וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוסים חוזרים לצ'צ'ניה

מיקי יואכים

5.3.2008 / 11:07

אם לא יקרה משהו בלתי צפוי, הקבוצות בליגה הרוסית יתארחו העונה בצ'צ'ניה, אצל העולה החדשה טרק גרוזני. הכל על ההכנות ליום ההיסטורי, המתיחויות, הלחצים הפוליטיים והתקווה לשלום (ולהישרדות בליגה)

המחזור הראשון של הליגה הרוסית ייערך ב-14 במארס והעולה החדשה טרק גרוזני אמורה לארח את קריליה סובייטוב מסמארה. לכאורה, עוד משחק משורה. למעשה, זה עשוי להיות יום היסטורי בצ'צ'ניה וברוסיה כולה, שכן נראה שטרק תארח בגרוזני לראשונה מזה יותר מעשור. עד עתה אירחה הקבוצה בערים אחרות בדרום-רוסיה. האוהדים כבר מתכוננים לרגע הגדול – מכינים באנרים מיוחדים ומנסים לשכנע את אוהדי היריבות שבטוח להגיע לצ'צ'ניה.

האצטדיון בגרוזני עומד עתה בסיום תהליך הכשרתו לקראת אישורו ע"י התאחדות הכדורגל הרוסית. החלטת ההתאחדות תקבל משמעות לא רק ספורטיבית אלא גם ובעיקר פוליטית: תשובה חיובית תסמל את תחילתו של העידן החדש והשקט ברפובליקה האוטונומית. העיתונות הרוסית מספרת שהאיתותים שבאים מההתאחדות חיוביים.

תזכורת היסטורית: צ'צ'ניה היא רפובליקה אוטונומית בתחומי הפדרציה הרוסית, שמרבית תושביה מוסלמים. עם התפרקות ברית המועצות ועצמאות הרפובליקות המרכיבות אותה, דרשו גם חלק מהאוטונומיות בפדרציה הרוסית עצמאות. הצ'צ'נים נטו ללאומנות עוד בתקופה הסובייטית ולא היה מה שימנע את ההתפרצות. מ-1991 האזור ידע מלחמה מתמשכת בין הבדלנים ולצבא הרוסי בכמה סיבובים (עם כמה ניסיונות פיוס באמצע), כאשר רק בשנים האחרונות הצליח משטרו של פוטין להשקיט את האזור. ההתעקשות של הרוסים ברורה: ישנן יותר מ-20 אוטונומיות בתחומי רוסיה ופרישה של אחת מהן תביא לאפקט דומינו ממנו חוששים השלטונות במוסקבה.

שלום? העיקר לא לרדת ליגה

לפני שנתיים טרק כבר ביקרה בליגה העליונה, אבל החזיקה רק עונה אחת וסיימה במקום האחרון לא במפתיע – הצ'צ'נים בנו סגל חלש מאוד וכמובן היו ללא ביתיות. גם העונה טרק לא תהיה מאריות הליגה וחזרה הביתה עשויה לשפר באופן משמעותי את הסיכויים שלה להישאר בליגה.

האצטדיון ע"ש ס. בליחמנוב שוקם למעשה מעיי חורבות וכולם מחכים להצהרת האישור הרשמית של ההתאחדות הרוסית. מקור בכיר בהתאחדות אמר לאחד העיתונים שה"חלונות הגבוהים" בוחשים בעניין: "אני חושב שלא יהיו בעיות בכל מקרה. זוהי החלטה פוליטית ובפוליטיקה לא אנחנו קובעים". על הקטע הזה בונה גם שר הספורט של צ'צ'ניה, חיידר אלאנוב: הרעיון של חזרת הכדורגל לגרוזני היה של נשיא הרפובליקה רמד'אן קדירוב. הוא קידם אותו לאחר שנפגש עם כמה דמויות בכירות בצמרת. המפנה הרציני היה בפגישה עם מושל סמארה, ולדימיר ארטיאקוב, אחד ממקורביו של פוטין. קדירוב אישר שבגרוזני יוקם מפעל הרכבה של חברת מכוניות מסמארה. בתמורה ארטיאקוב הבטיח שקריליה סובייטוב תשמח להגיע לשחק בגרוזני במסגרת הליגה.

גם אם הצ'צ'נים לא יספיקו להכשיר את האצטדיון למשחק הראשון, האישור יתקבל ממש למחרת ההודעה על המוכנות של מגרש. הצ'צ'נים אומרים בבדיחות שוועדת האצטדיונים חייבת להם. רק לאחרונה, בתחילת פברואר, חברי הוועדה הגיעו לבחון את אצטדיון ספרטק בנאלצ'יק הסמוכה, בירת האוטונומיה הקרברדינית. במהלך הביקור נגנבו מסמכיהם ונמצאו רק בהתערבות כוחות הבטחון של צ'צ'ניה. באותו שבוע הם גם הגיעו לביקור ראשון בגרוזני. אז הם כתבו חוות דעת שלפיה ישנם תיקונים קלים שצריך לבצע כדי להכשיר את המתקן סופית: תוספת של יציע עם 3,000 מקומות ישיבה, התקנת מערכת תאורה חדשה ותיקון הלוח האלקטרוני. הם גם ציינו ש"נראה שכבר העונה ישחקו בגרוזני".

האצטדיון כמעט מוכן, גם מדריכי התיירים

בשבוע שעבר הלוח האלקטרוני והתאורה הותקנו. השלד של היציע החדש נבנה וכבר החלו עבודות התקנת המושבים. "זוהי הוראתו הישירה של קדירוב", אמרו הפועלים באצטדיון. תמונתו של הנשיא מופיעה כמעט בכל מקום ולצידו עוד שני פוסטרים ש"מפקחים" על העבודות – ולדימיר פוטין ואחמד קדירוב, הנשיא שנרצח בהתנקשות של המחתרת ואביו של הנשיא הנוכחי.

מצד שני, תאי ה-VIP כבר מוכנים. הובא ריהוט עור יוקרתי והמקום מאובטח 24 שעות ע"י מאבטחים חמושים. זה לא מפתיע, הרי קדירוב הולך לצפות מכאן במשחקים יחד עם אורחיו. את תאו הפרטי מעטרות תמונות במסגרות זהב, שטיחים ענקיים שנעשו בעבודת יד ומזנונים מפוארים עם כלי אוכל יוקרתיים. התא הזה מכיל שלושה חדרים – חדר שינה עם מיטת קינג סייז, סלון נרחב עם ספות עור ענקיות ונוף למגרש וחדר עבודה עם שולחן כתיבה ופלסמה ענקית על הקיר. יש גם מטבח פרטי שיעבוד במהלך משחקים בלעדית בשביל הנשיא ואורחיו.

הועדה תבדוק לא רק את האצטדיון, אלא גם את העיר. התקנות קובעות שגרוזני צריכה להיות מוכנה לקלוט עד 1,000 אוהדים של הקבוצה היריבה (הערכה אופטימית, קשה בינתיים להאמין שהרבה אוהדי קבוצות חוץ יגיעו). בודקים אם יש סידורי לינה, אוכל ואבטחה מתאימים. גם בתחום הזה יש התקדמות שכן ממש בימים הקרובים עומד להיפתח בית מלון חדיש ויוקרתי בלב גרוזני. גם הפועלים במלון הודו בפני נציגי התקשורת שקדירוב מפקח אישית עם העבודות. "נהיה כמו באירופה", אומר אחד מהעובדים העתידיים במלון. והסביר: בחדרים הרגילים סטנדרט חמישה כוכבים, בסוויטות – תוספת של אינטרנט אלחוטי ורצפה מחוממת.

הצ'צ'נים גם לוקחים ברצינות את עניין התיירות. הם מתכננים להוציא מדריך מיוחד לגרוזני וחייב את כל בעלי העסקים לתת שם לעסק, במקום ה"קפה" וה"מסעדה" הלקוניות שנראים עכשיו. הוכשרו גם מורי דרך שידעו להתאים לכל אחד את האתרים המתאימים לו. גרוזני של עכשיו מלאה באתרי הנצחה וזכרון, תוצאה של יותר מעשור של לחימה. עיתונאי שביקר בעיר סיפר שלקחו אותו היישר לאתר הזיכרון לעיתונאים שנהרגו במהלך המלחמה.

מי מפחד מהאוהדים בצ'צ'ניה?

אוהדי טרק מבטיחים: אם האורחים "ישמרו על החוקים שלנו", לא נעשה בעיות. מצד שני, החוקים, כפי שנוסחו ע"י ראשי חוג האוהדים, די נוקשים במושגים של אוהדי כדורגל: "לא לשתות אלכוהול, לא לקלל, לכבד מבוגרים, לא להטריד בחורות, לא להשתין בשום מקום שהוא לא שירותים ציבוריים מוכרזים". עיתונאי של "איזבסטיה" בילה כשעה עם אוהדי טרק במסעדה בגרוזני. כולם הקפידו לשתות תה בלבד ולא אמרו ולא מילה אחת שראויה לצנזור. "אף אחד לא צריך לפחד כאן", אומר בביטחון אחד האוהדים. "אנחנו אנשי שלום, אבל אם יבואו לכאן מחפשי ריגושים..."

בעיני הצ'צ'נים, מחפשי הריגושים העיקריים הם אוהדי ספרטק מוסקבה. בקיץ שעבר נפגשו הקבוצות בגביע והמוסקבאים הניפו כרזות בזכות רציחות המוניות שנעשו בצ'צ'ניה. האוהדים של טרק לא שכחו. "כאן בקווקז לא מוותרים בקלות על העלבה אישית", אומרים ראשי האוהדים, "רוצים מלחמה? נצא מחוץ לעיר ונפתור את הכל. מה שהכי מפריע לנו הוא זה שבסוף יאשימו אותנו. יגידו שעוד פעם יש מהומות בצ'צ'ניה".

אבל דיבורים לחוד ומעשים לחוד. מהומות היו בשנה שעברה בנאלצ'יק השכנה. קרברדינו-בלקריה דומה מבחינה אתנית ותרבותית לצ'צ'ניה, כך שניתן להסיק מסקנות. האוטובוס של צסק"א נרגם באבנים ואוהדי ספרטק הצטיידו מראש בקסדות פלסטיק. מעשה נבון, אגב. האוהדים המקומיים טיפסו על עצים סמוך ליציע האורחים ורגמו את היושבים באבנים. נספרו לא מעט פצועים. "כבר במבואות האצטדיון צרחו לנו שירצחו אותנו", נזכר סטס, אוהד ספרטק. עכשיו הוא אומר שהם מצפים להתנהגות דומה גם מאוהדי טרק. "אם כי נראה שהצ'צ'נים למדו להתמודד עם אנדרלמוסיה", הוא מנסה להתעודד.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

האצטדיון לא יפתור את המחסור בשחקנים

בטרק מנסים להיזכר כמה שפחות בעונת 2005, העונה היחידה והכושלת של הקבוצה בליגה העליונה. אז ההנהלה בחרה להתלונן על השופטים וטענו לקיפוח. זה הגיע אפילו לכדי מכתב תלונה פומבי לולדימיר פוטין. פוטין לא טרח להשיב. "הצ'צ'נים הם עם נאיבי מטבעו והם האמינו שפוטין באמת יכול לשנות משהו", אומר חבר הנהלת טרק, "עכשיו זה אחרת. לא נראה שנכתוב מכתבים לנשיא החדש, מדבדב".

אבל הקרמלין דווקא כן יכול לעזור לטרק, אם ההחלטה הפוליטית על אירוח בגרוזני אכן תתקבל. כולם בונים על האישור, להוציא את המאמן, לאוניד נזארנקו, שממשיך להיות סקפטי. רשמית, כל קבוצות הליגה, חוץ מצסק"א, הודיעו שהן יתמכו בהחלטה לשחק בגרוזני, אבל נזארנקו טוען שהאמת קצת אחרת: "אני מדבר עם ידידים שלי מקבוצות אחרות ועם שופטים וכולם חוששים לנסוע לגרוזני. אני צופה שיהיה קרב גדול סביב הנושא".

הקרב אמנם שווה את זה, כי גם המאמן מודה שאירוח בגרוזני ייתן יתרון משמעותי לקבוצתו. סוכן שחקנים רוסי סיפר בעילום שם ל"ספורט אקספרס" שהשחקנים שמחזיקים בדרכון רוסי ייסעו לשחק בגרוזני בלי בעיות, אבל הזרים צפויים לעורר בעיות – רבים מהם עשויים להיבהל מאזכור השם צ'צ'ניה. "אני חושב שקבוצות יחששו רק מעצם העובדה שמדובר בגרוזני", אומר נזארנקו.

בעונה שעברה אימן נזארנקו את קובאן מקרסנודאר. הקבוצה ירדה ליגה, למרות שהחזיקה בסגל חזק משמעותית מטרק הנוכחית. הוא מסביר בפשטות את הכישלון מאשתקד: "בקרסנודאר ההנהלה כל הזמן התערבה לי בקביעת ההרכב. כשניסיתי להתנגד, הם פשוט עצרו את המשכורות לשלושה חודשים. אני בטוח שבטרק המצב יהיה שונה".

ואכן, אין בעיות כלכליות בטרק. המועדון מקבל תמיכה רצינית וקרנות פדרליות על שמו של אחמד קדירוב. קרנות אלה מתהדרות בתקציב גבוה בזכות תרומות של אנשי עסקים מקומיים. "המשכורות משולמות בזמן ואם יש בעיות קדירוב מתערב אישית ותוך שעתיים הכל נפתר", מספר טימור ג'בראילוב, קפטן הקבוצה ואחד הצ'צ'נים האתניים הבודדים בקבוצה.

ועדיין, יש קושי לגייס שחקנים. כפי שמספר אותו סוכן עלום שם: "אין בעיות תקציב, אבל שחקנים לא ממש רוצים לנסוע לשם ולכן הם מתקיימים משאריות. הרי צ'צ'ניה זה עדיין שם מאיים". הקבוצה השקיעה בקיץ 8-9 מיליון דולר בחיזוק, אבל לא נראה שזה ממש יעזור. "יש להם בערך את אותה איכות סגל כמו שהייתה להם לפני שנתיים, כשהם ירדו", אומר אותו סוכן. "אם כזה דבר המטרה היחידה יכולה להיות הישרדות בליגה".

זיקוקים לכבוד החיים בשלום

בכל מקרה טרק שינתה הפעם את אסטרטגיית גיוס השחקנים שלה: לפני שנתיים היא ניסתה לפתות שחקנים ותיקים ובעלי מוניטין ועכשיו היא בונה על צעירים עם כשרון. במועדון גם שומרים בקפדנות על משבצת השחקן הצ'צ'ני הוותיק – אז זה היה דני גייסומוב, היום ג'בראילוב – שדודו הוא אחד מעשירי צ'צ'ניה.

ג'בראילוב בן 34 ונמצא בשלהי הקריירה שלו. "כל עונה אני פונה להנהלה ושואל אותם אם הגיע הזמן לפנות את הדרך לצעירים", מספר ג'בראילוב, "והם עונים: 'חכה. אתה עוד יכול לתרום'". אם טרק לא תרד העונה, יכול להיות שג'בראילוב יפרוש וישוב לכפר הולדתו – צריך לשקם את בית המשפחה שנהרס בשנות המלחמה. "אקח פועלים ואפקח עליהם מסביב לשעון", אומר הקפטן, "קדירוב עצמו אומר שאם לא מפקחים על הפועלים הכל יוצא עקום".

קדירוב אוהב כדורגל. שחקני טרק מספרים שהפטרון שלהם מרכיב כל שבוע קבוצה משרי הממשלה ומשחק איתם. אחרי עליית הליגה הוא זימן אליו את הקבוצה ואפילו השתתף במדיה במשחק ידידות. "הוא שיחק חלוץ ואפילו כבש צמד", מספר ג'בראילוב בחיוך. הוא גם הביא זמרת מובילה מרוסיה ששרה בצ'צ'נית בנשף העליה.

ביום חנוכת האצטדיון בגרוזני – ב-14 במארס או מאוחר יותר – הזמרת כנראה לא תופיע, כיוון שתחילה "צריך להוכיח משהו על המגרש", אומר ג'בראילוב. אבל, "בטוח נעשה זיקוקים לכבוד החיים בשלום", מבטיח הדובר דיקייב, "הרי זה עולה רק 100 אלף דולר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully