וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטיפול

24.6.2008 / 12:01

התקציב נשחק והכוכבים בורחים, אבל אולי דווקא בגלל זה הפועל ירושלים צריכה מאמן מהסוג של גיא גודס. מאמן שהוא קודם כל פסיכולוג לעת מצוקה

במכבי תל אביב של העונה שעברה זוכרים תסריט שחזר על עצמו לא מעט פעמים באימונים. גיא גודס מזהה שחקן קצת מיואש, קצת שבור – תופעה שהחלה לאכול במכבי תל אביב של שלהי העונה – לוקח אותו הצידה לשיחה, ומחזיר אותו עם רוח חדשה במפרשים. לפחות עד המשבר הבא. גודס, שהוכרז לא פעם בשיחות פנימיות במועדון כאיש שאחראי ללא מעט דברים טובים שהתרחשו במכבי תל אביב עד גמר היורוליג, שימש גם כסוג של פסיכולוג למערכת שסובלת ממאניה דיפרסיה. גם כשהתחילו הבעיות לצבור תאוצה, שחקנים הצליחו להתחבר אליו. להתייעץ איתו. גודס לא הצליח לעצור את המפולת, אבל הוא בסך הכל היה עוזר מאמן.

נדמה כי גודס עומד בפני אותה משימה בקבוצה הבאה שלו – הפועל ירושלים. פעם אלטרנטיבה, והיום ספינה שוקעת, שלא מסוגלת לשמור אפילו את דרור חג'ג'. לגודס יש תנאי פתיחה קשים ביותר: התקציב נשחק, הכוכבים בורחים, הספונסרים ממאנים לבוא והכי גרוע – האוהדים, אולי הכוח המשמעותי ביותר בהפועל ירושלים, לא רוצים אותו, אחרי שהגיע לעימות פיזי עם חלק מהם בעבר. החשדנות כלפי מאמן שעובד בסך הכל ארבע שנים, הפחד מפני ההליכה אחר הבינוניות, עומדים כנגד מאמן הפועל ירושלים החדש. אלא שאם מביטים בקריירה הקצרה שלו ובוחנים את התכונות הבולטות שאפיינו אותו, יכול להיות שזה בדיוק מה שמערכת שוקעת ומדוכאת כמו הפועל ירושלים צריכה כרגע: מאמן שהוא גם סוג של פסיכולוג.

מספר חזק

קריירת האימון של גיא גודס נמשכת על פני ארבע עונות בלבד, שמתוכן הוא בילה שנתיים וחצי כעוזר מאמן ועוד עונה וחצי כמאמן ראשי של מכבי ראשון-לציון. אם תשאלו את גודס, למרות שהוא לא אחד שאוהב להודות בטעויות, את חצי העונה ראשונה בקריירה שלו כמאמן ראשי, היה מעדיף המאמן למחוק מהרזומה. היה זה בחודש ינואר 2005, מכבי ראשל"צ תחת חנוך מינץ הפסידה ארבעה משחקים ברציפות, והנהלת הקבוצה החליטה לשלוח את מינץ לביתו ובמקומו הוחתם עוזר המאמן גודס, שהביא לקבוצה את חברו הטוב גלעד כץ כעוזר. השניים נראו מוכנים לאתגר, אך את משחק הליגה הראשון מול הפועל תל אביב באוסישקין יעדיפו לשכוח. ראשל"צ הפסידה, וגודס יצא לתקשורת עם הצהרה אומללה שאחר-כך התנצל עליה: "יש לי חבורה של שחקנים בינוניים", אמר.

יומיים אחרי אותו הפסד, המשיך המזל הרע של גודס בקבוצה, כשהחליט לשחרר שני שחקנים. אם עזיבתו של אלכס קארקמו עוד עברה בשתיקה,שחרורו של יואב בר לא יישכח עוד הרבה זמן. בר יצא לתקשורת ואמר: "גודס שיחרר אותי בעקבות המלצה שהוא קיבל מהנומרולוג שוקי גבאי". גודס עצמו הכחיש וטען כי בר שוחרר עקב פגיעה במרקם החברתי, אך בר פתח תיבת שרצים בכל נושא הנומרולוג, תיבה שגודס מתקשה להפטר ממנה עד היום. "על כל פעם שהנומרולוג היה נותן עצה מוצלחת, הוא היה נותן משהו לא מוצלח", מודה יו"ר מכבי ראשון, משה קליסקי.

הקשר בין גודס לגבאי החל בימי הפציעות של גודס כשחקן. את אימון הבכורה בראשל"צ העביר גודס כאשר גבאי יושב ביציע, עם מחברת תאריכי לידה, מסתכל על האימון ומשרבט לו הערות. במשחק ההפסד באוסישקין, כבר היה אפשר למצוא אותו בקצה הספסל, "אין ספק שכל המצב עם הנומרולוג היה מבלבל", מודה שחקן בראשון באותה עונה, "ישב בן אדם שלפי התקשורת גיא מתייעץ איתו, וקבע לגבינו. אני לא אהבתי את זה". קליסקי, לא רואה בפרשת הנומרולוג משהו חמור מדי, "לכל מי שעוסק בספורט יש אמונות תפלות. יש כאלה שנעזרים ברבנים ואחרים בחרוזים. גיא היה נעזר בשוקי. אם הוא מרגיש שזה עוזר לו, על הכיפאק".

למרות העונה המאכזבת שהסתיימה במקום השמיני, אפשר היה לראות ניצנים של מאמן טוב שחש את קבוצתו כבר באותה עונה. בעונת 2004/5 ראשון החזיקה את אחד הזרים האיכותיים בליגה, ארווין דאדלי, שהגיע לקבוצה אחרי שרשרת פציעות שמנעו ממנו להגיע רחוק באמת. רצה הגורל ודאדלי הגיע לידיו של אחד מהכדורסלנים שידעו יותר פציעות מכל אדם אחר, גודס. "עוד כשגיא היה עוזר של חנוך, הוא היה מכניס לי ביטחון כי פחדתי לעשות תנועות כדי לא להיפצע", נזכר דאדלי מביתו באלבאמה. "אני זוכר שכשגיא מונה למאמן, הוא היה מדרבן אותי ונותן לי את הביטחון לעשות דברים שלא הייתי עושה לפני. אני יכול להגיד שבזכות גיא אני נמצא איפה שאני היום", דאדלי, אגב, הוא כיום אחד השמות המבוקשים בטורקיה אחרי שהוביל את קבוצתו טורק טלקום, למקום השני.

רפואה משלימה

הטיפול בילדים מפוחדים המשיך גם בעונה המוצלחת בראשל"צ, בה נתקל גודס בג'ון גילכריסט. שחקן מוכשר, אבל אחד שהראש שלו לא תמיד נמצא במקום הנכון. גילכריסט, שכבר בגיל 21 הגיע לישראל כאב לילדה קטנה, התקשה בתחילת העונה להסתגל לחיים מחוץ לארצות הברית ובאימונים הוא היה נראה תלוש. גילכריסט התחבר לקבוצה, אך חודשיים לפני סוף העונה, אשתו והילדה הקטנה הגיעו לביקור ועזבו אחרי שבועיים. גילכריסט נשבר וביקש לעזוב איתם. גלעד כץ, עוזרו של גודס באותה תקופה, הסביר בסיכום העונה של ראשון את הסיטואציה, "היינו אז בתקופה של משחקים ולכן לא יכולנו לאשר לו לקחת את הדברים ולטוס באמצע העונה. הוא עבר תקופה קשה אמוציונלית וזה רק טבעי כשמדובר בילד בן 21 בעונה הראשונה שלו מחוץ לבית. אני וגיא החלטנו להוריד ממנו את העומס באימונים כדי להקל עליו ובהדרגתיות הוא גם חזר לשגרה ותיפקד כמו כולם. לפרשה הזאת אפקט חיובי".

העונה היחידה שבה גודס בנה את סגל קבוצתו הייתה 2005/6, העונה בה סיימה ראשל"צ במקום השלישי, מרחק נקודה מעליה לגמר הפיינל פור. בניגוד למאמנים רבים שמתאימים את שיטת המשחק שלהם, לשחקנים שהם מביאים, גודס החתים שחקנים שמתאימים לשיטת המשחק שהוא בנה בראשל"צ: שיטת הלחץ. במשך עונה שלמה שחקניו טרפו את הפרקט עם לחץ בכל הזדמנות אפשרית והפתיעו את הליגה. מורן רוט, אחד מכוכבי ראשל"צ באותה עונה: "באותה תקופה היה אפשר לראות שגיא לומד בכל אימון ובכל משחק מטעויות שהוא עושה ומתקן אותן. כשהוא ראה שדברים שהוא עושה הולכים, הוא היה הולך איתם ופועל עם האינסטינקטים שלו. בכלל, קור הרוח והעובדה שהוא חש את השחקנים, זה דברים שמורגשים בהתנהלות של גיא".

המחזור התשיעי בליגת העל באותה עונה מלמד על יכולותיו המקצועיות של גודס. הפועל תל אביב של אפי בירנבוים הגיעה לגן נחום והוליכה ביתרון 15, 4 דקות וחצי לסיום. גודס לא וויתר ונזכר בתרגיל שפיני גרשון עשה לו שבוע קודם לכן במשחק גביע. גודס עבר לשחק עם ארבעה מובילי כדור וראשון חזרה בקאמבק מדהים עד לניצחון. "מה שאני זוכר מהמשחק הזה היה מה שקרה עם אור איתן. הוא החטיא את כל חמש השלשות הראשונות שלו, וגיא אמר לו בפסק זמן בפיגור 8 להמשיך לזרוק ולהאמין בזריקה. אור קלע שלוש שלשות אז", נזכר רוט.

הנפש הפעילה

אחרי ההצלחה בראשל"צ, החליטו במכבי תל-אביב להאמין בשחקן העבר של המועדון, ולקחת אותו כעוזר המאמן של נוון ספאחיה בעונת 2006/7. החיבור בין גודס לספאחיה לימד את מאמן ירושלים החדש לא מעט על ההתנהלות מחוץ לכדורסל. "כולם רואים את הג'נטלמניות של ספאחיה והצורה בה הוא נוהג עם אנשים ועם השחקנים שלו. זה מדבק", אומר גורם במכבי. "היה קשה לנו לראות את זה בהתחלה, אבל בעונה שלאחר מכן, כשגיא נדחק הצידה ועודד קטש ואורן עמיאל ניהלו את העסק, אפשר היה לראות את השלווה והמקצועיות שגיא לקח מספאחיה".

שחקן במכבי בשנתיים האחרונות מספר קצת על התפקיד של גיא בתוך המערכת הלחוצה של מכבי: "בעונה עם ספאחיה גיא היה שותף שווה. היה אפשר לראות באימונים של נוון שגיא היה נותן משלו, אבל גם לומד בעצמו מהניסיון של נוון. את העונה האחרונה צריך לחלק לשני חלקים. בתקופת עודד ואורן עמיאל היה אפשר לראות שגיא מנסה לתת משלו, אבל היה לו מאוד קשה. כשהם עזבו וצביקה לקח את התפקיד, גיא כבר הפך להיות יותר משותף שווה. הוא העביר חלק גדול מהאימונים, ידע מתי לדבר ולמי לתת הערות בזמן הנכון. הוא קיבל יד חופשית מצביקה שמאוד האמין בו. אני חושב שחלק גדול מההצלחה של מכבי העונה באירופה אפשר לזקוף גם לזכותו".

לקראת הפיינל פור האירופי היה ניתן לראות כי כל המערכת של מכבי נמצאת בלחץ שיא. "צביקה ניסה קצת יותר לקחת את האימונים בתקופה הזאת לפי תוכנית שהוא ניסה לבנות", מספר גורם במערכת, "אבל הלחץ הגדול לקראת הנסיעה לפיינל פור חילחל והיה נראה כאילו השחקנים לא בפוקוס שיא. אני זוכר שראיתי את גיא ניגש באמצע האימונים לשחקן מסוים, לוקח אותו הצידה, מחליף איתו כמה משפטים והשחקן היה חוזר לאימון. זה חלק מהתכונות הבולטות שיש לגיא. הוא מקצוען מצד אחד, ומצד שני אחד שמבין את נפש השחקן יותר טוב מכל מאמן אחר שעבד עד עכשיו במכבי. החיבור שלו לשחקנים זה דבר שלא רואים בכל יום. הוא יכול להעביר שיעורים למאמנים אחרים בדרך ההתנהלות שלו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

מורה לכימיה

לפני כשלושה שבועות, כשמונה אפי בירנבוים למאמן מכבי, נותר גודס לבד במערכה. אמנם ראשי הקבוצה רצו שהוא ימשיך להיות עוזר מאמן, אבל בירנבוים סרב. הרבה קבוצות רבו על גודס, אבל הוא החליט לבחור בקבוצה המבולבלת מירושלים. האם הוא מוכן למשימה? "קור הרוח שלו דווקא במשחקים הגדולים יהיה לטובתו", מעריך רוט. "במשחקים החשובים באמת אפשר לראות את גיא דרוך ומוכן, ובירושלים יש הרבה משחקים חשובים ויש הרבה לחץ וציפיות. אני חושב שהם עשו בחירה טובה". גם יו"ר ראשל"צ קליסקי סבור שהדרך של גיא בירושלים תהיה רצופת הצלחות: "גיא מאוד יסודי, מאוד משקיען והוא נותן את כולו לכדורסל ולקבוצה. גיא הוא מאוד אהוב על השחקנים, וזה דבר חשוב כי הוא יוצר כימיה בלתי רגילה. אני חושב שהוא יצליח בירושלים כי הוא מאמן ששחקנים משחקים בשבילו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully