וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי רוצה להגדיל?

16.5.2008 / 18:55

אבי לוזון רוצה להגדיל את ליגת העל ל-16 קבוצות, אבל בבלגיה, סקוטלנד ואוסטריה, מדינות שקצת דומות לנו, לא ממש ממליצים על המהלך

בבלגיה ממש לא מרוצים מהליגה הגדולה שהם יצרו. "לקבוצות במרכז הטבלה אין בשביל מה לשחק. אין לנו יכולת כלכלית להחזיק ליגה עם 18 קבוצות, והרמה בליגה השנייה ירדה פלאים", אומר לוואלה! ספורט רוברט סטקאס, האחראי על ליגת הכדורגל הבכירה בהתאחדות הבלגית. לטענת אנשי כדורגל בבלגיה, במדינה עם כ-10 מליון תושבים, קצת יותר מאיתנו (ועם קצת יותר מסורת כדורגל), אין מספיק קבוצות מקצועניות לליגה כל כך גדולה.

בשם תובנה זאת, הבלגים כבר חושבים על פתרונות, ובעוד שתי עונות מתכוונים החברים של ברדה ויצחקי להקטין את הליגה ולעבור למתכונת של 16 קבוצות. ליגה שתתחלק לאחר 2 סיבובים לפלייאוף עליון ותחתון עם 8 קבוצות כל אחד. בפלייאוף העליון גם הקבוצה מהמקום השמיני תוכל למצוא את עצמה במפעל אירופי ובפלייאוף התחתון גם הקבוצה מהמקום ה-9 תוכל לנשור בסוף העונה לליגת המשנה. כך, מאמינים בבלגיה, יגדל העניין הספורטיבי בליגה עד לרגע האחרון, דבר שלא קורה היום בליגה הגדולה והמורחבת.

פתרון אפשרי נוסף לליגה שמכילה יותר מדי קבוצות לא ראויות הוא הקמת "הבנליגה". לפי הרעיון הפחות פופולארי ופחות ריאלי הזה, תוקם ליגה אחת חזקה מקבוצות במדינות בנלוקס - הולנד, בלגיה ולוקסמבורג - שם מאסו ברמת הכדורגל ההולכת ודועכת במדינות האם שלהן. פוליטיקאים ואנשי כדורגל משלוש המדינות מקדמים את הרעיון, שעיקרו ליגה אחת חזקה במקום שלוש בינוניות, פלוס (הולנד) מינוס (לוקסמבורג). מי שמוביל את המהלך במרץ הוא אלין קורטוייס, פוליטיקאי בלגי וותיק, שטוען בראיונות לעיתונות הבלגית שאפילו מישל פלטיני התלהב מהרעיון.

מעבר ליותר מדי מכבי הרצליות בליגה הבלגית הראשונה, יש עוד כמה בעיות במתכונת של 18 קבוצות: העובדה כי במתכונת הליגה הנוכחית קבוצות מסוימות מאבדות עניין בליגה כבר בשלבים המוקדמים של העונה, יוצרת כר גידול נוח לשחיתות והטיית משחקים. בחודש שעבר נפתחה חקירה כנגד אנדרלכט וסט. טרוידן על הטיית תוצאות המשחק בין שתי הקבוצות. חקירה זו מצטרפת לפרשייה מ-2006, שוב לגבי הטיית משחקים, אשר הובילה לכליאתם של לא פחות מ-10 שחקנים ומאמנים בלגים.

"צריך לקחת בחשבון גם שבליגה גדולה יש יותר מדי קבוצות מאזורים קטנים", מוסיף אותו סטקאס, האחראי על ליגת הכדורגל הבכירה בבלגיה. "בעונה הבאה הולכות לשחק בליגה הראשונה שש קבוצות ממחוז מאוד קטן, שהמרחק הגיאוגרפי בין כל אחת מהן הוא אפסי. זה לדעתי מצב לא בריא לחלוטין. לכן אנחנו רוצים להקטין את הליגה, וכך הקבוצות הגדולות הולכות לשחק בינן לבין עצמן יותר פעמים ואנחנו מקווים כי זה מה שישפר את רמת הכדורגל".

לאורן של סלטיק וריינג'רס

המסר הבלגי לליגה הישראלית והרעיון של אבי לוזון להגדיל משמעותית את הליגה, הוא חד וברור. האם לנו, לעומת הבלגים, יש מספיק קבוצות מקצועניות ל-16 או 18 קבוצות? האם יש לנו מספיק קבוצות שיכולו להעמיד סגל ותקציב תחרותיים כדי לעמוד בסטנדרטים של ליגה ראשונה, והאם אבי לוזון בדק את כל הנתונים האלה לפני שהגה את התכנית שלו ל-18 קבוצות, סליחה 16. תלוי באיזה יום שאלתם אותו. האם שטרן חלובה יודע מדוע מקטינים בבלגיה את הליגה ויוצרים פלייאוף?

בואו ננסה לבדוק עוד מודל שדומה מבחינת גודל המדינה ואיכות הכדורגל לישראל: המודל הסקוטי, שם משחקים בליגה הבכירה עם 12 קבוצות בלבד. הפרמייר ליג הסקוטית, ששלחה נציגה לגמר גביע אופ"א רק לפני שבוע, לא זוכה לתהילה חובקת עולם. קבוצות כמו גלזגו ריינג'רס וסלטיק הן אומנם שמות מוכרים בכדורגל העולמי, אולם חוץ משתי הנציגות הבכירות, סובלים בסקוטלנד, לפחות למראית עין, מליגה חלשה וצפויה. האליפויות מתחלקות מאז 1985 בין ריינג'רס לסלטיק, אבל הסקוטים בטוחים שהמודל שלהם הוא הנכון, ועוד קבוצות בליגה לא ישנו את השליטה של שתי הקבוצות מגלזגו. בטח כשאין מספיק כאלה שיכולות להיכנס לליגה העליונה ולעמוד בסטנדרטים.

"זה נכון שבליגה הסקוטית בדרך-כלל יש תחרות בין 4 קבוצות גדולות ונכון שמקומות 1-2 'תפוסים' על ידי אותן קבוצות, אבל אני בכלל לא מסכים שהליגה שלנו משעממת", כך אומר אוהד סקוטי בשם ג'ון בפורום כדורגל סקוטי. "סקיי ספורט מדווחת שמספר הצופים עולה אצלנו בהתמדה, אז כנראה שלא כל כך משעמם פה".

גם בהתאחדות הסקוטית לכדורגל מהללים את הליגה המקומית הקטנה. "הליגה הסקוטית משחקת בצורה הכי נכונה עבורה", אומר לוואלה! ספורט, מארק דאנלופ, מההתאחדות הסקוטית. "להרבה קבוצות יש תמיד על מה לשחק , אם זה גביע אופ"א ואם זה בליגת האלופות. אני באמת מאמין כי במדינה בגודל של סקוטלנד, עם כחמישה מליון תושבים, אין שום צורך בליגת כדורגל גדולה יותר. העובדה כי יש לנו 2 קבוצות פאר כמו סלטיק וריינג'רס רק משפרת את הרמה של הליגה, כי הקבוצות הקטנות יותר מתפתחות לאורן של הקבוצות הללו והשאיפה לנצח אותן מובילה להתחזקות הקבוצות הקטנות".

גם מאמן הנבחרת הסקוטית, ג'ורג' ברלי, סבור כי העובדה שריינג'רס הגיעה עד לשלב הגמר של גביע אופ"א, מוכיחה את חוזקה ועוצמתה של הליגה המקומית. "השחקנים של ריינג'רס צברו ניסיון בגמר גביע אופ"א וזה נהדר בשביל הנבחרת הסקוטית", אמר המאמן, "אבל הרבה יותר חשובה היא העובדה כי השחקנים הסקוטים הוכיחו עד כמה הליגה שלנו חזקה".

האוסטרים מצביעים ברגליים

דוגמא קיצונית אף יותר לליגה קטנה, היא הליגה האוסטרית הצנועה. האוסטרים מקיימים סופר ליגה בין עשר הקבוצות החזקות במדינה ולטענתם רמת הכדורגל רק עולה מאז השינוי. "אנחנו נמצאים על הדרך הנכונה", בטוח קצין התקשורת של ההתאחדות האוסטרית, כריסטיאן קרצ'ר. "הקטנו את הליגה בשנת 1998 מכיוון שלא הייתה לנו את היכולת הכלכלית להחזיק ליגה ראויה עם מספר קבוצות גדולות יותר. בנוסף, הקהל פשוט הצביע ברגליים ולא הגיע למשחקים. מאז שהקטנו את הליגה, לעומת זאת, ממוצע הצופים עולה משנה לשנה בהתמדה ואנחנו מאוד מרוצים".

הקבוצות האוסטריות שבליגות הנמוכות יותר לא קיבלו את מהלך הקטנת הליגה בשמחה יתרה, וגם היום, עשר שנים לאחר השינוי, עדיין עולות הטענות כנגד הליגה הקטנה. "הקבוצות הקטנות רוצות להצטרף לחגיגת הכסף הגדול בליגה הראשונה וזה לגיטימי, אבל אלו הן קבוצות שפשוט לא מספיק טובות בשביל לשחק בליגה הראשונה", מסביר קרצ'ר. "אין להן אצטדיונים ראויים לליגה הראשונה, אין להן מספיק שחקנים טובים. לא צריך להגדיל את הליגה ולתת פרס לקבוצות בינוניות. גם עכשיו בליגה הראשונה יש לנו מספר קבוצות קטנות יחסית שעשו את הדרך הקשה והבטוחה עד שהגיעו לצמרת. בכדורגל צריך סבלנות, וליגה גדולה לא יכולה לפצות על פערים ביסודות כדורגל נכונים ובמתקנים ראויים".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

האם בליגת העל מקצוענים יותר מהלאומית?

האם ליגה רחבה יותר גדולה גם עלינו? תלוי את מי שואלים. האם הגדלת הליגה תיתן פרס לא ראוי לקבוצות שלא ידעו להתנהל בשנים האחרונות, או שמא זה ישמש כזרז לפיתוח הענף באזורים נידחים יותר. ואולי בכלל זה לא משנה כמה קבוצות ישחקו באיזו ליגה, כל עוד תרבות הספורט התחרותי שלנו חולה בדיוק כמו החברה שהיא משקפת. מחלה שאף ניתוח פלסטי לא ירפא.

דודו דהאן, העולה החדש לליגת העל, סבור שזה בכלל לא משנה. כי אין ממש פערים בין "המקצוענות" בליגת העל ל"חוסר המקצוענות" בליגת השנייה. כולם אותו דבר. "אין הבדלי רמות בארץ בין הליגה השנייה לראשונה. טורניר הגביע הוכיח את העובדה הזאת היטב", אומר דהאן. "באירופה כל הזמן חושבים להגדיל את הליגות, לא להקטין. אמנם בבלגיה רוצים לצמצם את הליגה, אבל זה בגלל שהפערים בין הקבוצות שם גדולים מאוד ולא זה המצב בארץ. למה באנגליה, עם 20 קבוצות, יכולים לשחק עד המחזור האחרון ופה לא?", תוהה המאמן.

"בארץ נוצר מצב שהקבוצות הגדולות נפגשות בינן לבין עצמן ארבע או חמש פעמים בעונה. זה מפחית את רמת המתח במפגשים הללו. זה לא מעניין אף אחד וזה רק הורס את הליגה", ממשיך דהאן. "אני מאוד מקווה שיאפשרו לאבי לוזון להשלים את המהלך הזה ואם זה יצליח זה יהיה המהלך הכי חשוב שנעשה בכדורגל הישראלי אי פעם".

  • עוד באותו נושא:
  • אבי לוזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully