וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תארים, לא רק שיאים

27.7.2007 / 11:50

הספרינטרים הג'מייקנים נחשבים למוכשרים בעולם, אבל תמיד מפשלים בתחרויות הגדולות. לאסאפה פאוול ויוסאין בולט נמאס מזה

לרוב הג'מייקנים יש שמות מוזרים, מין סלט כזה של מילים שבטיות מאפריקה עם אנגלית של הממלכה המאוחדת בתוספת של קצת אמריקניזציה למעלה. לפעמים זה מצחיק אותנו, ולפעמים אפשר רק לקנא בשם שעל פניו נשמע סתמי, אבל יש לו משמעות כל כך גדולה. כזהו שמו הפרטי של אסאפה פאוול. "אסאפה", פירושו "נולד לגדולה" ולא יכול להיות מתאים יותר משיאן העולם בריצה ל-100 מטרים, כדי לשאת את השם הזה בגאווה.

אבל יש באי הקריבי כאלה שעדיין מחכים שפאוול באמת יצדיק את שמו. העובדה שפאוול שיחזר פעמיים את שיאו העולמי, שעומד על 9:77 שנ', הופכת אותו לספרינטר הגדול ביותר כיום, אבל בג'מייקה רוצים לראות את הספרינטר הגדול ביותר בכל הזמנים. כדי לעשות את זה, הוא צריך לזכות בשנה הקרובה בשני תארים שאף ג'מייקני או ג'מייקנית לא זכו בהם מעולם בריצת ה-100 - אליפות העולם והמשחקים האולימפיים.

כל מי שעוקב אחרי האתלטיקה בשלושת העשורים האחרונים, יכול להעיד שהספרינטרים הג'מייקנים הם המוכשרים ביותר. מצד אחד, מדינה של קצת יותר משני מיליון תושבים מכניסה בדרך קבע עשרות אצנים לצמרת לוחות הסטטיסיקה של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית בריצת ה-100 (16 מתוך 100 הזמנים הטובים ב-2006 היו של ג'מייקנים). מצד שני, אף אצן ג'מייקני לא זכה בתחרות חשובה בספרינט היוקרתי ביותר, גם לא מרלין אוטי. אפילו השכנות הקטנטנות טרינידד וטובאגו ואיי סנט קיטס ונוויס השיגו יותר.

היו שלושה ג'מייקנים שקטפו תארים באולימפיאדות, אבל מדובר בכאלה שעזבו את הקאריביים בגיל צעיר וייצגו מדינות אחרות: דונובן ביילי הקנדי באטלנטה 96', לינפורד כריסטי הבריטי בברצלונה 92' וגם בן ג'ונסון הידוע לשמצה בסיאול 88'.

ב-25 לאוגוסט תצא לדרך אליפות העולם באתלטיקה והפעם מבטיחים בג'מייקה לעשות הכל כדי ללכת על דאבל. אסאפה פאוול ב-100, יוסאין בולט ב-200 ואולי אפילו רביעית השליחים ב-4X100. אולי סוף סוף קצב הרגאיי, שכל כך איפיין אותם בתחרויות החשובות, יהפוך לקצב שמזכיר יותר את הלוגו של "פומה", הספונסרית של נבחרת האתלטיקה הג'מייקנית.

פאוול סומך על עצמו, ועל ישו

כמעט כל אתלט מוצלח שמסיים את בית הספר התיכון מסתנוור מהסקאוטים האמריקאים, שמציעים לו מלגה יוקרתית באחת האוניברסיטאות בארצות הברית. רוב האתלטים הישראלים עושים זאת, ובטח שגם הג'מייקנים, שבאים ממדינה מוכת עוני ופשע, לא ממש ארץ ההזדמנויות בלשון המעטה.

אבל יש את אלה שסומכים רק על עצמם. אסאפה פאוול הוא אחד כזה. הספרינטר הכל כך מוכשר, שאימן את עצמו בימי התיכון והתגלה על ידי מאמניו בגיל מאוחר יחסית, החליט שמסיבות הקולג' ובתי האחווה משקפים תרבות רעה מדי בשבילו. הוא מעולם לא עזב את ג'מייקה, למרות התנאים המינימליים להם זכה באוניברסיטת קינגסטון טק., תנאים שבגינם היה צריך לרוץ על משטח דשא, עם נעליים ללא דוקרנים.

פאוול הוא נוצרי אדוק, בן לאב כומר ולאם הפעילה בכנסייה. מאז ומתמיד הוא דאג להדגיש בראיונות שהוא נקי מסמים ממריצים, ונקי בכלל. קשה לו עם הבחורות שמתחילות איתו בגלל שהוא מצליחן, וקשה לו עם סיפורי הדייטים העסיסיים של חבריו לאימונים. הוא לא אמר את זה בגלוי, אבל זה נראה כאילו שהוא שומר את עצמו עד לחתונה. אולי זה הסוד שלו.

פאוול מאמין שהקיץ הוא סוף סוף הולך לעשות את זה ולהביא לג'מייקה תואר היסטורי בריצת ה-100 באליפות העולם. היריב העיקרי שלו יהיה טייסון גיי האמריקאי, ששיכנע קצת יותר בעונה הנוכחית. השניים עדיין לא התחרו אחד מול השני העונה.

עם כל הכבוד ליכולתו של פאוול בן ה-23 ולעובדה שהוא ירד לאורך הקריירה 28 פעמים מתחת ל-10 שניות בריצת ה-100 (רק מוריס גרין ירד יותר פעמים), יש לא מעט פרשנים שמטילים ספק ביכולתו להיות אלוף העולם, ומהמרים על האמריקאי באוסאקה 2007. אולי זה קשור לפציעות החוזרות של הג'מייקני, שמנעו ממנו להשתתף באליפות העולם האחרונה ובתחרות השניה בסבב הגולדן ליג העונה. אגב, פאוול מעולם לא רץ בגמר אליפות העולם. בפאריז 2003 הוא אמנם העפיל לשם ונחשב לאחד הפייבוריטים, אלא שפסילה כפולה שלו ושל ג'ון דראמונד האמריקאי הדיחה את השניים מהתחרות. דראמונד בכה וסירב לפנות את המסלול, פאוול קיבל את הגזרה בקלות יחסית וירד לחדר ההלבשה ברוגע שכל כך מאפיין אותו. "זה בטח מלמעלה", הוא כנראה חשב לעצמו.

לא פחות מדהים, אולי אפילו יותר

בשנתיים האחרונות השיאים העולמיים של אסאפה פאוול תפסו את מירב תשומת הלב מחוץ לג'מייקה, עד כדי כך שכולם שכחו כי קיים במדינה ספרינטר, שאומרים שהוא בעל יכולות יותר מרשימות.

כמו פאוול, גם יוסאין בולט בן ה-21 בחר להישאר בג'מייקה. בניגוד לפאוול, רץ ה-200 הענק הזה (1.96 מ') הגיע לכותרות של כל מגזין אתלטיקה בעולם כבר בגיל 15, כשניצח באליפות העולם לנוער בזמן מדהים של 20:58 שנ'. מה זה אומר? בערך כמו לקבוע זמן של 10:20 שנ' ב-100 מטרים בכיתה ט'.

ההתקדמות של בולט לא נעצרה וזרמה ממש לפי הספר. לפני שלוש שנים הוא הפך לאצן הראשון שירד מגבול 20 השניות בגיל נוער (עד 19), כשקבע 19:93 שנ'. חברת "פומה" מיהרה להחתים אותו על חוזה אימוץ אישי וארוך טווח. הוא הפך לאתלט המתוקשר ביותר בג'מייקה עוד לפני אסאפה פאוול. הכינוי שלו היה "דייויד בקהאם הג'מייקני" והפוסטרים שלו התנוססו בכל מקום באי. השנה, הוא כבר קבע זמן של 19:75 שנ', התשיעי בטיבו בהיסטוריה ושווה לשיאו האישי של קארל לואיס.

בולט שבר העונה את שיאו של דון קוורי האגדי, הספרינטר הטוב ביותר בהיסטוריה של ג'מייקה. קוורי גם היה הקרוב ביותר לזהב אולימפי ב-100 מטרים, כשסיים שני במונטריאול 76'. המתחרים של בולט על הזהב יהיו בעיקר האמריקאים. טייסון גיי (19:62 שנ') השנה , שינסה לשרוד בשלום את הקרב מול אסאפה פאוול וגם וואלאס ספירמון, שקבע העונה 19:82 שנ'.

תוצאות מרשימות תמיד יראו טוב על הנייר, אבל אף אחד לא יזכור אותן בשנים שלאחר מכן. כדי להפוך לממלכת הספרינטרים הרשמית, ג'מייקה חייבת את התארים של אסאפה פאוול ויוסאין בולט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully