וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההזדמנות האחרונה

2.5.2008 / 12:15

איך צביקה שרף, למוד הסבל מאירועי פיינל פור בעבר, יכול להתגבר על הטראומות הישנות ולזכות בגביע. מומחי כדורסל מנסים לייעץ

בתום הפסדה של מכבי תל אביב בנהריה, הפנים העגומות של ההנהלה, הצוות המקצועי והשחקנים אמרו הכל. עם מאזן של שלושה הפסדי ליגה מארבעת המשחקים האחרונים, הגנה שסופגת בצרורות, התקפה ללא איש אמין לרגעי לחץ, וחוסר יציבות לאורך כל העונה, אין פלא שהפנים הללו המריאו לפיינל פור במדריד, כשהן מקרינות לחץ וחוסר ביטחון. מכבי הגיעה לישורת האחרונה של העונה כשהיא בשפל.

זו לא הבעיה היחידה. צביקה שרף, האיש שהפסיד פעמים את גביע אירופה (1987, 1989) והובס בחצי גמר פיינל פור 1991 על ידי ברצלונה ב-34 הפרש, סוחב מטען עצום על הגב. אחרי שכבר נשכח, הפך פרשן ונראה היה שפצח בקריירה חדשה, זימנו לו האירועים השונים קאמבק מהסרטים. אחרי שמונה למאמן הנבחרת, הוא חזר למכבי בדלת האחורית, כמחליפו של עודד קטש. איך שרף, ששבע מרורים מהופעותיו הקודמות במעמד זה, יוכל להחזיר לעצמו ולשחקניו את הביטחון העצמי, והאמונה שהם יכולים לחזור ביום שני בערב עם הגביע ביד?

הפיצול

“הפיינל פור מאפשר לצוות המקצועי לשנות את הפן המנטלי”, מרגיע רלף קליין, "מדגישים בפני השחקנים שזה סיפור אחר, זו אירופה, באירופה אנחנו חזקים, והבעיה פחות גדולה. עורכים שיחות אישיות, מדגישים הישגי עבר ואפילו מאזנים היסטוריים, למשל שסיינה מעולם לא ניצחה את מכבי". קליין מתכוון ל"פיצול", מונח שכל פסיכולוג ספורט מכיר. אפילו כשמדובר באותם שחקנים, תפקודם משתנה. ליברפול, לדוגמה, שכחה מתי זכתה באליפות אנגליה, אבל רושמת הצלחה עקבית בליגת האלופות.

"בשל הניסיון והמסורת, יש למכבי יתרון, ושחקניה יכולים לעשות כזה 'פיצול'”, אומר פסיכולוג הספורט, ארנון צפריר. “ניסיון" זו מילה בעייתית, משום ששרידי הקבוצה הגדולה שזכתה בשני גביעים, לא ממש משחקים לאחרונה. וויצ'יץ' אינו בכושר משחק, בורשטיין רשם 42 דקות ליגה בארבעה משחקים ושארפ טעם פרקט ל-8 דקות בחודש אפריל. קשה לצפות מהשלושה לגדולות ונצורות. “בדרך כלל לשחקנים מנוסים כמו שארפ או וויצ'יץ' יש השפעה עצומה, גם אם אינם משחקים”, מבהיר צפריר, "הם מעין סוכנים של המאמן, והוא צריך לרתום אותם לטובת העניין".

הטפיחה

אז איך נוטעים ביטחון עצמי, ומשפרים את המוטיבציה? “הדבר המרכזי שנדרש מהצוות הוא לחזק את תחושת המסוגלות הקבוצתית, עלי ידי הזכרת הצלחות עבר, בדגש על מפעל היורוליג", אומר צפריר. גור שלף חושב שאין צורך להמריץ את השחקנים, והשפעת ההפסדים האחרונים, לא גדולה. אם מישהו חשב ששחקני מכבי גוררים אתם את טראומת גמר גביע המדינה, בו הפסידו במעמד מחייב, או את הפסדי הליגה האחרונים, הרי שלפי שלף אין זה כך. “הרגשת שחקנים לא תלויה בשבוע-שבועיים האחרונים. מכבי כבר הוכיחה שהיא יכולה להשתנות תוך שלושה ימים. זה מעמד שמגיעים אליו חדים. יש מקרים פרטניים או קבוצתיים עליהם עובדים מנטלית. בזמננו היה חדר וידאו עם עשרות קלטות ויכולנו לצפות לבד או ביחד. כל התכונה מסביב מחדדת אותך".

מנגד, מוטי דניאל, שהפסיד גביע פעמיים, טוען שיש לממד הנפשי עמו מגיעים השחקנים משקל רב. “מצד אחד זו לא בעיה גדולה, כי האירוע מחדד וממריץ את שחקנים. ברמות האלה, לכושר המנטלי יש חשיבות גדולה יותר, פחות מהכושר הפיזי. כל ההייפ יכול להכניס שחקנים לפוקוס, ומאידך להלחיץ את חסרי הביטחון. צריך לזכור שגם כושר טוב לא מבטיח כלום". השאלה הגדולה היא איך מתגברים על כישלונות העבר וגורמים לאסופת השחקנים המבולבלת של השבועות האחרונים, להראות כמו הקבוצה שרשמה רצף ניצחונות מרשים עם מינויו של שרף. “לא צריך להסביר לשחקנים את החשיבות. פשוט מתרכזים ברמה היומיומית, ברמה הטקטית, מדברים רק על המשחק הראשון. רוטינה ושקט תעשייתי, זה הכל", אומר דניאל.

“שיחה אישית וטפיחה על השכם תמיד עוזרים במצבים שכאלה”, מסביר קליין על האופן שבו הצוות המקצועי צריך לגבש את הקבוצה. לדעתו היחס הפרטני הוא זה שיגרום לבסוף ללכידות קבוצתית. "אני הכרתי היטב את שחקני, וידעתי מי זקוק לטפיחה, מי מעדיף שקט וכיוצא בזה. כל אחד זה סיפור אחר".

גם לקהל תפקיד חשוב במעמד, ולדעת צפריר על ראשי מכבי להשתמש בו בחוכמה, כי הוא יכול להוות חרב פיפיות. "הרבה פעמים אומרים 'אנו צריכים את הקהל', וזו יכולה להיות אינדיקציה לחוסר ביטחון, כאילו שצריכים עזרה ממישהו. בעניין הזה, שראפובה אמרה אחרי המשחק עם פאר כי פתאום היא הבינה ששחר לא יכולה לבד. המערכת מסביב לשחקנים מאוד מנוסה, והיא אמורה לבודד את לחץ הקהל לפני המשחק. התקשורת מתייחסת לקהל כשחקן שישי, אבל זו תהיה טעות מבחינת שחקני מכבי אם גם הם יתייחסו כך".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הקוף

צביקה שרף הוא הדמות המעניינת ביותר בכל הסיפור הזה. אם ג'מצ'י היה קולע את השלשה ההיא בגמר 1987, או הוא ושחקניו לא היו מאבדים את העשתונות בגמר 1989, הוא כבר לא היה צריך להוכיח כלום בקריירה שלו. אבל שרף הפסיד, ואת פיינל פור 1991 כבר הזכרנו. אם יש משהו שהוא רוצה יותר מכל, זה את הגביע הכסוף, שיציב אותו בשורה אחת עם הישראלים רלף קליין ופיני גרשון.

“אין ספק שצביקה רוצה להוכיח", אומר שלף, "יתרונו לעומת העבר הוא גיא גודס, שמאוד דומיננטי ומכניס רוח חדשה, לכן אנו רואים מצביקה דברים חדשים שלא ראינו בעבר, כמו למשל הגנות שונות וכיוצא בזה". צפריר טוען כי לשרף אסור לעשות חיבור לעבר. “תחושת המסוגלות והאמונה בעצמו תתמלא בסימני שאלה אם הוא יעשה חיבור שכזה. מאז אותם הפסדים הוא עבר קבוצות רבות ולחוצות, ויתרונו בניסיונו העצום. אין ספק שהוא יודע שיש לו קוף על הגב, ואולי זה הסיכוי האחרון שלו לזכות בגביע אירופה. אסור לו להפיל על השחקנים את הלחץ והחרדות שקיימים בו. אם יצליח לשמור את החרדות לעצמו ולטעת בהם אמונה, הוא יכול להצליח".

קליין מציב את הפוקוס על שרף, ומבהיר כי בניגוד לעבר הלא מוצלח, הפעם מוטלת אחריות כבדה יותר על כתפיו. “כיום הצוותים המקצועיים יודעים הכל, לכן עמדת המאמן חשובה מתמיד. כולם אומרים שמכבי הגיעה לפיינל פור, ואני אומר שריאל מדריד העלתה את מכבי לפיינל פור. אם מאמן ריאל היה מורה לעשות עבירה על הלפרין, לפני השלשה שקלע, אז מכבי לא הייתה מגיע למעמד שבו היא נמצאת. בגלל הידע והסקאוטינג שקיימים כיום, החלטות המאמן בכדורסל הרבה יותר חשובות, והשפעתו גדלה לאין שיעור".

ובכל זאת, למרות הכבוד הרב שרוחש קליין למאמני היריבות, הוא חושב שלשרף יש את היכולת להגיע הכי גבוה. “המטרה היא להגיע לגמר, כי שם הכל יכול לקרות. דווקא המכשול הראשון, חצי הגמר, הוא החשוב והקשה. כשאתה בגמר, אתה בטופ. ההרגשה קשה יותר אם מפסידים במשחק הראשון, ואני חושב שאם צביקה יעבור את סיינה ויפסיד בגמר, זה יתקבל אצלו קצת יותר טוב".

המוטיבציה

אם כך, לא טראומה ולא בטיח. גם חוסר הביטחון שקיים בחלק ניכר משחקני מכבי לא מהווה תירוץ. כל העניין הוא ניקוז המוטיבציה, הריכוז והיכולת ל-40 דקות אינטנסיביות, שיביאו אותך לשלב בו הגביע מונח על השולחן. "מבחינה מקצועית למכבי יש בעיות, אבל היא בכל זאת הצליחה להגיע למעמד הכי גבוה באירופה", אומר דניאל, "הכושר לא ממש משנה, כי בכל מקרה זה לא יהיה פיקניק".

האם שרף ידע להתגבר על העבר, להטריף את השחקנים ולטעת בהם את תחושת המסוגלות? במשך שנים הוא נחשב לרס"ר, ולא בדיוק אחד כזה ששחקנים משחקים עבורו. "אני מכיר את צביקה יותר מ-14 שנים, ותמיד הוא היה מאוד פתוח, ישיר ואמין. לפחות לי הוא היה מישהו שהיינו נותנים הכל בשבילו", מפתיע שלף. "קשה לדעת למה לצפות ממכבי, כי לצד הפסדים מרגיזים לחולון או נהריה, היו גם ניצחונות גדולים במגרשים קשים".

מכבי אף פעם לא הגיעה לפיינל פור אחרי שבעה הפסדי ליגה, אבל העונה הנוכחית כבר הוכיחה שהכל יכול לקרות למכבי הנוכחית. אפילו זכייה ביורוליג, ואיבוד אליפות מקומית. ביום שישי בערב נדע אם שרף ושחקניו, אכן השאירו הכל מאחור, ולפחות השאירו לעצמם סיכוי לגבי החתיכה האירופית של עוגת התארים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully