וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים לטווח ארוך, מגמגמים בקצר

9.11.2007 / 14:31

אסטבן באטיסטה הראה בניצחון של מכבי ת"א על פילזן שההשקעה היקרה בו עשויה להניב פירות, אבל יש עדיין הרבה חריקות במכונה הצהובה. נו, לפחות בלות'נטאל התבגר

שרון בוקוב

צילום ועריכת וידאו: דרור פיקלני

היום שאחרי וויצ'יץ'

1. במסיבת העיתונאים שערכה מכבי תל אביב במלון הילטון לפני כחודש ימים, דיברו דייויד פדרמן ושמעון מזרחי על הצורך שבלשמור על תקציב מאוזן ושפוי, במיוחד על רקע ההשתוללות הכלכלית של קבוצות היורוליג הגדולות. "הבעלים של מכבי יכולים להתמודד עם כל קבוצה מבחינה כספית, אבל אנחנו לא מאמינים בטירוף מערכות. זו שנה שלישית או רביעית שהתקציב שלנו מאוזן ואנחנו לא מפסידים כסף", סיפר אז פדרמן. בעלי המניות העיקריים במכבי (פדרמן, רענן כץ, משפחת רקנאטי) שווים יחד הרבה יותר ממיליארד דולר ועל פניו כיסוי בורות בעומק של כמה מאות אלפי דולרים לא אמור להוות עבורם בעיה, אולם "לפעמים, כשאתה לא מגביל את עצמך מבחינת ההוצאות או מתגמש יתר על המידה, אתה מוצא את עצמך בפתחו של בור בלי תחתית", מסביר גורם בכיר בקבוצה.

אלא שמכבי החליטה הקיץ לחרוג בכל זאת ממנהגה, כאשר בחרה להחתים את אסטבן באטיסטה. עלותו של האורוגוואי עולה על 850 אלף דולר, אף ש"מבחינה כלכלית, מדובר במהלך נכון לטווח הרחוק יותר", אומר גורם אחר. הוא מתכוון בדבריו לניקולה וויצ'יץ', השחקן היקר בהיסטוריה של המועדון, שעלותו העונה מוערכת בכ-2.6 מיליון דולר. פי שלושה מבאטיסטה. "באטיסטה הוא אומנם הימור, אבל יש מאחוריו הרבה מחשבה, מקצועית ובעיקר כלכלית", מוסיף הגורם. "אם מסתכלים על תגי המחיר הלא הגיוניים שהולכים איתם רוב השחקנים באירופה, וביחס לתועלת של באטיסטה, מדובר בסך הכל בכסף קטן". מכבי אומנם חרגה העונה מהתקציב, אולם כאשר וויצ'יץ' יעזוב ובאטיסטה ייכנס לנעליו, כפי שבמכבי מעריכים שיקרה, תחסוך הקבוצה יותר ממיליון דולר וחצי. וכאשר מדובר בקבוצה שתקציב השחקנים הכולל שלה מוערך בכ-7.5 מיליון דולר, זו התייעלות כלכלית אדירה.

"אסטבן הוא שחקן העתיד שלנו"

2. בעוד באטיסטה קולע 14 נקודות מול אפס פילזן, מתבל בארבעה ריבאונדים והופך לגיבורם החדש של 11,000 הצופים בהיכל, הרחיק השבוע מורילו דה-רוסה (זוכרים?) לריגה, בירת לטביה, שם קלע 4 נקודות ב-7 דקות משחק בלבד במדי אקדמיק סופיה הבולגרית. האירוניה היא שבאטיסטה כאן בעיקר הודות לברזילאי החביב, שנדחק בגללו אל מחוץ לסגל. מי שעומד מאחורי החתמתו של האורוגוואי הוא גיא גודס, שהתרשם ממנו עמוקות הקיץ בטורניר הקדם-אולימפי בלאס ווגאס, אליו נסע יחד עם עודד קטש כדי לעקוב מקרוב אחר דה-רוסה. עולם מוזר.

"באטיסטה חשוב למכבי, בעיקר מבחינת העתיד. המלצתי עליו בחום כי כולנו יודעים שבאיזשהו שלב ניקולה (וויצ'יץ') יעזוב, ואנחנו מחפשים כבר היום גבוהים טובים במחירים שמכבי יכולה לעמוד בהם. ברור שבאטיסטה הוא שחקן שונה לגמרי מניקולה, וכשניקולה ייפרד מאיתנו נצטרך לשנות קונספציה כי שחקן כמו ניקולה לא היה ולא יהיה. ניקולה זה שחקן של אחד לדור", אומר גודס, ומנתח את איכויות המקצועיות של הסנטר הדרום-אמריקאי. "מבחינת הגוף והמנטאליות, אסטבן מתאים מאוד לכדורסל האירופאי, ויכולנו לראות את זה מהרגע הראשון. הוא אומנם פחות מתאים למשחק ריצה, אבל בצבע הוא מאוד דומיננטי. אחת מנקודת החוזק שלו היא בעובדה שמדובר בשחקן שמאלי. באירופה, 80 עד 90 אחוזים מהשחקנים הם ימניים, ורגילים לשמור על שחקן ימני. למרות שאסטבן מסוגל להשתמש בשתי הידיים בקליעה ובחדירה, הוא עושה הרבה 'מובים' לכיוון יד שמאל, ששחקנים אחרים לא יודעים איך להתמודד איתם. הוא הגיע לא רק לשנה הזו ואני שמח שאתמול הוא הוכיח את עצמו. הוא חיפה על ההיעדרות של ניקולה, נתן הרבה אגרסיביות וכוח ולזה בדיוק אנחנו מצפים ממנו. הקבוצה עדיין לומדת אותו, אבל אם הוא יקבל את הכדורים במקומות שהוא אוהב, הוא עוד ישתפר, כי אסטבן פינישר מצוין. אתמול ראינו ששחקנים התחילו לחפש אותו בצבע. אין ספק שמדובר באחד משחקני העתיד שלנו".

עדיין מחפשים קצת התקפה

3. קצת מספרים. בשלושת הרבעים הראשונים אמש זרקה פילזן 8 פעמים בלבד משלוש נקודות – 17% מסך כל הזריקות שלה מהשדה. ברבע האחרון זרקה מהשדה 17 פעמים. 5 מתוכן היו שלשות. באחוזים – 30% מכלל הזריקות מהשדה. ביום קליעה מחריד של סרקאן ארדוגאן ודרו ניקולאס (1 מ-9 יחד משלוש), זהו בערך הפיתרון הגרוע ביותר שיכול היה דייויד בלאט למצוא. את הרבע האחרון פתחה פילזן ביתרון של חמש נקודות, כשהמומנטום לצידה. רק ששלוש הזריקות הראשונות שלה היו מחוץ לקשת. זריקות קשות, שחמקו כולן החוצה. מכבי שלטה בריבאונד ההגנה וניצלה זאת כדי לסגור את הפער תוך שתי דקות. ברבע האחרון עמדה מכבי 8 פעמים על הקו. פילזן רק 4. מכבי זרקה 10 פעמים מ-2 ברבע האחרון. מי לקח את הזריקות? 7 מתוכן לקח באטיסטה (5 נכנסו), שתי זריקות לקח ביינום, ואחת לקח הלפרין. כולם, לא במקרה, לוקחים חלק במהלך הפיק אנד רול. אבל זהו כדורסל נבון. בעשר הדקות האחרונות קלעה מכבי 23 נקודות לעומת 12 של פילזן, והביסה אותה במדד האיכות – 10:31.

מכבי ניצחה את פילזן למרות שלאורך המשחק קלעה רק ב-47% מהשדה וב-57% מהעונשין. אלו מספרים נמוכים במיוחד. זה אומר הרבה על פילזן, אבל עוד יותר על מכבי: זה אומר שמכבי כמעט ולא יצאה למתפרצות (שמסתיימות בדרך כלל באחוזים גבוהים במיוחד), שכמעט ולא עשתה נקודות מריבאונד ההתקפה (למרות שהיו לה 9 כאלו לאורך המשחק) ושהגיעה למעט מאוד מצבי קליעה טובים. משחק ההתקפה של מכבי היה אמש כל כך חלש, שדיוויד בלות'נטאל זרק פעם אחת בלבד מהשדה. וגם זה עם חצי יד על הפרצוף. כדי לברר מתי בפעם האחרונה הסתפק בלות'נטאל בזריקה אחת משלוש לאורך 22 דקות צריך לנבור בארכיונים, אף שאפשר להמר בביטחון שזה עדיין לא קרה. וגם הנתון הזה אומר שני דברים, על מכבי ועל בלות'נטאל עצמו: שיתר שחקני הקבוצה לא השכילו למצוא אותו במקומות הנוחים לו, ושבלות'נטאל כבר לא לוקח זריקות בכוח.

"דייויד תלוי בעיקר בחדירות של הגארדים ובהוצאת הכדור החוצה, וזה באמת לא קרה אתמול", מאבחן גודס. "אבל למרות שהוא לא היה פקטור בהתקפה, דייויד שיחק הגנה פנטסטית, שמר נהדר על קני גרגורי ולקח כמה ריבאונדים חשובים. מה שיפה בקבוצה אמיתית זה שכל פעם מתעלה מישהו אחר. החוכמה היא שבכל ערב מישהו אחר ייתן את האקסטרה. דייויד לא לקח בכוח וזו עוד הוכחה להתבגרות שלו כשחקן. גם אלכס גארסיה לא זרק אתמול לסל אבל הכניס המון אנרגיות, לקח שני ריבאונדים חשובים, שינה זריקות. הוא נתן דברים שהם ערך מוסף, דברים שלא כל האנשים מבחוץ באמת רואים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully