וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כולם מסיימים, ברוסיה מתחילים

מיקי יואכים

16.3.2008 / 12:38

הליגה הרוסית, מפוצצת בכסף ועטורה בשחיתויות, יצאה לדרך. מיקי יואכים סוקר את הקבוצות, מהטוענות לכתר עד לנאבקות בתחתית

בסוף השבוע האחרון יצאה לדרך הליגה הרוסית. בניגוד לשאר החורף הקשה אינו מאפשר קיום משחקים בחודשי החורף, ולכן העונות משוחקות לפי שנים קלנדריות. רוסיה מציגה השנה את אחת הליגות העשירות בעולם, ליגה שמצליחה להביא לא מעט כישרונות צעירים מהעולם, ולייצא אותם אחר כך היישר לקבוצות הצמרת האירופיות. העושר גם משפיע על רמת המתקנים, וכמחצית מקבוצות הליגה משחקות באצטדיונים חדישים או מתעתדות לעבור לכאלה.

אבל למטבע יש שני צדדים – הכסף הגדול מונע יציאה של שחקנים רוסים לאירופה, ולמרות עלייתה הדרמטית של רוסיה ליורו, אי אפשר שלא לראות את הנסיגה לעומת הרמה שהנבחרת הציגה לפני 10-15 שנים. כמו כן, כל הענף נגוע קשות בהתערבות פוליטית, כאשר קבוצות מסוימות מהוות שופר של השלטונות המרכזיים או האוטונומיים (זניט, רובין, ספרטק נאלצ'יק, טרק), ומרבית האחרים מהווים צעצוע של אוליגרכים ששופכים כספים בלי פרופורציה. עקב כך, יש לא מעט טענות על מכירת משחקים, כאשר השיא היה באליפות של זניט אשתקד, שלטענת רבים נקנתה בכסף. אחרי ההקדמה הזו, נשאר רק לראות מה עשו הקבוצות לקראת העונה החדשה.

הטוענות לכתר

זניט סנט-פטרבורג

מעורבותה של זניט בגביע אופ"א נתנה את הטון בהכנה לעונה. המאמן דיק אדבוקט בחר לתת דגש על תיאום הקבוצה ולא על אימוני כושר קלאסיים. עיקר התרגולים היו עם כדור, וגם הם לא היו אינטנסיביים מדי. לאדבוקט יש בעיה במרכז ההגנה, לאחר שאיבד בפגרה שני בלמים לטובת הליגה האנגלית – סקרטל לליברפול והאגן לוויגאן. החיזוק הוא בדמות הכשרונות הרוסיים, שירוקוט ופייזולין, כאשר הראשון מוצא עצמו לא מעט מוסט מעמד הקשר שלו לעמדת הבלם. כמובן שמצב העניינים הזה לא ממש משמח את המאמן ההולנדי, שכבר במסיבת העיתונאים הראשונה של העונה הודיע שהוא לא מרוצה ממצב העניינים. כל זה לא הפריע לרוסים להדיח את ויאריאל, וכעת היא בעיצומו של המפגש עם מארסיי, שהדיחה לפני כן את ספרטק.

ההצלחה הזו הבהירה שזניט היא עדיין הפייבוריטית הברורה של העונה הנוכחית. אמנם יש קצת חורים בהגנה שההנהלה תנסה לפתור עד לפגרת היורו, אבל בקישור יש עוגן אדיר בדמות אנטולי טימושצ'וק האוקראיני, האיש שנפנף את שחקני ויאריאל כאילו היו שחקני נוער מקומיים. מצבה הפיזי והמוראלי של זניט טוב משל יריבותיה, ולו בגלל ההמשכיות שלה בעמדת המאמן ובסגל. זה אומר שהרבה תלוי בפתיחה. אם זניט תצליח לצבור מספיק נקודות עד שצסק"א, ספרטק ולוקומוטיב ייכנסו לקצב, הרי שהסיכויים שהיא תחגוג פעם שנייה ברציפות יתגברו.


ספרטק מוסקבה

ספרטק מסיימת כבר שלוש עונות ברציפות במרחק נגיעה מהכוכב השני – אליפות עשירית. ברור שאחרי שלוש סגנויות, אי אפשר לחשוב על שום דבר חוץ מאליפות. ספרטק היא מהמועדונים היחידים שמתעקשים לנהל תקציב מאוזן, ובמצב העניינים הרוסי זה יכול להיות מגבלה רצינית. כך קרה עם עזיבתו של שחקן נבחרת רוסיה דמיטרי טורבינסקי לזניט, לאחר שספרטק סירבה להיענות לדרישותיו.

בעיה נוספת שמצביעים עליה היא חוסר הניסיון של המאמן סטניסלב צ'רצ'סוב. אם בעונה שעברה הקווקזי המשופם זכה למעמד של כמעט משיח, הרי שעכשיו הוא בעיקר סופג ביקורות ארסיות. צריך גם לזכור שצ'רצ'סוב לקח אשתקד קבוצה מוכנה, וביד ברזל הפך אותה למנצחת. יכולת ההכנה שלו לעונה תתברר רק עתה.

ספרטק מאוד יציבה בבניית הסגל שלה, ושלד הקבוצה לא מתחלף כבר כמה שנים. מה שכן, הקבוצה זקוקה לרענון, בעיקר טכני, שיוכל להעלות את הקבוצה עוד מדרגה. אבל הנהלת הקבוצה נאמנה לעקרונותיה – רק צעירים מוכשרים או זרים לפני פריצה. ולמרות הכל, כל הפרשנים מהמרים שספרטק שוב תהיה שנייה. יש לה סגל מתואם, מאמן קשוח וכמות האוהדים הגדולה ברוסיה – מספיק בהחלט בשביל להקדים 14 קבוצות אחרות. בשביל אליפות עדיין חסר לאדומים-לבנים משהו.


צסק"א מוסקבה

אחרי הכישלון היחסי בעונה שעברה (מקום 3 שהושג ממש ברגע האחרון) החליט ואלרי גאזאייב לשנות את המערך של צסק"א לעונה הקרובה. במקום ה-3-5-2 המסורתי שלו הוא בחר ב-4-4-2 הקלאסי. השינוי הזה מביא איתו גם כמה שינויי תפקוד של שחקנים, כאשר התאומים ברזוצקי משחקים כעת בעיקר במרכז הקישור, במקום בהגנה.

השינויים לא ממש צלחו בנסיון הראשון בטורניר הערוץ הראשון, כאן אצלנו, וצסק"א הפסידה את שני המשחקים, אחד מהם לבית"ר. אבל בצסק"א לא ויתרו והמשיכו במערך החדש. אלא שהמערך הוא הדבר החדש היחיד בערך בצסק"א. הבעלים היהודי ייבגני גינר נלחם והצליח לשמור בקבוצה את כל שחקני ההרכב הראשון, וגם את המאמן גאזייב – מהלך שמעטים האמינו שיעשה. מעטים, כי העונה שעברה הייתה כושלת וגם הקרובה עשויה להיות לא קלה ורחוקה מהציפיות של האלופה מלפני שנתיים.

ההערכות מדברות על מקומות 4-6, תוך קרב אימים מול דינמו, סאטורן, רובין ופ.ק. מוסקבה. הקבוצה לא השתנתה מאשתקד ואז היא איבדה המון, ובעיקר את תואר האליפות ואת יכולת ההרתעה. מומלץ להנהלת הקבוצה לתפוס את הציפור ביד ולא את השתיים על העץ ולנסות להישאר רלוונטית לצמרת.

מחכות בפינה

לוקומוטיב מוסקבה

אחרי המקום השביעי המביש אשתקד, ללוקומוטיב יש מאמן חדש והרבה ציפיות. ראשיד ראחימוב הצליח לבלוט באמקר פרם הצנועה בשנתיים האחרונות, וזכה בקידום בזכות. הדבר הראשון שהוא עשה הוא להחליף את כל צוות האימון של המועדון.

אז את הצוות הוא אולי החליף, אבל לא את השיטות. השיטות כוללות הצמדת מד דופק אישי לשחקנים ואימוני כושר מפרכים בלי כדור במשך כמעט חודש מפתיחת האימונים. אחרי שהחלו האימונים הטקטיים, התברר שראחימוב בונה מערך של 4-5-1 תוך ביצוע משחק לחץ על ידי כל השחקנים. לדמיטרי סיצ'ב מובטח המקום בחוד, מה שלא ממש מבטיח שאוהדי לוקו צפויים לבונקרים במהלך המשחק. כיוון שראחימוב ישחק עם שני קשרים קדמיים ועוד שני קיצונים.

לוקו איבדה את הסרבי איוואנוביץ' לצ'לסי, אבל עשתה את אחת משתי הרכישות הגדולות של הפגרה, כהחתימה מספרטק את שחקן הנבחרת דמיטרי טורבינסק, שיוסף לקבוצה לא רק איכות, אלא גם אופי. לוקמוטיב תהיה טובה יותר העונה ותילחם עם ספרטק על הסגנות. ראחימוב הוא לא המאמן שיהיה אצלו בלאגן, והוא יודע שאין לו עדיין את המוניטין שימנע מההנהלה להגיע לסנקציות רדיקאליות במקרה של כשלון נוסף.


דינמו מוסקבה

אחרי כמה עונות מזעזעות בתחתית וחילופי בעלות, דינמו התייצבה ואשתקד הפתיעה עם מיקום בצמרת, למרות שתקופה חלשה בסיום הורידה אותה למקום השישי. המאמן הצעיר והמוכשר אנדריי קובלב דוגל ב-4-5-1 ועושה קסמים עם השיטה הזו.

לקראת העונה הזו, דינמו נראית כקבוצה הטובה ביותר מחוץ לרביעייה הגדולה – יש שלד, יש שיטת משחק, מה שנותר הוא לתת קצת עומק לסגל ולהתחזק נקודתית, במיוחד בהתקפה. דינמו לא עשתה קולות של התחזקות לכל אורך הפגרה, עד שבסוף פברואר נחתה הפצצה: כוכב נבחרת רוסיה, אלכסנדר קרז'אקוב, מאס בספסל של סביליה וחזר לרוסיה – לדינמו. הבעיות בהתקפה נפתרו בין רגע. אין ספק שמדובר בהעברת העונה עד כה ובשינוי פאזה למועדון החשוב הזה שירד מנכסיו בשנים האחרונות.

סיבה נוספת לאופטימיות היא אימוץ הקבוצה על ידי חברת הפלדה "מטאלואינווסט", שמאפשרים לה להקצות כ-20 מיליון דולר לרכש שיתבצע בעיקר לקראת פגרת היורו. נראה שדינמו טובה מספיק בשביל להיות בחמישיה המובילה, ועם חיזוק נכון אולי תאיים אפילו על השלישייה – הכל תלוי בבריאות של שחקני ההרכב שלה ובחיזוק שיגיע לקראת הקיץ.


פ.ק. מוסקבה

הקבוצה של העירייה הדהימה את עולם הכדורגל הרוסי אשתקד עם מקום רביעי, אחרי שנלחמה כל העונה על האליפות ורק שלושה הפסדים במחזורי הסיום מנעו זאת ממנה. היא ממשיכה להדהים, שכן בסיום העונה פוטר המאמן החתום על ההישג, לאוניד סלוצקי. ההנהלה החליטה שהיא הולכת הפעם על מאמן אוקראיני, אולי כזיכרון מימי ברית המועצות העליזים. תחילה ניסו אצל מאמן דנייפר, אולג פרוטאסוב, וכשזה סירב החתימו את מאמן נבחרת אוקראינה המתפטר אולג בלוחין.

גדול שחקני השדה של ברית המועצות בכל הזמנים (לא נשכח את השוער יאשין) הגיע למוסקבה והדיע שאצלו תהיה משמעת ברזל – בניגוד גמור לדמוקרטיה ששררה אצל קודמו סלוצקי. הוא גם לא היסס לתקוף את ההנהלה על ארגון לקוי, לטענתו, של מחנה האימונים בספרד. באשר לשיטת המשחק, הרי שבלוחין לא יכול להתעלם מחוליית ההתקפה הגבוהה שלו, ולכן יילך כנראה על משחק אגפים והגבהות עם 4-4-2 קלאסי. בלוחין ממשיך לבקש חיזוק לכל החוליות ונראה שאם לא יקבל כזה, ספק רב אם ה"עירונים" יוכלו לבנות על מקום באירופה לעונה הבאה. נשיא הקבוצה, יורי בלואוס, ענה בארסיות למאמנו שהוא מוכן לקנות רק איכות ובינתיים הוא לא רואה שמציעים לו כזו.

מערכת היחסים הזו לא מבטיחה לפ.ק. יותר מאשר מלחמה על המקומות 4-6 וגם זה אם בלוחין יצליח להוציא את המקסימום משחקניו. הקבוצה נופלת בסגלה משש קבוצות לפחות – זניט, ספרטק, רובין, צסק"א, סאטורן ולוקומוטיב ולהקדים אחת או שתיים מהם עשויה להיות משימה קשה מדי עבור בחוריו של בלוחין.


סאטורן מוסקבה אזורי (ראמנסקויה)

גם סאטורן דוגלת ביציבות מעל לכל. כל בעלי התפקידים ממשיכים, כמו גם כל שחקני ההרכב הראשון בתוספת חיזוקים איכותיים. סאטורן כבר התרגלה למעמד שלה כקבוצה החמישית בטיבה בליגה, ובעונה שעברה סיימה באותו מקום חמישי מכובד וצפוי. העונה שעברה הייתה חשובה גם בכך שהקבוצה הצליחה למשוך מספר שחקנים עם עבר בנבחרת רוסיה, מה שהעלה את המוניטין שלה.

בפגרה הקבוצה שיחקה טוב ובאחד ממשחקי ההכנה היא אפילו פירקה 1:5 את ורדר ברמן. ולמרות זאת, המאמן גאדג'ייב טוען שהוא עדיין לא מרוצה מהמשחק של הקבוצה שלו. ככה זה כשהנהלת הקבוצה טוענת שהיא רוצה הישג טוב מאשתקד. אם נזכור שמקומות 4 ו-5 מובילים לאופ"א, אז הרי התקדמות היא המקום ה-3. וזו משימה קשה, הרי חוץ מהרביעייה, יש גם את דינאמו, רובין, סמארה ופ.ק. מוסקבה. ריאלי יותר נראה שוב המקום ה-5.

להגיע מהבטן לפחות לצוואר

רובין קאזאן

רובין עברה חורף משמעותי מאוד עם שינויים גדולים בסגל, בגודל התקציב וגם בציפיות. המאמן קורבן ברדירב קיבל כרטיס חופשי בבניית הסגל, ואין ספק שהוא לא איכזב, עם 12 רכישות שהבולטות שבהן הן של הבינלאומי הרוסי לשעבר, סרגיי סמאק, סרגיי רברוב האוקראיני וגם סאבו מילוסביץ' הסרבי.

ברדירב אולי פגע ברכש, אבל רבים אומרים שדווקא הוא החוליה החלשה בקבוצה. 7 העונות שלו בתפקיד היו פושרות, להוציא עונת הבכורה של הקבוצה בליגה, אז היא הדהימה עם מקום שלישי. אל דאגה, הוא לא יפוטר גם אם המצב יהיה רע – במקביל לתפקידו כמאמן הוא מהווה גם סגן-נשיא הקבוצה, כך שאין מה לדאוג לקשר עם ההנהלה. למרות זאת, המאמן יצטרך להוכיח את עצמו כשלרשותו הסגל החזק ביותר שהיה מעולם בקאזאן. אם יצליח להתעלות, רובין עשויה להיות אלטרנטיבה למונופול של מוסקבה וסנט-פטרבורג. הסגל של רובין בהחלט שווה מקומות 5-6 ואם לא יהיו סיוטים, רובין תצליח להגיע לשם בסתיו הבא. אם המאמן יצליח להוכיח שהוא יכול להפתיע עם מקוריות, אז אולי נראה עוד סנסציה...


קריליה סובייטוב סמארה

אחרי הכישלון הצורב אשתקד והמקום ה-13, בסמארה החליטו על מהפכה. השלטונות המקומיים החליטו להיכנס לעובי הקורה בשביל למשוך משקיעים לאחת הקבוצות המעניינות בליגה, שסיימה ב-2004 במקום ה-3 ומאז רק צללה ללא סיבה נראית לעין. או שאולי כן – בעיות כלכליות ואי סדירות בתשלום המשכורות והחשבונות. העבודה של השלטונות צלחה ולעזרת הקבוצה בא התאגיד הממשלתי "רוסוכנולוגיה", שרכש את הבעלות על הקבוצה. כדי להעלות את הקבוצה על המפה הובא מפ.ק. מוסקבה לאוניד סלוצקי, אחד מהמוכשרים שבמאמני הדור הצעיר ברוסיה. סלוצקי קיבל תקציב רכש והביא 13 שחקנים חדשים, מהם 9 רוסים.

כמעט כולם הודו שהגיעו לסמארה בגלל סלוצקי, שאופיו ומקצוענותו מוערכים מאוד בברנז'ה. אחד מאלה שהגיעו הוא אנדריי טיכונוב בן ה-37, אחד מגדולי השחקנים בליגה הרוסית בכל הזמנים וגם אחד שהיה לו פיאסקו לא ברור במכבי תל-אביב. עכשיו סלוצקי צריך לעבוד על יצירת תיאום ובגלל מספר הרכישות הגבוה, קשה להאמין שהקבוצה תמריא כבר העונה. כניסה לשמינייה המובילה תהיה הישג ריאלי, אבל מאבק על מקום באירופה קצת מוקדם, בהתחשב בכוחן של היריבות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ללא תכלית בתחתית

טום טומסק

טום הסיבירית הצליחה לשמור על יציבות בפגרה ושמרה על השחקנים הבכירים ועל המאמן. גם שיטת המשחק לא תשתנה כנראה ותמשיך להיות 4-4-2. בהכנות הקבוצה נראתה די בינוני והפסדיה את משחקי ההכנה האחרונים. צירופו של שוער המשנה של צסק"א, מנדריקין, עשויה לשפר את מיקומה של טום, אבל גם שנה נראה שהיא תישאר באיזור בו הייתה בעונה שעברה – מקום 11. ליותר מזה נראה שאין מספיק איכות.


חימקי

חימקי העבירה עונה שקטה במרכז העונה אשתקד, אבל בקיץ היא איבדה כמה שחקנים חשובים שיקשו את המלאכה על המאמן מוסלין. אין גם כסף לרכש חדש, שכן חימקי מחזיקה באחד מהתקציבים הקטנים בליגה – 20 מיליון דולר. בגלל כל זה מה שנראה כרגע ריאלי זה המקומות 11-12, נסיגה מהמקום ה-9 אשתקד.


אמקר פרם

אמקר איבדה בפגרה את הנכס העיקרי שלה – המאמן ראשיד ראחימוב עבר ללוקומוטיב. המאמן החדש בוז'וביץ' הודיע שמטרתו העיקרית היא לשמור על הישגיו של ראחימוב. תעזור לו העובדה שהקבוצה לא סבלה מעזיבות משמעותיות ואפילו צרפה את שוער המשנה של הנבחרת – גאבולוב. אמקר סיימה שמינית אשתקד, העונה כל דבר בטווח של 8-12 יתקבל בברכה.


ספרטק נאלצ'יק

עוד עונה קשה צפויה לנאלצ'יק. הקבוצה מחזיקה בתקציב הקטן בליגה – 16 מיליון דולר – פי 7.5 פחות מהאלופה זניט. אשתקד הקבוצה סיימה במקום ה-12 ונחלצה מירידה, גם העונה יקנו את התסריט הזה בשתי ידיים. זה כיוון שהקבוצה איבדה בפגרה את כל כוכביה ולא ביצעה שום רכש. מה שכן, נאלצ'יק ממשיכה לבנות על השאלת צעירים מקבוצות בכירות, בתקווה שאלה יפרצו אצלה. בקיצור מקומות 12-16.


לוץ'-אנרגיה ולדיווסטוק

הקבוצה שנמצאת לחוף האוקיינוס השקט עברה פגרה איומה. היא איבדה כמעט את כל ההרכב וחצי מהמחליפים ונראית רע. לפי התנהגות ההנהלה בפגרה, נראה שללוץ' קצת נמאס להיות בליגה העליונה. על פי איך שזה נראה כרגע רק נס ימנע מהקבוצה לסיים במקום האחרון בליגה בדרך לבילוי בליגת המשנה.


שיניק יארוסלבל

העולה החדשה עשתה עונה מדהימה אשתקד בליגת המשנה, וגם העונה הציפיות גבוהות. לרשות המאמן סרגיי יוראן עומד סגל חזק והוא עצמו ידוע כמוטיבטור מעולה. הקבוצה ביצעה רכש נכון, בעיקר של שחקנים מנוסים שלא ירעדו במאבקי תחתית. הצעדים האלה מעמידים את שיניק כמועמדת למקומות 9-11, ובוודאי לא כמועמדת לירידה, כפי שהיה אולי צפוי ממעמדה כעולה חדשה.

טרק גרוזני

העולה השנייה מרכזת עניין רב סביבה, בעיקר בשל ההקשרים הפוליטיים והעובדה שהעונה היא חוזרת לשחק בגרוזני אחרי שנים ארוכות של גלות. לקבוצה יש חסות אישית של נשיא האוטונומיה הצ'צ'נית, רמד'אן קדירוב, וזה אומר כמובן תקציבים. מה שאין לה זה מוניטין. ואכן שחקנים רבים דחו פניה להגיע למקום שהוגדר עד לא מזמן איזור מלחמה. לכן הקבוצה נאלצת להסתפק בפירורים. באירוח בגרוזני יהיה יתרון משמעותי, כי אין קבוצה שלא ירעדו לה הרגליים מול קהל צ'צני משולהב. אבל ספק רב אם זה יספיק ליותר מאשר מאבק עיקש נגד הירידה. הרבה תלוי בפתיחת העונה ובתוצאות הראשונות האצטדיון החדש (במחזור הראשון הקבוצה ספגה תבוסה ביתית 3:0 מסמארה), כי מוטיבציה תהיה מרכיב חשוב ביכולת של הקבוצה מגרוזני.

  • עוד באותו נושא:
  • כדורגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully