וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך להם כל הפור

4.10.2007 / 10:11

הכסף הגדול שנשפך ביוון וברוסיה שינה את חוקי המשחק ביורוליג. מהו מקומה של מכבי ת"א בין שמונה הגדולות של אירופה?

רוחות חדשות מנשבות במסדרונות הכדורסל האירופי. כששואלים את צביקה שרף כיצד מתכוונת מכבי תל אביב להתמודד עם התמורות והשינויים שחלו בענף בשנים האחרונות, עם ההתעצמות הכלכלית וכפועל יוצא גם המקצועית של קבוצות היורוליג היווניות והספרדיות, הוא משיב: "בעזרת אופי, מסורת וגאוות מועדון". למכבי אין שלושה מיליון יורו לשלם לשחקן בודד, גם לא שני מיליון או מיליון וחצי, אבל יש לה כלים אותם בלתי ניתן לכמת או להעריך בכסף.

אמנם, בעונה הקרובה תעמיד מכבי תקציב המוערך בלמעלה מ-15 מיליון דולר, שיהיה הגבוה בתולדות המועדון, אולם אם לקחת בחשבון את הסדר הכלכלי החדש בכדורסל האירופאי, מדובר בתקציב בקנה מידה בינוני לכל היותר. לשם השוואה, סרגיי קושצ'נקו, ג'נרל מנג'ר צסק"א מוסקבה, כבר הודיע כי בעונה הבאה יחצה תקציב הקבוצה את רף 30 מיליון הדולרים, בעוד פנאתינייקוס, אולימפיאקוס, ריאל מדריד וברצלונה לא נמצאות הרבה מאחור, עם תקציב של למעלה מ-20 מיליון דולר כל אחת.

ואם בהמחשת הפערים הכלכליים עסקינן, להלן דוגמא נוספת לתהום הפרושה בין העילית-חמש של היורוליג לבין יתר הקבוצות במפעל, ובכללן מכבי: מרכוס פייזר וניקולה וויצ'יץ' הם שני השחקנים היחידים בסגל של עודד קטש שישתכרו למעלה ממיליון דולר נטו בעונה. בצסק"א יהיו שמונה מיליונרים לפחות, בפנאתינייקוס בין שישה לשבעה, באולימפיאקוס, בריאל ובברצלונה בין ארבעה לשישה. "כסף לא קונה תארים", נוהג שמעון מזרחי לעשות שימוש בקלישאה המוכרת, אבל כסף בהחלט קונה שחקנים איכותיים. בתום שלוש שנות אינפלציה בשוק ההעברות האירופאי, ניתן להכריז בפה מלא כי הונהג ביורוליג סדר חדש. בעונה הבאה יתברר האם גאוות המועדון היא דעה קדומה ולא מציאותית של הנפשות הפועלות במכבי, או שמא די במסורת ובאופי כדי להתמודד עם הטייקונים הכלכליים שמעבר לים, כדעתם.

יצאנו לבדוק היכן בדיוק מדורגת כיום מכבי תל אביב, פעם אלופת אירופה הגאה, בין שמונה הגדולות של היבשת, והאם בכלל יהיה זה הוגן וריאלי לדרוש מקטש וחבורתו העפלה לפיינל פור.

צסק"א מוסקבה: שום דבר חוץ מגביע

אלופת רוסיה, מחזיקת הגביע הרוסי, סגנית אלופת אירופה, מחזיקה בשיא יורוליג של חמש הופעות רצופות בפיינל פור

תקציב: 30-35 מיליון דולר

מיליונרים: תיאו פפאלוקאס, מתיאז' סמודיש, ניקוס זיסיס, רמונאס שישקאוסקאס, ג'יי אר הולדן, דיוויד אנדרסן, טרייג'אן לנגדון, מרכוס גורי

קואץ' אטורה מסינה לא מבזבז זמן. השמועות אומרות שכבר במהלך העונה שעברה סיכמה צסק"א עם רמונאס שישקאוסקאס הליטאי על מעברו לבירה הרוסית, ובכך מצאה את הפיתרון הטוב בנמצא לעמדת הסמול פורוורד הבעייתית. ניקוס זיסיס ומרכוס גורי, שחקני חמישייה כמעט בכל קבוצת יורוליג אחרת, יחזקו את הספסל, ובעונה הבאה תעמיד צסק"א את אחד הסגלים העמוקים והטובים ביותר שראה המפעל: הקו האחורי, בראשות פפאלוקאס, זיסיס, הולדן, לנגדון ושישקאוסאקס, נדיר באיכותו. הקו הקדמי, עם סמודיש, גורי, סברשנקו, אנדרסן ומספר צעירים מוכשרים, נראה כבלתי פגיע. כל תוצאה מלבד תואר יורוליג נוסף תתקבל במוסקבה כאכזבה גדולה.

פנאתינייקוס אתונה: רק לשמור על התואר

אלופת אירופה, אלופת יוון, מחזיקת הגביע היווני

תקציב: 24 מיליון דולר

מיליונרים: שרונאס יאסיקביצ'יוס, דימיטריוס דיאמנטידיס, ואסיליס ספאנוליס, מילוש וויאניץ', דיאן תומאשביץ', מייק באטיסט.

אלופת אירופה ביצעה בשבוע שעבר את הרכישה הגדולה של הקיץ בענף, כאשר גרמה ליאסיקביצ'יוס לוותר על אספירציות ה-NBA שלו ולחזור ליבשת הישנה. גם פרשני הכדורסל ביוון מתקשים להבין מדוע זקוק המאמן ז'ליקו אובראדוביץ' לשמונה גארדים, אבל פאו בשלה. לא ידוע כיצד יתאקלם הזר קנדי ווינסטון, או מה יהא גורלם של וויאניץ' ובצ'ירוביץ' לאור העומס העצום בקו האחורי, אבל, כמו שאומרים, אלה צרות טובות. הקו הקדמי קשוח להפליא (באטיסט, תומאשביץ', אנדראה זיזיץ', קוסטאס צרצאריס, דמוס דיקודיס, פרגיסקוס אלוורטיס). בעונה הקרובה תחגוג פאו 100 שנים להיווסדה. זה יכול להיגמר בעוד עונה לפנתיאון, או כמו הגלאקטיקוס של ניר קלינגר. תסמכו על המאמן המעוטר ביותר בעידן הכדורסל המודרני שיידע לנווט את הספינה היקרה הזו למחוז חפצה – גמר הפיינל פור במדריד.

אולימפיאקוס פיראוס: נבחרת יוון העתידית

סגנית אלופת יוון

תקציב: 21 מיליון דולר

מיליונרים: לין גריר, ג'ייק צקאלידיס, לורנס רוברטס, ארווידאס מצ'יאוסקאס, קווינטל וודס

התגובות באירופה באשר למסע הרכש הראוותני שביצעה הקיץ אולימפיאקוס (13 שחקנים חדשים) נעות בין גיחוך להשתאות. יהיה מאוד מסקרן לראות כיצד יצליח פיני גרשון לחבר בין הצעירים שגודשים את הסגל (שבעה שחקנים בני 23 ומטה), לחבורת האמריקאים החדשה (גריר, וודס, בלקני). אולימפיאקוס צפויה לוותר בקרוב על שירותיו של לורנס רוברטס, שעל פי הדיווחים מציג יכולת חלשה, ולהחתים שחקן NBA אחר במקומו. אולימפיאקוס מחזיקה כרגע בסגל 17 שחקנים בכירים, לא פחות, אף שביוון טוענים כי אין בכוונתה להשאיל אף לא שחקן אחד. הקבוצה כבר זכתה הקיץ לכינוי "נבחרת יוון העתידית", שכן בעונה הקרובה תציג לראווה שישה מיוצאי נבחרת הנוער של יוון מודל 2003, שסיימה שלישית באליפות העולם לנוער, וזכתה ב-2005 במדליית הכסף באליפות העולם לנבחרות צעירות בארגנטינה. רנלדאס סייבוטיס הליטאי, שניצח את יוון בגמר ההוא, חוזר מהשאלה. הקבוצה רכשה ב-1.4 מיליון יורו את מילוש תאודוסיץ' הצעיר, שנחשב לרכז-העל האירופאי הבא. גם אם לא תזכה ביורוליג כבר השנה, השלד שבנתה הקיץ עוד יצעיד את אולימפיאקוס להישגים רבים בעתיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

ריאל מדריד: ציפיות גבוהות

אלופת ספרד, מחזיקת גביע יול"ב

תקציב: 19 מיליון יורו

מיליונרים: צ'רלס סמית', פליפה רייס, לזארוס פפאדופולוס, לואיס בולוק

כיאה למסורת רבת השנים, הגדילה מארחת הפיינל פור את תקציבה, אם כי שמרה על מרבית הסגל הקודם, שזכה באליפות ספרד ובגביע יול"ב. מיכאליס פלקאנוס, סווינגמן מוכשר מפנאליוניוס, הוחתם בכסף גדול, ופפאדופולוס הדומיננטי הגיע בכסף ענק (מעל שני מיליון יורו) מדינמו מוסקבה. חוזהו של סמית' הוארך בעונה אחת, ובמדריד משוכנעים כי החבורה המלוכדת של חואן פלאזה הצעיר (עונה ראשונה ביורוליג), בתוספת יתרון הביתיות הקריטי, תגלה מספיק בגרות ויכולת כדי לחזור לפיינל פור, לאחר שנות היעדרות רבות. ושם, כידוע, מדובר במשחק אחר. "לדעתי, ריאל היא הקבוצה הכי טובה בספרד", אומר פרשן הכדורסל פאבלו דה-מולינה. "הם לא היו צריכים לבצע יותר מדי רכישות, הרי הם שלטו אשתקד בליגה. אם לוקחים בחשבון את העובדה שהם היו הרבה יותר טובים מטאו וממלאגה, שהגיעו לשלבים מתקדמים מאוד ביורוליג, אז אני מניח שריאל, בטח בתוספת פפאדופולוס, צריכה להגיע לפיינל פור".

ברצלונה: לא ממש קרובים לתואר

סגנית אלופת ספרד

תקציב: 22 מיליון יורו

מיליונרים: ארסן אילייסובה, יאקה לאקוביץ', דניס מרקונאטו, מאריו קאסון, ג'אינלוקה באסילה, אלכס אקר

הלוזרית הנצחית של הכדורסל האירופאי רוצה לנצל את העובדה שהפיינל פור הבא ייערך קרוב לבית, ולשם כך ביצעה שלוש החתמות משמעותיות במיוחד: אלכס אקר הגיע מאולימפיאקוס, פפה סאנצ'ז ממלאגה וארסן אילייסובה הטורקי מהמילווקי באקס. אם כי כאשר נחת אקר לבדיקות רפואיות שגרתיות בברצלונה, התגלה כי הוא בכלל פצוע. ראשי ברצלונה זעמו ובסופו של דבר הגיעו להסכם חדש עם האמריקאי, לפיו תוכל הקבוצה לגרוע אותו מהסגל עד לחודש דצמבר, באם לא יחלים עד אז. אקר צפוי לחזור למגרשים בעוד כחודשיים, וכגיבוי ביצעה בארסה החתמה נוספת – מיקל מוראנדיס, שחקנה לשעבר של נאפולי, שהוחתם לשלוש עונות. בהתחשב בעובדה כי איבדה הקיץ שני אייקונים מסוגם של חואן נבארו ורודריגו דה-לה פואנטה, אהובי הקהל, ולאור האירועים האחרונים, העפלה לפיינל פור תחשב להישג מצוין עבור דושקו איבאנוביץ' ושות'.

מכבי תל אביב: זרים במחיר הקרן

אלופת ישראל

תקציב: 15 מיליון דולר

מיליונרים: ניקולה וויצ'יץ', מרכוס פייזר

במכבי ידעו מראש כי אין בכוחם להתמודד מבחינה תקציבית מול הקבוצות הרוסיות, היווניות והספרדיות, ולכן מיד עם סיום העונה התנפלו על שוק השחקנים וביצעו מספר רכישות במחיר הקרן. מרכוס פייזר יהיה למיליונר הרביעי בלבד בתולדות המועדון (לאחר נייט האפמן, אנתוני פארקר וניקולה וויצ'יץ'), כאשר וונטיגו קאמינגס, דיוויד בלות'נטאל וטרנס מוריס נרכשו בסכומים נמוכים יחסית. הפעולה הראשונה שביצעה מכבי הייתה הארכת חוזהו של וויל ביינום בשנתיים, ומאחר וקטש העדיף להפקיד את ניהול המשחק בידי שחקן אחר, צורף קאמינגס, כאשר טל בורשטיין נאלץ להידחק לעמדת הסמול פורוורד, שהיא איננה עמדתו הטבעית.

באם תחליט להשאיל את מוריליו דה-רוסה, תיוותר מכבי ללא סנטר טבעי מחליף לוויצ'יץ' הפגיע. במחנה האימונים בסלובניה ניסה הצוות המקצועי את מוריס בעמדת הסנטר, אף שעקרונית מוגדר כפורוורד. אלכס גארסיה עשוי לחזק את הספסל, לצידם של דרק שארפ המזדקן ויותם הלפרין. באם התחזיות הקודרות יתממשו ובורשטיין יתקשה להתאושש מהכאבים בעקביו ובקרסולו, יאיישו בלות'נטאל ועמרי כספי את עמדת הסמול. לא פיתרון אידיאלי, כאשר גם לא ברור כיצד יעלה שיתוף הפעולה בין וויצ'יץ' לפייזר המבטיח, אך המועד לפציעות (אשתקד החמיץ שליש ממשחקי הליגה הספרדית עקב פציעות ומכאובים שונים). כמובן, גם הצוות המקצועי הבלתי מנוסה של מכבי לא מקנה לה נקודות זכות נוספות. יסתיים הניסוי כמו בעונת 2000 הבלתי נשכחת או כמו בעונה שעברה, זה כלל לא משנה: מה שבטוח, חובבי האקשן יקבלו אותו במנות גדושות בהיכל בעונה הבאה.

טאו ויטוריה: הדה ז'ה וו של ספאחיה

תקציב: 15 מיליון יורו

מיליונרים: איגור ראקוצ'יביץ', זוראן פלאניניץ', ג'יימס סינגלטון

נוון ספאחיה שוב מקבל קבוצה במצב לא אופטימאלי, לאחר עזיבתו של לואיס סקולה, שחקן העוגן של הקבוצה הבאסקית בשבע השנים האחרונות. במקומו הוחתם סינגלטון, שהיה בזמנו אחד המועמדים לאיוש עמדות הפורוורד במכבי, אך האמריקאי הספיק להיפצע בשבוע שעבר ויושבת לשבעה חודשים. בויטוריה מחפשים שחקן פנים חדש במקומו. וויל מקדונלד הנהדר, שהגיע מאסטודיאנטס, הסתבך קשות דווקא מחוץ לפרקט, כאשר לאחרונה נפתחה נגדו חקירה בחשד לנישואים פיקטיביים לבחורה מקומית, שעלולה לעלות לו בשלילת אזרחותו הספרדית. עיקר כוחה של טאו בקו החוץ המוכשר והעמוק (פלאניניץ', ראקוצ'ביץ', פאבלו פריג'יוני, סימאס יסאיטיס), ובעמדות הפנים יקווה טיאגו ספליטר, סנטר נבחרת ברזיל, לבצע קפיצת מדרגה נוספת ולהתברג בצמרת שחקני הפנים של היבשת. "טאו אולי לא פייבוריטית, אבל אם היא תמצא שחקן פנים טוב במקומו של סינגלטון, היא יכולה לעשות הרבה דברים יפים ביורוליג ובליגה הספרדית", משוכנע דה-מולינה. "פיינל פור? כנראה שלא, אבל מי יודע".

אפס פילזן: בלאט לא מתרגש

תקציב: 15 מיליון דולר

מיליונרים: דרו ניקולאס, סרקאן ארדוגאן

פילזן עדיין לא הצליחה להעפיל לפיינל פור מאז אוחדו היורוליג והסופרוליג בקיץ 2001. גם עם דיוויד בלאט על הקווים ולמרות מסע רכש נאה, לא מעט גבות יורמו באירופה אילו האנשים ממבשלת הבירה ימצאו עצמם במהלך חודש אפריל מבררים מחירי טיסות למדריד.

בהתאם לפילוסופיה המוכרת, החתים בלאט שורה של שחקני רכש אמריקאים, כולם בעלי ניסיון אירופאי, ביניהם רשארד רייט (לשעבר באוסטנד), לורן וודס (ז'לגיריס קובנה), אנדריאה האטסון (פאניוניוס) וקני גרגורי (לה מאן). יחד עם אנדר ארסלאן והסנייפר ארדוגאן, ובהתבסס על השלד המקומי הקיים, צפוי בלאט להרכיב קבוצה של לוחמים נטולי אגו, וכבר הבטיח לפני מספר ימים כי "כמיטב המסורת, גם העונה תהיה לאפס קבוצת הגנה מצוינת". אם הוא גרם לחבורה רוסית מנומנמת לשמור כמו צסק"א של מסינה בשיאה, האמריקאים החביבים לא אמורים להוות עבורו אתגר גדול מידי. צפו לבשורות מעניינות מאיסטנבול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully