וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פה גדול מכה שוב

את הנסיבות שהביאו לפיטוריו של פיני גרשון מאולימפיאקוס ניתן גם למצוא בקבוצות בהן נכשל בארץ. מכריו הישנים נזכרים באנטגוניזם שעוררה התנהגותו, במוסר העבודה הירוד ובחוסר היכולת לנהל משברים ואנשים מסוימים

בזמן שצביקה שרף יאוורר את החליפה וייטיב את העניבה לקראת פגישתו עם שמעון פרס, בה יקבל את תואר מאמן השנה מטעם הוועד האולימפי, ימשיך פיני גרשון לארוז מזוודות ביוון לקראת שובו חזרה ארצה. בימים הקרובים ייפרד גרשון מהבית המפנק בו בילה את 18 החודשים האחרונים כמאמנה של אולימפיאקוס פיראוס, כמו גם מהטברנות המפוארות בעיר וממסעדות הדגים המשובחות. את המשימה העיקרית לשמה נבחר לעמוד בראש הפרויקט האמביציוזי של משפחת אגילופולוס – אליפות היורוליג, או לכל הפחות נטילת ההגמוניה המקומית מידיהם של ז'ליקו אובראדוביץ' ופנאתינייקוס – גרשון כנראה כבר לא ישלים בגלגול הנוכחי.

עשרים ושתיים שנים בדיוק עברו מאז הפעם הראשונה בה נזרק גרשון ממקום עבודתו. אז הייתה זו הפועל תל אביב של ימי אברהם פלדה, ארל וויליאמס, מייק לארגי ועמוס פרישמן. "יותר מאשר הכישלון המקצועי, הוא פוטר בגלל יחסי אנוש רעים", סיפר פלדה בראיון שהעניק בעבר למגזין 'שם המשחק'. "כבר מתחילת העונה גרשון הסתכסך עם כל חברי ההנהלה. היה לו פה גדול, הוא שלף בלי חשבון". במרוצת 12 השנים הבאות, עד שהעניק לו שמעון מזרחי במהלך עונת 98/9 את הוויילד קארד ששינה את חייו, גרשון פוטר או התפטר לא פחות מחמש פעמים נוספות, מארבע קבוצות שונות (בית"ר תל-אביב, מכבי רמת גן, מכבי ראשון לציון, הפועל ירושלים ושוב ראשון לציון).

הנסיבות שהביאו לפיטוריו מהקבוצה השנייה של תל-אביב – בראשן האנטגוניזם שעוררה התנהגותו מחוץ לפרקט, מוסר העבודה הירוד וחוסר היכולת לנהל משברים – חזרו על עצמן, בשינויים קלים בלבד, בכל המקרים בהם לא התאפשר לו לסיים את עבודתו. גם ביוון עורר עליו אופיו את שחקני אולימפיאקוס, גאוותו השניאה אותו על קהל האוהדים. מעורבותו הדלה באימונים בפרט ובנעשה בחיי הקבוצה בכלל, כמו גם העובדה שלא הצליח לחלץ את מועדון הפאר מתקופת השפל אליו נקלע בשבועות האחרונים, התסיסו את כלי התקשורת המקומיים. שוב הסתבר כי גרשון, שלעולם נהנה להקניט את יריביו כאשר אלו נתפסו מולו במערומיהם, מסרב ללמוד מטעויותיו שלו עצמו.

לא מסתדר כשלא הולך

התבנית ידועה ומוכרת: כאשר גרשון מגיע לעבודה רעב ומפוקס, התוצאות החיוביות בדרך כלל מגיעות. אלא שאחרי עונות מוצלחות, כאשר גרשון מאבד ריכוז ועושה לעצמו הנחות, באופן אוטומטי יבואו גם הכישלונות. מסתבר שתרגילי אאוט גאוניים זה נחמד, אבל לא תמיד מספיק. "פיני, באופי שלו, הוא אדם לא יציב. ריזיקן", מסביר גורם שעבד איתו בעבר. "ואופי לא יציב מביא לתוצאות לא יציבות. פיני סומך על דברים שלא בהכרח קשורים לדברים מסודרים. לכן, גם בגלל הכישרון הגדול שהתברך בו, יש לו שתי אפשרויות: או להצליח בגדול, או להיכשל בגדול. וזה לא רק בכדורסל, אלא גם בעסקים. פיני מאוד מוכשר וחדשני, אבל לא יסודי, לא מסור במיוחד ולא שקול. הדרך של פיני לא מתאימה לכל אחד, ומכאן כל המהמורות מהן סבל לאורך הקריירה".

בבית"ר תל-אביב (ממנה פוטר במהלך עונת 87/8) ובמכבי ר"ג (פוטר במהלך עונת 91/2) דיברו על חוסר רצינות ודברים שונים שמנעו ממנו מלעסוק כדורסל נטו. בראשל"צ (פוטר במהלך עונת 93/4, לאחר עונת האליפות בגליל, ובמהלך 98/9) ובירושלים (פוטר במהלך עונת 96/7, למרות שבעונה הקודמת זכה עם הקבוצה בגביע וסיים במקום השני בליגה) הסבירו את עזיבתו במאבקי אגו. בנבחרת העתודה, אותה הדריך בין השנים 96'-94', ניכרו כל התסמינים גם יחד.

"במבט לאחור, היו לפיני בעיות באישיות שלו שמנעו ממנו להגיע להישגים באופן עקבי", נזכר איתן חפר, לשעבר יו"ר הוועדה המקצועית באיגוד הכדורסל, שדחף למינויו של גרשון לאימון נבחרת העתודה. "הוא אף פעם לא ידע להגיד מילים טובות, לפרגן לאנשים שתמכו בו ועזרו לו. יש לזה השלכות. אני תמיד אומר שלכל המאמנים מהשורה הראשונה יש ידע בכדורסל, אבל מה שמרכיב את המעמד שלך זו האישיות, שכוללת המון דברים – מנהיגות, יחסי אנוש, מוסר עבודה, רצינות, התמדה. הייתי מגיע לראות לא מעט אימונים של פיני בעתודה, ותמיד האימונים עצמם היו בסדר גמור. אי אפשר לקחת מפיני את הכדורסל שיש לו, אבל לפעמים הוא לא היה בא בזמן לאימון, ולפעמים מישהו היה מתקשר אליו והוא היה עונה במהלכו. בוא נגיד שלצביקה שרף זה לא היה קורה".

בכיר במכבי ראשל"צ דאז מסכים עם דבריו של חפר, אך מוסיף פרשנות משלו לרכבת ההרים התלולה בה דוהרת הקריירה של גרשון. "אפשר לתמצת את הסיפור שלו בכמה מילים: כשהגלגל מסתובב לו כמו שצריך, הוא יידע לסובב אותו עד הסוף. בזמנים טובים, יש לו יכולת לזרוק את הקוביות על ה-7 כל הזמן. כאשר הגלגל נתקע, הוא יתקשה למצוא פתרונות. קבוצה כמו שנבנתה אז במכבי תל אביב פיני ייקח לטופ של הטופ, אבל בקבוצות פחות מוכשרות, כשצצות בעיות, אין לו את הסבלנות לפתור אותן. החוכמה האמיתית היא לדעת איך להסתדר ולהתמודד כשדברים לא הולכים כמו שצריך, וכאן יש לפיני בעיה. יש הרבה דוגמאות לכך בקריירה שלו, האחרונה היא באולימפיאקוס".

הקמפיין בו הדריך גרשון את נבחרת העתודה נצרב בתודעה ככישלון מוחלט. בקיץ 95' התייצבה הנבחרת לאליפות אירופה שנערכה באיסטנבול עם סגל חלומי, שכלל שמות כמו עודד קטש, מאיר טפירו ויואב ספר, אולם סיימה רק במקום התשיעי. "הנבחרת הייתה מבולגנת לגמרי, וזה בהחלט מאפיין את פיני", מוסיף חפר. "היה קטע במהלך המשחק הראשון בטורניר, מול יוון, שטפירו עשה איזה מהלך בדקות האחרונות בניגוד להוראות של פיני. אני זוכר שפיני אמר לו 'אתה גמרת אצלי את האליפות, לא תשחק יותר'. יואב ספר התלונן על פציעה לפני המשחק מול ספרד. פיני לקח את זה קשה מאוד והודיע לו שהוא שולח אותו הביתה. לא כולם יודעים להסתדר עם פיני".

לא מסתדר עם טיפשים

על מוח הכדורסל הפורה של גרשון אין חולק. כפי שמנסח זאת חניכו לשעבר פפי תורג'מן: "בהרבה מובנים פיני הקדים את זמנו. אפילו היום קורה לי שפתאום אני מתחיל להבין דברים שהוא הסביר לי אז, דברים שלשחקן כדורסל צעיר קשה לפעמים לקלוט. תרגילים שפיני היה עושה לפני עשרים שנה, רק היום מתחילים לשחק". השילוב הייחודי שבין הכריזמה, הביטחון העצמי המוחלט, חוכמת הרחוב ויכולות האימון הביאו לגרשון מספר הישגים חסרי תקדים, כמו האליפות הזכורה ב-93' עם הפועל גליל העליון או גביע המדינה ההיסטורי ב-96' עם הפועל ירושלים. אם כי לא תמיד הצליח גרשון להביא את כל אלה לידי ביטוי.

שלא כמו אובראדוביץ' ואטורה מסינה, שנחשבים כיום יחד עם גרשון למאמנים הבכירים ביבשת (גם מבחינת רמת השכר), הצליח הישראלי לאורך הקריירה רק במקומות בהם התקיימו תנאים סביבתיים מסוימים: עוזר מאמן דומיננטי ויסודי, סגל שחקנים אינטליגנטי שהצליח להכיל את אישיותו המורכבת ורעיונותיו המקצועיים החדשניים, הנהלה סבלנית ותקשורת מפרגנת. בגליל נעזר בשירותיו של אמנון ישכיל והדריך סגל שחקנים שכלל שמות כמו אנדרו קנדי, ברד ליף ודורון שפר; בירושלים שיתף פעולה עם ארז אדלשטיין, עדי גורדון ודורון שפע; במכבי מיהר למנות את דיוויד בלאט לעוזר וניצח על טריו שכלל את אריאל מקדונלד, נדב הנפלד ונייט האפמן.

תורג'מן, שזכה עם גרשון וירושלים בגביע המדינה, יכול להעיד מקרוב על מאמנו לשעבר. "לי, אישית, היה קשה מאוד להתאמן אצל פיני, כי הוא כל הזמן מאתגר אותך. לא רק מבחינת כדורסל, אלא גם מבחינת ההתנהגות", הוא אומר. "פיני דורש המון ולפעמים אומר דברים במעין חצי בדיחה-חצי ברצינות, לכן אתה צריך להיות מאוד חזק מנטאלית כדי לשחק אצלו. הוא אינטליגנט, חריף, וכל הזמן מצפה ממך שתהיה ערני. הוא מצפה לדברים מסוימים בכדורסל שלא כל שחקן מסוגל לבוא וליישם".

זו גם אחת הסיבות בגינן נפרד גרשון מראשל"צ בעונת 93/4, לאחר שבתחילת אותה עונה, כאלוף מכהן, הוחתם על חוזה עתק, ובנה קבוצת חלומות שכללה שמות כמו סטיב בארט וקווין מגי. "פיני בא אליך ואומר לך חד וחלק מה הוא רוצה ממך", ממשיך תורג'מן. "לפעמים זה קשה. הוא יכול לבוא לשחקן ולומר לו 'אתה, אין לך מושג, מה אתה זורק מהשלוש, אתה לא מסוגל לעשות סל'. הוא נכנס למלחמות עם שחקנים. אני תמיד עשיתי ההפך כי רציתי להוכיח לו שהוא טועה, אבל יש שחקנים שמאוד נעלבים ממנו. היו לא מעט שחקנים שהתפרקו תחתיו. הוא מעריך שחקנים שמבינים משחק ברמה גבוהה. אחת המחמאות הכי גדולות שקיבלתי בקריירה הייתה ששיחקתי אצל פיני 30-35 דקות בכל ערב". זו ככל הנראה גם הייתה הסיבה לסבוטאז' שביצעו בו, על פי השמועות, שחקני ירושלים במהלך עונת 96/7, כאשר סיימו משחק במלחה מול מכבי תל אביב במינוס 40. זמן קצר לאחר מכן גרשון שוב היה מובטל.

גורם בכיר במכבי דאז חושף שני סיפורים חדשים, שטרם סופרו, על דרך התנהלותו הסבוכה של גרשון עם כוכביו והסובבים אותו. "אחרי שפיני ספסל את שאראס במשחק הזכור, מול ההורים שלו שישבו ביציע, שאראס החרים למחרת את האימון", מגלה הגורם. "הוא איים שאם פיני לא מתחיל להתנהג כמו בן אדם, הוא עוזב. פיני הבין את הרמז והתיישר. גם בקיץ האחרון אנשים לא יודעים שאולימפיאקוס הניחה בפני שאראס הצעה גבוהה יותר מזו של פנאתינייקוס, ושאראס לא סתם העדיף את פאו. אם הוא לא צריך אותך, הוא לא סופר אותך, ובסופו של דבר לאנשים סביבו זה נמאס. במכבי, לדוגמא, הוא לא יכול היה להגיד לפארקר, וויצ'יץ' ושאראס את מה שהוא אמר לאחרים. היו הרבה שחקנים, כמו בורשטיין והלפרין, שאיך נגיד, לא הזילו דמעה כשהוא עזב. פיני לא יודע לעבוד עם אנשים. כל חייו הוא לא עבד שליש ממה שמאמנים כמו דיוויד בלאט, לדוגמא, עבדו. פיני לא באמת אוהב לאמן. הוא אוהב לנהל משחקים כשיש קהל, טלוויזיה. הוא עושה פרצופים למצלמות ואז האדרנלין זורם לו בדם. למזלו, הוא הגיע למכבי ברגע הנכון, כי לפני כן הוא היה די שרוף בכדורסל הישראלי. היה לו מזל גדול שהוא נפל במכבי על שחקנים רציניים וסופר-מוכשרים שידעו לעבוד קשה ולא בילו עד חמש בבוקר, בזמן שהוא הסתובב באימונים עם הסלולארי ואכל בייגלה".

בובי פישר של הכדורסל

עמית גל, מנהלה המיתולוגי של הגליל, מכיר את גרשון לפני ולפנים. למרות שגם הוא התוודע למורכבות של גרשון, לגל אין מילים רעות לומר על המאמן שהביא לגליל תהילת עולם. להפך. "כמו שאומרים על כל גאון בתחומו, גם האויב הכי גדול של גרשון זה הוא עצמו", מסביר גל. "עבורי הוא מודל לחיקוי בחוכמת המשחק שלו. פיני בכדורסל הוא כמו ואן גוך בציור, מוצרט במוסיקה, בובי פישר בשח-מט. גם הגאונים האלו סחבו איתם את הבעיות שלהם, ועדיין הפכו לאגדות. העניין עם פיני שהוא לא בא ללמד כדורסל או להתעסק עם יסודות. הוא בא לנצח".

תורג'מן, מנגד, סבור כי "בשביל להצליח באמת, פיני צריך לקבל את הזמן שלו כדי להטמיע בסביבה את השיטה. הוא צריך עוזר שעובד קשה ואנשים שיודעים לקבל את ההתנהגות שלו. הוא גם עושה שחקנים – היו לא מעט שחקנים שלפני שהגיעו לידיים של פיני היו שום דבר, והוא הפך אותם לגדולים. קח לדוגמא את האפמן, פארקר, אפילו שאראס שהגיע למכבי כשחקן לא מאוד מוכר מברצלונה. מי שהלכו עם פיני והתחברו איתו, הפכו משחקנים של 200,000 דולר לשחקנים של מיליון וחצי, שני מיליון דולר. כדי לעבוד עם בן אדם מורכב אתה צריך להיות בוגר ולדעת לשים הכל בפרופורציות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

החוזה הבא של שרף מתקרב

בימים האחרונים עקבו אנשי מכבי תל אביב אחר ההתפתחויות ביוון, והתקשו להסתיר את החיוך. למרות שלושה גביעי אירופה שהביא למועדון, למרות שהפיטורין האחרונים לא פגעו בתדמיתו בקרב רוב חובבי הכדורסל בישראל ולמרות שצביקה שרף עדיין נחשב רק למאמן זמני, ייתכן כי כבר בשבועות הקרובים תיסגר בפני גרשון האפשרות לשוב בעתיד הקרוב לזרועות המועדון בו צבר שם והכרה עולמית. במכבי מרוצים מאוד מעבודתו של שרף, ולא מן הנמנע כי כבר במהלך התקופה הקרובה תודיע הקבוצה על הארכת חוזהו בעונה נוספת.

"אם היום היתה עולה לדיון סוגיית המשך העסקתו של שרף גם לעונה הבאה הייתי בהחלט תומך נלהב, כי אני חושב שהוא עושה דברים נהדרים", מספר צביקה קציר, נציגו של רענן כץ בהנהלת הקבוצה. "צריך לזכור שכל המינוי של שרף, כמו גם השארת הסגל כפי שהוא, היה בכלל של רענן. פיני? בניגוד לדעת כמה מחבריי, אני לא חושב שהאגו צריך להנחות את קבלת ההחלטות לגביו, אבל אם אכן יהיה בעתיד מפגש רצונות לעבודה משותפת, פיני יצטרך להבין שהוא עובד במכבי, ולא להפך". למזלו הגדול של גרשון, תמיד תישאר לו נבחרת בולגריה להתנחם בה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully