וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמן טוב. אדם טוב מדי

לאלישע לוי יש מה להציע למכבי חיפה במצבה הנוכחי: קידום צעירים, אווירה אחרת, סגנון התקפי. מכריו חוששים שטוב לבו יתפרש כחולשה

"יש לו ניסיון עצום. הרבה שקט, הוא אף פעם לא מלחיץ ואינו מקרין לחץ. יש לו הרבה מה להביא למכבי חיפה מבחינה מקצועית. הוא בעל טביעת עין מצוינת, יודע לקדם שחקנים צעירים, יסודי מאוד ובעל ידע. החיסרון היחיד של אלישע הוא שמדובר באיש טוב. תמיד יקבל את הדין וימשיך הלאה. הוא אדם מקסים, ואם לא יתחמנו אותו בחיפה, אני חושב שלא תהיה לו בעיה להצליח. חיפה זו עיר כדורגל קשה, עם הרבה ביקורת ודיבורים על הקבוצה".

הציטוט הזה של שמעון מסיקה, חבר הנהלת הרצליה בעונה בה אימן אלישע לוי את הקבוצה, מסכם פחות או יותר את השאלה סביב האיש שאמור להוציא בעונה הבאה את מכבי חיפה מהבוץ: מאמן מוכשר מאוד, לא נופל בידע ובגישה כמעט מאף מאמן בישראל, בעל כישרון אנושי יוצא דופן, בונה מערכות חבריות, מוציא משחקנים את המקסימום דרך חיוך ג'נטלמני, מטפח שחקנים צעירים בחסד, מגלה זרים לא רעים בכלל. בדיוק מה שמכבי חיפה - עמוסת הלחצים ונטולת מצב הרוח - צריכה. מאמן שייקח חומר קיים וירווה אותו, ויתור אחר כישרונות מהצפון. החיסרון העיקרי שלוי טמון גם ביתרון שלו: הוא ג'נטלמן, עניו, פשוט, שנוטה לעתים לא ללכלך את הידיים עם רוב מה שמלווה את הכדורגל הישראלי. קשיים של תקציב או כושר משחק לא הכשילו אותו בדרך כלל, אבל כשדברים כאלה גוררים אחריהם לכלוכים ותככים, לוי לרוב לא מצליח. בחיפה יש לא מעט כאלה, בטח כשמאמן החדש שממונה מתקבל בגבות מורמות. עכשיו נשאלת השאלה: האם האופי שלו יצליח לכבוש את חיפה, או הרעות החולות של הקבוצה יכבשו אותו.

פטריוט פשוט

לוי אלישע הוא סוג של ניגוד ללוי רוני. גם כשחקן, בטח כמאמן. אחד עבר ליד הדברים, השני הפך לשחקן מאוד דומיננטי שזכה בתארים. אלישע לוי – הפועל בית שאן, מכבי פתח תקווה – כבר עבר במכבי חיפה כשחקן, ולא ממש נקלט. המאמן ג'ק מנסל אפילו העניק לו את סרט הקפטן, אך בעונה השנייה לוי התקשה למצוא את מקומו בהרכב ועבר למלאבס. בשנת 1989 היה אלישע לוי בשלהי הקריירה שלו ככדורגלן. אנדרי ללוש ז"ל, שניהל אז את הפועל בית שאן, אז בליגה א', החזיר אותו הביתה ממכבי פתח תקווה, והחתים את לוי בן ה-33 על חוזה לחמש עונות כמאמן שחקן. גם לוי וגם ללוש לא שיערו שבסיום ההתקשרות ביניהם בית שאן תגיע לליגה הלאומית, אז הליגה הראשונה.

לוי הגיע ממכבי פתח תקווה על תקן של מושיע. בבית שאן זוכרים אותו כמי שנתן צ'אנס ראשון לשלושה ילדים מקומיים, מאיר כהן, שמעון דנן ואיתן טייב, שלימים הפכו למנהיגי הקבוצה והעלו אותה לליגה הלאומית. לאחר עונה אחת בלבד, בליגה א', בה ספג ביקורת על תפקודו הכפול, החליט לוי לתלות סופית את הנעליים, ולהתרכז במלאכת האימון בלבד. ההחלטה עשתה לו רק טוב.

לוי, כאמור, ניסה להקרין על הגישה הבית-שאנית רוח אחרת, אבל לא פעם נתן להמולה להפריע לו – לימים הבעיה שתפריע לו הכי הרבה. דוגמה קטנה לכך התרחשה במהלך עונת העלייה לליגה הלאומית, אז עזב אלישע לוי את בית שאן, ועבר להתגורר בכפר סבא. בבית שאן לא כל כך אהבו את נטישת העיירה, ורבים טענו כי הוא רוצה להיות קרוב למרכז העניינים, ואין כמו כפר סבא למאמן כדורגל שרוצה להתקדם. מנכ"ל הקבוצה אז, אבי לוי, מסביר: "אלישע בא ואמר לי שקשה לו לעבוד במקום בו הוא פוגש מדי יום ברחוב את השחקנים, ההנהלה והאוהדים. הוא רצה להתרחק. בית שאן הייתה מקום קטן, ואלישע הרגיש לחוץ כאן".

בגלל אותה גישה, לוי גם בחר לא לעבוד יותר עם אחיו אליאס לוי כעוזרו. שיתוף הפעולה ביניהם נמשך גם במכבי הרצליה, עד להפסקת עבודתו שם. לוי הסביר מדוע נפרד מאחיו בשנים האחרונות, ואמר: "לאליאס יש עבודה מסודרת בצבא הקבע. קריירה של מאמן היא משהו נזיל, לא בטוח, וחבל שאליאס יעזוב עבודה קבועה ומסודרת". איש פשוט, כבר אמרנו?

עוזר וסופג

אחרי העלייה ההיסטורית לליגת העל וההישרדות המופלאה, לוי לא רק עבר לגור בכפר סבא, קרוב למרכז, הוא ניסה את מזלו מחוץ לבית שאן. ההתחלה הייתה טראומטית (1995/6), במכבי הרצליה, איך לא, קבוצה ממנה פוטר אחרי שבעה מחזורים, מהם ארבעה הפסדים. אז לוי שוב למד להכיר את הצד המכוער של הכדורגל. "שלחו את אלישע לעשות סקאוטינג אחרי שני שחקנים, וכשחזר רוני קליימן החליט לפטרו", נזכר שמעון מסיקה, חבר הנהלה. "קליימן לא ממש הסביר את החלטתו, שהפתיעה את כל מי שקשור היה למועדון. אלישע הופתע, אבל ספג את זה ולא החצין רגשות".

מהרצליה עבר אלישע לוי לצפרירים חולון, בה שוב לא רווה נחת. לוי העלה מספר צעירים מהנוער, אבל צפרירים ירדה בסיום העונה. הניסיון הראשון של לוי המאמן לצאת מבית שאן לא צלח, והוא חזר הביתה אחרי שגיא לוי התפטר בתום מחזור אחד. לוי נגרר לעונה שלימים נודעה כעונת השרוכים, אותו משחק שפתח את הדלת למשקעים שגרמו לו לעזוב מחדש. בית שאן נעלמה מאז, אבל עדיין מתקשים לשכוח שם את הכישרון הנדיר של לוי, לקחת שחקנים צעירים ואלמונים, ולתת להם כלים להצליח, עם אותו חיוך ג'נטלמני. חבר ההנהלה, יוסי גורן: "כשאלישע סימן שחקן צעיר, היה ברור שהוא יגיע רחוק. אני זוכר מקרים שצעירים היו חלשים, אבל הוא המשיך לתת להם גבוי, ולא פעם הכעיס את ההנהלה. מאיר כהן, למשל, היה שוער מספר 2 של שלומי ממן, שהיה לו ניסיון בליגה הארצית. אבל אלישע האמין במאיר, קידם אותו ופתח לו דרך לקריירה מוצלחת".

גורן מוסיף: "מעולם לא שמעתי את אלישע לוי מדבר נגד השופטים, גם כשהתנכלו לנו בצורה בוטה. הוא לא פצה פה, ביקש מהשחקנים להרים את הראש, ואמר להם שבשבוע הבא יש משחק חדש". המנכ"ל אבי לוי: "לא פעם נאלצנו לשחרר שחקנים בגלל מגבלות כספיות. היו מאמנים שהיו יכולים לייבש שחקן על הספסל, עד שהוא היה מתייאש ומבקש בעצמו לעזוב. אצל אלישע זה לא היה קורה. הוא היה לוקח את השחקן לשיחה, מסביר לו את כל האמת, ודואג להיפרד בצורה מכובדת".

sheen-shitof

פנינת הבלקן

כל מה שצריך לדעת על נופש בקרואטיה - במחיר הכי משתלם

בשיתוף חברת התעופה הלאומית הקרואטית

פאדיחת יעקובו

הסיבוב הבא של לוי במרכז היה בעירוני ראשל"צ, בה עבד שנה וחצי, משמע עזב באמצע העונה השנייה, שם ספג את הכתם הגדול בקריירה. לוי בחן כישרון צעיר בשם איגבני יעקובו, אבל לא רצה אותו, למרות טביעת העין שלו לגבי צעירים. שמעון ביטון, מנכ'"ל הקבוצה: "אלישע רצה לבחון את יעקובו לאורך זמן, ומכבי חיפה לחצו שנחליט מיידית, אז אמרנו לא. לא מדובר בשיפוט שגוי של אלישע. מדובר אחד המאמנים הכי טובים שיש בארץ, אם לא הטוב שבהם. שתי העונות שלו בראשון היו בהחלט הצלחה, בהתחשב בתקציב. אני חושב שיכולת של מאמן נמדדת בקבוצות הקטנות ולא בגדולות".

אבי פיטוסי, אז שחקן בראשל"צ והיום המאמן: "המינוי הזה הוא קודם כל תקווה למאמנים הישראליים, שלא צריך רק קשרים כדי להצליח ולהתקדם. בתקופה ששיחקתי תחתיו אני זוכר שהחסרתי שני משחקים, והוא כל הזמן דאג לעודד אותי ולהודיע בתקשורת עד כמה אני חשוב, וזה מאוד חיזק אותי. אלישע הוא מאמן נטול אגו, ויהיה מעניין לראות כיצד הוא יסתדר עם הכוכבים הגדולים במכבי חיפה".

באשדוד ( 2001/02 – אמצע 2003/04) לוי קצר את ההצלחה הגדולה ביותר עד אז בקריירה, בנה קבוצה מקסימה עם המון צעירים שהגיעה לצמרת, אבל אכל מרורים בגלל פרויקט הגלאקטיקוס ועזב. אלון חזן, אז עדיין שחקן, נזכר: "אלישע זה מאמן שאפשר לקחת ממנו הרבה דברים. בן אדם הגון וישר, איש יסודי, שתמיד פועל בדרך של כבוד לאנשים העומדים מולו. אני חושב שזו בסופו של דבר הדרך המשתלמת ביותר להצליח ולהתקדם. תמיד היו לו יחסים טובים עם השחקנים, זה מאמן שמסתכל לשחקניו בגובה העיניים וכך צריך להיות. אני אישית לא מאמין בדרך של טרור. כמאמן, לקחתי מאלישע איך לעמוד מול שחקנים ואנשים, למדתי גם מספר דברים על תפקוד תוך כדי משחק, ואת חוכמת המשחק שלו. הוא ראוי לאמן במועדון כמו מכבי חיפה. הקבוצות הגדולות אינן נחלתן של מספר מאמנים מסוימים".

תסריט דומה קרה ללוי בהפועל כפר סבא (2004/5). בעונה הראשונה עליית לליגת העל, גידול תשתית בריאה של שחקנים, טיפוח צעירים וזיהוי זרים לא רעים בכלל ביחס לתקציב. אבל עם העלייה התחילה המערבולת ממנה לוי לא הצליח לצאת. הוא התפטר, ופינה את הבמה לאלי אוחנה, שהשאיר את הקבוצה בליגה. "בשנה הראשונה הוא עלה עם קבוצה צעירה", אומר הבעלים של הפועל כפר סבא, אלי טביב, "הוא הביא לכאן שחקנים שאנחנו רואים אותם משחקים עד היום. בשנה שלאחר מכן בליגת העל סבלנו מחוסר מזל, ראינו שדברים לא הולכים, ואז אלישע החליט לקחת אחריות ולהתפטר. הוא עצמו הרגיש שהשחקנים צריכים זעזוע. למרות זאת, צריך לומר את האמת - הכדורגל שלו הוא אטרקטיבי, יסודי ומקדם צעירים".

לטביב יש מה לומר גם על אופיו של אלישע לוי: "הוא ידוע כאדם מתורבת, שכיף לעבוד איתו. הוא מבין שלמועדון כדורגל יש בעלים ולא מנסה לקחת את הכל לכיוון שלו. אני לא חושב שהוא נכשל, למרות שבסופו של דבר מי שהציל אותנו היה אלי אוחנה. הוא גם דאג כלכלית למועדון. שחקנים רצו הרבה כסף, והוא בא ואמר 'הם לא שווים את זה', על אף שידע שהם יכולים לעזור. זה מאמן שדואג למועדון ולא לאינטרסים הפרטיים שלו. אם יש מאמן שראוי למכבי חיפה כיום, זה הוא. כמו שהוא ידע לאמן קבוצות עם תקציב של פחות מ-14 מיליון שקל בעונה, הוא יצליח גם בחיפה. כאן בעצם מתחיל המבחן האמיתי שלו".

מי יכבוש את מי?

את מה שאלישע לוי עשה בסכנין כבר אין צורך להזכיר. היכולות שלו בלטו גם שם בשנתיים האחרונות, למרות שהוא נחת בקבוצה רק בגלל שמוטי איוניר לא ממש רצה לבוא. אבל עכשיו מגיע המבחן. לעבור לקבוצה בה המנכ"ל לא דיבר עם המאמן, עם עשרות אלפי אוהדים ושחקנים עם הרבה יותר כוח ממנו – זה שונה בהרבה. כשמגיעים למכבי חיפה, כל התכונות הסימפטיות האלה מוצגות כרכרוכיות. כמו שאמרנו, לוי הוא בדיוק מה שמכבי חיפה צריכה כרגע, השאלה אם הוא יצליח לכבוש את מכבי חיפה או שהיא תכבוש אותו. חבריו בסכנין, שטוענים כי "האופי של לוי כובש אותך", קצת מודאגים מהמעבר. "בסכנין האוהדים הרעיפו עליו חום ואהבה, וזה עשה לו טוב", אומר גורם בסכנין. "ראו עליו שהוא נהנה מכל רגע כאן, לכן הרבה לא מבינים למה החליט לעזוב. במכבי חיפה לא יהיה לו את החום והאהבה של סכנין. אם לא יילך לקבוצה, הוא הראשון שישלם את המחיר. כאן, גם אחרי שספגנו תבוסות בבית נגד הרצליה ובני יהודה מהתחתית, ידעו לעשות לו כבוד". שחקן שעבר אצלו בכפר סבא: "אלישע הוא פשוט אדם טוב מדי, אלו דברים שיכולים להיות לרעתו, כי בכדורגל אתה צריך להיות כוחני מול האנשים שמולם אתה עובד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully