וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מנצחים את סיינה?

30.4.2008 / 17:43

לשמור על הכדור בהתקפה, למנוע את הכדור ממקינטייר וסטונרוק, לעצור את הפיק אנד רול. מיטב המוחות באירופה בנו לשרף תכנית משחק

לפיינל פור הקרוב תעלה מונטפסקי סיינה כשהיא משחקת את "הכדורסל הטוב ביותר שהפגינה אי-פעם", לדברי העיתונאי מרקו מרטלי מה"לה רפובליקה". התהליך בו החלה לפני שנתיים, כאשר סימונה פיאניג'אני החליף על הקווים את מורו ורבו קרלו רקלקאטי, יושלם במדריד: המאמן הצעיר בנה קבוצה חדשה, כמעט מהבסיס, בתקציב מצחיק בקנה-מידה אירופאי (כתשעה מיליון יורו), שהפכה במהרה לגאוות מחוז טוסקנה והשתלטה כליל על הליגה האיטלקית. אם בעונה שעברה שמטה סיינה חמישה משחקים בלבד, לצד 39 ניצחונות, הרי שגם העונה מפגינים הירוקים-לבנים דומיננטיות כמעט חסרת תקדים, ומחזיקים במאזן נפלא של 3:31. הוסיפו לכך את משחקי היורוליג, ותקבלו 9:47 מרשים לא פחות.

פיאניג'אני, שגדל והתעצב כמאמן במועדון (שימש בעשור האחרון עוזרם של פבריציו פראטס, ארגין עתמאן ורקלקאטי), בנה בסיינה תלכיד נפלא והצליח להתגבר על המחסור החמור בניסיון – לסיינה שבעה שחקנים שערכו העונה את הופעת הבכורה ביורוליג – דרך הקניית כדורסל קבוצתי ומאוזן. למרות הגרלה אכזרית, שהועידה לה כבר בשלב המוקדם של היורוליג מפגש עם צסק"א מוסקבה, טאו ויטוריה, אולימפיאקוס פיראוס וז'לגיריס קובנה, ובטופ-16 בית קשה במיוחד שכלל את אלופת אירופה פנאתינייקוס, אפס פילזן ופרטיזן בלגרד, הצליחה הקבוצה הצעירה לרשום פיינל פור נוסף, השלישי בשש השנים האחרונות (יותר מפאו ומברצלונה, לשם השוואה).

סיינה נחשבת לקבוצת הגנה מצוינת וספגה רק פעמיים ביורוליג 80 נקודות ומעלה. היא הובילה את הטופ-16 בחטיפות כדור (16 חט' בממוצע), מוקמה רביעית באחוזים משלוש (41%) ושלישית בנקודות מדד (88). וכל זאת, עם רוטציה הכוללת שבעה שחקנים בכירים בלבד. כמו כן, שלחה שני שחקנים לרשימת עשרת המועמדים לחמישיית העונה ביורוליג – טרל מקינטייר ובוטסי ת'ורנטון.

כיצד מחבלים במכונה הטוסקנית? גייסנו שורה של מומחי כדורסל אירופאים, המנתחים לעומק את היריבה שמפרידה בין מכבי להופעה נוספת בגמר היורוליג, ומדרגים את המפתחות העיקריים לניצחון.

שמרו על הכדור בהתקפה, משחק שיא של הלפרין וקאמינגס

סיינה מעמידה חמישייה סופר-אתלטית, הכוללת את טרל מקינטייר בעמדת הפוינט גארד, בוטסי ת'ורנטון בסקנד גארד, רומיין סאטו כסמול פורוורד, שון סטונרוק בפאוור פורוורד ובנג'מין אזה בעמדת הסנטר. זו חמישייה שאוהבת מאוד לחטוף כדורים ולסיימם בשתיים קלות מהעבר השני. שחקני החוץ של סיינה מציגים הגנה אישית קשוחה מאוד, ולוחצים ללא הרף את מובילי הכדור של היריבה. מקינטייר עושה זאת מצוין, גם ת'ורנטון. בעמדות הפנים מצפים לשחקני מכבי (אלו שצלחו את המחסום הראשון) אזה המאסיבי וסטונרוק בעל הרגליים הזריזות, המתמחה בסחיטת עבירות תוקף.

"סיינה היא אולי הקבוצה הכי אתלטית באירופה", אומר מאמן לוטומאטיקה רומא, יסמין רפשה, המכיר לפני ולפנים את אלופת המגף. "היא משחקת מאוד פיזי ומכבי צריכה להחזיר לה באותו מטבע. כל השחקנים של סיינה פשוט טסים לפאסט ברייק. איבדת כדור, קיבלת שתי נקודות. זה החשבון. בטופ-16, בערך שליש מהנקודות של סיינה הגיעו כתוצאה מחטיפות, וזה המון. לכן מכבי צריכה לשחק התקפה חכמה, סבלנית. בגלל שסיינה מגיעה למשחקים מוכנה עד לרמת הפסיק, היא מכירה את כל התרגילים של היריבה ומסכלת את חלקם הגדול. מכבי צריכה לנצל את השכל של וויצ'יץ' והלפרין ולקבל משחק טוב גם מקאמינגס וביינום, או שהיא תהיה בבעיה".

"אם אתה רוצה לנצח אותה, אתה חייב לייצר הרבה נקודות", מוסיף דיוויד בלאט, שכמאמן פילזן נפל פעמיים קורבן לסיינה. "היא שומרת בצורה יוצאת מהכלל. השחקנים מסודרים מאוד בהגנה ונמצאים בעמדות יציאה אופטימאליות למתפרצות, שהן מאוד קטלניות ויעילות. מכבי צריכה לגרום לסיינה לשחק על חצי מגרש, לא לאפשר סלים קלים. סיינה יכולה לחטוף בזמן קצר סדרה של כדורים ולגרום לך לרוץ אחריה. זה בהחלט לא מומלץ".

בהגנה, הוציאו את הכדור מידיהם של מקינטייר וסטונרוק

"המפתח הבסיסי ביותר לעצור את ההתקפה של סיינה הוא ליצור בעיות למקינטייר", טוען העיתונאי היווני ניקוס ורלאס. "אם אתה עוצר לו את הקליעה ובעיקר מפריע לו ליצור אחרים, אתה באופן אוטומאטי מנתק מהמשחק הקבוצתי גם שחקנים כמו אזה ולברינוביץ', שניזונים ממהלכים שיוצרים שחקני החוץ. מבחינה התקפית, סטונרוק לא פחות חשוב ממקינטייר. מבחינה הגנתית לא הייתי משחק נגד סטונרוק הרבה פיק אנד רול, כי הוא אולי הגבוה הכי טוב באירופה בשמירה על גארדים".

רפשה טוען כי "סטונרוק הוא למעשה הפוינט גארד השני של סיינה. הוא יודע לזוז נכון בהתקפה, עם או בלי הכדור, ומאפשר ריווח מצוין, שתמיד מאפשר לקבוצה זריקה טובה בסוף הסט ההתקפי. זו אחת הסיבות לכך שסיינה קולעת באחוזים גבוהים משלוש. הודות לתנועה של סטונרוק, כמעט תמיד יימצא בהתקפה שחקן חופשי". בלאט מסכים בהחלט. "אין לסיינה הרבה מובילי כדור. למעשה, מקינטייר מוביל כדור כמעט יחיד, כשהיתר הם שחקנים מסיימים. הוצאת לו את הכדור מהיד, פגעת קשות בהתקפה של סיינה".

עצרו את הפיק אנד רול בין מקינטייר לגבוהים, דגש הגנתי מיוחד על לברינוביץ'

בטופ-16, כאמור, קלעה סיינה ב-41% מ-3. לא פחות מארבעה שחקנים – מקינטייר, סטונרוק, לברינוביץ' ותומאס רס טווחו מחוץ לקשת ב-40% ומעלה. הסטטיסטיקה אומרת שכשסיינה קולעת ביורוליג 10 שלשות ומעלה, מאזנה עומד על 1:12. הפיתרון ברור: הרבה חילופים אוטומאטיים בפיק אנד רול, כאשר תשומת לב מיוחדת צריכה להינתן ללברינוביץ'.

שימו לב לממוצעיו הפנטסטיים של האחרון, כמעט בכל קטגוריה: הוא מוביל את היורוליג בנקודות מדד לדקה; ממוקם שני בנקודות לדקה; רביעי בחטיפות לדקה; חמישי בסחיטת עבירות ובסלי שדה לדקה. לברינוביץ' אולי משחק פחות מ-20 דקות בממוצע, אבל מסב לירידה נזקים כבדים בכל רגע שנמצא על הפרקט. היכולות ההתקפיות של לברינוביץ' משלימות, למעשה, את איכויותיו של סטונרוק, שמביא מעמדה מספר 4 בעיקר חוכמה, היגיון והגנה.

"בצמד המשחקים מול סיינה, לברינוביץ' הכאיב לנו במיוחד עם הקליעות מבחוץ", נזכר דני גוט, עוזרו של בלאט בפילזן ולשעבר עוזר מאמן מכבי ת"א. "מכבי תצטרך לעשות חילופים בפיק אנד רול. אם אתה שומר על מקינטייר עם גארד גבוה כמו בורשטיין, אתה פחות פגיע אחרי החילוף, למרות שעדיין מקינטייר נשאר על שחקן גבוה. פה נכנס כל הקטע של הגנה קבוצתית: מכבי תצטרך לשלב אישית יחד עם קצת אזורית, לשמור מאץ'-אפ-זון, אפילו שסיינה מאוד מתורגלת מול ההגנה הזו וידעה לפגוע בה היטב נגדנו".

"סיינה אולי זורקת הרבה שלשות (26.1 שלשות למשחק ביורוליג, א.ג.), אבל אלה לא זריקות מטורפות, אלא זריקות שמגיעות אחרי הנעת כדור מסודרת והן למעשה חלק מהפילוסופיה ההתקפית של הקבוצה. האחוזים הגבוהים מוכיחים זאת", אומר מרקו מארטלי. "סיינה בונה היטב את ההתקפות שלה. אם אתה יוצא חזק לקלעים בפרימטר ומפריע להם לזרוק, כבר העלית בהרבה אחוזים את הסיכויים שלך לנצח. אבל מאחר והשלשות שסיינה זורקת מגיעות לאחר התקפות סדורות, גם שליטה של היריבה בדיפנסיב ריבאונד לא מבטיחה לה נקודות במשחק הריצה, כי סיינה יורדת בצורה מסודרת מאוד להגנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

תקפו את ריבאונד ההתקפה, בהגנה, אל תחששו לשלוח את גבוהי סיינה לקו ופקחו עין על סאטו

"אחת הבעיות הקשות של מכבי תהיה המאץ'-אפ עם סאטו", מאבחן דני גוט. "הוא משחק בעמדה מספר 3 ואין למכבי שומר אמיתי לשים מולו. הוא יכול לעשות הרבה בעיות. בלות'נטאל לא יכול לשמור אותו. אולי אלכס גארסיה, טל בורשטיין יכול אבל השאלה היא כמה דקות יקבל. סאטו הוא האקס פקטור של סיינה". אכן, בחמישה מששת הפסדיה של סיינה ביורוליג קלע סאטו כמות נקודות חד-ספרתית. מאץ'-אפ בעייתי נוסף, לדברי דיוויד בלאט, הוא הלפרין-מקינטייר. "מי שהכי מתאים לשמור את מקינטייר הוא שארפ. ליותם יהיה קשה מאוד לשמור עליו. להפתעתי ולצערי, ביינום כמעט ולא משחק יחד עם דרק. כמה שמקינטייר ייגע פחות בכדור, כך ייטב למכבי".

ומה קורה תחת הטבעות? וויצ'יץ', באטיסטה, בלות'נטאל ומוריס מעמידים קו קדמי עבה הרבה יותר. יש לכך לא מעט חסרונות, אבל גם יתרונות יש ויש. "כדי לנצח משחקים גדולים אתה צריך להביא נקודות מהצבע, ולסיינה אין שחקני פוסט-אפ שיכולים לנצח את המשחקים האלו", משוכנע רפשה. "לנצח אירוע גדול בלי משחק פנים זה לא דבר קל. לברינוביץ' וסטונרוק הם לא שחקני פוסט אפ. הבעיה של מכבי תהיה בהגנה: וויצ'יץ' הוא לא מאץ'-אפ הגנתי טוב ללברינוביץ', שאוהב לשחק פיק אנד פופ (מהלך בו גבוה חוסם לנמוך בפיק אנד רול ויוצא החוצה כדי לזרוק שלשה, א.ג.). וויצ'יץ' מאחר בהגנה בכל פעם ולברינוביץ', שהוא קלעי נהדר, יכול להעניש אותו על כך".

נתון סטטיסטי חשוב נוסף: בחמישה מששת המשחקים ששמטה ביורוליג, הפסידה סיינה גם בכל הקשור לריבאונד. למעשה, סיינה דורגה אחרונה בקטגוריית הריבאונד בטופ-16 (18 דיפנסיב ריבאונד, 7 אופנסיב ריבאונד בממוצע). "אין לי ספק שסיינה תלך חזק מאוד על ריבאונד ההתקפה, ולכן גם מכבי צריכה לתקוף אותו", מסכם מרקו מרטלי. "מוריס יכול לאזן את הקרב הזה. אני זוכר שבמשחק הראשון בסדרת רבע הגמר של סיינה מול פנרבחצ'ה-אולקר, הטורקים נשארו במשחק רק בזכות השליטה שלהם בריבאונד ההתקפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully