וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי מפטרים מאמן?

1.3.2008 / 9:00

מעמדו של לוין שוב מעלה את השאלה הנצחית. שיימן טוען ש"פיטורי מאמניו תמיד הצליחו", אבל התשובה הרבה יותר מורכבת

בשבועות האחרונים נקלע ניר לוין לאחת התקופות הלחוצות ביותר שעברו עליו כמאמן. התקשורת פרסמה כתבות המספרות על חוסר השפעתו במכבי תל אביב, ודיווחה על הצנחתו של מאמן הכושר טיבריוס דראו, שלא ממש סופר את האיש שעל הקווים. כל זה הגיע אחרי תקופה בה די התעלמו מלוין, ומעמדו בקבוצה היה כשל אורח לרגע. הוא הרי הגיע כמחליפו של אלי כהן, והתחנות שעבר בשנים האחרונות, רק חיזקו את הציפייה כי לא ימשיך במכבי בעונה הבאה. סוג של סותם חורים, לא הלחמה לטווח ארוך. אחרי ההשפלה בדרבי מול הפועל תל אביב, הגיע משחק הגביע בו הפסידה מכבי תל אביב לבית"ר/שמשון ת"א מהליגה הארצית, וזעם האוהדים בקרית שלום הרקיע שחקים. הכבוד נפגע, ועכשיו גם העובדה שלוין לא בנה את הקבוצה, לא עמדה לזכותו. חלק מהאוהדים דורש את ראשו.

האם מכבי תל אביב הגיעה למצב שבו היא שוב חייבת להחליף מאמן? היתכן שאם מישהו אחר היה עומד על הקווים, הקבוצה לא היתה מפסידה בדרבי ומושפלת בגביע? אולי. “מותר לפטר מאמנים, השאלה היא מתי", אומר לופא קדוש, ותיק מאמני ישראל, “אפשר לפטר כשהמערכת לא מתפקדת, אין שליטה באימונים, השחקנים וההנהלה ביחסים לא טובים עם המאמן, בקיצור, לא בגלל שהוא לא טוב, אלא משום שאם לא יפוטר, אז הקבוצה תכנס לסחרור".

משל פזטל

אוהדי מכבי חושבים מהבטן, הם נעלבו משני ההפסדים האלה, אבל אולי דווקא האינסטינקט שלהם מדויק, ובקרוב קבוצתם תידרדר לתהומות תחילת העונה? להחליף מאמן זה סוג של הימור, וקשה להעריך את ההשפעה של המהלך. בשבועות האחרונים נראה שמכבי מציגה כדורגל איכותי יותר, ובשלב מסוים אף חדלו לדבר עליה כמועמדת לירידה. עתה ראשו של לוין שוב נדרש אל המוקד, אך מהם הפרמטרים שבגינן הוא "ראוי" לפיטורים? "אם לשחקנים אין אמון במאמן ונוצרים חיכוכים, דבר שההנהלה יכולה לראות, אז אפשר להפסיק את עבודתו", אומר אברהם לוי, מנהלה לשעבר של בית"ר ירושלים. אריאל שיימן, הבעלים של מכבי הרצליה, מספק זווית נוספת. “כשמאמן לא משפיע על תפקוד הקבוצה, כשהוא אומר לשחקן לבצע משהו בדרך מסוימת, והוא אינו מבצעה, כשהקבוצה אינה נראית כפי שרצית לראותה, אז צריך לפטר”. התשובות במקרה הזה הן בידי ראשי מכבי תל אביב, שעד כה נמנעים מגיבוי פומבי.

בעונת 2005/06 נקלעה כפר סבא למקום האחרון בטבלה, ונחשבה ליורדת בטוחה. הירוקים החליפו מאמנים, וכפר סבא ביצעה מסע הישרדות מדהים. "אלישע לוי היה אצלנו 19 מחזורים”, נזכר גבי קצרה, יו"ר הפועל כפר סבא, במהלך שביצעה קבוצתו. "הבאנו ארבעה שחקנים בחלון ההעברות, לדוגמה, בן לוז וסמואל יבואה. אם החלפת חצי קבוצה, וזה לא עובד, אז זה אפשרי". לוי הוחלף באוחנה, והשאר היסטוריה. "כל זמן שיש חיבור בין המאמן לשחקנים, צריך לתת צ'אנס. אם יש אפשרות בחלון ההעברות להחליף שחקנים, זה עדיף. אם ההעברות נסגרות, אז אולי אפשר לשקול החלפה", מוסיף קצרה. בינתיים, שחקני מכבי תל אביב שומרים על שתיקה בכל הנוגע למאמנם, אך אם לשפוט לפי רמת משחקה של הקבוצה, הצדדים עוד צריכים לעבוד על ההתאמה ביניהם.

לדעת קדוש, עיתוי הפיטורים פחות תלוי בחיבור בין המאמן לשחקניו, אלא דווקא בחיבור בין המאמן למנהליו. "אם המאמן וההנהלה משדרים על אותו גל, הם יכולים לעבור יחד גם תקופת מצוקה. זה בכלל לא בקטע של תוצאות, מקורבים שלא רוצים את המאמן או אוהדים שזועמים, אלא היחסים בין המאמן להנהלה. לא ראיתי אף הנהלה שמתכנסת עם האוהדים ושואלת אותם אם צריך לפטר. כשאימנתי את שמשון ת"א ב-1986, היו"ר היה עמי פזטל. לאחר 7 מחזורים היינו ללא ניצחון, והיתה קבוצת אוהדים שריססה גרפיטי שקרא לפזטל להתפטר. הוא נפגע, הרי החיים שלו זה שמשון, והחליט ללכת הביתה. באתי אליו עם הקפטן אלי כהן, ואמרתי לו 'אם אני הבעיה, אני קם והולך'. הוא אמר לי 'לך תעבוד. ראיתי שהקבוצה ממושמעת ומאומנת, ואם היא לא הייתה כזו, הייתי יודע'. בסוף העונה הגענו לגמר הגביע, וסיימנו בצמרת".

משל שום

אבל הגיבוי לא תמיד עובד, וחייבים לשנות. לקח לא מעט זמן עד שניצן שירזי הוחלף בבני יהודה על ידי אלי כהן, ולצערם של הזהובים הם עדיין סוגרים את הטבלה, משמע, החלפת מאמנים אינה תרופת קסם (אחוזי ההצלחה של כהן פחותים משירזי). אוף, מסובך. כל העניין הזה מכיל אין ספור מרכיבים, שמתחברים יחדיו למציאות נזילה וחסרת גוון ברור. "פעם", מספר אברהם לוי, "אליהו עופר התחיל בבית"ר, פוטר, הבאנו את עמנואל שפר, אחריו את דוידוף, הם לא הצליחו, ובסוף אותה עונה החזרנו את עופר, ובית"ר נשארה בליגה. במקרה אחר, פיטרנו את שנהר, הבאנו את נסים בכר, ובכל זאת ירדנו". אם כך, מדוע בכלל להחליף מלכתחילה? "ברגע שהגיע למועדון מאמן חדש, לשחקנים אין יותר מאחורי מי להתחבא”, מסביר קצרה את השימוש בחרב הפיטורים. "המאמן ספג אש, ואחרי שמונה לו מחליף, אתה בעצם מעמיד את השחקנים מול העתיד שלהם".

בואו לא נהיה תמימים, לא מדובר רק בהפעלת לחץ על השחקנים. הפיטורים משמשים גם להרגעת ההמון הצובא על דלתות ההנהלה. "ההנהלות דואגות לאינטרס שלהן. הן הרי אף פעם לא אשמות, אלא תמיד המאמן או השחקנים", אומר לוי, ומעלה את השאלה עד כמה הלחץ מבחוץ משפיע על מה שקורה בפנים. "כשתקשורת ואוהדים יוצרים לחץ, והמועדון לא מספיק חזק, אז הוא נפגע”, טוען קצרה. "הפועל ומכבי החליפו מאמן, אבל עדיין מצויות בתחתית. חיפה לא החליפה מאמן, ועצם זה שהחליפה כל כך הרבה שחקנים והיא עדיין מדברת על מקום באירופה וזכייה בגביע, זה הישג”. ברוני לוי מוטחת ביקורת רבה מתחילת העונה, אבל הוא מקבל גיבוי מהנהלת קבוצתו. לא כל מאמן זוכה לזה. "מעורבת בזה הרבה תקשורת”, סבור לופא קדוש, "אני לא שמעתי מישהו ממכבי תל אביב שרוצה שלוין ילך. אני מכיר את הדברים האלה, וכשההנהלה רוצה לפטר מישהו, היא עושה זאת. האווירה מסביב משפיעה, היו מאמנים שהיו בצמרת הגבוהה ובכל זאת פוטרו כמו גוטמן או שום".

לוי סבור שלמכבי אין שום סיבה להקשיב לקולות מהיציע. "האוהדים קוראים לשינוי, והרבה פעמים זה לא מצליח. מה שקרה עם בית"ר/שמשון זה נדיר, והשחקנים לא נתנו את הנשמה. אם כמנהל בית"ר הייתי רואה שההכנה לא טובה, המאמן זלזל וזה הקרין לשחקנים, אז אולי אפשר לשקול פיטורים. דדש ואני, למרות הלחץ, תמיד החלטנו לטובת הקבוצה. כשירדנו עם זאביק זלצר לא פיטרנו אותו, כי ידענו שהוא נותן את הנשמה. 90 אחוזים מהפעמים שמאמנים מפוטרים, זה בגלל דעת הקהל. יש לתקשורת ולאוהדים השפעה עצומה על כך".

שיימן נחשב לגדול המפטרים בכדורגל הישראלי. אצלו הקהל בוודאי לא מהווה שיקול כלשהו, אך בכל זאת המאמנים מוחלפים בקצב גבוה. “לי יש עוד פרמטרים חשובים, לדוגמה הדרך אותה המאמן מתווה. בתחילת העונה אני מפרט למאמן דגשים כמו שילוב שחקני נוער או בית, אופן האימון ועוד. אם זה לא עובד כך, אין לי בעיה לפטר גם במחזור השני".

"בכל פעם שפיטרתי מאמן, זה עזר"

לפני כמה שנים נערך מחקר באנגליה בנוגע לאחוזי ההצלחה של החלפת מאמנים, והנתונים שעלו משם לא הסתדרו עם התיאוריות של שיימן. גם השנה, אפשר לראות אצלנו שלרוב זה לא ממש מביא שינוי רדיקלי. תחשבו על זה. האם יש מישהו שיכול להפוך את הצהובים של העונה לקבוצת צמרת? בספק. בנוסף, במצב הנוכחי של בני יהודה ואשדוד, לא נראה שלמכבי יש סיבות לדאגה. אם כך, מה זה כבר משנה אם לוין יישאר או לא. יש הסבורים שמועדון כמו מכבי תל אביב לא יכול להמשיך לבזות את עצמו, וכי פיטורים כן משפרים את המציאות.

"בכל פעם שפיטרתי מאמן זה עזר”, חושף שיימן את משנתו, "אני חושב שבאופן כללי החלפת מאמנים היא פתרון טוב. מכבי והפועל החליפו והן במצב טוב יותר, השינוי אולי לא יגרום להצלחה מסחררת, אבל לבטח ישפר את המצב".

בניגוד לבעלים של הרצליה, קצרה אינו תומך בזעזועים תכופים, ועזיבתו של אלי כהן בתחילת העונה היא די והותר במצב הנוכחי. "אנחנו מדינה של סיפוקים מהירים, וכולם מחפשים זאת גם בכדורגל, בו המאמן הפך לעוד עובד במערכת. כל מה שקורה בחברה מתנקז לכדורגל. בסופו של דבר האוהדים צריכים לעודד ולא לנהל, השחקנים צריכים לדבר על המגרש, ולא להפוך לסוכני תקשורת".

בכל זאת, נראה שהמציאות לא תשתנה בקרוב, האוהדים והתקשורת ימשיכו לפמפם את דעתם, ולוין יצטרך לעמוד בפרץ. יתכן שהנהלת מכבי תיכנע ללחץ האוהדים, אולי היחסים עם המאמן יתערערו, ויכול להיות שנשמע על סבוטאז' מצד השחקנים במחזורים הבאים. בסופו של דבר הכל יתנקז לדמות המאמן, במקרה הזה, לוין. "ככה זה", מסכם אברהם לוי, "את השחקנים אי אפשר להחליף, וגם לא את ההנהלה. נשאר רק המאמן”.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully