וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלאנקה ולאסיץ': האימפריה הקרואטית

בכדורסל וכדורגל הקרואטים בנו אימפריה, אך טרם זכו בתואר אולימפי אינדיבידואלי. בלנקה ולאסיץ', הקופצת לגובה, תפרוץ את המחסום

עם אוכלוסיה של 4.5 מיליון איש בלבד, קרואטיה היא אחת ממדינות הספורט המפותחות בעולם, אולי המפותחת ביותר ביחס לגודלה. מקום שלישי לנבחרת הכדורגל במונדיאל, עשרות שחקני כדורסל ב-NBA, מדלית זהב אולימפית לנבחרת הכדוריד ותארים בווימבלדון - זהו ההספק של הספורט הקרואטי בעשור האחרון, רק על קצה המזלג. ובכל זאת, נראה שיש משהו במשחקי הכדור שעושה את זה לקרואטים, כי חוץ ממדלית זהב אולימפית אחת בהרמת משקולות, המדינה הזאת מעולם לא זכתה בתואר אולימפי בספורט אינדיבידואלי (באולימפיאדת הקיץ), מאז החלה להשתתף כמדינה עצמאית במשחקי ברצלונה 1992.

זו בדיוק הסיבה שבמדינה שנושמת בעיקר כדורגל וכדורסל, הפכה קופצת לגובה לספורטאית מספר 1. כשמדברים כיום על קפיצה לגובה לנשים מדברים על בלנקה ולאסיץ'. נכון לשנתיים האחרונות, אין בעולם קופצת שיכולה להתחרות בה ראש בראש - אבל יש שיא עולם שצריך לנפץ, שיא שמחזיק מעמד כבר 21 שנים.

אי אפשר שלא לצפות לגבוה ביותר

בגיל 24 וחצי, בלנקה ולאסיץ' עומדת לעשות היסטוריה מבחינתם של הקרואטים. הם מטורפים עליה מאז שזכתה באליפות העולם באוסקה 2007, והפכה לקרואטית הראשונה שזוכה במדלית זהב באליפות גדולה כלשהי של מלכת הספורט. עכשיו ברור לכולם במעצמת הספורט הים תיכונית, שולאסיץ' תעשה את זה גם במשחקים האולימפיים בבייג'ינג. עם שיא אישי של 2.07 מ', שנמוך בשני סנטימטרים בלבד משיאה העולמי המיתולוגי של סטפקה קוסטדינובה הבולגריה, אי אפשר שלא לצפות לגבוה ביותר, תרתי משמע. תוסיפו לזה את העובדה שקופצות אחרות בעולם בקושי מצליחות להגיע כיום ל-2.03 מ', ואת הנתון המדהים של 31 ניצחונות רצופים בשנתיים האחרונות, ותקבלו אולי את האתלטית השולטת ביותר בתחומה בעולם כיום.

בלנקה ולאסיץ' נולדה בעיר ספליט, לאבא אתלט קרב 10 ולאמא ששילבה סקי אלפיני וכדורסל. אולי השם שלה נשמע לכם קרואטי, אבל היא קרויה למעשה על שם העיר קזבלנקה, שם אביה התחרה במשחקי הים התיכון, בשנה שבה נולדה. היא חלמה להיות ספרינטרית מאז ומתמיד, אבל הגובה והגוף הדקיק גרמו לאבא שהיה גם מאמן, לשלוח אותה למזרן הקפיצות בגיל צעיר מאוד. היום, כשהיא מתנשאת לגובה של 1.93 מ' ונחשבת לאחד הקופצות הגבוהות בעולם גם בקרב הגברים, אפשר להבין מה זה גוף מושלם לתחום מסויים.

האבא, יושקו ולאסיץ', שלח בשלב מאוחר יותר את הילדה למאמן בכיר יותר, והמשיך להתעסק בעצמו בתחום אימוני כושר ופיזיות. ניקולה וויצ'יץ', חבר ילדות של ולאסיץ', היה אחד מחניכיו והוא מתייעץ איתו עד היום.

אם לא שיא, לפחות ריקוד

בלנקה ולאסיץ' בלטה בעולם האתלטיקה הקרואטי הצנוע כבר בגיל 15 וחצי, כשניתרה לגובה של 1.80 מ' בתחילת דרכה. לאחר שנה היא כבר הצליחה לקבוע את הקריטריון הקרואטי למשחקים האולימפיים והשתתפה בסידני 2000. אולימפיאדת בייג'ינג תהיה למעשה השלישית שלה, אחרי שבשתיים הקודמות היא לא העפילה אפילו לגמר. למשחקי אתונה 2004 היא דווקא הגיעה עם שיא אישי של 2.03 מ', אבל השנה האולימפית והפוסט-אולימפית דאז היו קשות מאוד עבור הקרואטית, שסבלה משרשרת פציעות ומחלות, וכשלה בכל תחרות גדולה שבה השתתפה.

התפנית הגיעה בקיץ 2007, ומאז ולאסיץ' לא מסתכלת לאחור. ההפסד האחרון שלה היה למעשה בתחרות הגולדן ליג הראשונה בשנה שעברה, הפסד שבגללו היא לא חלקה את בונוס מיליון הדולר עם ילנה איסינבאייבה וסאניה ריצ'ארדס. מאז היא ניצחה כאמור ב-31 תחרויות ברצף, ועברה גובה של שני מטרים ומעלה לא פחות מ-46 פעמים. שמונה הקפיצות הטובות ביותר בעונה הנוכחית שייכות לה, והן כוללות שתי קפיצות של 2.06 מ'.

בשנתיים האחרונות היא ניסתה לשבור את השיא העולמי ולקפוץ ל-2.10 מ', בינתיים ללא הצלחה. יש הרגשה באוויר שדווקא בפלטפורמה הגדולה ביותר, האולימפיאדה, זה יקרה ובגדול - אם באמת כך, תהיו עדים לאחד הרגעים הגדולים בהיסטוריה של האתלטיקה הקלה בעידן המודרני.

גם אם זה לא יקרה, תמיד תוכלו ליהנות מאחת הספורטאיות האירופיות היחידות שנותנות שואו. מאז ההופעה הגדולה באליפות העולם, ולאסיץ' נוהגת לפצוח בריקוד אחרי כל קפיצה גדולה - ריקוד שמשתנה מתחרות לתחרות. זה מה שנקרא, רוקדים עם כוכבים - רק לא עוד גרסת ריאלטי מעצבנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully