וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורוליג? את מי זה מעניין

בספרד זה שיגעון באסקי, באיטליה זה לא משודר, בטורקיה מקדישים לזה חצי עמוד ובברסה כדורסל זה בעיקר נבארו וגאסול. פיינל פור? באירופה זה מאתגר בעיקר את אלה שנכשלים בענפים אחרים

לא רק מכבי תל אביב תיאבק הערב (חמישי) על הכרטיס לפיינל פור. אולימפיאקוס פיראוס, שחזרה שלשום ממוסקבה עם ניצחון נדיר, תוכל לסיים את הסיפור מול צסק"א באולם השלום והאחווה; מונטפסקי סיינה וטאו ויטוריה, ששמרו על הבית מול פנרבחצ'ה-אולקר ופרטיזן בלגרד (בהתאמה), ישתדלו גם הן שלא לחזור הביתה למשחק שלישי ומכריע.

ובזמן שההיסטריה התקשורתית סביב מכבי שוב נוסקת לגבהים המוכרים, ראוי לבדוק כיצד מתייחסים יתר כלי התקשורת באירופה למשחקי רבע גמר היורוליג. כדי לענות על השאלה נעזרנו בידידנו באיטליה, ספרד, יוון, רוסיה, סרביה וטורקיה.

ויטוריה

ספרד היא המדינה היחידה ששלחה שתי נציגות לרבע הגמר, ושוב הוכיחה כי היא מחזיקה בליגת הכדורסל האיכותית ביבשת. בויטוריה, עיר בת כ-300 אלף תושבים הממוקמת בחבל הבאסקים שבצפון, טאו היא הסיפור הספורטיבי המעניין ביותר. בזמן שקבוצת הכדורגל מדשדשת בשיפולי ליגת המשנה, הפכה בשנים האחרונות קבוצת הכדורסל של איש העסקים חוזה קווארחטה לגאוות אזור אלאבה. "טאו היא ההצגה הכי טובה בעיר", מספרת העיתונאית המקומית אירצה אגווינאחו. "אחרי שטאו לא הצליחה להעפיל לפיינל פור הקודם, ובוודאי כאשר הוא נערך במדריד, כולם רוצים לראות את טאו מגיעה לשם".

אם כלי התקשורת הארציים מתייחסים לתופעה באדישות מסוימת, אזי שבעיתונים המקומיים נוון ספאחיה ושות' מרכזים את מירב תשומת הלב. כך חילק היום ה"דיארו דה נוטיסיאס" את מוסף הספורט שלו, בן 14 העמודים: חמישה מתוכם הלכו לכדורסל, רק שניים לכדורגל. "לא תמצא עוד מקום בספרד שבו הכדורגל שווה או אפילו נחות מכדורסל", אומרת אגווינאחו, "אולי מלאגה היא היחידה שמתחרה בויטוריה בעניין הזה". קבוצת הכדורסל רושמת ניצחון חשוב גם בקרב על האוהד הממוצע: אם למשחקי הכדורגל מגיעים כ-7,000 צופים בלבד, ה"פרננדו בואסה ארינה" מתמלא לפחות פעם בשבוע ב-9,000 אוהדים נאמנים. משחקי הקבוצה משודרים בערוץ ETV1, שנקלט בעיקר בחבל הבאסקים. המשחק האחרון מול פרטיזן משך כ-200 אלף צופים, ושוב עזר לטאו לכבוש את המקום הראשון בטבלת הרייטינג.

בלגרד

אם בספרד נחשב הכדורסל לסטייה המקומית של הבאסקים, בסרביה השיגעון סביב פרטיזן הוא נחלתה של המדינה כולה. הכרטיסים למשחק הגומלין בין פרטיזן לטאו אזלו מזמן, וה"פיוניר" המאיים יתמלא הערב עד אפס מקום. "אנשים יעמדו אחד על הכתפיים של השני, לא יהיה מקום אפילו על המדרגות", אומר פז'ה סאריץ' מהיומון "ספורטסקי ז'ורנל".

בימים כתיקונם נחשב הכדורסל לענף הספורט השני של סרביה, אחרי הכדורגל וקצת לפני הטניס, אולם בימים האחרונים התהפכו היוצרות. "אפילו בזמן שדיוקוביץ' זכה בתארים בינלאומיים לא היה כאן כזה טירוף", מעיד סאריץ'. 'ספורטסקי ז'ורנל' מקדיש היום לכדורסל חמישה עמודים וחצי, שלושה מתוכם לפרטיזן. "כולם רואים את פרטיזן חוזרת לימים הגדולים ואף אחד לא יושב בשקט", מוסיף סאריץ'. "המצב בסרביה לא הכי טוב בעשור האחרון. זה משפיע על החברה כולה וגם על הספורט, שהוא חלק מהחיים כאן. אין הרבה כסף וזה גורם לתוצאות לא טובות בזירה הבין-לאומית. לכן מה שפרטיזן עושה השנה ביורוליג, עם תקציב של 1.5 מיליון יורו, נחשב לנס ומרגש את כולם".

גם בערוצי הטלוויזיה מקדישים לפרטיזן את שעות הפריים-טיים, כאשר ערוץ TVAVLA, המשדר את משחקי הקבוצה, צפוי למשוך למעלה ממיליון צופים. "גם אם היום היו נערכות הבחירות, המשחק היה מנצח בקלות", משוכנע סאריץ'. "ספורט מקבל יחס רציני יותר מרוב הדברים בסרביה. מבחינה פוליטית, סרביה, כמו ישראל, תמיד בבעיות. אנשים כאן מתייחסים לספורט כאל משהו שנותן תקווה לנורמליזציה, מקור לאושר ושמחה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

סיינה

הכדורסל האיטלקי נמצא בנסיגה מתמדת בשנים האחרונות, אולם מונטפסקי סיינה הייתה ונותרה קבוצת הספורט הראשונה של העיר בת 55 אלף התושבים. סיינה הציורית, חלק ממחוז טוסקנה, נחשבת לעיר זניחה במונחים איטלקיים ובתקשורת הארצית זוכה לכיסוי מינימאלי (שלושת-רבעי עמוד ב-"גאזטה דלו ספורט"), אך כמו בויטוריה, גם היא מאגדת סביבה את כל תושבי האזור.

"אם רומא או אחת הבולונזיות היו עושות ביורוליג מה שעושה סיינה אולי המצב היה קצת משתנה, אבל לצערי אותנו פחות סופרים", קובל פאטריציו פורצ'י מה"לה נאציונה", העיתון הפופולארי בחבל טוסקנה. "אם פעם כדורסל היה נחשב לענף בכיר וקיבל הרבה כבוד בתקשורת, היום הכל אחרת. כדורגל מוביל בפער עצום על פני יתר הענפים, בזמן שכדורסל נחשב פופולארי פחות מכדורעף ושווה ערך לשחייה". ה"גאזטה" מקדיש לכדורסל בין עמוד לשניים בכל יום. הכדורגל, לעומתו, זוכה לכיסוי קבוע של כ-35 עמודים.

אינדיקטור נוסף למצבו הרעוע של ענף הכדור הכתום ניתן למצוא בכך שהערוצים הארציים כמעט ולא משדרים משחקים, בין אם מהליגה המקומית או מהיורוליג, כאשר המשחק החשוב של סיינה מול פנרבחצ'ה-אולקר שודר בערוץ בתשלום וזכה לרייטינג נמוך. האם העפלה אפשרית של סיינה לפיינל פור תוכל לשנות את המצב? "קשה לי להאמין", משיב פורצ'י, "אבל תמיד אפשר לקוות".

אתונה

גם יוון, מדינת כדורגל מובהקת, נשטפה השבוע בשיגעון סביב אולימפיאקוס של פנאיוטיס ינאקיס. גם העיתונים המזוהים עם היריבה המושבעת פנאתינייקוס, שהודחה עוד בשלב הטופ-16, לא יכלו להתעלם מהסנסציה האדירה שחוללה הקבוצה במוסקבה והעניקו למשחק סיקור נרחב. לאוהדי הקבוצה, שבסוף חודש ינואר הביאו לסיום דרכו של פיני גרשון, חוזר הצבע האדום ללחיים: אולם השלום והאחווה בפיראוס יתמלא הערב, לראשונה העונה, בכ-18 אלף פנאטים.

"חצי מדינה רוצה כרטיסים למשחק הזה, אבל פשוט אי אפשר למצוא", מדווח העיתונאי ספירוס קבליארטוס. "אולימפיאקוס קיבלה פניות של יותר מ-30 אלף אוהדים, אבל יכלה להוציא למכירה רק כעשרת אלפים כרטיסים. האוהדים מחכים לראות פיינל פור הרבה מאוד זמן, מאז 1997 למעשה. מנגד, האוהדים של פאו בלחץ אטומי. אני לא יכול לתאר מה יקרה כאן אם אולימפיאקוס מנצחת הערב ומעפילה למדריד".

כל עיתוני הספורט המקומיים פתחו הבוקר עם משחק הכדורסל החשוב. "ספורטיים" ו"ספורטדיי", שניים מעיתוני הספורט הגדולים במדינה, הקדישו לאולימפיאקוס בין 10 ל-12 עמודים. משחקי הקבוצה משודרים ברשת סקיי, ובשבועות האחרונים זוכים לרייטינג יוצא דופן. "אם המשחק במוסקבה קיבל רייטינג של 20%, אין ספק שהמשחק היום יגרור עוד יותר צופים", משוכנע קבליארטוס.

מוסקבה

סדרת רבע גמר היורוליג עוררה את אוהדי הכדורסל המנומנמים בבירה הרוסית. אומנם ניצחון בסדרה על אולימפיאקוס ישלח את צסק"א לפיינל פור שישי ברציפות, אך עבור אוהדיה אין זה דבר של מה בכך. המשחק הראשון מול אולימפיאקוס היה סולד-אאוט במשך כשבוע, כאשר ההפסד הדרמטי זכה לסיקור נרחב בעיתונים ובאתרי האינטרנט.

ה"סובייצקי ספורט" הקדיש למשחק קרוב לשני עמודים (מתוך 32), מספר נדיר במונחים מקומיים. סדר העדיפויות של ה"ספורט אקספרס" היה מעט שונה, כאשר מתוך שמונה עמודים קיבל הכדורסל כחצי עמוד בלבד, פחות מהוקי קרח. בכלל, הכדורסל ברוסיה הפך לענף השלישי-רביעי בלבד, לאחר הכדורגל, ההוקי ובמקביל לטניס.

ברצלונה

בבירת קטאלוניה, קבוצת הכדורסל אינה מהווה יריב אמיתי לקבוצת הכדורגל. הנרי, רונאלדיניו, מסי וחבריהם, ששיחקו השבוע ברבע גמר האלופות, מנצחים ללא קרב את יאקה לאקוביץ' ושות'. "למעט מקומות נידחים בספרד, הכדורסל נמצא בירידה חדה בשנים האחרונות", מספר חסוס פרז מה"אל מונדו דפורטיבו". "כדורגל כמובן שולט, אבל הפורמולה 1, בעיקר בזכותו של פרננדו אלונסו, עקפה את הכדורסל, ואולי גם הטניס בזכות רפאל נדאל. גם האופניים היו חזקים, אבל בגלל פרשיות הסמים מעמד הענף קצת ירד".

לשם הדוגמא, ה"מונדו דפורטיבו" הקדיש אתמול ארבעה עמודים בלבד לכדורסל (מתוך 48), כאשר שניים הלכו למפגש בין מכבי לברצלונה. 20 העמודים הראשונים עסקו, כמובן, בכדורגל. גם שיעור החשיפה בטלוויזיה נמוך מכפי שתוכלו לשער: משחקיה של ברצלונה משודרים ב-TELEPORTE, הערוץ האוטונומי של קטאלוניה. בקרב קבוצות הכדורסל בספרד מובילה ריאל מדריד בשיעור אחוזי הצפייה, עם כ-450 אלף צופים בממוצע. המספרים מאמירים כאשר מדובר בדרבי מול בארסה, שמושך כ-800 אלף צופים. כדי לסבר את האוזן נספר שמשחק כדורגל ממוצע של ברצלונה או ריאל מדריד מושך בין 3 ל-4 מיליון צופים. המירוצים בהם לוקח חלק פרננדו אלונסו מניבים גם הם כשלושה מיליון צופים.

"בימים שקבוצת הכדורגל משחקת בצ'מפיונז וקבוצת הכדורסל ביורוליג, החלוקה בעיתונים ברורה", מוסיף פרז. "15 עמודים לפחות הולכים לכדורגל, 2-3 לכדורסל". אלא שבעקבות ההצלחה הגדולה של פאו גאסול, חואן קרלוס נבארו וחוזה קלדרון ב-NBA, חובב הכדורסל הספרדי מוצא את משחקי היורוליג וה-ACB (הליגה הספרדית) הרבה פחות אטרקטיביים. "המעבר של גאסול ללייקרס שיגע כאן את כולם", אומר פרז. "אולי בשנה הבאה גם רודי פרננדז יצטרף לחבורה הזו. החשיבות של ה-NBA עולה עבור הספרדים משנה לשנה. בעקבות כך, גם נבחרת ספרד בכדורסל הפכה למוצר מאוד לוהט (כ-3.5 מיליון איש צפו בה בממוצע ביורובאסקט האחרון, א.ג). מה יקרה אם בארסה תפסיד הערב למכבי? תהיה אכזבה מסוימת, אבל אי אפשר להשוות את זה להדחה של ברצלונה מהצ'מפיונז".

איסטנבול

בימים בהם פנרבחצ'ה מעפילה לרבע גמר ליגת האלופות ואף רושמת ניצחון היסטורי מול צ'לסי הגדולה, לא נשאר בליבם של אוהדי הספורט באיסטנבול מקום לדברים שוליים כמו וויל סולומון או משחק גומלין של קבוצת הכדורסל מול סיינה. טורקיה אחוזה שיגעון בשבועות האחרונים, ומובן שהצלחתה היחסית ביורוליג של פנרבחצ'ה-אולקר זוכה לכיסוי ולתשומת לב מינימאליים.

"אפילו שהכדורסל הוא ענף הספורט השני בטורקיה, המרחק בינו לבין הכדורגל הוא עצום ולעולם לא ייסגר", טוען עיתונאי הספורט הטורקי עלי אמרה, "ובטח שלא בימים כאלו, כשפנר רושמת בליגת האלופות סנסציה אחרי סנסציה". יומון הספורט הנפוץ "פנאטיק" העמיד לצורך כיסוי משחק הכדורגל קרוב לעשרה עמודים (מתוך 16), בזמן שההפסד של פנרבחצ'ה-אולקר באיטליה זכה לכחצי עמוד בלבד, בדומה לסיקור ליגת הכדורעף. אמרה מודה כי "צריך להיות מצב מיוחד מאוד כדי שהכדורסל יקבל בעיתונים יותר מעמוד אחד, כמו העפלה של שתי טורקיות לרבע גמר היול"ב קאפ או ניצחון של פנרבחצ'ה-אולקר בסדרה מול סיינה".

הטורקים, כידוע, הם עם חולה כדורגל. ומדובר במחלה ממארת. אם במשחק הכדורסל מול סיינה צפו בטלוויזיה כמיליון איש, אזי שבמשחק הכדורגל מול צ'לסי צפו אמש כ-22 מיליון טורקים. איצטדיון סוקרו סארצ'וגלו התמלא אתמול ב-50,500 משוגעים. ה"אבאדי איפקצ'י", שיארח הערב את משחק מספר 2 בסדרת רבע גמר היורוליג, יכיל במקרה הטוב כ-8,000 אוהדים ו"לפחות חצי מהם בכלל לא יודעים מה החוקים בכדורסל ומגיעים רק כי הם חולים על המועדון", מסביר אמרה, המסכם בעצב כי "בטורקיה כדורסל הפך לספורט של עשירים. לרוב האנשים אין מספיק כסף כדי ללכת למשחקים, ומי שיש לו מעדיף ללכת לכדורגל ולא לכדורסל. רק בודדים מרשים לעצמם להגיע לשני משחקים בשבוע. ואם כבר יקרה לך נס ותפגוש ברחוב מישהו שמבין כדורסל, ספק אם הוא ידע להגיד לך מה קורה ביורוליג או בליגה הטורקית. סביר שהוא ידבר איתך דווקא על קובי בראיינט".

ohadgreenwald@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully