וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראגבי: הכירו את הקטנות

שחר מור

14.8.2007 / 11:01

ההכנות לגביע העולם בעיצומן, ושחר מור מציג את הנבחרות החוסות בצילן של הפייבוריטיות. האם מישהי מהן יכולה להפתיע?

כולם (לפחות בין חובבי הראגבי), מכירים את הנבחרות הגדולות שתשחקנה בגביע העולם. ניו זילנד, אוסטרליה, דרום אפריקה, אנגליה, סקוטלנד, צרפת, ווילס ואירלנד, שבאופן אוטומטי הגיעו לגביע העולם הנוכחי אחרי שהעפילו לשלב רבע הגמר בגביע העולם הקודם (אוסטרליה 2003).

רבים גם מכירים את שתי הנבחרות הנוספות שמרכיבות את העשר הראשונות של עולם הראגבי, ארגנטינה ואיטליה, אבל מעטים מכירים את עשר הנבחרות הנוספות שישחקו בטורניר. אלו הן טונגה, סמואה, יפן, רומניה, גיאורגיה, פורטוגל, נמיביה, פיג'י, קנדה, וארה"ב.

לא חדשים בעסק

נתחיל דווקא ברומניה, המכונה "האלונים". לא שפר מזלם של הרומנים, שיהיו בבית אחד עם ה"אול בלאקס" (ניו-זילנד), אבל מצד שני גם עם פורטוגל, איטליה וסקוטלנד. מקום רביעי הוא המיקום הריאלי, אבל הם עשויים להפתיע ולהתברג למקום השלישי, למרות שזה ידרוש הרבה מזל.

בניגוד למה שמקובל לחשוב, הראגבי ברומניה הוא לא שיגעון חדש. רומניה היתה אחת משלוש מדינות ששלחו נבחרת ראגבי לאולימפיאדה בשנת 1924. הרומנים אף זכו באותה אולימפיאדה במדליית ארד מבלי לנצח משחק אחד. הראגבי במדינה סבל קשות מנפילת המשטר הקומוניסטי בשנת 1989, אשר השתמש בענף ככלי תעמולה. קפטן הקבוצה, שהיה קצין צבא, נהרג במהלך המהפכה יחד עם חברים נוספים בנבחרת.

רומניה מדורגת במקום ה 16 (בין ארה"ב לגיאורגיה) ושיחקה בכל גביעי העולם עד היום למרות שמעולם לא עברה את שלב הבתים.


נמשיך בפורטוגל, שעל אף שהיא לקוחה קבועה בגביע העולם בכדורגל, זו הפעם הראשונה שלה בגביע העולם בראגבי. הקבוצה מכונה "הזאבים" ("אוס לובוס" אבל אל תסמכו על הפורטוגזית שלי...) ומדורגת במקום ה-21 בעולם לפי הדירוג של האיגוד העולמי. גם הפורטוגלים 'תקועים' בבית עם ניו זילנד שעלולה להביך אותם, ובמקרה שלהם דווקא קשה לראות כל תוצאה חוץ ממקום אחרון בבית, אבל גם זה יפה לקבוצה היחידה בטורניר שכל שחקניה הם חובבים.

גם בפורטוגל לא משחקים ראגבי מאתמול. את הטסט (משחק רשמי בין שתי נבחרות לאומיות) הראשון שלהם הם שיחקו בשנת 1935 נגד ספרד. זה הסתיים בהפסד 6:5. התוכנית לצמצם את מספר הנבחרות המשתתפות בגביע העולם הבא ל-16 בלבד, עלולה להביא לכך שפורטוגל לא תופיע בגביע העולם בעתיד הנראה לעין, אבל אפשר רק לאחל להם בהצלחה, ולקוות שהחשיפה לספורט בטורניר הקרוב תקדם את הראגבי במדינה.

נמיביה וגיאורגיה הולכות על ניצחון

עוד נבחרת מעניינת, היא נמיביה. היא משובצת ב"בית המוות" של הטורניר, בית ד'. יחד עם נמיביה יהיו בבית גם המארחת צרפת, אירלנד, ארגנטינה וגיאורגיה. נמיביה התחילה את ההיסטוריה שלה בזירה הבינלאומית בהפסד 6:0 ל"בריטיש ליונס" (נבחרת האיים הבריטיים) בשנת 1955. הניצחון הגדול ביותר של נמיביה היה 0:116 נגד מדגסקר בשנת 2002, וההפסד הגדול שלה היה 142:0 ל"וולאביז" (אוסטרליה), בגביע העולם הקודם באוסטרליה.

נמיביה מדורגת במקום ה 25 בעולם (אחד מעל גרמניה) וזו לה ההופעה השלישית ברציפות בגביע העולם. עד שנמיביה זכתה לעצמאות, בשנת 1990, שיחקו השחקנים מנמיביה בליגה הדרום אפריקאית וגם יכלו להבחר לנבחרת דרום אפריקה, ולכן השחקנים הבכירים שיחקו בנבחרת הדרום אפריקאית (הגדולה והמפורסמת בהרבה), ולא בנמיביה. קשה מאד לראות את הנמיביאנים עוברים את שלב הבתים, אבל המשחק נגד גיאורגיה הוא ההזדמנות שלהם להשאיר חותם בזירה הבינלאומית.


ואם בגיאורגיה עסקינן, הרי ששם הראגבי צעיר יותר משאר הנבחרות שסקרנו לעיל. למרות שהיו נסיונות להטמיע את הספורט בגיאורגיה בשנות ה-20 וה-40, האיגוד הוקם שם באופן רשמי רק בשנת 1964, כאשר עד 1980 היה חלק מפדרצית איגוד הראגבי הרוסי. גיאורגיה מדורגת במקום ה-17 בעולם, למרות שרוב השחקנים בנבחרת משחקים באופן מקצועני בצרפת (בעיקר בליגות הנמוכות). עד עתה הם השתתפו רק בגביע עולם אחד, באוסטרליה ב-2003, ועדיין לא ניצחו אף משחק במסגרת הטורניר. הפעם יש להם סיכוי סביר בהחלט לנצח את נמיביה, אבל זה לא יהיה קל.


יפן היא הבאה ברשימת הנבחרות הקטנות. היא מדורגת במקום ה-18 בדירוג העולמי ומכונה "פריחת הדובדבן" (כמה יפני מצידם). היפנים שולטים בראגבי במזרח הרחוק והם הנציגים היחידים מהאזור. הם שיחקו בכל גביעי העולם עד היום, אבל רשמו לזכותם רק ניצחון אחד עד כה, 8:52 נגד זימבבואה בגביע העולם באנגליה ב-1991. הם חתומים על אחד ההפסדים הצורבים בהיסטוריה של גביע העולם, 145:17 לניו זילנד. בליגה היפנית משחקים הרבה שחקנים ניו זילנדים, שמגיעים לשם בעקבות הכסף הגדול, מה שמחזק את הליגה המקומית. רבים מהם "אול בלאקס" בשלהי הקריירה שלהם, או שחקנים צעירים שלא חושבים שיוכלו להכנס ל"אול בלאקס". היפנים נמצאים בבית ב' יחד עם אוסטרליה, וויילס, פיג'י וקנדה. הסיכוי הריאלי היחיד שלהם לניצחון בטורניר השנה הוא נגד הקנדים. שחקן שכדאי לעקוב אחריו הוא דייסוקה אוהוטה, שיאן העולם בטרייס במשחקי טסט. עד היום 65 טרייס ב-55 משחקים. הוא עבר את דייויד קמפיזי בשנה שעברה, ונראה אם יצליח להמשיך בקצב הזה בגביע העולם הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully