וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שראה הכל

7.2.2008 / 13:31

ה-11 שלי, והפעם יצחק שניאור, שגם שיחק וגם אימן את הנבחרת, בוחר את הרכב 60 שנות מדינה שלו. "איתם הייתי מגיע למונדיאל", הוא מצהיר

לא להרבה אנשים יש את הפרספקטיבה של יצחק שניאור, כשהם באים לבחור את נבחרת 60 השנה של מדינת ישראל. שניאור עבר בנבחרת ישראל גם כשחקן וגם כמאמן, הוא אחד מהאבות המייסדים של הכדורגל המקצועני במדינת היהודים, וזכה לאמן כמעט את כל הדורות שבאו אחריו. הן בקבוצות והן בנבחרת. שניאור שיחק כאן כדורגל כבר בשנות ה-40 וה-50, בין השאר בבית"ר תל אביב, מכבי תל אביב ומכבי יפו, אך רוב ההצלחה שלו הייתה כמאמן.

שניאור, שסיים את קריירת האימון שלו בתחילת שנות ה-90, רווה הצלחות רבות כשהדריך את מכבי יפו, מכבי שעריים, הפועל חדרה, בני יהודה, בית"ר תל אביב, בית"ר ירושלים, הכח רמת גן, שמשון תל אביב, מכבי נתניה, מכבי תל אביב וכמובן גם הפועל תל אביב. עם השתיים האחרונות ובהכח הוא אף זכה באליפות וגם הניף שלוש פעמים את הגביע יחד עם הצהובים (פעמיים) ופעם נוספת בבית"ר תל אביב.

הרקורד המוכח שלו כמעט והביא אותו למונדיאל, כשאימן לצידו של יענקל'ה גרונדמן את נבחרת ישראל, כשהעפיל למשחקי ההצלבה מול קולומביה, וכמעט עלה למונדיאל 1990 באיטליה. כעת שניאור הרכיב את הנבחרת שלו, עליה הוא מכריז בבטחה: "אם כל אלה שבחרתי היו פה בני 22-23, היינו מגיעים למונדיאל".

המערך של שניאור הוא 4:4:2. אגב, בסוגריים מופיע מספר ההופעות המצטבר של כל שחקן בנבחרת 60 השנה, כאשר שניאור הוא השופט החמישי שנדרש לסדרת הכתבות הזאת.

שוער

יעקב חודורוב (3)

לדעת רבים, מדובר בגדול מכולם. חודורוב, שנחשב לסמל בנבחרת ישראל, בהפועל תל אביב והפועל רמת גן, הוא גם חתן פרס ישראל לשנת תשס"ו וכיכב במדים הלאומיים בין 1949 ל-1964. "אין לי שום התלבטות בעמדת השוער. הוא היה לדעתי השוער הטוב ביותר בכל הזמנים. קודם כל הייתה לו ראיית משחק, הייתה לו גמישות, ניתור, אומץ ובכלל כל מה ששוער צריך. היה שוער ברמה גבוהה מאוד".

הגנה

אבי כהן (מגן ימני, 5)

זכה עם מכבי תל אביב בדאבל מרשים ב-1976/7 ובאליפות ב-1978/9, ובהמשך היה הנציג הראשון שלנו בליברפול הגדולה, שם היה שותף ל-36 משחקים. כהן, ששיחק בהמשך גם בריינג'רס, סיים את הקריירה במכבי תל אביב בסוף שנות ה-80. "אבי כהן הוא שחקן הגנה מצוין, ולדעתי הוא גם יכול לשחק בכל תפקיד אחר בהגנה, בטח שכבלם. יש לו טקטיקה טובה מאוד, שליטה מצוינת בכדור ומשחק ראש טוב".

חיים בר (בלם אחורי, 2)

הקפטן האולטימטיבי של מכבי נתניה, הוביל את הגנת הקבוצה והנבחרת במשך שנים. בקריירה שלו זכה בשלוש אליפויות וגביע אחד. החל מגיל 18 שיחק בנבחרת (11 שנים ברציפות) ורשם למעלה מ-50 הופעות. "חיים בר היה שחקן חזק, גבוה, בעל משחק ראש מצוין, אמיץ מאוד ולא ויתר על שום כדור. תמיד הוא היה ראשון להגיע לכל כדור. הוא לא היה טכני מידי, אבל עצם השליטה שלו בכדור והעובדה שהוא היה חדור כוח לחימה מאפשרת לו להיכנס לנבחרת".

אלי פוקס (בלם קדמי, 1)

אחד השחקנים המובילים של הכדורגל הישראלי בשנות ה-40 וה-50. עם מכבי תל אביב הוא זכה בחמש אליפויות ובחמישה גביעים, ושימש כקפטן הנבחרת החל מסוף שנות ה-40 כשרשם תשע הופעות. בהמשך עבר פוקס לאמן, החל את הקריירה במכבי חיפה, אך לאחר מספר שנים בקבוצות הישראליות הוא עבר לאמן גם בדרום אפריקה ובקפריסין. "אלי פוקס היה עולה למעלה ומשפר את משחק ההתקפה של הקבוצה, היה לו משחק טכני מאוד, ובתקופתו הוא היה הכי טוב בארץ".

מנחם (מיקו) בלו (מגן שמאלי, 1)

מבכירי הכדורגלנים של מכבי תל אביב בשנות ה-60 וה-70, איתה זכה בחמש אליפויות וחמישה גביעים. רשם 498 הופעות במדי הצהובים ועוד 57 הופעות בנבחרת, וההישג הגדול ביותר שלו ככדורגלן הייתה ההופעה במונדיאל 1970. "מיקו היה מהמגנים הראשונים שסייעו למשחק ההתקפה. בזמנו מגן לא היה עובר את חצי המגרש, אבל הוא היה עולה ותוקף. הוא שיחק בשתי רגליים, למרות שהנטייה שלו הייתה להשתמש יותר ברגל שמאל".

קישור

משה משה סיני (קשר אחורי, 4)

נחשב ללא ספק לגדול שחקני הפועל תל אביב בכל הזמנים, ערך 375 הופעות בליגה הבכירה וכבש 102 שערים. בנבחרת ישראל היה שותף ב-47 הופעות וכבש שבעה שערים. "משה סיני היה שחקן אחורי בקישור, אבל הוא תמיד היה בא מאחור והיו לו בעיטות מצוינות ומסוכנות, ברגל שמאל במיוחד. סיני תפס עמדות קדמיות כדי לקבל כדור להבקעה, היה גם מאוד ממושמע".

אורי מלמיליאן (קשר ימני, 4)

159 שערים ב-466 משחקים בליגה הבכירה בישראל הפכו את מלמיליאן לאחד השחקנים המובילים. את מרבית הקריירה עשה מלמיליאן בבית"ר ירושלים, בה שיחק 17 שנים, איתה זכה באליפות אחת וארבעה גביעים. מלמיליאן שיחק גם במכבי תל אביב (איתה גם זכה באליפות), הפועל באר שבע והפועל כפר סבא. בנבחרת הוא רשם 62 הופעות וכבש 16 שערים. "אמנם היה לי תאקל איתו, אבל הוא שחקן מצוין. כשאימנתי את הנבחרת הוא היה מאחר כי הוא היה מגיע מירושלים, ובפעם השנייה שהוא הגיע לאימון, הוא ביקש להשתחרר. אמרתי לו 'רצונך כבודך'. הוא הלך קצת עם האף למעלה, ותמיד אמרתי לו שהוא צריך ללכת בתלם כמו כולם. מבחינת שחקן, הייתה לו שליטה מצוינת, ראיית משחק ובעיטות מצוינות ממצבים נייחים, הוא היה מבקיע המון שערים ועושה משחק מצוין".

יוסי בניון (קשר מרכזי, 2)

מי שנחשב לכדורגלן המוכשר ביותר בדור הנוכחי, משמש בימים אלה כקפטן נבחרת ישראל ומשחק בליברפול באנגליה, אחרי שהגיע אליה דרך מועדונים אירופאים באנגליה ובספרד, כמו סנטאנדר ו-ווסטהאם. בארץ הוא כיכב במכבי חיפה, אחרי שהגיע אליה מהפועל באר שבע, הקבוצה בה גדל. לאחרונה חצה את גבול 50 ההופעות בנבחרת, ואמור לשמש כשחקן המוביל בקמפיין הקרוב במוקדמות המונדיאל לדרום אפריקה. "יוסי בניון הוא שחקן טכני מאוד, רואה מגרש, יודע לעבור שחקנים במרכז, אבל יש לו חיסרון שהוא לא בועט מספיק לשער, וחבל שזה קורה וחבל שהוא לא מוציא מעצמו מספיק. הקריירה בחו"ל משפרת אותו מאוד ותורמת לו לניסיון בעיקר כאשר הוא משחק בנבחרת. יש לו בית ספר טוב כמו ליברפול והוא תורם מהניסיון שלו כאן".

מרדכי שפיגלר (קשר שמאלי, 3)

גדול שחקני מכבי נתניה בכל הזמנים, שמחזיק גם בשיא הבקעות השערים בנבחרת עם 32 כיבושים ב-83 הופעות. זכה בשלוש אליפויות בנתניה כשחקן (ועוד אחת כמאמן) וכמובן כבש את השער היחיד של ישראל בגביע העולם. שיחק בפאריס סן ז'רמן וניו יורק קוסמוס, אך את הקריירה סיים בבית"ר תל אביב. "שפיגלר היה שחקן מאוד טכני, מהיר, עם בעיטה מצוינת וראיית משחק טובה. הוא היה פשוט מנהיג על המגרש. אימנתי אותו ארבע שנים ואפשר להגיד בעצם שאני זה שגיליתי אותו, כשהוא היה עוד בילדים. אמרו לי שיש ילד חצוף על המגרש. אמרתי לו 'תשמע ילד, תבוא להתאמן בקבוצה, ורק תקפיד להגיד שלום כשאתה בא ולהגיד שלום כשאתה הולך'. הוא השתלב בבוגרים בצורה יוצאת מן הכלל כשכבר במשחק הראשון נגד הפועל טבריה ניצחנו 1:4, והוא הבקיע את אחד השערים".

התקפה

אלי אוחנה (4). אחד החלוצים הטובים שידענו. את מרבית הקריירה שלו עשה אוחנה בבית"ר ירושלים, איתה זכה באליפות היסטורית (1986/7) יחד עם מלמיליאן וגם הוסיף שני גביעים. ב-1987 ניסה את מזלו באירופה במכלן, אותה הוביל לזכייה בגביע אירופה למחזיקות גביע ב-1988. בהמשך שיחק גם בבראגה, אך את הקריירה שלו סיים בקבוצה אותה כל כך אהב עם שתי אליפויות נוספות (1993, 1997). "לאלי אוחנה הייתה יציאה טובה מהמקום, הוא היה ערמומי ופיקח מאוד, יודע לשלוט בכדור בצורה מצוינת וכמובן מבקיע שערים. הוא היה קצת שויצר והרים את האף למעלה, אבל אין ספק שהוא היה חלוץ מצוין".

שייע גלזר (2). מי שנחשב לאחד הכדורגלנים הטובים ביותר שגדלו כאן, שיחק בכל שנותיו במכבי תל אביב. למרות שבתחילת הדרך הוא עוד היה מגן, הוא הוסט מהר מאוד לעמדה בה היה הבולט ביותר. בשנת ה-50 למדינה הוא קיבל את התואר "חלוץ היובל". "שייע היה מבקיע אחד בדורו. הוא הרבה בשערים והיו לו בעיטות מצוינות בשתי הרגליים. הקבוצה הפיקה ממנו תועלת והוא טוב יותר מאוחנה".

מאמן

עמנואל שפר (1)

המאמן שבהדרכתו הצליחה הנבחרת להעפיל בפעם היחידה בהיסטוריה שלה למשחקי המונדיאל ב-1970. בנוסף, הוביל שפר את הנבחרת למשחקי האולימפיאדה במכסיקו 1968, כשהגיעה לרבע הגמר. "היו לעמנואל שפר דרישות גדולות מהשחקנים כי הוא למד בגרמניה בבית ספר למאמנים, בא לארץ עם תורה חדשה וזה עזר לו הרבה, וגם לכדורגל הישראלי. בכל דבר צריך קצת מזל, ובתקופה שלו היו לו הרבה שחקנים ברמה גבוהה ולכן הוא הצליח".

  • עוד באותו נושא:
  • ה-11 שלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully