וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין יורש לשושלת מסינה

2.5.2008 / 13:33

צסק"א עומדת בפני צומת מכריע: המאמן יעזוב, הדור יתחלף וההנהלה לחוצה. להיכן צועדת אחת הקבוצות הגדולות בכדורסל האירופי?

"העובדה כי צסק"א תהיה בפיינל פור הרביעי שלה בשש השנים האחרונות היא תעודת כבוד למועדון", אמר אטורה מסינה ערב הטיסה למדריד לקראת הפיינל פור האחרון שלו בתור מאמן הקבוצה, "הסיבה העיקרית שהמועדון הצליח בשנים האחרונות היא כי נעשו בו כל כך מעט שינויים".

האמירה האחרונה של האיטלקי גרמה להרבה דפיקות לב בקבוצה. אומנם המאסטרו טרם הודיע רשמית על תוכניותיו העתידיות, אך לכולם ברור שהוא יעזוב בסוף העונה. האם צסק"א תצליח לשרוד את המהפך?

מאז שהוא הגיע למועדון, הרוסים הפכו למפונקים. מסינה, 48, מאמן את צסק"א מאז עונת 2005/6, וכבר בעונתו הראשונה זכה עמה בגביע אירופה, וקטע שרשרת ארוכה של כישלונות. בעונה לאחר מכן אומנם הפסידה צסק"א בגמר לפנאתינאייקוס, אבל העונה האיטלקי שוב הוביל את קבוצתו לארבע האחרונות, כשפחות מזכייה בתואר תיחשב לכישלון. אין פלא שהרוסים חוששים מעזיבתו.

"ביום בו החלו השמועות שמסינה מיצה את עצמו בצסק"א ושיעזוב בסיום העונה, הורגשה במוסקבה רעידת אדמה", מספר העיתונאי הרוסי מקס ברודסקי, המסקר את צסק"א מוסקבה בעשר השנים האחרונות, "אם אומרים שצסק"א החלה לשחק כדורסל טקטי, זה הכל בהשארתו של מסינה, הוא לקח את השחקנים המוכשרים כל כך של צסק"א, ועשה מהם מכונה משומנת, ממש כמו הצבא".

רק נהנה מהפירות

מסינה החל את דרכו בכדורסל האירופאי עוד בעונת 1989/90, אז היה בסך הכל בן 31, והוביל את וירטוס בולוניה בעונתו הראשונה כמאמן בוגרים לזכייה בגביע המחזיקות. שלוש עונות מאוחר יותר הוא הפך למאמן הצעיר ביותר בתולדות נבחרת איטליה. משם חזר לוירטוס בולוניה ועבר בבנטון טרוויזו לפני שהגיע והפך את צסק"א לאחת הקבוצות הכי טובות ביבשת.

אבל יש כאלה שלא נותנים לו יותר מדי כבוד ולא מייחסים את ההצלחה של צסק"א אך ורק למסינה. ולרי קושין, פרשן ברשת הטלוויזיה המקומית שהחל לסקר את צסק"א בעונה האחרונה של המאמן דושאן איבקוביץ' בקבוצה, מציג את עבודתו של מסינה באור קצת שונה. "מה שמסינה עשה זה לקחת את הסגל המצוין שבנה לו איבקוביץ', וידע איך לעבוד איתו", טוען קושין, "הוא לקח שחקנים שלא התאימו לשיטת עבודה שלו ושיחרר אותם, אבל הבסיס הוא של איבקוביץ'. בזה הוא הכי טוב שיש, להוציא מחומר קיים את המיטב, אבל אסור לקחת מאיבקוביץ' את העובדה שהוא זה שבנה את הבסיס של הקבוצה הגדולה של צסק"א של היום, ומסינה נהנה מהפירות שלה".

השחקנים עליהם מדבר קושין הם בעיקר תיאו פאפאלוקאס הנפלא, המתאזרח האמריקאי ג'יי אר הולדן, שחקני נבחרת רוסיה אלכסיי סברסנקו ו-ויקטור חרייפה, ודיוויד אנדרסן האוסטרלי/דני. את כולם, כאמור, הביא המאמן הקודם. "אולי השחקנים האלה הם באמת מתקופתו של איבקוביץ', אבל אצל איבקוביץ' הם לא הצליחו, אצל מסינה הכל השתנה", אומר גורם במועדון הרוסי, "כל השינוי היה בהבאת הצוות האיטלקי שהוא בחר בקפדנות, הוא הפך את צסק"א לקבוצה הכי טובה באירופה, אפשר למנות אותה באותה נשימה עם ספליט הגדולה".

הצוות שאותו הביא מסינה לצסק"א כולל את עמנואל מולין, עוזר המאמן של מסינה מתקופתו בבנטון ובוירטוס בולוניה, וקלאודיו קריפה, הסקאוט הראשי של הקבוצה והאחראי המקצועי. ברודסקי מהלל את האחרון וטוען כי "ביום שהנחית מסינה את קריפה בצסק"א, הקבוצה הפכה להיות מקבוצה אפורה למלאת חיים. זה היה כל השינוי, הוא הוסיף לשחקנים הקיימים את האנשים הנכונים שבאים לעשות את העבודה, כל הקרדיט מגיע לצוות".

אחד מחברי הצוות היותר מכובדים בתקופתו של מסינה הוא יבגני פשוטין, אקס מכבי רעננה, שביחד עם הצוות האיטלקי מקשר בין ההנהלה למסינה. "העבודה איתו היא משהו שלוקחים לכל החיים, הוא גדול המאמנים באירופה", אמר פשוטין, "יורוליג שני בתוך שלוש שנים ישים את החותם הרשמי על תקופה מדהימה".

נותרה עוד משימה אחת

ההצלחה של צסק"א תעמוד בשנה הבאה במבחן גדול: המבחן של אחרי תקופת מסינה. השאלה הראשונה היא למה מסינה בכלל עוזב קבוצה כל כך גדולה. "לכל מאמן יש שאיפות ומטרות", אומר גורם בכיר בצסק"א, "אני יודע שגם ראשי המועדון מבינים את ההחלטה שלו ומעריכים אותו על כך שהוא הודיע להם את זה קצת לפני שזה דלף לתקשורת".

השמועות וההערכות מדברות על כך שמסינה סיכם את תנאיו בברצלונה, שמיהרה לפטר את דושקו איבנוביץ' באמצע העונה ומינתה את חביאר פסקואל האלמוני כדי להכין למסינה את הקרקע. "מסינה סגור לשלוש שנים בברצלונה, את זה כל האנשים בצסק"א יודעים, ואת האמת - הם לא פגועים מזה", מספר קושין, "ניסיתי לשוחח עמו ביום בו החלה השמועה על כך שיעזוב את צסק"א, ולא הצלחתי להשיג אותו. הטלפון שלו היה תפוס במשך שש או שבע שעות. לבסוף כשהשגתי אותו הוא סיפר לי שחצי מהזמן הוא דיבר עם אנשים שבירכו אותו על התקופה שלו עם הקבוצה הכי טובה באירופה, והחצי השני היה עם אנשים שניסו לשכנע אותו לבוא לקבוצה שלהם. אין קבוצה שמכבדת את עצמה באירופה ולא גיששה אצלו. הוא עצמו מרגיש מאוד מוחמא, אבל הוא עוד לא סיים את העבודה שלו העונה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מי יירש את המלך?

השאלה השניה הנשאלת היא מי יירש את תפקידו של מסינה בצסק"א, אחד התפקידים המתוגמלים ביותר באירופה, אך בו זמנית גם הקשים והמאתגרים ביותר. "יש שלושה מועמדים רציניים: דיוויד בלאט הוא המועמד הכי רציני בגלל ההצלחות שלו עם נבחרת רוסיה", מספר ברודסקי, "זליקו אוברדוביץ' הוא המועמד השני, ואיתו כבר היו שיחות, אבל הוא מרגיש יותר מדי בבית בפנאתנייקוס. המועמד השלישי שיכול בסופו של דבר להיות מושלם לצסק"א הוא סביטסלב פסיץ', שרק לפני חודש סיים את תפקידו בדינמו מוסקבה".

המומחים ברוסיה מדברים על כך שבצסק"א מחפשים מאמן שימשיך לכמה שנים כמו בתקופתו של איבקוביץ' ומסינה, ולכן פסיץ' הוא לא אופציה ראויה בגלל הסכסוכים הרבים שהוא יוצר בתוך המערכות בהם נמצא. "פסיץ' תמיד אומר לי שהוא לא דואג, למרות כל הדיבורים סביבו, הוא תמיד ימצא עבודה", מספר מקורב למאמן, "הוא מאוד רוצה ללכת לצסק"א, זה המועדון הכי גדול באירופה, אבל לא יקרה כלום אם הוא לא יגיע לשם, כי יש לו את תנאי העבודה שלו ואת השיטות שלו, הם לא מתאימות לכל מקום".

בתקשורת הישראלית פורסם לאחרונה כי זליקו אוברדוביץ' קיבל הצעה של שני מיליון דולר על מנת שיגיע בעונה הבאה לצסק"א, ואחרי חוסר ההצלחה העונה להעפיל עם פנתאנייקוס להצלבה ביורוליג דובר על סוף דרכו ביוון. "אנחנו מאוד רוצים את אוברדוביץ' אצלנו לשנים רבות נוספות", התבטא נשיא פנאתנייקוס, פבלוס ג'יאנקופולוס, "מבחינתנו פנאתנייקוס ואוברדוביץ' זה הולך ביחד וילך לעוד הרבה זמן". למרות המחמאות ההדדיות, השאלה היא האם הפיתוי הכספי הגדול, והפיתוי המקצועי שמשתלב עם הכסף, ישלח את הסרבי הוותיק לצסק"א.

בלאט המועמד האולטימטיבי

ומה לגבי דיוויד בלאט? המאמן הישראלי שהביא לרוסיה את אליפות אירופה לנבחרות הוא למעשה האנדרדוג לעומת שני שועלי הקרבות הסרבים, אך רוב העיתונאים הרוסים סבורים שבלאט הוא האיש הנכון לבנות את צסק"א. "העבודה שדיוויד עשה בנבחרת סידרה לו את כל נקודות הזכות שיש בצסק"א", מספר קושין, "במועדון מחכים לסיום העונה כדי לפנות אליו. הוא מתאים גם מבחינת הגיל הצעיר שלו וגם מבחינת הסגנון השונה שמקווים במועדון שהוא ינסה ליישם. ללא ספק בלאט הוא מאמן ברמה הכי גבוהה באירופה, ואם הוא יחתום בצסק"א איש לא יתפלא, זה תפקיד שמתאים לו מאוד".

"אסור לשכוח שצסק"א היא לא רק מאמן. עם כל הכבוד למסינה, בלי השחקנים שיש לו הוא לא היה מצליח. לכן השאלה אם צסק"א תיפגע אחרי לכתו של מסינה תלויה בחומר השחקנים שיישאר בקבוצה", טוען קושין. שני שחקנים שכבר פורסם על כך שברצלונה תרצה לצרפם במידה שמסינה אכן יעבור לקטאלוניה הם מתיאס סמודיש ודיוויד אנדרסן. בנוסף לצמד הנ"ל, ישנם עוד שלושה שחקנים בסימן שאלה לגבי המשך התקשרותם בצסק"א, וסביר להניח שמאמן חדש יסיים את ההתקשרות עמם: מדובר בסברסנקו, טרז'אן לנגדון ו-ויקטור חרייפה (שינסה בקיץ את מזלו בשנית ב-NBA).

"אין ספק שמאמן חדש יצטרך להתמודד עם סגל שחקנים קצת שונה, יש לו צעירים מוכשרים מאוד בסגל, אבל המטרה שלו תהיה לשלב אותם בתוך הרוטציה, כמו שמסינה עשה", ממשיך קושין, "פונקרשוב שמושאל לחימקי כבר שיחק דקות משמעותיות ויחזור מבושל יותר, וגם ניקיטה קורבאנוב הוא שחקן שיוכל בעתיד להוביל את צסק"א".

בונים סגל חדש וצעיר

היתרון היחסי שיהיה לדיוויד בלאט על פני המאמנים האחרים הוא הקשר הטוב שפיתח עם השחקנים הרוסים בתקופתו כמאמן הנבחרת, ביניהם אפילו כוכב יוטה אנדריי קירילנקו, שהצהיר בראיון אחרי הזכייה באליפות אירופה כי "דיוויד הוא אחד המאמנים שיותר השפיעו עליי מהרגע שיצאתי מרוסיה", ושלח קריצה לעבר ג'רי סלואן מאמנו ביוטה.

אומנם חזרה של קירילנקו, שבימים אלה מצעיד את קבוצתו לחצי גמר המערב ב-NBA, נשמעת מעט מגוחכת' אך שחקנים אחרים שמשחקים מחוץ לצסק"א ועמם שומר דיוויד בלאט על קשר טוב יכולים לעשות את דרכם בחזרה לקבוצה. המדובר בסרגיי מוניה, אקס פורטלנד, שמככב בדינמו מוסקבה, וניקיטה שלאביקין, שחקנה של חימקי מוסקבה, שגם לו עבר בצסק"א.

"הפיינל פור במדריד עשוי להיות האחרון שבו יראו את צסק"א מוסקבה הגדולה ביותר של 20 השנים האחרונות, אין לדעת לאן תלך הקבוצה מהיום בו יסתיימו החגיגות במדריד", כך אומר גורם במועדון הגדול ביותר ברוסיה, שעשוי בעונה הבאה לעבור חילופי דורות לצד חילופי מאמנים, "אנחנו נעשה הכל כדי לשמור על המורשת של צסק"א מוסקבה. מכבי תל אביב, שגם לה הייתה קבוצה גדולה, בנתה את עצמה בשנה שאחרי פיני גרשון, אנחנו נעשה את זה תוך כדי העונה ובטוח שתהיה לנו קבוצה מספיק טובה כדי לחזור לאותו מעמד גם בעונה הבאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully