וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מכבי יכולה לזכות ביורוליג?

היורוליג השנה נראה הפכפך מתמיד ופתוח להפתעות. השחקנים הטובים התפזרו ביבשת, הרכש של אולימפיאקוס הפר את מאזן הכוחות, פנאתינייקוס עייפה, צסק"א פגיעה. האם צביקה שרף ינצל את ההזדמנות?

כי היורוליג הפכפכה

כאשר אנשי יול"ב הגו את שיטת המשחקים ביורוליג ואת איפוס המאזנים לקראת שלב הטופ-16, המצב הנוכחי הוא בדיוק זה אליו כיוונו: כאוס מוחלט וסדרת דרמה בהמשכים. צסק"א מוסקבה, שמעכה את בית א' בשלב המוקדם, נאלצת להיאבק מחדש על הכרטיס לרבע הגמר ויתרון הביתיות; פנאתינייקוס אתונה, ששייטה בקלילות לראשות בית ג', ממוקמת אחרונה בבית ד' ואם תעפיל לרבע הגמר, כנראה שתעשה זאת רק מהמקום השני; ריאל מדריד, שסיימה את השלב הראשון במאזן 3:11, הובסה בתל אביב וכבר לא תלויה בעצמה; ריטאס וילנה, הפתעת השלב הקודם, רק שלישית בבית ה'; מונטפסקי סיינה וטאו ויטוריה, ששובצו בהגרלת הטופ-16 בקבוצת האיכות השנייה, קרובות להבטיח את הכרטיס לרבע הגמר, בנוסף ליתרון הביתיות. למעשה, פרט אולי לאריס סלוניקי, 15 קבוצות עדיין נמצאות חזק במרוץ לשלב הבא.

הסיבות למהפכים האדירים רבות ומגוונות, ומסתכמות בהרבה מעבר לשיטת המשחקים. "לא מעט מועדונים משקיעים הרבה כסף והשחקנים הטובים מתפזרים בין יותר קבוצות", מסביר דיוויד בלאט, מאמן אפס פילזן הטורקית. "חשוב לזכור שתם עידן הכוכבים הגדולים של פעם, וקשה מאוד להסתמך היום על שחקן אחד או שניים שיובילו אותך אל התואר. בנוסף, קבוצה כמו אולימפיאקוס, שאנשים לא מבינים בכלל כמה כסף היא שפכה בקיץ, לקחה הרבה שחקנים טובים מהקבוצות הגדולות, מה שהופך את כל העסק ליותר מאוזן".

סיבה נוספת היא מכת הפציעות חסרת התקדים, שתוקפת העונה כמעט כל קבוצה באירופה. בלאט אומר כי "שחקנים בקבוצות גדולות משחקים בצורה רצופה לאורך שנים, כמעט בלי מנוחה, ומספר השיאים שהם צריכים להגיע אליהם במהלך העונה זה דבר בלתי נתפש. יש המון לחץ, ולא תמיד סגל ארוך נותן פתרונות לבעיה הזו". במקרה הזה, היתרון היחסי של מכבי תל אביב הוא בליגה המקומית: אם בתחילת השבוע מקיזות ריאל, טאו, ברצלונה, מלאגה, פנאתינייקוס, אולימפיאקוס ואחרות את דמן במסגרת הליגה המקומית, וקבוצות כמו צסק"א נדרשות לנסיעות מתישות של מאות ואלפי קילומטרים ברחבי המדינה, מכבי זוכה כמעט בכל שבוע למשחקים הרבה פחות אינטנסיביים, שמאפשרים מנוחה לשחקני המפתח ומעניקים דקות משחק חשובות לשחקני הספסל.

למרות ההפסד האחרון לבני השרון, מכבי הרשתה לעצמה לוותר במשחק על ניקולה וויצ'יץ' – שהרי המקום הראשון בליגה מובטח למעשה. זו פריבילגיה ששמורה כמעט בלעדית למכבי, לעומת יתר הקבוצות הגדולות באירופה. "הליגות בספרד, יוון ורוסיה נחשבות לתחרותיות ביותר", אומר איש מקצוע ישראלי. "עם משחקי הגביע ומשחקי האימון, קבוצות משחקות לעיתים 60 משחקים בעונה, באינטנסיביות גבוהה. זה מטורף לגמרי. מכבי יכולה להרשות לעצמה לשים את כל הז'יטונים על אירופה. ריאל בחיים לא הייתה יכולה לוותר על שחקן כמו וויצ'יץ' במשחק ליגה". ובמילים פשוטות: למכבי יש הרבה יותר זמן לנוח ולהתאושש פיזית. להוציא את העונה הנוכחית, מכבי כמעט ולא סבלה מפציעות משמעותיות של שחקני מפתח בשנים האחרונות.

כי צסק"א פגיעה

סגנית אלופת אירופה חווה העונה משבר גדול, כמוהו לא ידעה בשנים האחרונות. היא הפסידה את הגביע הרוסי לאחר ארבע זכיות רצופות, ולמרות שסיימה את השלב המוקדם ביורוליג בראשות בית א', היא פתחה את שלב הטופ-16 עם תצוגה ביתית איומה מול רומא ונזקקה לבאזר-ביטר מדהים של טרייג'אן לנגדון כדי לנצח את המשחק. בשבוע שעבר היא כבר חזרה ממלאגה עם הפסד כואב, ומחר תתארח באיטליה למשחק קריטי מבחינתה, שכן ברצלונה נושפת בעורפה. ועדיין מצפה לה משחק בפלאו בלאוגראנה.

הבעיה העיקרית היא מכת פציעות בקו הקדמי, ששיבשה לחלוטין את האיזון העדין בין משחק הפנים לחוץ: אלכסיי סברשנקו, שהפך תחת אטורה מסינה לאחד הגבוהים הדומיננטיים ביורוליג, סבל משתי פציעות קשות וסיים את העונה. מתיאז' סמודיש, הפאוור פורוורד הטוב ביבשת בשנתיים האחרונות, שבר בתחילת נובמבר עצם קטנה בכף רגלו ורק לאחרונה חזר לפעילות חלקית. "סמודיש הוא מעין דמות אב עבור השחקנים", אמר המאמן האיטלקי בהתבטאות יוצאת דופן, כאשר נדרש לתרץ את הפסדה של צסק"א בגמר הגביע הרוסי. "הוא הדמות המארגנת והמאחדת, ובלעדיו הכל קשה יותר".

אולם לא רק פציעות מקשות על צסק"א בדרכה לפיינל פור. שלושה שחקנים שהוחתמו בקיץ על חוזי עתק – רמונאס שישקאוסקאס הליטאי, ניקוס זיזיס היווני ומרכוס גורי האמריקאי, פשוט מתקשים להשתלב. גם תיאו פפאלוקאס, שמיצב את מעמדו כפוינט גארד המוביל ביורוליג, נקלע לעונה איומה. ממוצעיו של פפאלוקאס צנחו העונה פלאים: מ-9.8 נקודות, 3.2 ריבאונדים, 5.4 אסיסטים ו-15.3 נקודות מדד אשתקד, לכדי 7.3 נקודות, 2.6 ריבאונדים, 3.8 אסיסטים ורק 9.7 נקודות מדד העונה. מי שיכול היה להיכנס לנעליו הוא אנטון פונקראשוב הצעיר, אלא שבקיץ הוא הושאל לחימקי.

"פתאום, הקבוצה שנחשבה לכזו שמנוהלת בצורה הטובה ביותר באירופה, עושה סדרה של טעויות פטאליות", אומר עיתונאי רוסי, שמעדיף להישאר בעילום שם. "היום, קבוצה עם תקציב של 40 מיליון דולר מוצאת את עצמה עירומה בקו הקדמי. זיזיס בכלל נראה כאילו הוא הגיע לכאן בחללית, והצרה הכי גדולה היא שפפאלוקאס נמצא בירידה עוד מאליפות אירופה". לאחרונה רכשה צסק"א את ויקטור חריאפה, ששוחרר מהשיקאגו בולס, והעניקה לו חוזה המוערך בכעשרה מיליון יורו לארבע שנים וחצי. "חריאפה יכול לעשות דברים יפים, אבל בינתיים הוא לא חלק מהקבוצה. הוא יכול לשחק הרבה יותר טוב", מספר ולדימיר מוז'ייצב, פרשן הכדורסל של היומון "ספורט אקספרס". "כל השחקנים שהגיעו לא הראו שום דבר מיוחד. פפאלוקאס זו אכזבה גדולה, למרות שבשבועיים האחרונים הוא קצת מתאושש. יש גם שמועות על בעיות פנימיות בתוך הקבוצה".

מי שכן מספקים את הסחורה הם ג'יי.אר הולדן וטרייג'אן לנגדון, שמשחקים קרוב ל-29 דקות בממוצע – מספר כמעט דמיוני, בהתחשב ברוטציה הארוכה בה דוגל מסינה. "נכון שהם מתעלים מעל הבינוניות הכללית, אבל כל עוד שישקאוסקאס לא פוגע ולא פותח את ההגנה, צסק"א תסבול", משוכנע מוז'ייצב. העונה קולע האקדוחן הליטאי ב-38.7% מחוץ לקשת, אך בחודש האחרון מצוי במשבר קליעה ובחמשת המשחקים האחרונים פגע רק ב-4/14 מטווח השלוש. "מסגל בן 14 שחקנים נהדרים שכל מאמן יורוליג היה רוצה, יצא שהשחקן היציב ביותר הוא קלעי, שגם הוא תלוי ביום", מוסיף העיתונאי הרוסי. "מדובר בקומבינציה כמעט בלתי אפשרית של בעיות ותקלות".

גם מסינה, שנחשב בעבר לחסין מביקורות, זוכה בחודשים האחרונים לקלחת של צוננין ממיטב כלי התקשורת המקומיים. "ההתנהלות הרעה של מסינה מפתיעה אותנו מאוד", מודה מוז'ייצב. "הקבוצה קולעת לאחרונה רק 60-65 נקודות במשחק וברור שהיא צריכה לשחק יותר טוב. נקודת האור היא ההתאוששות של פפאלוקאס, וגם סמודיש מחלים מהפציעה. אלה הסיבות שבגללן אנחנו עדיין רואים בצסק"א פייבוריטית ללכת ביורוליג עד הסוף, גם העונה".

כי פנאתינייקוס מגמגמת

אחרי שסיימה את השלב המוקדם במאזן של שני הפסדים ו-12 ניצחונות, נקלעה פנאתינייקוס למשבר בזמן הגרוע ביותר מבחינתה. השיטה האכזרית של היורוליג הביאה לכך ששלושה מחזורים לפני שלב רבע הגמר, פאו רחוקה מאוד מלהבטיח את הכרטיס לשלב הבא. הנפילה החלה בסיום השלב המוקדם, עם הפסד חוץ לריאל מדריד (שאומנם היה חסר חשיבות), אולם נמשך בשני הפסדים רצופים וסנסציוניים בליגה היוונית, כולל השפלה ביתית מול מארוסי הקטנה, ושלושה משחקי נפל בשלב הטופ-16. אחד מהם, בדרך נס, הצליחה פאו לקחת, כאשר ניצחה 65:67 את פרטיזן, אחרי מספר מהלכי קלאץ' גדולים בדקות האחרונות. זה עוד עשוי להתברר כהבדל בין העפלה לשלב הבא, להדחה מביכה במיוחד כבר בשמינית הגמר.

"הבעיה של פאו היא הכימיה", טוען ניקוס ורלאס מעיתון הספורט "צ'מפיון". "בעונה שעברה, עם דיאמנטידיס, שישקאוסקאס, וויאניץ' ובצ'ירוביץ' נוצרה כימיה מצוינת בקו האחורי, למרות שהרבה שחקנים היו חדשים. אבל אז צורף ספאנוליס, שהגיע עם הרבה מוטיבציה אחרי הכישלון ב-NBA, וגם שאראס, שהוחתם רק כדי שאולימפיאקוס לא תיקח אותו". כדי לפנות מקום ליאסיקביצ'יוס נאלצה פנאתינייקוס לוותר על שירותיו של מילוש וויאניץ', שהראה הרבה לב והקרבה והוכיח כי ימי הפציעות מאחוריו.

ורלאס טוען כי היום, בפנאתינייקוס הכל מתחיל ונגמר באגו: "לפאו יש שניים-שלושה רכזים – דיאמנטידיס, ספאנוליס ושאראס. שלושתם צריכים כל הזמן את המגע של הכדור, רוצים לנהל את העניינים. קשה לי להבין איך אפשר להצליח עם שלושה כוכבים כל כך גדולים שדורכים האחד על השני. קשה להם לתקשר יחד".

עוד בקיץ שאלו פרשני הכדורסל ביוון מדוע זקוקה אלופת אירופה לחיזוק בדמותו של יאסיקביצ'יוס, שעלול לערער את חלוקת העבודה בקו האחורי. "אמרו כבר בקיץ: אם זה לא שבור, אל תתקן את זה", מוסיף ורלאס. "פאו איבדה בשלומיאליות את שישקאוסקאס, שנתן להם לא רק קליעה אלא גם הרבה הגנה ומוח. היום לפאו יש שלושה גארדים שלא מסתדרים, כאשר ספאנוליס ודיאמנטידיס שומרים בשביל שאראס בהגנה. גם שאראס כועס, כי הוא לא מקבל את המתפתחות כפי שחשב ורצה".

עד לפני כחודש פאו אומנם ניצחה, "אבל לא שיחקה טוב", מדגיש ורלאס. ההתרסקות החלה עם פציעתו של הפורוורד קוסטאס צרצאריס. עיקר כוחו של צרצאריס, לפחות בעיני המאמן ז'ליקו אובראדוביץ', הוא ביכולתו להגן בצורה נהדרת את משחק הפיק אנד רול של היריבות. אלא שצרצאריס סובל מבקע, ויוכל לשוב למגרשים רק בתחילת החודש הבא. בלעדיו שיחקה פנאתינייקוס תשעה משחקים, והפסידה בחמישה. גם דיאן תומאשביץ' לקח חלק בארבעה משחקי יורוליג בלבד בעקבות סדרת פציעות, כאשר אנדריאה זיזיץ', שהגיע מהיריבה המושבעת אולימפיאקוס, לא מספק את הסחורה.

כי מכבי לא סובלת ממשבר אמצע העונה

בעוד צסק"א, פנאתינייקוס ואחרות חוות את משבר אמצע העונה, אולם סובלות מכך במיוחד מאחר והמאזנים ביורוליג התאפסו, מכבי יצאה לדרך חדשה בתחילת ינואר, עם מינויו של צביקה שרף למאמן, ועושה את הדרך ההפוכה בדיוק. לפסיכולוג הספורט נועם אייל הסבר מעניין לתופעה.

"יש משהו בתפיסת הזמן אצל בני אדם, שמשתנה כאשר הם מגיעים לחצי הדרך", הוא אומר. "יש כאלו שיודעים שכבר עברו חצי מהעונה ומקבלים כוחות מחודשים לקראת החצי השני, אבל גם כאלו שמתחברים באותו הרגע למאמץ הגדול ומבינים שהוא יימשך לפחות עוד חצי עונה, וזה קשה מאוד עבורם. זה הופך למעין נקודת שבירה. מאמן חכם נערך לשבועות הללו בצורה מאוד מתוחכמת, והרבה זמן מראש. כיצד? מכין תרגילים חדשים, הפתעות וסוגים שונים של מהלכים, מסיט את תשומת הלב של השחקנים מתפיסת הזמן הפסיכולוגית. אוברדוביץ' היה מומחה בזה. הוא היה מאוד 'טריקי', לוקח סיכונים, לפעמים מפסיד בצורה מכוונת כדי לחבר את הקבוצה. העונה אני חושב שמורגשת בפנאתינייקוס עייפות החומר: הוא קצת עייף מהקבוצה, הקבוצה עייפה ממנו".

ומה באשר למכבי? ובכן, כאן מדובר בסיפור אחר. "כל מה שאמרתי לא תופס לגבי קבוצה שעברה מהפכים במהלך העונה", מוסיף אייל. "קבוצה שהחליפה מאמן או שחקן מרכזי, עסוקה כל הזמן בשיקום. מי שעסוק בשיקום, לא ברור לו אם הוא עבר את נקודת האמצע, כי הוא לא מבין היכן ההתחלה: בתחילת העונה, או מהרגע שמונה מאמן חדש. גם בקבוצה שלכאורה הכל בסדר בה, יש סיכוי גבוה שיגיע משבר פסיכולוגי. כל זה פשוט נחסך העונה ממכבי".

ohadgreenwald@walla.co.il

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully