וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוהדי כל העולם התאחדו

5.4.2008 / 11:09

אחרי קטמון ואוסישקין, גם אוהדי הפועל פ"ת הרימו ראש, ומעוניינים להשתלב בניהול קבוצתם. אוהדים שלוקחים אחריות ומדברים על קהילה? זה כבר מעבר לספורט

"המקרה שלנו ושל קטמון מוכיח שאם רוצים, אז יש כוח לאוהדים. לשבת בבית ולקטר, זה משהו שגם אני אוהב לעשות. כדי לקחת אחריות על הקבוצה צריך לרצות". עו"ד אורי שלף, ממייסדי הפועל אוסישקין, מייצג נאמנה את הזן החדש שמתגבש בספורט הישראלי: אוהדים מעורבים ויוזמים, שמחפשים מציאות טובה ונכונה יותר עבורם. קבוצות האוהדים האקטיביות האלו מזכירות ארגונים וולונטריים, אשר שמו לעצמם מטרה לדאוג ולשפר את פני החברה, בצורות שונות ומגוונות, וללא תמיכה ממשלתית. יש כמובן הבדלים רבים בהקבלה הזו, אבל דבר אחד כן משותף: התעוררות וגיבוש חברתי, תוך רצון לשנות את הקיים.

דורות על גבי דורות של פילוסופים ומלומדים התווכחו ודנו על משמעות הגורל. מבלי להיקלע לדיון פילוסופי, הרי ברורה לחלוטין כמיהת האדם לשלוט במציאות. אומנם אנו יצורים שמחפשים "סדר", אבל על אף הרצון לקבוע את המציאות, קשה לקום ולעשות מעשה. כל בוגרי שיחות הסלון למיניהן יכולים להעיד על כך. בספורט הישראלי, בו רוב האוהדים מקללים ומקטרים ביציע והולכים איש איש לביתו, קטמון ואוסישקין הם ניצנים של משהו חדש, מרענן ובינתיים גם מצליח. גם אוהדי הפועל פתח תקוה קצו בשיחות סלון, החליטו להקים ארגון שייקח חלק בניהול קבוצתם, והצטרפו בכך לאלה “העושים”. זו אולי לא קבוצת אוהדים, אבל נרקם כאן תהליך שבסופו הפועל פתח תקוה יכולה להיות הקבוצה המקצוענית הראשונה בישראל, בה האוהדים הם חלק אינטגרלי מניהול הקבוצה. ההשלכות חורגות מהתחום הספורטיבי.

"הרעיון הוא שהקהל ישלוט בגורל הקבוצה"

את האירוע המכונן לפעולתם מצאו אוהדי הפועל אוסישקין בהריסת האולם שעל שמו נקראת הקבוצה. ההחלטה התגבשה בקיץ לפני כשנתיים, אחרי שהאוהדים ראו שאין כוונה להשקיע בקבוצה, וכי היא ויתרה מרצון לשחק בליגת העל בכדורסל. הייאוש לא נעשה יותר נוח, הקבוצה ירדה לארצית, ועל חורבות האולם קמה העמותה.

"האידאולוגיה שלנו היתה שלכל האוהדים, לא משנה כמה השקיע כל אחד מהם, יהיה קול שווה”, מסביר שלף. "לכן בחרנו בישות המשפטית 'עמותה'. זו לא חברה שבה למי שהשקיע יותר כסף במניות יש קול חזק יותר”. שוויון והתעוררות חברתית הלכו ברוב המקרים יד ביד לאורך ההיסטוריה, אבל הרבה שינויים חברתיים לא התרוממו, כשהרעיונות הנעלים התנפצו על סלעי המציאות, בשל מאבקי אגו לגבי יישומם.

כל אחד רוצה לנהל, לקבוע, להכריע ולצבור מעמד, ומאבקי שליטה יכולים לכבות את מדורת העשייה מהר מאוד. כדי להניע את התהליך, צריך הסכמה על דרך משותפת, ותמיכה רחבה מצד האנשים. שלף טוען שעד כה ניהול אוסישקין נעשה ללא חריקות בולטות, אבל חושב שהמחלוקות העתידיות דווקא יתרמו לקבוצות האוהדים שלו ושל אחרים. "בסופו של דבר, הרוב קובע וההנהלה מקבלת את המנדט. דיברנו עד כה על הבעיות, וסגרנו בצורה יפה. פה יימדדו האוהדים. צריך להבין שבכל חברה יש אופוזיציה, ויש לה תפקיד חשוב. אם האופוזיציה מבקשת הסברים למהלכים, כדאי שהיא תקבל אותם והם יהיו ראויים. זה דבר חיובי”.

גם בהפועל קטמון התגברו על ענייני השליטה, אך בפתח תקוה, לדוגמה, קיימים מחנות אוהדים, ומבחן הזמן יקבע אם החבירה בהווה תצליח ליצור הצלחה עתידית. "האוהדים מבינים שהם יכולים להתנהל אחרת ולהגיע להישגים”, אומר עמנואל ליבוביץ', רכז הפעילות של ארגון אוהדי הפועל פתח תקוה. "הבעיה הגדולה היא שקיימות שתי קבוצות אוהדים גדולות, שגם ההנהלה נהנתה לשחק בהן. כרגע, אין מחלוקות גדולות, כולם למען הקבוצה, ואופן חלוקת הסמכויות לא הפריע לאף אחד”. ההשלכה ברורה: קולות היציע עוברים לחדרי הישיבות, ועל כתפי האוהדים, אותו ערב רב של אנשים, תיפול האחריות.

"האוהדים לא פחות מוכשרים לנהל מהנהלות הקבוצות הקיימות", מחזק שלף את ידיהם של היוזמים מפתח תקוה, "ברגע שקובעים את המסגרת המקובלת, מכאן והלאה זה עניין של כמות אוהדים שמתגייסת למיזם. צריכה להיות קבוצה של כל האוהדים, ולא חלק מהם. תמיד אפשר למצוא מנהלים מוכשרים, שאפשר להחליפם. הרעיון הוא שהקהל ישלוט בגורל הקבוצה".

דרך להתגבר על מחלוקות וליצור הסכמה היא קביעת יעד ברור. "כדאי לאוהדי הפועל פתח תקוה להיות מאוד זהירים”, ממליץ אורי שרצקי, מייסד הפועל קטמון. "עליהם להבין בדיוק מה המטרה שלהם, ואם היא מספיק חדה כדי לגרום לשינוי בקבוצה. לי, מבחוץ, המטרה שלהם לא נראית ברורה, וכשיש חצי מטרה, התהליך יוצא חצי אפוי. לדעתי הקמת קבוצת אוהדים צריכה לשמש כנשק יום הדין, ולא נראה לי שמצבם נואש עד כדי כך".

יוצרים קהילת אוהדים

בפתח תקוה מריצים את היוזמה והכל נזיל, אבל לדעתם המצב רע מאוד ומחייב פעולה. למרות חוסר הבהירות, האוהדים לא חוששים לבצע מהלך, שמצד אחד עשוי לסבך את האגודה בהרפתקה לא נעימה, ומאידך, יכול לקבוע ציון דרך ביחסי אוהדים-מועדון בספורט הישראלי.

"הארגון לא קם ממקום של 'נארגן את האוהדים וניקח את הקבוצה', אלא להקים תשתית שתקנה לנו נציגות חזקה", מסביר ליבוביץ'. חברו תומר כהן, יו"ר הארגון, מוסיף כי המחשבה היא לא לזעזע את המועדון, אלא להשתלב במערכת הנוכחית. “אנו לא מגיעים עם כוונות דורסניות. אנו רוצים להכניס נציגים שלנו שיהיו חלק מההנהלה, שישפיעו וימנעו את הידרדרותה העקבית של הקבוצה. לא רוצים להגיע למצב של פירוק וחובות עתק. הנציגים ייקחו חלק בקביעת תקציב הקבוצה וקבלת ההחלטות. אנו מנסים לחזק את אחת מנקודות התורפה, כסף, ולגייס ממון ובעלי ממון. בטווח הארוך נרצה להגדיל את מעורבותנו".

במובן הזה דומים אוהדי הפועל פתח תקוה לעובדי חברה נטולי זכויות, שמקימים ועד עובדים חזק, או איגוד מקצועי בעל עוצמה, אשר ישמור על זכויותיהם. במדינת עובדי הקבלן, שמעריצה בעלי ממון ושררה, אין לזלזל בזה.

אולם זה לא נעצר רק בזכותם של האוהדים/עובדים לקחת חלק בניהול הקבוצה/מפעל, אלא נמשך במעורבות קהילתית, והרחבת אהדת הקבוצה אל תחומים שמעבר לספורט. “הפועל פתח תקוה שייכת לקהילה", מסביר תמיר כהן את הרעיון, “הקבוצה נוסדה כצורך קהילתי, של כמה שחקני כדורגל ממעמד הפועלים, שנדחו על ידי אנשי מכבי פתח תקוה, ונתנו מענה להמונים בדמות הקמת מועדון חדש. אנו רוצים להמשיך זאת, ושהמיזם יכלול שיתוף פעולה עם הקהילה בתחומים נוספים". ליבוביץ' מביא כדוגמה את מועדוני האוהדים באנגליה, שמוכרים כעמותות ועוברים התמסדות. "כעמותה הם מקבלים תקציבים ציבוריים. יש להם גוף משפטי מייעץ, עזרה סוציאלית, והם בעצם חוגי אוהדים ממוסדים, דרכם אפשר לקבל תפקידים בעירייה, לדוגמה. זה כבר מעבר לגוף שמייצג רק אוהדים".

מרגישים שינוי באוויר

הפועל אוסישקין רוצה להמשיך להתקדם במעלה ליגות הכדורסל, ואילו הפועל קטמון מייחלת ליום בו היא תבלע את הפועל ירושלים, אך דווקא ההצלחה, שתעצים את תהליך גדילה, יכולה להיות בעוכריהן, שכן יהיה עליהן לשנות את דפוסי הניהול, לגייס כסף רב ולא לטעות בדרך. לא מדובר פה בכסף של איזה איש עסקים, אלא בפרנסת האוהדים עצמם. בפתח תקוה מכוונים למודל אחר, בו האוהדים ייקחו חלק בניהול הקבוצה, ואף יהפכו לקהילה מסוג מסוים. גם שם, אם התהליך באם המושבות יקרום עור וגידים, האוהדים יהפכו לכתובת של עצמם. "אם לוקחים אותנו ואת קטמון, ההיענות מדהימה", אומר שלף, "השאלה היא אם זה יישמר. זה המפתח לכל הדבר. אם האוהדים ישמרו, זה מרכיב עיקרי בהצלחה".

אבל ההצלחה של קטמון, אוסישקין ואולי הפועל אוהדי הפועל פתח תקוה אינה שייכת למישור הספורטיבי, אלא למישור התודעתי. אנשים קמו מהספה, לקחו אחריות והזיזו דברים. חסל סדר הקיטורים על "ההנהלה שהורסת את הקבוצה", מעתה הכוח בידי העם. מרגע שרעיונות כאלו פורחים לאוויר, מטבעם להתגלגל לכיוונים שונים. אחרי שנים של תלונות כלפי מוני הראל, יעקב שחק ולוני הרציקוביץ', יהיה מעניין לראות אם מה שנראה כיום כטרנד, יהפוך למשהו מקיף ויסודי יותר, ויגרור אחריו מועדוני ספורט נוספים.

קרל מרקס אמר שברגע שהפרולטריון ישתחרר מהתודעה הכוזבת ויפעל למען שיפור תנאיו, תתרחש המהפכה הסוציאליסטית. בקטמון, אוסישקין ופתח תקוה הפועלים ניצחו את האדישות הכללית, הרימו ראש, ומנסים לשנות את ההוויה. הצלחתם עשויה בעתיד הרחוק לשנות את דפוסי הניהול בספורט הישראלי, ואולי גם להגיע למחוזות אחרים בהם אין כדור, אבל יש בני אדם.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully