ומלווה אותם עד גיל 17-18, באופן טבעי הם נקשרים אליי. מעולם לא עשיתי משהו שהוא לא לטובת השחקן והמועדון. את אלמוג כהן, אני הבאתי לאן שהוא הגיע. ואם לא אני, הרבה אחרים, לא היו מגיעים לקדמת הבמה. במבחן התוצאה, בית"ר טוברוק שיווקה יותר שחקנים לליגות בישראל ובאירופה מכל מועדון אחר בארץ".

"אם לא אנחנו, חיימוביץ' אולי היה היום בהפועל רעננה, שאליה הגיע לאחר שנפלט מהפועל תל אביב וטוברוק שילמה 50 אלף דולר על מנת להוציא אותו משם. היום הוא אחד המבוקשים בכדורגל. ארבייטמן עזב את בית"ר לאחר שהבעלים מאיר לוי ומאיר פניג'ל הודיעו לי שהם לא ממשיכים, ולא יכולים לעמוד בהתחייבויות. לארבייטמן, כמו לאחרים, הבטחתי שאלווה אותם עד שיהיה להם מיליון דולר בבנק.

"בהסכמת השחקנים, אצל חלקם יש לי זכות חתימה בחשבון, כדי שאעמוד בהבטחה שלי. מחובתי לדאוג שכוכבי טוברוק לא יגיעו בגיל 40 לפת לחם, כמו שהגיעו שחקנים מפורסמים אחרים. כל מה שאני עושה ל-3,000 ילדי טוברוק בכל הארץ, עשיתי באהבה ולפעמים בהכוונה. דבר קטן נוסף, כל אותם ילדים לא מעשנים סיגריות, לא שותים אלכוהול, וגומרים 12 שנות לימוד, בגלל הבסיס שנתתי להם הן באהבה, והן בדיקטטורה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"מה שחסר שם זה אקדמיה לכדורגל"

נראה שהשנה תהיה שנת מבחן לבוגרי טוברוק לפני שייעלמו. היטיב לבטא את התחושות, סוכנו של ארבייטמן, דדה חדד: "ארבייטמן הוא חלוץ כשרוני ביותר, שאם יידע להתנתק מהרבה אנשים מסביבו, יקשיב לעצמו ולתחושות שלו, ויפעל על פיהן, יגיע רחוק מאוד. אם הוא יתעסק בתפל ולא בעיקר, שזה הכדורגל, הוא לא יגיע רחוק ויישאר רק בגדר הבטחה גדולה. הוא חלוץ מצליח ומאוד פורה. ארבייטמן טוב יותר מאליניב ברדה, שהצליח מאוד באירופה".

כאמור, פס הייצור של טוברוק לא נגמר בארבייטמן, חיימוביץ' ודנין. המחלקה ממשיכה לייצר בכל שנה שחקנים לליגת העל. כאשר אותן הבעיות מופיעות גם אצל הצעירים יותר. בעוד שמעון אבוחצירא נקלט בהפועל פתח תקווה, הרי שדודו ביטון, שנרכש על ידי מכבי תל אביב בעונה שעברה, מיעט לשחק ומחפש קבוצה. גם חלוץ נבחרת הנוער, ויקטור מרעי, מחכה להצעות, לאחר שלא התאקלם ועזב את מכבי חיפה. לעומתם, צעירים כמו מרק גורמן, מור דהאן ואייל גולסה, עשויים לקבל הזדמנות ראשונה בליגת העל.

"אני רואה את טוברוק והצוות המקצועי בראשות שלמה שרף כמשהו טוב ומקצועי", אומר חדד ונותן טיפ: "מה שחסר שם זה אקדמיה לכדורגל, שבתוכה יש לימודים ומערכות חינוך. אם יהיה את זה, ייצאו משם שחקנים יותר טובים. כדורגל דורש מקצוענות. רק מי שמתייחס במקצוענות יגיע רחוק. כאשר אצל שחקנים בני 15 לא מטפלים במנטאליות, כוכבים שצריכים להגיע רחוק, נעלמים".

  • עוד באותו נושא:
  • שלמה שרף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully