וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק העונה. החלשה

30.11.2007 / 14:13

דווקא הניצחון במילאנו מגדיר את מכבי תל אביב של העונה: קבוצה צפויה, לא מקורית, לא אלגנטית ובעיקר לא אינטליגנטית. קבוצה שמתקשה לבצע שתי פעולות כדורסל נכונות ברציפות

ישנם רגעים שמגדירים קבוצת כדורסל. ארמאני מילאנו היא ככל הנראה אחת הקבוצות החלשות ביותר שהופיעו ביורוליג בשנים האחרונות, ובכל זאת לאורך דקות ארוכות נראתה מכבי תל אביב נחותה ממנה ונזקקה לריבאונד התקפה מקרי כדי להבטיח את הניצחון. 15 שניות לפני שנחת הכדור בידיו של טרנס מוריס הזעיק עודד קטש פסק זמן. לעולם לא נדע מה אמר לשחקניו ואיזה תרגיל שרטט על הלוח הטקטי, אבל דבר אחד וודאי: הביצוע היה רע. מאוד. המהלך האחרון, "אופן" לוויל ביינום, שהסתיים בזריקה של האחרון תוך נפילה אחורנית מול ידיהם המושטות של שני שחקני יריב, מגדיר בצורה הטובה ביותר את מכבי של קטש: קבוצה צפויה, לא מקורית, לא אלגנטית ובעיקר לא אינטליגנטית. אטיליו קאיה, מאמן מילאנו, צפה את התרגיל וסגר את ביינום משני הצדדים. מילאנו רק שכחה לבצע בוקס-אאוט ולקטוף את הכדור החוזר. כנראה שלבצע שתי פעולות כדורסל נכונות ברציפות זו משימה קשה מדי עבורה.

מהי האג'נדה של קטש?

האכזבה הגדולה ביותר נובעת מכך שמכבי הכירה לפני ולפנים את חולשותיה של מילאנו, ובכל זאת לא ניכרו במשחקה רמזים לקבוצה שמגיעה למשחק חוץ עם משנה סדורה ומצליחה לפגוע בבטן הרכה של יריבתה. קטש ידע שללא מאסימו בולרי, נסמכת מילאנו על הטריו ווקשביץ'-ווטסון-גלינארי. שמלווין בוקר הוא מוביל הכדור הסביר היחיד בסגל שלה. שווטסון קולע עונשין באחוזים של גבינה בולגרית. שהשמיכה של אטיליו קאיה קצרה במיוחד והוא נאלץ לשחוק את שחקניו הכשירים עד תום. ושמילאנו לא תשמור אזורית מול קבוצה שמחזיקה עשרה שחקנים שלא מתביישים לזרוק מחוץ לקשת, ובדרך כלל גם קולעים משם באחוזים גבוהים.

אז מכבי כמעט ולא הפעילה לחץ על בוקר וחטפה לאורך המשחק שמונה כדורים בלבד. ווקשביץ' סיים את המשחק עם 20 נקודות ושישה אסיסטים. ווטסון אסף 16 נקודות ונשלח לקו שלוש פעמים בלבד. 22 מתוך 64 הזריקות שלקחה מכבי מהשדה נזרקו מחוץ לקשת, למרות שגבוהי מכבי סיימו בצבע באחוזים גבוהים. וגלינארי, שצבר שתי עבירות מהירות מיד עם פתיחת המשחק, סיים עם 20 נקודות. ועם אותן שתי עבירות.

מכבי עושה הכל הפוך וקיימות לכך שלוש סיבות אפשריות: 1. שחקני הקבוצה לא מבינים את ההוראות של אנשי הצוות המקצועי. 2. אין להם מספיק כלים כדי ליישם אותן. 3. אין להם מספיק שכל. הסיבה הראשונה נפסלת כי היא נראית בלתי סבירה. לסיבה השלישית אין פיתרון. אפשר להתעמק רק בסיבה השנייה. כדי ליישם תוכנית משחק, וזה בהנחה שיש אחת כזו, זקוקה קבוצת כדורסל למספר כלים בסיסיים – תרגילים מיוחדים והגנות מסוימות שמותאמים ספציפית ליריבה, זאת כדי לנצל את מגבלותיה. מדיניות ברורה לירידה להגנה, ומדיניות ברורה בהתקפות המעבר. למכבי הנוכחית אין אף אחד מאלו.

פיני גרשון נהג בכל משחק לבצע סיכול ממוקד בשחקן המפתח של היריבה והתיש אותו בעזרת סוללה של שומרים. בדרך כלל תשומת הלב המוגברת לשחקן או שניים הביאה לכך ששחקני משנה העמידו מול מכבי מספרי שיא, אבל היריבה בדרך כלל גם יצאה מתבנית המשחק המוכרת שלה וכמעט תמיד הפסידה. אצל מכבי של קטש זה עדיין לא קורה, למרות הספסל הארוך שיכול לאפשר למכבי לשמור באותה אינטנסיביות הגנתית לאורך משחק שלם.

בנוסף, בקבוצת כדורסל מאומנת ישנה מסגרת ברורה – איזה שחקן מקבל את הכדור אחרי ריבאונד הגנה ומוציא את המתפרצת קדימה, מי מגיע לחסום (במידה והקבוצה עושה שימוש בפיק אנד רול במעבר), מי נע ימינה ושמאלה ומי מסיים את ההתקפה. שחקני מכבי לא מיישמים את האג'נדה המקצועית של קטש כי אין להם את הכלים הבסיסיים הללו. מהזווית שלנו, השאלה היחידה שנותרה ללא מענה היא מהי לעזאזל אותה אג'נדה.

מי מטפל במחלות?

ישנם משחקים שמגדירים עונה. כבר לפני מספר שבועות היו במכבי שסימנו את המשחק במילאנו ככזה שיוציא את הקבוצה לדרך חדשה. מחושך לאור. אמש נרשמו כל התנאים לניצחון חוץ משמעותי, מהסוג שמשנה מומנטום של קבוצה ומשפיע שבועות רבים קדימה: יריבה ש"לא טובה בהרבה מעפולה", לדברי קטש עצמו, אווירה של משחק אימון ורוב ישראלי ביציעים. מכבי הייתה אמורה לנצח בקלילות וקטש אמור היה להשתמש במשחק הזה כמעין בסיס מנטאלי להמשך הדרך. הכוונה היא לניצחון חוץ מוחלט שתוכל הקבוצה להיתלות בו ברגעים הקשים יותר.

לא יהיה זה הימור מופרז מדי לקבוע שהעונה לא תזכה מכבי למשחק חוץ קל יותר (בטח שלא בסיבוב הבא, אז תמריא מכבי לאיסטנבול, זאגרב וסלוניקי). בפועל, שוב צצו המחלות המוכרות – רוטציה לא מובנת, משחק התקפה שבלוני, הגנה שמשוחקת בידי שחקנים חסרי אופי. ברבע הראשון זרקה מילאנו חמש פעמים בלבד מתוך הקשת ובכל זאת קלעה 25. היא כמעט ולא לקחה אופנסיב ריבאונד או חטפה, כך שנקודות קלות במעבר לא היו גם כן.

מילאנו צברה 25 נקודות ברבע אחד, לא פחות, מהתקפות מסודרות. וזו קבוצה שבכלל לא התקרבה ל-80 נקודות ברוב משחקיה העונה. ווקשביץ' הופקר לחלוטין והפציץ בחופשיות פעם אחר פעם מחוץ לקשת. גם גלינארי. מכבי שומרת רק אישית וזו הגנה שדורשת רמת מחויבות גבוהה. כרגע, מלבד מוריס, גארסיה ושארפ, אין למכבי שחקנים שנראים מחויבים גם בחלק הזה של המגרש. היעדר המחויבות היא אולי הבעיה הגדולה ביותר של מכבי בשלב זה של העונה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מי ממציא את עצמו בגיל 36?

ישנם מהלכים שמגדירים שחקנים. את הרבע השלישי סגר שארפ עם שלשה מטורפת שהורידה ל-64:61. מיד עם תחילת הרבע האחרון מסר אסיסט גדול למוריס ואז התאבד על כדור נוסף ושמר אותו במשחק. אלו מהלכים שהיו שווים למכבי רק חמש נקודות על הנייר, אולם בפועל מנעו ממילאנו לפתוח פער דו-ספרתי. לשארפ, ואין לטעות בכך, היה בדיוק אותו חלק בניצחון כמו למוריס.

בגיל 36 וחודשיים ממציא עצמו המתאזרח מחדש: בשנה האחרונה הוא מחפש את הטבעת, זורק הרבה יותר מטווח שתי הנקודות (אשתקד זרק ביורוליג פחות שלשות מאשר זריקות מ-2 נקודות, לראשונה מאז הגיע למכבי. העונה החלוקה כמעט זהה) ולוקח חלק פעיל בהובלת הכדור. נדיר לראות שחקן שמוסיף אלמנטים חדשים למשחק שלו בגיל כל כך מתקדם, אלא שעבור מכבי מדובר בבשורה רעה למדי: זה אומר שהקו האחורי של מכבי כל כך חלש, ששארפ כבר לא יכול להתרכז בזריקות מ-3, אלא נאלץ לבצע דברים שהוא לא רגיל בהם.

"דרק הוא תופעה", אומר עוזר המאמן גיא גודס. "כל שנה הוא משפר או מוסיף דבר חדש למשחק שלו וזה טוב לו ולקבוצה. לא תמיד שחקנים בגילאים כאלה עושים שינויים, אבל זה חשוב מאוד עבורנו. לאחרונה אנחנו נאלצים להשתמש בו הרבה פעמים כרכז – בכדרורים שלו, ביכולת הפיק אנד רול שלו, למרות שבעבר הוא כמעט ולא עשה את זה. היום הוא לוקח החלטות תוך כדי כדרור, זורק תוך כדי כדרור, ואנחנו לא מתביישים לנצל את זה לטובתנו".

מי נפגע בדירקטוריון?

רענן כץ לא יאמר זאת במפורש, אך הוא נפגע מאוד מדבריו של שמעון מזרחי אמש ("לא כל דבריו של רענן באמת צריכים להיאמר"). אתמול צפה במשחק מביתו שבמיאמי, אם כי ראשו היה שקוע במהלומה ששלח לכיוונו מזרחי. "מעולם לא העברתי ביקורת בעיתונות על אף שותף או מנהל במכבי", השיב כץ באכזבה. "מותר להעביר ביקורת או לחלוק אחד על השני, אבל בעבר החלטנו שזה ייעשה באופן אישי ולא דרך העיתונות".

גם דיוויד פדרמן נפגע בימים האחרונים מחצים שהופנו בידי גורמים מסוימים במערכת לכיוונו של קטש. "זה לא סוד שדיוויד תמך וימשיך לתמוך בעודד, אבל ברגעים קשים אסור להפנות אליו גב", מסביר מקורב למועדון. "הקבוצה חשובה לדיוויד יותר מהכל ורק טובת המערכת עומדת לנגד עיניו. כולם ביחד בעסק הזה – ההצלחה צריכה להיות משותפת לכולם, כמו גם הכישלונות. עודד עוד יוכיח את עצמו". אשרי המאמין.

צביקה קציר, נציגו של כץ בדירקטוריון הקבוצה, נזעק כדי להרגיע את הרוחות. "ישנן דעות לכאן ולכאן, בכל מיני עניינים, אבל אסור שדברים שנאמרים בתוך המשפחה יצאו החוצה, כי היום זה פוגע בבעל מניות אחד ומחר זה ייפגע בבעל מניות אחר", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully