וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו הפולנים אופטימיים

22.11.2007 / 13:46

למרות תרבות כדורגל מושחתת ואלימה, הצליחה פולין לבנות נבחרת נהדרת ולעלות לראשונה ליורו. ליורו הבא היא כבר תגיע כמארחת. למה רק הם?

משחקי האינטרטוטו בדרך כלל עוברים בעצלתיים, אבל 'עצלתיים' היא המילה האחרונה שיכולה להגדיר את מאורעות משחק האינטרטוטו בו התארחה לגיה ורשה אצל וטרה וילנה ב-8 ביולי השנה.

אחרי שהשופט הוריד את שתי הקבוצות למחצית, כשהקבוצה המקומית מוליכה 0:2, החלו אוהדי לגיה להתפרע. הם פרצו למגרש, היכו את שוטרי הבירה הליטאית באמצעות מוטות ברזל ואבנים, גרמו נזק לאצטדיון ובתגובה נתקלו בעננים סמיכים של גז מדמיע. בכירי המועדון הבטיחו למצוא את המתפרעים ולדאוג להעמידם לדין, אבל באופ"א לא השתכנעו והרחיקו את הקבוצה הפולנית לשנתיים מכל פעילות במסגרת אירופאית. זו לא הפעם הראשונה בה יש לנו בעיות עם אוהדים פולנים - הסבירו בהתאחדות הכדורגל האירופאית.

האיום הגדול ביותר של אלימות אוהדים על מונדיאל 2006 לא הגיע מכיוונם של האנגלים, אלא מזה של הפולנים ובגרמניה התכוננו בחשש גדול לפלישת האוהדים מהגבול המזרחי. "קודם כל אנחנו באים להכות את החוליגנים הגרמנים כי אנחנו שונאים אותם", התוודה לפני הטורניר מארק בן ה-29, אב לעולל בן שנה, "אחר כך נפנה לאנגלים, כי הם מחזיקים במוניטין של מי שהמציאו את החוליגניזם. אם ננצח אותם, אנחנו ניחשב לטובים ביותר. אם הם ינסו להימנע ממפגש איתנו אנחנו נמצא אותם. תגידו לאוהדים האנגלים שאנחנו באים לצוד אותם".

"אחרי כל משחק יש קרב. זה משהו שאנחנו נהנים ממנו, זה גורם לנו להרגיש קרובים יותר אחד אל השני", הסביר גז'גוז' פיאטקובסקי בן ה-29, אוהד של לגיה ורשה, בראיון ל'טיימס' הבריטי אחרי שכ-1,300 שוטרים עשו שימוש בגז מדמיע ובכדורי גומי כדי לפזר כ-3,000 אוהדים שהתפרעו אחרי משחק הדרבי של קבוצתו מול פולוניה. הגדיל לנמק לוקאס פאבליק בן ה-26, אוהד של קראקוביה קראקוב: "כל מה שאני רוצה זה להילחם באוהדים של ויסלה. זה מה שאני חי בשבילו". חי או מת, קראקוב נודעה בשנים האחרונות בכינויה "עיר הסכינים". לעובדה ששמונה אוהדי כדורגל נרצחו בה בדקירות מאז אפריל 2005 בוודאי יש נגיעה לכך.

כולם נגד כולם

התיקו 1:1 מול אנגליה בוומבלי בשנת 1973 נחשב עד היום לאירוע המכונן של שנות הזהב של הכדורגל הפולני. באותו יום השלימו הפולנים עלייה למונדיאל 1974 ודאגו לכך שאנגליה תישאר בבית לראשונה מאז החלה לשחק במוקדמות אליפויות העולם. ההצלחה לא הסתיימה בעצם ההעפלה ושנה מאוחר יותר סיימה הנבחרת במקום השלישי במונדיאל בגרמניה. שמונה שנים מאוחר יותר, במונדיאל שנערך בספרד, חזרה על אותו הישג. זוהי הסיבה בגללה אחרי התיקו 2:2 של פולין בחוץ מול אותה פורטוגל בספטמבר האחרון, זעקו הכותרות בעיתונים המקומיים "עוד וומבלי!". באותו שלב פולין כבר כמעט הבטיחה את השתתפותה ביורו 2008 והנבחרת המקומית שוב הסבה גאווה לאומית.

אבל למרות ההצלחות, מצב הרוח הכללי בכל הנוגע לכדורגל במדינה היה ירוד ושפוף גם לאורך הקמפיין המוצלח. בסוף ינואר שלחה פיפ"א הזהרה חמורה להתאחדות המקומית ובה איום של ממש בהשעייה. הסיבה: התערבותו של שר הספורט, תומאס ליפיץ', בענייני ההתאחדות המקומית – דבר המנוגד לחוקי התאחדות הכדורגל העולמית. באותה עת עלה על פני השטח סקנדל שחיתות ענק וחשדות להטיית משחקים הציפו את הכדורגל המקומי. "אנחנו מנסים להתרכז רק בכדורגל, אבל אין לנו ברירה אלא לעקוב גם אחרי הפוליטיקה שקשורה בו", אמר אז חלוץ סאות'האמפטון, גז'גוז' רסיאק.

ב-2005 הכריז ליפיץ' מלחמה על השחיתות וחוקרים מיוחדים החלו לבדוק חשדות להטיית משחק בליגה השנייה. עד מהרה העלתה החקירה ממצאים שהוליכו לגילויה של תופעה של ממש. בשנתיים הבאות נעצרו כ-70 אנשים, בהם בעיקר שופטים, אבל גם נשיאי קבוצות ובכירים אחרים. השר לא היה מרוצה מהתנהלות ההתאחדות בכל הפרשה ופיטר את נשיאה, מיכאל ליסטקיביץ'. פיפ"א כאמור איימה בהשעיה, ליסטקיביץ' הוחזר לתפקידו כעבור כמה שבועות והחקירה נמשכה. "הכדורגל הפולני לא מאוחד. השופטים יוצאים נגד המאמנים, המאמנים יוצאים נגד השופטים, ההתאחדות נגד הקבוצות והקבוצות נגד ההתאחדות. יש יותר מדי אינטרסים", אמר נשיא ההתאחדות המתקאמבק.

נבחרת פולין לא פרחה מחדש השנה. היא הייתה הנבחרת האירופאית הראשונה שהבטיחה את השתתפותה במונדיאל 2002 מלבד מחזיקת הגביע צרפת, כמובן, והיא גם העפילה למונדיאל האחרון בגרמניה. ביורו, לעומת זאת, זו תהיה ההופעה הראשונה של הנבחרת הותיקה אחרי שהיא השלימה את העבודה ועלתה. סיפור ההצלחה שלה הוא סיפורו המדהים של הכדורגל הפולני, זה הרקוב מאלימות ומשחיתות, אבל גם זה שהנבחרת שלו רושמת הישגים מצוינים.

בינהאקר מביע אמון

ב-1 במאי 2004 התקבלה פולין לאיחוד האירופאי ביחד עם מדינות נוספות בהן צ'כיה, הונגריה וסלובקיה. משמעות הדבר מבחינת הכדורגל הייתה ששחקנים פולנים לא ייחשבו יותר לזרים באף אחת מהליגות הבכירות באירופה. שנתיים אחרי שהנבחרת כל כך הרשימה במוקדמות מונדיאל 2002, קבוצות מכל רחבי היבשת החלו לעוט על המציאה. סוד ההצלחה הפולני הוא למעשה אך ורק באיכות הכדורגלנים המקומיים וכשאלו החלו לצאת יותר ויותר לליגות גדולות, הנבחרת הלכה והשתפרה.

בשנים האחרונות פולין לא מתפשרת על הישגיה ובוודאי לא מוכנה להסתפק ב"תהליכי בנייה". ייז'י אנגל, שהוליך את הנבחרת בצורה מרשימה למונדיאל 2002, נכשל בטורניר עצמו ומיד אחריו פינה את מקומו לזביגנייב בונייק. כדורגלן העבר האגדי נחל כישלון חרוץ בפתיחת קמפיין מוקדמות 2004 ועזב אחרי ארבעה חודשים בלבד בתפקיד, כששני ניצחונות, תיקו אחד ושני הפסדים סיפקו לו סיבה מספקת להתפטרות. אחריו הגיע פאבל יאנאש, שלא הצליח לתקן באותו קמפיין, אבל כן העלה את פולין למונדיאל 2006. כשגם זה הסתיים ללא עלייה משלב הבתים, הוא פוטר. בפולין החליטו שהגיע הזמן ללכת על מאמן זר ולתפקיד הונחת לאו בינהאקר. ההתאחדות הפולנית חתמה עם ההולנדי בן ה-65 על חוזה לשנתיים בלבד ורק אחרי שהקמפיין הנוכחי הוכתר בהצלחה, האריכה את חוזהו לקמפיין אחד נוסף.

בינהאקר בחר לסגל שלו את טובי השחקנים מהליגות הבכירות, אבל החליט על מדיניות של זימוני שחקנים מצטיינים מהליגה המקומית. כך הוכיח כמה הוא מחובר אליה וזכה להצלחה. מעבר לכך ששחקנים מסוימים חייבים למאמן ההולנדי קרדיט על הדחיפה המשמעותית בקריירות שלהם, לפתע הליגה המקומית החלשה זכתה לאמון ממאמן הנבחרת הזר, דבר שלעתים קרובות הוא חריג. בינהאקר הצביע אמון בכדורגל הפולני ובסופו של דבר האמון השתלם לו. בינהאקר ידע לשלב בין שחקנים מקבוצות כמו בורוסיה דורטמונד, סלטיק ואולימפיאקוס לבין כאלו מויסלה קראקוב, לך פוזנאן ואחרות ופולין בנתה חבורה שהצעידה אותה לראשונה בתולדותיה לאליפות אירופה.

פלאטיני עומד בהבטחות

במדינה כמו פולין תמיד קיים חשש מחזרתו של העבר. אחרי שנות הזהב של בונייק, לאטו ולובנסקי הגיע עידן אפור ביותר מאמצע שנות ה-80 ועד תחילת שנות האלפיים. אולם הפעם ניתן כבר עכשיו לזהות שגם הדור הפולני הבא עתידו לזהור. הנבחרת עד גיל 20 הייתה אחת מ-6 אירופאיות בלבד שהעפילו לאליפות העולם בקנדה בקיץ האחרון ובמשחק הניצחון 0:1 מול ברזיל רק חמישה משחקני ההרכב של המאמן מיכאל גלוביש שיחקו בקבוצות פולניות. ריאל מדריד, ארסנל, פיינורד, אוקזר, אברטון, צסק"א מוסקבה, פארמה, ואחרות, לכולן שחקנים פולנים מתחת לגיל 19.

נקודה נוספת שאי אפשר להתעלם ממנה היא איכות השוערים שהמדינה הקומוניסטית לשעבר מייצרת. ארתור בורוץ מסלטיק הוא אחד מהשוערים הטובים באירופה היום, תומאס קושצ'אק צובר עוד ועוד דקות משחק במנצ'סטר יונייטד ומי זוכר את ייז'י דודק? ארסנל רכשה בקיץ את לוקאס פביאנסקי המבטיח ובקבוצת הנוער שלה עומד בין הקורות שוער פולני בן 17. גם לבולטון, בירמינגהאם וסאות'האמפטון שוערים בני 20 או פחות.

כשהעתיד נראה כל כך טוב מבחינה מקצועית, מה שנותר כעת הוא לטפל בבעיות שאוכלות את הכדורגל הפולני במדינה עצמה. אחד מהסיפורים שמדגימים היטב את עולם הכדורגל הפולני הכל כך מלא בניגודים, היה בחירתה של המדינה לארח את אליפות אירופה ב-2012 ביחד עם אוקראינה. דווקא בזמן שהשתוללה בהתאחדות פרשת הטיית המשחקים וכשהשתוללו ברחובות מאות החוליגנים, הגיעה ההכרזה המפתיעה. מישל פלאטיני נבחר לנשיאות אופ"א הרבה תודות לתמיכה מצידן של מדינות מזרח אירופה ואת הנאומים שלו בתקופה שקדמה לבחירות, לפיהם אופ"א חייבת לעודד את התפתחות הכדורגל במזרח אירופה, הוא כבר דאג ליישם.

עכשיו הכדור במגרש של הפולנים. יש להם קצת יותר מארבע שנים לתקן את עולם הכדורגל המקומי, יש להם קצת יותר מארבע שנים למגר את התופעות השליליות ולבנות מקום מתאים לאירוח של אירוע כל כך גדול, יש להם קצת יותר מארבע שנים להדביק את הפער הענק מנבחרת הכדורגל המצוינת שלהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully